Hullproblem..

Sv: Hullproblem..

Jag har en varmblodstravare som vi håller på att rida in. Hon är grymt pigg och gör av med massor av energi. Hon får hösilage, lusern, krafft groov och olja. Funkar kanon! Musklar på sig riktigt bra nu :)

Hej igen!!!

Vad bra att du köpt lusern , hoppas nu det ska hjälpa..=))
Ville bara tillägga att lusernen ska blötläggas ngra timmar innan utfodring så det får svälla ordentligt innan det ges..(vet du säkert redan men ville iallafall tala om , ifall du inte visste...
Börja du med ca: 0.5kg några dagar/en vecka och trappa sedan upp till 1kg "torrt" ..och sedan ytterliggare 0.5kg osv.. och fortsätt så..tills du är uppe i några kilo..och kör så ett tag för att se om han lägger på sej...
Grunden är ju egentligen inget näringsrikt foder osv.. och innehåller inte så mkt proetin etc.. så det "BÄSTA" tror jag skulle vara att du kör med korn till lusernen( är ju dessutom billigare än havren)
Men om du nu har kvar av det andra så skulle jag göra som så att jag gör slut på det som är kvar tillsammans med lusernet och sedan nästa omgång köper jag korn till lusernet...Då gör du ju inget snabbt foderbyte heller, utan introducerar en sak i taget...:)

Sedan rekommenderar jag att du köper en dunk rapsolja i affären och ger nån dl i maten...jättebra till hästar som är svårhullade...:rofl:
LYCKA TILL...berätta gärna hur det går härinne , är så nyfiken...:bump:

Tack så mycket för alla svar! :bow:
Har efter mycket om och men varit och köpt lucern, som verkar vara det bästa i den här situationen (?) .
Vad är lämpligast att blanda med lucernet? Havre, Kraft grund, annat?
Har hört att korn är bra, men vore himla bra om grunden och/eller havren kunde funka då det redan finns fullt med sånt i mina tunnor.

Tycker ni att jag ska öka på fodermängden ordentligt tills han har nått sin normalvikt och sen minska "lagom" mycket igen, eller ska jag öka på fodermängden lagom mycket nu och låta det vara så sen?

Har massvis med funderingar :p :o

Ja lusern är ett bra första hands val! BRa att du köpt det. Ge gärna minst 2kg/dag - men börja med 0.5kg och öka till 2kg under kanske 2-3veckors tid. Lusern är grovfoder och du behöver inte vara så himla försiktig när du introducerar det i foderstaten... Lite försiktigare än med nytt höparti, typ.

2kg lusern/dag fram till betet borde räcka - sen tar gräset över det jobbet! (gräs är ännu mera protein och näringsrikt än lusern ;) )

Och du - nästa vinter om du inte har analyserat hö/silage (så du kan räkna på det) - börja med 1kg lusern/dag direkt på hösten för att undvika att han faller ur sådär. Det är ingen fara att överutfodra med protein som kommer från grovfoder (vilket som sagt även lusern räknas till oavsett om det är pelleterat eller hackat).

Senast ändrad:

Tack igen för alla svar :bow: Vad skulle man göra utan bukefalister? :p

Ni kan absolut få en uppdatering sen om ni vill.
Dock vet jag inte om jag får lägga ut foderstaten här utan att moderatorerna blir besvikna? Har för mig att man inte får lägga ut foderstater hur som helst..

Har iaf ökat mängden med mat nu. Ger bland annat lucern, havre och mineraler plus massa tillskott av olika vitaminer.
Har räknat på det där i en vecka nu och kommit fram till att den foderstaten ska täcka alla matbehov han kan tänkas ha :D

Vill höra eran åsikt gällande havre/kraft grund.. Är det nån speciellt stor skillnad egentligen?

Men snälla du, läs vad jag skrivit och svarat på!

Det som är FARLIGT är att ta till sig det som andra antecknat som kunskap.

Och jag svarade att det som jag själv vet är inte dåligt för hästen att äta följer jag i denna pärm. Som oljor. Annat som jag är osäker på frågar jag/letar jag upp på internet. Därav är den kunskapen inte farlig. Jag skulle lika gärna ha letat upp den på internet.

Tillägg: Tjejen som gav mig pärmen har skrivit den som en hel sammanhängande text som förklarar det mesta.

Senast ändrad:

Vad som KAN bli farligt är om du nu vet att en häst har proteinbrist, och du ger den olja för att fixa det, då fixar du inte problemet utan fortsätter ge proteinfattig mat.

Internet ser jag inte heller som någon särskillt tillförlitlig källa om man undantar t.ex. SVA, SLU och liknande.

Om det finns en sån kraftig felskrivning i din pärm, vad kan mer vara fel?

Kunskap är inte att läsa innantill, utan att förstå VARFÖR. Hade du bemödat dig att ta reda på vad olja innehåller så hade du VETAT att det inte finns en möjlighet i världen att det skulle räknas som proteinrikt fodermedel.

Bara ett litet PS:

Min lärare i hästkunskap sa att man aldrig skulle ge hästarna rapsolja...:o Att det var farligt för dom. Jag kommer tyvärr inte ihåg hennes motivering... Är det någon annan som hört samma sak..?:crazy:

Bara ett litet PS:

Min lärare i hästkunskap sa att man aldrig skulle ge hästarna rapsolja...:o Att det var farligt för dom. Jag kommer tyvärr inte ihåg hennes motivering... Är det någon annan som hört samma sak..?:crazy:

Det enda jag kan komma på är att det tydligen inte ska vara särskillt smakligt. Någon annan kanske vet mer? Har du möjlighet att fråga din lärare?

