Hund ej välkommen

Jag reagerade bara över att ordvalet hos de allra flesta var "Om jag inte hittar hundvakt stannar jag hemma" istället för "om hunden varit ensam mycket under dagen/veckan så stannar jag hemma". Jag kanske är udda i sammanhanget men de allra flesta jag umgås med bor så nära att jag lätt hade hunnit dit, äta middag och umgås i lugn och ro en kväll och ändå komma hem till en eventuell hund i tid för nästa promenad.

Jag är en sån som hellre stannar hemma och gör saker med hunden istället då jag vill lägga all min lediga tid på mina hundar. Det är sällan jag ens bryr mej om att leta efter hundvakt då jag oftast istället planerar in träning eller annat med hunden och då säger att jag inte kommer pga det. Jag tror att jag har haft hundvakt sammanlagt 4-5 gånger under dom 7 år jag hade min tik innan hon gick bort och då va det endast vida akuta situationer.

Fast hund är så mycket mer än bara hinna hem för att gå promenader.
Ruben är min bästis. Jag ligger hellre hemma en kväll och degar i soffan med honom än åker iväg och lämnar honom ensam.
Han är hos hundvakt och trivs bra där. Men jag märker i de perioderna jag jobbar många långa pass och är borta mycket att han blir mer needy och vill vara nära mig mer när jag är hemma, skulle kännas ruttet att lämna honom ensam då för att äta middag.
Precis så!

Ok, jag känner ju hundfolk och de har sällan hundvakter som kommer utanför familjen men de går ju på middag hos folk utan hunden ibland ändå. Känner nog ingen som tränar kl. 19-22 en lördagkväll. Hundfolket jag känner tränar snarare kl. 8-17 på lördagar och söndagar. Och när de då kommer hem så är hunden trött och nöjd efter en dags träning så då sover den gott när de är iväg.

Ok, jag känner ju hundfolk och de har sällan hundvakter som kommer utanför familjen men de går ju på middag hos folk utan hunden ibland ändå. Känner nog ingen som tränar kl. 19-22 en lördagkväll. Hundfolket jag känner tränar snarare kl. 8-17 på lördagar och söndagar. Och när de då kommer hem så är hunden trött och nöjd efter en dags träning så då sover den gott när de är iväg.

Jag tränar lite när de faller mej in om det inte är en bestämd tid med vänner eller en kurs. Jag känner däremot att oavsett om jag tränat min hund någon gång mellan 8-17 eller inte så har jag ändå ingen lust att dra iväg någonstans där jag förlorar i mina ögon värdefull tid med mina hundar.

Och i min bekantskapskrets finns typ ingen som inte tränar hund större delen av sina vakna timmar, speciellt på helger. Det beror nog helt enkelt på vilken typ av hundägare man umgås med. I mina kretsar är jag tex inte speciellt ovanlig som har >5 hundar...

Och i min bekantskapskrets finns typ ingen som inte tränar hund större delen av sina vakna timmar, speciellt på helger. Det beror nog helt enkelt på vilken typ av hundägare man umgås med. I mina kretsar är jag tex inte speciellt ovanlig som har >5 hundar...

Fast nu pratar vi ju helt olika kategorier av folk. De som har hund för sällskap och träning/tävling, och jobbar med andra saker - VS - de som har hundar för att de använder dem i sitt vardagliga arbete och liv (förstås är de i princip alltid sällskap också). En tredje kategori är väl de som antingen använder hundarna regelbundet i jakt, eller håller på seriöst med drag.

Vi tränar inte alls och Ruben sover också när jag inte är hemma.
Men vad är det för liv för en hund att ligga och sova ensam?

Att ha förståelse för att en hundägare måste hem tidigare eller inte kan komma om man inte fått tag i hundväkt är ju en sak. Men, att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för.

Och det blir ju i praktiken ett sätt att sortera umgänget. En sån som du och en sån som jag skulle sannolikt inte vara intresserade av att umgås med varandra, och då blir ju det hela ett ickeproblem. :D

Håller med @Migo , "hundfolk" i det här fallet är ju egentligen bara "hundfolk du umgås med". Vi finns i andra varianter. Och även om jag själv skulle vara färdig med träningen kl 17 och ha en trött hund så är jag som regel själv rätt trött också då, och sover minst lika gärna som hunden...

Mer allmänt, det blir ju så att man umgås med folk man passar ihop med. Jag har som sagt inga problem att förstå att Monster inte är välkommen hem till andra, men då kanske jag inte åker själv heller. Jag har heller inga som helst problem att förstå att andra inte är lika intresserade av hund som jag (det är ju inte konstigare än att jag måste tvinga mig själv att lyssna om någon pratar om veteranbilar eller liknande, dvs astråkigt för mig men spännande för någon annan), men för mig är det centrum i mitt liv så folk som håller på att somna av uttråkning om man pratar hund blir ju inte folk jag umgås med. Vi passar ju inte ihop, inte konstigare än så.

Har du läst någon bra bok på sistone? Japp, den handlade om hundar. :up:
Sett någon bra film? Japp, om hundträning. :up:
Varit iväg på något roligt? Japp, träningsseminarium.:love:
Vad gjorde du i helgen? Tränade hund. :cool:
Vag jobbar du med? Hundar. :up:
Köpt något spännande? Jajjemen, hundgrejer.:D
Fast jag menade kläder? Jaha, ja en ny hundväst och ett par kängor. :grin:
Träffat några nya människor? Japp, hundägare.:)
Har det hänt något lustigt du kan berätta om? Oja, min hund häromdagen... :laugh:
Köpt julklappar? Lite godsaker till hunden.:d
Vad ska du göra på nyår? Jag och några andra mattar ska träna hund. :up:
Har du några planer för nästa år? Gissa... :D

Och nu sitter säkert folk och stör sig på detta, men hela poängen är ju just det: vi behöver inte vara vänner och umgås, vi skulle inte få ut något av det ändå. För mig och mina vänner är det ett spännande och varierat liv, för andra är det helt obegripligt tråkigt. Själv tycker jag "fredagsmys", melodifestivaler och gå på restaurang låter ungefär lika lockande som att borra rakt igenom handen...

Men frågar du varje gång om de får följa med? och hon säger nej varje gång, och så kommer ni dit och hela stället är proppat av hundar? Det verkar väldigt knasigt.

Jag har inga som helst problem att förstå att man kan umgås med en hund hemma hos någon annan när man är allergisk men samtidigt tvekar att ha en hund hemma hos sig. Eftersom man kan ju byta kläder när man kommer hem, men svårt att byta soffa när någon går.

De är kanske iofs superirriterade över de andras hundar och han är sjuk i en vecka efter att de varit där. (Jag är tex inte så allergisk men att umgås länge med katter triggar nästan alltid förkylning förutom snörvlandet just då. Hundar är lite mer av och på numera beroende på mängd och ventilation, blåser det rakt igenom huset och vi inte delar sovrum så klarar jag det utan problem.)

(Btw apropå tråden, jag hälsar på hundar och katter och de får komma hem till oss.)
Nej jag frågar inte varje gång, jag vet att de inte är välkomna och det hjälper ju inte att tjata och få ett nej varje gång. De är inte välkomna. När makens syster tar upp det och frågar om mina är med så visar min syster tydligt att de inte är välkomna. Eller som när jag har dom med och har haft dom i bilen och syrrans barn ska ut och hälsa så får inte hundarna komma in.
Makens pappas hund är alltid där. Han får vara i sofforna osv.
Nu har mina föräldrar skaffat en ny hund och han fick ju liksom lov att följa med nu när han var valp. En amerikansk cockerspaniel som ju knappast är allergivänlig. Han fick också vara uppe i sofforna och sådär. Det enda extra som gjordes var att torka tassarna när han kom in för det regnade ute.

Jag som då har en naken och en kortklippt puff, ingen av dom hårar, båda duschas varje vecka, tycker det är lite snett. Mina hundar är väl renast och de som lämnar minst hår.

Tro mig.. min syster skulle säga ifrån om de var irriterade. Hon säger ifrån om minsta lilla. Hon skulle lätt kunna säga till att hundarna inte fick vara i deras tygsoffor t.ex. men det går bra. Att ha svärfaderns hund en vecka går också bra.

Nej jag frågar inte varje gång, jag vet att de inte är välkomna och det hjälper ju inte att tjata och få ett nej varje gång. De är inte välkomna. När makens syster tar upp det och frågar om mina är med så visar min syster tydligt att de inte är välkomna. Eller som när jag har dom med och har haft dom i bilen och syrrans barn ska ut och hälsa så får inte hundarna komma in.
Makens pappas hund är alltid där. Han får vara i sofforna osv.
Nu har mina föräldrar skaffat en ny hund och han fick ju liksom lov att följa med nu när han var valp. En amerikansk cockerspaniel som ju knappast är allergivänlig. Han fick också vara uppe i sofforna och sådär. Det enda extra som gjordes var att torka tassarna när han kom in för det regnade ute.

Jag som då har en naken och en kortklippt puff, ingen av dom hårar, båda duschas varje vecka, tycker det är lite snett. Mina hundar är väl renast och de som lämnar minst hår.

Tro mig.. min syster skulle säga ifrån om de var irriterade. Hon säger ifrån om minsta lilla. Hon skulle lätt kunna säga till att hundarna inte fick vara i deras tygsoffor t.ex. men det går bra. Att ha svärfaderns hund en vecka går också bra.
Ptja, jag antar att vissa är obegripliga helt enkelt :D

En amerikansk cockerspaniel som ju knappast är allergivänlig.

Nu har inte detta med din situation att göra men jag vill återigen bara påpeka att allergi är mycket mer komplext än mängden hår som hunden eventuellt tappar. Att man är allergisk betyder inte per automatik att det är håren man är allergisk mot (kan lika gärna vara saliven), och allergiker kan reagera olika på olika hundar. "Allergivänliga" raser är en myt.

Säger hon uttryckligen att dina hundar inte får komma in? Det hade jag faktiskt inte varit tyst om, eftersom andra hundar tydligen är välkomna.

Nu har inte detta med din situation att göra men jag vill återigen bara påpeka att allergi är mycket mer komplext än mängden hår som hunden eventuellt tappar. Att man är allergisk betyder inte per automatik att det är håren man är allergisk mot (kan lika gärna vara saliven), och allergiker kan reagera olika på olika hundar. "Allergivänliga" raser är en myt.

Säger hon uttryckligen att dina hundar inte får komma in? Det hade jag faktiskt inte varit tyst om, eftersom andra hundar tydligen är välkomna.
Nej jag vet och makens pappas hund är blandras av "allergivänliga" raser så han är väl bättre. Cockern är ju sisådär, maken har känt av mina föräldrars förra cocker någon gång. Speciellt när det var länge sen hundens senaste bad.

Alltså.. min syster har fler problem än bara att mina hundar inte får vara med. Jag är hennes hackkyckling i livet. Förra gången jag var där hälsade hon mig välkommen genom att förklara att det bara var jag (som är vuxen) och fjortisar som färgar håret lila. Ja men hej på dig också. Men att mina hundar inte är välkomna gör mig ledsen. Jag har inte barn så hundarna är ju liksom min familj.

Men i år är vi hos föräldrarna på jul så då är vi välkomna allihop!

Nej jag vet och makens pappas hund är blandras av "allergivänliga" raser så han är väl bättre. Cockern är ju sisådär, maken har känt av mina föräldrars förra cocker någon gång. Speciellt när det var länge sen hundens senaste bad.

Fast alltså, igen; det finns inga "allergivänliga raser".

Himla trist syster, förresten. Jag hade nog helt enkelt struntat i att åka till någon med en så jäkla trist attityd.

Fast alltså, igen; det finns inga "allergivänliga raser".

Himla trist syster, förresten. Jag hade nog helt enkelt struntat i att åka till någon med en så jäkla trist attityd.
Nej, var jag som var otydlig. De förklarar det faktum att den hunden alltid är där med att han har "allergivänliga" raser, inte att maken helt enkelt tål den hunden. Men de vet ju inte ens om maken reagerar på mina egentligen, förutom att han inte blir sjuk när han är hos föräldrarna när jag är där. Han har ju dock aldrig träffat enbart mina hundar. Mina hundar är inte såna som sitter i knä. de pussas inte och sådär. Det hade säkert gått bra.

Nej, var jag som var otydlig. De förklarar det faktum att den hunden alltid är där med att han har "allergivänliga" raser, inte att maken helt enkelt tål den hunden. Men de vet ju inte ens om maken reagerar på mina egentligen, förutom att han inte blir sjuk när han är hos föräldrarna när jag är där. Han har ju dock aldrig träffat enbart mina hundar. Mina hundar är inte såna som sitter i knä. de pussas inte och sådär. Det hade säkert gått bra.

Aha, okej. Konstigt, för din ras är ju annars en sådan som ofta kallas just "allergivänlig". Nåja, ibland förstår man inte hur folk tänker helt enkelt.

Jag kan åka utan, och gör i regel det- jag har ju en drös hundar och det är ett företag att hålla reda på 4 jyckar på ny plats. Kommer det ett gäng människor så blir det mer pass för mig än roligt, så löser det sig inte med hundvakt struntar jag i regel i sådant, om det inte är nåt superspeciellt. Jag förutsätter att de INTE är välkomna och ser allt annat som ett plus. Men tackar ändå i regel nej till att ta med dem för min egen sinnesfrids skull.. :angel:

Däremot stickar jag väl ut här lite för jag är en sådan som gärna stänger in hundarna om jag upplever att det behövs. Ja, de bor här, men jag kan tycka att de har det bättre i sitt egna rum med leksaker, ben och bäddar och sällskap av varann än i stimmet av folk (jag har inte besök så himla ofta så det är synd om dem). Tex flera som ska äta- risk att en hund blir skadad av stolarna. Små barn- kan lätt tappa/klämma/ramla på nån av mina. Förutom att jaga livet ur dem.. Föräldrar som varit här, utom de jag känner extremt väl, verkar inte alls fatta att det behövs ständigt pass med småbarn och hundar så det slutar i regel med att ett övertrött barn försöker tvinga nån av hundarna till nåt de ledsnat på för länge sen och då måste jag gå in och bryta. Att i det läget ha hundarna ute för att de bor här vore att göra dem en björntjänst, då ska de "sova" vilket många barn kan relatera till, och får åka in i hundrummet. Kan inte riktigt porta alla bekanta och släktingar med barn <10 tyvärr, eller de som är vuxna o kroniskt klumpiga.. :devil:

Alltså!
Undanflykter blir det massor i tråden och jag kan förstå (eftersom jag är introvert) att man väljer att vara hemma med hunden istället för att åka iväg på middag, eller väljer att inte åka om man jobbat mycket i en vecka och hunden inte fått sitt.

Vad jag diskuterar är utanför detta. Om man väljer att åka och äta middag hos någon så vill man väl det? Att lämna hunden hemma då eller sitta i bur eller annat är väl självklart om hunden inte är välkommen. Jag förutsätter att man gör som med hästarna att man planerat då och tillgodosett alla hundens behov i form av motion och träning innan man åker.
De flesta verkar diskutera det när allt inte är planerat eller när ni hellre vill vara med hunden.
Kan inte riktigt förstå att det har med saken att göra.

Jag har för övrigt haft både extremt lätta hundar och väldigt jobbiga hundar. Jag förstår precis varför den jobbiga (som inte är samma som den jag tog som exempel) som var yvig och mycket hund, inte var lika välkommen som den enkla.
Ja anser den jobbiga mentalt stabil men för icke hundmänniskor kunde han kännas skrämmande i vissa situationer. Hos svärföräldrarna satt han alltid i bur, motionerad för dagen i ett antal timmar med rastning mellan.

Och det blir ju i praktiken ett sätt att sortera umgänget. En sån som du och en sån som jag skulle sannolikt inte vara intresserade av att umgås med varandra, och då blir ju det hela ett ickeproblem. :D

...

Så behöver det verkligen inte vara. Jag har många bekanta som kommer till gården med sina hundar och har med dem hela dagen.
Jag gillar hundar, även yviga och plumpa individer.

Jag förstår bara inte varför man ibland inte kan stänga in en hund eller umgås utan hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka