Humörsvägningar pga av tandbyte ???

Mynta2

Trådstartare
Min 3-åring håller som bäst på byta tänder, men har fruktansvärda humörsvägningar...jag har låtit hon vara ifred från bett och träns en längre tid för hon vägrade helt sonika låta sig få ett bett i munnen samt att hon ofta visade tänder samt började gnissla tänder då jag red...konsulterade vet och hon ansåg det vara tandbyte på gång....och nu har hon återgått till sitt normala jag. Tränsning är inga problem längre, Men för några dagar sedan så började hon verka slö och hängig, hon ville inte gärna äta så mycket grovfoder, däremot kraftfoder...kraftfodret är blött och som en sörja bara. I morse ville hon knappt gå ut ur boxen, fast i hagen käkade hon sitt hö...hon springer och är allmänt pigg..men i kväll fick hon ett sällsynt raseriutbrott i boxen som inte var likt henne och stallägaren sa att deras hund hittat tandbitar i boxen i morse. Är det någon mer som haft unghästar som blivit persoonlighetsförändrad pga av byte av tänder ?? Hon är i gott hull, är pigg att rida och strosar i hagen...men det är inte likt henne att svänga så i humöret. Kanske det känns som tandvärk...vad vet jag...

Jag har aldrig varit med om att en häst reagerat vid tandfällning, brukar inte ens märka när de byter tänder... Möjligen att man hittar en utspottad tandkappa nånstans.
Jag hade nog sökt orsaken någon annanstans...

Tack för svaret, men de gånger det hänt och jag kollat i munnen (vet sa vilka tänder dom fäller nu) har jag endera känt en lös tand eller en som ramlat bort och den nya vart på väg...sen när det är över så har hon lugnat ned sig..hmm, knepigt. Kanske ett fåtal regerar som hon. Jag har heller aldrig vart med om det, har haft en unghäst förut och där märkte man inget...Får ta ut vet om det fortsätter.....fast vad ska dom leta efter ?? :confused:

Glömde

Tänkte på när en del småbarn får tänder så kan dom ju gråta och vara kinkiga länge...även då dom tappar mjölktänder...kanske nåt liknande ?

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Foder & Strö Min dam har sedan några veckor tappat mer och mer intresse för ensilaget för att nu i helgen helt rata ensilage i boxen – äter bara...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: fia-lisa
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 177
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar