Hund åt mig!

L

lollolisa

Vore roligt att se vilken ras som ni tror skulle passa mig!

Den ska.......
*Gilla att arbeta men kunna ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor
*Vara snabb & vig (=passa till bla. agility & freestyle)
*Inte vara allt för hård & tuff
*Ha mindre pälsvård än utställningsfrisserad pudel
*Vara lätt att ha lös (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara en ras som oftast är snäll mot andra hundar, gäller tik. (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara väldigt läraktig & samarbetsvillig
*Vara en hund som gillar det mesta hundsporter (Beror ju även på individ)
*Gärna vara lite reserverad mot folk och enmanshund
*Kunna tävla i agility & Freestyle på lite högre nivå
*Kunna tävla i bruks på låg nivå. (Upplet, spår & sök)

Sv: Hund åt mig!

Finns mängder med raser som passar in på dina önskemål!
Gå in på SKK´s sida och länkar till rasklubbar, titta på dom du tycker verkar intressanta!

Instämmer helt. Hade själv en korsning border collie/labrador, helt berårande underbar :love: Lättlärd o mkt trogen sin ledare. Pigg o alert men inte "hysterisk". Sagolikt uppmärksam på både gott o ont ibland... :angel: När matte var lite stressad eller ouppmärksam så tog det genast lite längre tid vid tex inkallning. Såg ut som att hon sa: Ja, ja, jag är lika intresserad av dig som du av mig just nu.. kommer snart... Skärpte jag till mig så satt hon bredvid mig på 2 röda.. :D
Älskade den hunden, hon var såå tillgiven o hade ett mkt stort hjärta :love:
Ja, just det vi var KM i ridklubbens egna Aguility-tävling flera år på rad.. Som en liten vessla, synd bara att matte inte hängde med ..:rofl:

Vore roligt att se vilken ras som ni tror skulle passa mig!

Den ska.......
*Gilla att arbeta men kunna ta det lite lugnare någon dag i veckan vid mycket prov & läxor
*Vara snabb & vig (=passa till bla. agility & freestyle)
*Inte vara allt för hård & tuff
*Ha mindre pälsvård än utställningsfrisserad pudel
*Vara lätt att ha lös (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara en ras som oftast är snäll mot andra hundar, gäller tik. (Beror ju även på ägare osv.)
*Vara väldigt läraktig & samarbetsvillig
*Vara en hund som gillar det mesta hundsporter (Beror ju även på individ)
*Gärna vara lite reserverad mot folk och enmanshund
*Kunna tävla i agility & Freestyle på lite högre nivå
*Kunna tävla i bruks på låg nivå. (Upplet, spår & sök)

Tänker direkt på en Shetland Sheepdog
*Den gillar att arbeta men kan ändå slappa en dag
*Passar väldigt bra till agility
*Är inte alls hårda eller tuffa
*Lätt pälsvård, en genomborstning varannan dag brukar räcka
*Ingen direkt jaktinstinkt, bör alltså vara lätt att träna på att ha lös
*Ingen rasbunden agresivitet
*De är väldigt lättlärda och gillar att jobba med sin förare
*En mångsidig hund som passar till de flesta hundsporterna. Förig.
*Är ofta reserverade mot främlingar, akta bara så att du inte får en för reserverad.
*Finns många shelties som tävlar högt i båda grenarna.
*Vet inte hur de lämpar sig för brukset, men tror nog att de uppskattar det.

Tack för alla tips! Sheltie är faktiskt en av de raser jag funderar på!

Vilka raser ur vallhundsgruppen kan ni rekomendera?

Bearded collie :D Men då är jag lite partisk ;) Alerta och trevliga hundar utan några direkta begränsningar. Min unghund stämmer ganska precis på din lista.

Men det finns massor som skulle passa, sheltie och shipperke t.ex.

Jag är inte så insatt i Kelpien, liten82 kan nog berätta en del. Vet inte hur de reagerar på att göra ingenting i några dagar, annars tror jag att de stämmer in bra på dina krav. Förutom att jag aldrig uppfattad de som reserverade. De har nog större förutsättningar att nå långt i brukset.

Bordercollien är en så renodlad vallhund att jag inte anser at man ska ha en sådan om man inte vallar regelbundet.

Fast är en beardisen lite...hmm, hur ska jag uttrycka mig fint... Klumpig! ;) Tänkte på att TS vill kunna tävla i de högre klasserna i agility

Klumpig? Var har du fått det ifrån? Det är många som tävlar med beardisar i agility ju :) Mina är väldigt smidiga. Hade inte den äldre varit rädd för halva banan hade han kunnat nå långt! Som en pil och vänder på en femöring!

http://www.sbc-beardedcollie.com/ Klicka på "agility".

Haha de ser så himla klumpiga ut! Kanske är pälsen som förvillar! Jag får bara inte känslan av att de kan vända på en femöring men jag tar tillbaka mitt uttalande om de är smidiga!

De som tävlar hur högt tävlar de? Är det mest i lättare klasser eller är de med och slåss på högre nivå med?

/Tina nyfiken och lite fördomsfull:angel:

Kopierar från sidan då :p

"Agilityn blev en officiell sport i Sverige 1987 och har sedan dess ökat stadigt i popularitet. Bearded collien satte sin prägel på redan det första Agility-SM:et i Sverige, där en beardis tog brons individuellt, en ingick i guldlaget samt ett lag med enbart beardisar kom på 4:e plats. Sedan dess har många duktiga agilityekipage synts i ringarna och fem bearded collies ståtar med titeln Agilitychampion."

Uppfödaren till min nya hund försöker få mig agilityintresserad :p Men jag är mer åt lydnads- och brukshållet. Får se om man provar på agility nån gång i framtiden ;)

Så här ser de ut under all päls
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/6_maj022.jpg

Gillar alla raserna ni föreslagit men border collie skulle jag aldrig våga mig på....inte just nu i alla fall! Väntar tills jag skaffar får, då blir det säkert en! Jag skulle tyvärr aldrig kunna uppfylla dens aktivitetsbehov just nu.

Berätta gärna lite mer om raserna.
Hur mycket motion/aktivering behöver de varje dag?
Possitivt & negativt med rasen osv. Tycker verkligen att alla raserna låter roliga!

Ja, så är det säkert ;) Har själv ingen koll på sporten som sagt :p I beardisarnas storleksklass finns ju både bc:n och aussien som konkurrenter, inte lätt att konkurrera mot dem!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 322
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka