Hullproblem..

Sv: Hullproblem..

mineraler ska man inte överutfodra då det kan vara skadligt men ett överskott på vitaminer kissar hästar liksom oss ut.

Fel. Tvärtom är det. Vattenlösliga vitaminer är inte farligt att överutfodra med, liksom mineraler eftersom överskottet kissas ut. Men fettlösliga vitaminer ska man inte överutfodra med.

hur gammal är hästen?
Lite äldre hästar har ju svårare att bygga upp muskler än yngre, plus att de har svårare att ta upp näring i fodret.

Tycker han ser fin ut, men behöver som du själv skriver, mer muskler. det får de genom allsidig träning. Ut i skoge och röj, klättra, skritta långa turer och bygg upp honom i hans takt. Glöm inte att vila mellan hårda pass, det är då musklerna byggs upp.

Hur han han det med e-vitamin? Brist på e kan göra att de inte vill bygga muskler. Ge honom i så fall e-vitamin med selen och lysin, så ska du nog se att det ändras. Det gjorde det på min häst i alla fall. gick på bara någon månad.

Tycker du har en bäldigt fin häst i övrigt, bara muskler som fattas
Lycka till :bump:

Han är 7 år (född i Juni 2000).
Det är skogen vi använder oss av när vi tränar, har inte någon tillgång till varken ridvolt eller ridhus. Men skogen räcker gott och väl! :)
Jobba jobba jobba..

Ska kolla upp hur det är med E-vitamin, kan det inte i huvet så jag måste ta och läsa vad allt innehåller. Selen får han iaf tillräckligt av, men det kanske är det som är ren E-vitamin? Är inte särskillt bra på sånt där.. och minnet ska vi inte tala om :angel:

Tack för svar! :banana: :bow:

haha, nej jag förstår dig fullt ut.
Det är ganska kruxigt att hålla koll på vad allt innehåller, speciellt om det inte är avsett för hästar i första hand.

Tror inte att selen är som ren e-vitamin, men de hör väl ihop.
Har en burk med e-vitamin som jag köpte, och där står det att den innehåller e-vitamin, selen och lysin. så jag tror det är skilda saker, men jag ska inte säga att jag vet säkert.

Fast mineralkvoter som är fel skapar ju problem så liite rätt hade jag.

Vet det om vitaminerna men de vitaminer man oftast tillför, b och e är vattenlösliga som jag förstått det?

På tok för lite protein och energi skulle jag tro. Han har fallit ur mkt under vintern ser det ut som på bilderna. Komplettera med lite lucern och ev olja så får du snabbt resultat. Motionera ordentligt så får du snart tillbaka det han tappat. Ge ev en kur b-vitamin så hjälper du pälsfällningen på traven.

Han är ju tunn, absolut.
Jag tycker du ska öka utfodringarna ngt och kanske avmaska honom. Sen är han ju väldigt fattig på just muskler. Då kan dom lätt se kantiga och taniga ut. Nee lite mer mat, en ordentlig avmaskning och mer muskler så tror jag han blir lika fin igen!

Han har blivit rundare! Är absolut inte lika kantig över ändan som på de förra bilderna. Bra jobbat av dig tycker jag. Sen kanske han behöver gå upp lite till, men du är defenitivt på rätt väg.

Nu såg jag din uppdatering där. Ser mkt bättre ut redan!

Sedan är det bara att trappa ner när gröngräset kommer upp. Ger du något b-vitamin nu i pälsfällningen?

Han har blivit rundare! Är absolut inte lika kantig över ändan som på de förra bilderna. Bra jobbat av dig tycker jag. Sen kanske han behöver gå upp lite till, men du är defenitivt på rätt väg.

Åh vad kul att få det "bekräftat" :)
Som sagt, svårt att se med rätt ögon själv när man ser honom varje dag. Likaså resten av folket i stallet.
Kommer nog att köra den här foderstaten till sommaren och sen trappa ner lite, beroende på hur han ser ut i hullet, men det är mycket som fortfarande fattas på honom..

Nu såg jag din uppdatering där. Ser mkt bättre ut redan!

Sedan är det bara att trappa ner när gröngräset kommer upp. Ger du något b-vitamin nu i pälsfällningen?

Vad bra att du också tycker det! :banana:
Ja, han får B-vitamin året runt, har ökat lite nu under våren för att hjälpa till :p

Börja med att ge honom mat( MKT MAT), avmaska honom imorgon, ring veterinär omgående. Hästen ser faktiskt inte klok ut. Han ser ju faktiskt ut som om han inte vore speciellt skött.

Jag har inte läst hela tråden, bara skummat. :)

Jag har sett att du ökat på fodret, och det är ju jättebra. Tycker kanske att han blivit rundare på de andra bilderna, men det är lite svårt att se.

Vi har haft (och har har) tunna, svårfödda travare. Det som gjort susen för dom är fri tillgång på hö och/eller hösilage. Det håller dom fin! Jag tror faktiskt att fri tillång är det bästa och snabbaste sättet att få upp din kille i vikt.

Norrland

Börja med att ge honom mat( MKT MAT), avmaska honom imorgon, ring veterinär omgående. Hästen ser faktiskt inte klok ut. Han ser ju faktiskt ut som om han inte vore speciellt skött.

SORRY!!!
Min syster kikade in här igår på min login och skrev visst på denna tråden, Inget illa menat enligt henne. Hon blev bara förbannad när hon såg hur din häst såg ut.. :cry:

SORRY!!!
Min syster kikade in här igår på min login och skrev visst på denna tråden, Inget illa menat enligt henne. Hon blev bara förbannad när hon såg hur din häst såg ut.. :cry:

Ingen fara, vissa inlägg får man ta att blunda för.
Så är det på sånna här forum :smirk:

Hej!!!

Han ser ju lite smal ut och lite muskelfattig...du behöver få i honom mer proetin så att han kan bygga muskler tillsammans med växlande arbete.. Bukig kand e ju bli utav hö utan att vara tjocka och den ska man ju bara rida bort sägs det...

Tycker du ska ta bort grunden till honom helt, grunden innehåller inte mkt näring..(lite för pengarna)om jag vore du skulle jag istället ge korn tillsammans med betforen och ev lite olja i maten " vanlig rapsolja" (rent fett)
Har du analys på höet?? Man skulle ju kunna öka det lite med om det är bra värden..annars är ju lusern ett alternativ också det är proetinrikt...och bra till hästar som är svåra i hull...korn har funkat på vårat varmblod och han håller hullet bättre av det..

Håller med dig har fullblod och tänkte som dig med korn osv. lycka till.

Hur har det gått?
Hur mycket mat exakt får han omdagen nu?

Har inte läst igenom tråden, men på bilderna verkar det som om hästen har proteinbrist och skulle vara i stort behov av mer mat.
Den sista bilden på din häst var jätte fin :)
Jämför den bilden mot hur hästen ser ut nu, visst är den stor skillnad? Såg du inte det tidigare, att han har gått ner i vikt?
Han behövdes iallfall inte bantas på sista bilden i ditt första inlägg.

Lycka till :banana:

Hej igen!!!

Vad roligt , vilken skillnad bara på denna korta tid :banana: :banana:
Du har fortfarande en bit kvar men det är ´bra skillnad på den korta tiden...Blir han för pigg kan du ju byta ut havren ;)

Uppdatera gärna igen , följer med spänning..
Tack för PM...:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit