Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen farligt? Om jag matar hästen med lite olja? Nah kan jag inte tänka mig.
Tack så mycket för alla svar!
Har efter mycket om och men varit och köpt lucern, som verkar vara det bästa i den här situationen (?) .
Vad är lämpligast att blanda med lucernet? Havre, Kraft grund, annat?
Har hört att korn är bra, men vore himla bra om grunden och/eller havren kunde funka då det redan finns fullt med sånt i mina tunnor.
Tycker ni att jag ska öka på fodermängden ordentligt tills han har nått sin normalvikt och sen minska "lagom" mycket igen, eller ska jag öka på fodermängden lagom mycket nu och låta det vara så sen?
Har massvis med funderingar
Har JAG skrivit att det skulle vara FARLIGT? Var i så fall??
Nej nej nej- inte du- madick.
Men snälla du, läs vad jag skrivit och svarat på!
Det som är FARLIGT är att ta till sig det som andra antecknat som kunskap.
Bara ett litet PS:
Min lärare i hästkunskap sa att man aldrig skulle ge hästarna rapsolja... Att det var farligt för dom. Jag kommer tyvärr inte ihåg hennes motivering... Är det någon annan som hört samma sak..?
Tack igen för alla svar Vad skulle man göra utan bukefalister?
Ni kan absolut få en uppdatering sen om ni vill.
Dock vet jag inte om jag får lägga ut foderstaten här utan att moderatorerna blir besvikna? Har för mig att man inte får lägga ut foderstater hur som helst..
Har iaf ökat mängden med mat nu. Ger bland annat lucern, havre och mineraler plus massa tillskott av olika vitaminer.
Har räknat på det där i en vecka nu och kommit fram till att den foderstaten ska täcka alla matbehov han kan tänkas ha
Vill höra eran åsikt gällande havre/kraft grund.. Är det nån speciellt stor skillnad egentligen?
mineraler ska man inte överutfodra då det kan vara skadligt men ett överskott på vitaminer kissar hästar liksom oss ut.
Hej igen!!
Vad kul , ser fram emot den
Tycker ärligt talat att du ska ta bort havren och grunden ..(inte det bästa till svårfödda hästar) ge korn och betfor istället..kornet hjälper ju upp hullet och betfor ger snabb energi.. och är dessutom "billigare" än havre och grunden...sen räcker det gott med ett mineralfoder med div mineraler och ev B-vitamin nu när han tappar vinterpäls.. .. man får inte överkonsumera vitaminer heller då det inte är bra...kan ge överkonsumtion.
Lycka till nu,,.
Havre ger snabbare energi och ger ofta därför sämre resultat på hullet.
Finn en nivå nu under våren på fodret där han håller sig rund och fin (som de tidigare korten), under betet trappar du ned och sen till hösten trappar du upp igen och håller den på å den fodernivån där han är fin.