Havre ger snabbare energi och ger ofta därför sämre resultat på hullet.

Finn en nivå nu under våren på fodret där han håller sig rund och fin (som de tidigare korten), under betet trappar du ned och sen till hösten trappar du upp igen och håller den på å den fodernivån där han är fin.

Tack igen för alla svar :bow: Vad skulle man göra utan bukefalister? :p

Ni kan absolut få en uppdatering sen om ni vill.
Dock vet jag inte om jag får lägga ut foderstaten här utan att moderatorerna blir besvikna? Har för mig att man inte får lägga ut foderstater hur som helst..

Har iaf ökat mängden med mat nu. Ger bland annat lucern, havre och mineraler plus massa tillskott av olika vitaminer.
Har räknat på det där i en vecka nu och kommit fram till att den foderstaten ska täcka alla matbehov han kan tänkas ha :D

Vill höra eran åsikt gällande havre/kraft grund.. Är det nån speciellt stor skillnad egentligen?

Hej igen!!
Vad kul , ser fram emot den :)
Tycker ärligt talat att du ska ta bort havren och grunden ..(inte det bästa till svårfödda hästar) ge korn och betfor istället..kornet hjälper ju upp hullet och betfor ger snabb energi..:) och är dessutom "billigare" än havre och grunden...sen räcker det gott med ett mineralfoder med div mineraler och ev B-vitamin nu när han tappar vinterpäls.. .. man får inte överkonsumera vitaminer heller då det inte är bra...kan ge överkonsumtion.
Lycka till nu,,.:banana: :banana:

mineraler ska man inte överutfodra då det kan vara skadligt men ett överskott på vitaminer kissar hästar liksom oss ut.

mineraler ska man inte överutfodra då det kan vara skadligt men ett överskott på vitaminer kissar hästar liksom oss ut.

Alla vitaminer kissas inte ut överflödet av. Sk fettlösliga vitaminer ska inte överdoseras.

Edit: Fettlösliga: Vitamin A, Vitamin D, Vitamin E och Vitamin K.

T ex Vitamin D är skadligt redan vid låga överskott. 4-5 ggr behovet ger risk för negativa effekter.

/Maria

Senast ändrad:

Hej igen!!
Vad kul , ser fram emot den :)
Tycker ärligt talat att du ska ta bort havren och grunden ..(inte det bästa till svårfödda hästar) ge korn och betfor istället..kornet hjälper ju upp hullet och betfor ger snabb energi..:) och är dessutom "billigare" än havre och grunden...sen räcker det gott med ett mineralfoder med div mineraler och ev B-vitamin nu när han tappar vinterpäls.. .. man får inte överkonsumera vitaminer heller då det inte är bra...kan ge överkonsumtion.
Lycka till nu,,.:banana: :banana:

Ok, har hört från många att dom tycker kornet är allra bäst.
Det gäller verkligen att bilda sig en egen uppfattning och ha lite översikt med allt ;) Men eftersom att så många rekomenderar korn så måste det ju finnas nåt bra i det.. Dock tror jag att jag kommer att köra på havre och lucern nu, så får vi se hur det funkar. Funkar det inte så får man byta, det gäller att testa sig fram för annars kommer man ingen vart..
Tack så mycket för lyckoönskningen :banana:

Tack Krambanan för din info om vitaminerna! Det var lärorikt..

Havre ger snabbare energi och ger ofta därför sämre resultat på hullet.

Finn en nivå nu under våren på fodret där han håller sig rund och fin (som de tidigare korten), under betet trappar du ned och sen till hösten trappar du upp igen och håller den på å den fodernivån där han är fin.

Det låter som en bra idé!
Under betet, hur gör man då med maten?
Förra sommaren gick han på bete från Juni-September och då åt han endast gräs förutom dom gångerna dom man red, då fick han några nävar havre. I början fick han hö och vi minskade ner sucessivt tills han bara fick äta gräs, och på slutet fick han också hö för att komma in i rätt banor igen :p
Det funkade iaf jättefint, han var väldigt rund och fin ;)

Nu Uppdaterar jag tråden lite..
Har nu gått några veckor och jag kör stenhårt på Lucern och havre ;)
Verkar funka bra, jag tycker att han har ökat i vikt på den här korta tiden, så det verkar gå åt rätt håll! Men han måste nog öka på sig ganska mycket mer för att kunna bygga ordentligt med muskler.
Vad det gäller hans "humör" så har han blivit riktigt pigg! :) En dag när jag var ute och red så var han nästan helt galen, det var mindre kul. Men när jag red honom igår kändes han normal, men med MASSA mer ork. Var väldigt roligt..

Tog några simpla bilder igår för att ni ska ha något att jämnföra med Ursäkta att han ser ut som han gör, dvs svettig och lerig :angel:

Var nu helt ärliga, ser ni nån skillnad på bilderna från igår och bilderna som jag la in för några veckor sedan? Är så svårt att bedöma sånt här själv när man ser hästen varenda dag.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit