Att ha förståelse för att en hundägare måste hem tidigare eller inte kan komma om man inte fått tag i hundväkt är ju en sak. Men, att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för.
Och det blir ju i praktiken ett sätt att sortera umgänget. En sån som du och en sån som jag skulle sannolikt inte vara intresserade av att umgås med varandra, och då blir ju det hela ett ickeproblem.
Ok, jag känner ju hundfolk och de har sällan hundvakter som kommer utanför familjen men de går ju på middag hos folk utan hunden ibland ändå. Känner nog ingen som tränar kl. 19-22 en lördagkväll. Hundfolket jag känner tränar snarare kl. 8-17 på lördagar och söndagar. Och när de då kommer hem så är hunden trött och nöjd efter en dags träning så då sover den gott när de är iväg.
Håller med
@Migo , "hundfolk" i det här fallet är ju egentligen bara "hundfolk du umgås med". Vi finns i andra varianter. Och även om jag själv skulle vara färdig med träningen kl 17 och ha en trött hund så är jag som regel själv rätt trött också då, och sover minst lika gärna som hunden...
Mer allmänt, det blir ju så att man umgås med folk man passar ihop med. Jag har som sagt inga problem att förstå att Monster inte är välkommen hem till andra, men då kanske jag inte åker själv heller. Jag har heller inga som helst problem att förstå att andra inte är lika intresserade av hund som jag (det är ju inte konstigare än att jag måste tvinga mig själv att lyssna om någon pratar om veteranbilar eller liknande, dvs astråkigt för mig men spännande för någon annan), men för mig är det centrum i mitt liv så folk som håller på att somna av uttråkning om man pratar hund blir ju inte folk jag umgås med. Vi passar ju inte ihop, inte konstigare än så.
Har du läst någon bra bok på sistone? Japp, den handlade om hundar.
Sett någon bra film? Japp, om hundträning.
Varit iväg på något roligt? Japp, träningsseminarium.
Vad gjorde du i helgen? Tränade hund.
Vag jobbar du med? Hundar.
Köpt något spännande? Jajjemen, hundgrejer.
Fast jag menade kläder? Jaha, ja en ny hundväst och ett par kängor.
Träffat några nya människor? Japp, hundägare.
Har det hänt något lustigt du kan berätta om? Oja, min hund häromdagen...
Köpt julklappar? Lite godsaker till hunden.
Vad ska du göra på nyår? Jag och några andra mattar ska träna hund.
Har du några planer för nästa år? Gissa...
Och nu sitter säkert folk och stör sig på detta, men hela poängen är ju just det: vi behöver inte vara vänner och umgås, vi skulle inte få ut något av det ändå. För mig och mina vänner är det ett spännande och varierat liv, för andra är det helt obegripligt tråkigt. Själv tycker jag "fredagsmys", melodifestivaler och gå på restaurang låter ungefär lika lockande som att borra rakt igenom handen...