Hund = ångvält!!

Sv: Hund = ångvält!!

Även jag tycker detta är en trevlig tråd:)

Måste bara säga att din hund verkar vara på pricken som min. Jag börjar också inse att han är speciell...
Jag håller med sig om det inte funkar med hårda ord och straff för att bemästra det här problemet. Min hund blir också bara mer stressad av det... och drygare.

Jag har läst tråden och fått en massa tips och vill bara säga att jag förstår precis vad du menar i det det du säger.

Jag vägar också nöja mig med att min hund alltid kommer att vara en plåga för alla utom mig. Han bli ju tillslut en plåga även för mig just därför.

Heja dig! Jag tycker det är skönt att höra att det är fler hundägare än jag som kämpar med att älska sin hund:D . Om du förstår vad jag menar... Samtidigt tycker jag det är strongt att du inte ger upp!
 
Sv: Hund = ångvält!!

En liten uppdatering!

Jag har lagt in en högre växel här hemma och det har gett resultat. Nu funkar det faktiskt periodvis att ha henne lös och uppe vid besök.
Jag har gjort så att jag helt enkelt "sssh-at" bort henne så fort jag märkt att hon är på väg att jaga upp sig, samt varit hårdare på det här med "gå och lägg dig".
Det funkar till och med hemma hos pojken (som är inneboende) och jag måste hålla hunden borta från vissa rum och människor. Hunden lyssnar även bättre på honom nu vilket är en stor lättnad.

Jag är sjukt nöjd. :D Man ska aldrig ge upp. :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund = ångvält!!

Jag lovar! Hon blir äldre också!!

/Ägare av en turboångvält som kan ge sken av att vara väluppfostrad på äldre dagar :angel: + ägare av en hund som inte stressar alls ;) Det ÄR skillnad...
 
Sv: Hund = ångvält!!

Nu ska jag först erkänna att jag inte läst hela tråden.
Men i går hörde jag ett tips hur en hade gjort med en hund som inte kunde sluta hälsa och hoppa på folk.
Hon hade (inte ägaren) när hunden hoppat upp mot hennes ansikte, tagit tag i hunden som en kram och sen hållt fast (hunden ska alltså lyftas). När hunden kände att den inte kom ner så blev det genast obehagligt att hänga där och den ville ner. När den lugnat sig hyffsat, men inte helt eftersom hunden ska känna att den klarade att slippa det där obehagliga. Så släppte hon ner hunden och efter det så var kunde de hälsa på marken. Ett litet tag så undvek hunden just denna personen, men det släppte och hunden kunde hälsa ordentligt.
Nu när du har en golden, så måste det ju vara en lång och stark person som gör detta.
Nu kanske detta bara hjälper på just den personen som gjort det, men kanske man kan be några stycken så hon iser att det kan hända med flera...
Ja, det är svårt det här, och har ingen aning om detta är ett bra tips egentligen ;) Kanske jag missat något i tråden som gör att detta inte alls skulle fungera.
 
Sv: Hund = ångvält!!

OT, men jag måste bara säga att jag blir så glad när jag läser en sån här diskussion. Inga hårda ord, utan en fin diskussion där TS är medveten om sina brister och på blir mött på ett väldigt bra sätt av de som svarar. Eloge :bow:

Så här blir det när TS inte vänder taggarna utåt och kan ta råden som hon får :) Även om alla kanske inte passar hennes hund.
Väldigt många tar ju "kritik" som negativt och kan inte ta till sig råden.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Hon hade (inte ägaren) när hunden hoppat upp mot hennes ansikte, tagit tag i hunden som en kram och sen hållt fast (hunden ska alltså lyftas). När hunden kände att den inte kom ner så blev det genast obehagligt att hänga där och den ville ner. När den lugnat sig hyffsat, men inte helt eftersom hunden ska känna att den klarade att slippa det där obehagliga. Så släppte hon ner hunden och efter det så var kunde de hälsa på marken.

Det var en metod jag faktiskt aldrig hört talas om...! Jag har ju provat tidigare att när hon hoppat tagit tag i hennes framtassar och hålla tills hon helt enkelt inte vill hoppa längre och försöker ta sig loss. När hon gett sig har jag släppt. Mycket tidsödande och inte särkskilt effektivt måste jag tillägga, dessutom var varje människa hon mötte tvungen att göra detta iaf ett par gånger innan hon gav sig och slutade hoppa.

Men att lyfta henne. Jag vet faktiskt inte om hon skulle ta det som en rolig grej, hon är ju väldigt fysisk och gillar att brottas och så. Jag tror jag ska testa det iaf för att se vad som händer nästa gång hon glömmer bort sig och hoppar på mig. Om inte annat så kanske jag lyckas överraska henne ordentligt.
Jag är ju varken stor eller stark, men grymt envis... :D

Det flyter på ganska bra nu och hon hoppar allt mer sällan. :)

Tack dessutom för de vänliga orden. :o
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jag lovar! Hon blir äldre också!!

Ja jag har faktiskt märkt skillnad efter andra löpet. Hon var fortfarande rätt dryg men, inte för att förmänskliga, plötsligt blev det som om hunden började röra sig med värdighet eller nåt...??
"Jag som är så stor nu kan ju inte fjanta runt HUR som helst juh...!" - ungefär :D

Fast hon glömmer sig ibland. Rätt ofta. Ja dagligen faktiskt.... ;)
 
Sv: Hund = ångvält!!

Det låter ju som en slags undermedveten "battle" mellan dig och din golden. Har du någon gång provat att bara säga "gå å lägg dig" och så får hon ligge där (om så i timtal) tills hon faktiskt lägger sig och försöker sova eller åtminstone vila? Att du då säger "varsågod" eller "kom" och om hon stressar skicka tillbaka henne omdelebums och så får hon ligge där ett bra tag tills hon kopplar av?
Det KAN ju vara så att hon numera sammankopplar "varsågod" (releasekommandot) som ett "Whoaaaa, nu får jag flänga!!!" . Att varsågod på något vis blivit ett ord med fel innerbörd?
 
Sv: Hund = ångvält!!

Har du någon gång provat att bara säga "gå å lägg dig" och så får hon ligge där (om så i timtal) tills hon faktiskt lägger sig och försöker sova eller åtminstone vila? Att du då säger "varsågod" eller "kom" och om hon stressar skicka tillbaka henne omdelebums och så får hon ligge där ett bra tag tills hon kopplar av?

Jag vet inte hur mycket du har läst i tråden, men det är iaf just detta jag beskriver att jag gör. Hon kan om hon ligger länge nog (timmar) duna av lite lätt, men hon kan lika snabbt slå på igen.

Det KAN ju vara så att hon numera sammankopplar "varsågod" (releasekommandot) som ett "Whoaaaa, nu får jag flänga!!!" . Att varsågod på något vis blivit ett ord med fel innerbörd?

Ja i början var det lite så men jag bytte strategi rätt snabbt då jag insåg att det aldrig skulle funka. Jag använder inte ett "hopp och lek"-kommando (dvs varsågod) när hon ska få komma upp igen. Jag kallar in henne till mig, ger henne en lugn klapp och skickar sedan bara lite nonchalant iväg henne just för att slippa stressen. Sedan har det dock bara tagit någon/några minuter innan hon "kommit ihåg" att "ja just ja, vi har ju besöööööök...! " :smirk:

Men nu har vi iaf fått ordning på det hela och saker och ting går åt rätt håll. :)
 
Sv: Hund = ångvält!!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund = ångvält!!

Min labrador=bulldozer ;)
En hane som är 1,5 år och som kastar sig mot alla andra hundar av iver, och som hoppar och blir galen av glädje om det kommer någon. Eller GJORDE ska jag väl säga... Har kastrerat honom(i tisdags) och han har redan börjat lugna ner sig. Fick besök idag och visste blev han glad men inte lika galen som förut.
Jag tror mycket har med åldern att göra, och även om ledarskap har stor betydelse så tror jag att såna här hundar kanske aldrig kan fås att vara så "lydiga" som andra. Dålig impulskontroll har jag hört att det kan kallas... :angel:
När min hund har varit som värst har jag satt på honom halsbandet och bara tyst satt honom bredvid mig. Sitter han kvar berömmer jag lugnt med låg röst emellanåt. Kliver han upp drar jag tillbaka honom och sätter honom, utan att säga något. Efter några vändor ger han upp och lägger sig ner. Men jag får alltid hålla ett öga på honom... annars försöker han snart igen. Och det har varit det lugnaste sättet för oss båda...
Men de människor som kommer hem till mig vet att jag har hund. Och han är glad i folk, och så länge han inte hoppar upp på dom så tycker jag att det är ok att han hälsar. Det känns inte bra att bråka med honom om allting. Han är en labrador och han är en glad hund. Helt ok för mig att han tar plats. Han hoppar sällan på folk nu. Han tar tag i sin leksak och går runt runt, varv på varv, och slår dom med sin viftande svans :rofl: För mig är det inte viktigt att han uppför sig "perfekt"! Det känns som att han skulle behöva ändra hela sin personlighet för att kunna göra det...
 
Sv: Hund = ångvält!!

Hej!

Det låter som ett stress beteende som så många andra sagt..mina föräldrars hund var likadan är dock mkt bättre nu..Det är hans personlighet , jätteduktig när vi tränar osv.. men blir uppjagad när det kommer folk "överglad"... Vi har "inte" gjort ngn ´stor grej utav det utan varit lugna och efter personen hälsat s¨å ska det vara bra sen då ignoreras han ...brukar också lägga honom plats när han lugnat sej..
När du kommenderar henne så får hon det hon vill, UPPMÄRKSAMHET!
Tror att du ska byta väg lite ..är mitt tips.

Ett annat tips är att trötta ut henne lite innan besök med lite träning och promenad..

Svårt det där , hon vet nog inte själv var hon ska göra av all sin energi...:crazy:
LYCKA TILL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 645
Senast: s957
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 191
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp