Hullproblem..

V

Valkyriaa

Som rubriken säger, jag har problem! :smirk:
Har en varmblodsvalack som jag inte riktigt kan sätta ord på om han är smal eller tjock, eller lagom?
Har tidigare haft problem med att mina två hästar (som jag utfodrar med samma foder) är lite för tjocka och dom har därför fått bantats ner lite grann. Hade mina aningar om att det var höt som låg bakom allt, då dom inte fick speciellt mycket kraftfoder, så jag drog ner på höt till dom, vilket fakitskt gav resultat! :bump: Fick höra att det kan vara mycket protein i höt som gör att dom inte kan ta reda på allt och att det då omvandlas till fett.
Problemet nu är att jag tycker att revbenen syns på varmblodet (dock inte på ponnyn) även fast han är lite rund om magen. Men ena dagen ser han inte alls rund ut och andra ser han väldigt rund ut, även fast revbenen syns :confused:
Han är pigg och glad, fin i pälsen och allmänt normal. Han får B-vitaminer, kraft (grund), havre, betfor, vitlök.
Han tränas inte speciellt hårt, utan är en ren hobbyhäst som luffsar omkring i skogen. Ibland kan det tänkas bli något hårdare..
Han har inte speciellt mycket muskler, verkar ha svårt att sätta muskler.
Här är lite bilder på honom:

November

December

Januari

Idag

Idag

Idag

Såhär fin såg han ut i Maj 06

Så vad är problemet, är han för smal? Eller är det vinterpälsen som gör att det ser "konstigt" ut? Eller har han vitaminbrist?

Sv: Hullproblem..

Hej!!!

Han ser ju lite smal ut och lite muskelfattig...du behöver få i honom mer proetin så att han kan bygga muskler tillsammans med växlande arbete.. Bukig kand e ju bli utav hö utan att vara tjocka och den ska man ju bara rida bort sägs det...

Tycker du ska ta bort grunden till honom helt, grunden innehåller inte mkt näring..(lite för pengarna)om jag vore du skulle jag istället ge korn tillsammans med betforen och ev lite olja i maten " vanlig rapsolja" (rent fett)
Har du analys på höet?? Man skulle ju kunna öka det lite med om det är bra värden..annars är ju lusern ett alternativ också det är proetinrikt...och bra till hästar som är svåra i hull...korn har funkat på vårat varmblod och han håller hullet bättre av det..

Okej, tack för ditt svar!
Det ska jag lägga på minnet! :banana:

Hej!!!

Han ser ju lite smal ut och lite muskelfattig...du behöver få i honom mer proetin så att han kan bygga muskler tillsammans med växlande arbete.. Bukig kand e ju bli utav hö utan att vara tjocka och den ska man ju bara rida bort sägs det...

Tycker du ska ta bort grunden till honom helt, grunden innehåller inte mkt näring..(lite för pengarna)om jag vore du skulle jag istället ge korn tillsammans med betforen och ev lite olja i maten " vanlig rapsolja" (rent fett)
Har du analys på höet?? Man skulle ju kunna öka det lite med om det är bra värden..annars är ju lusern ett alternativ också det är proetinrikt...och bra till hästar som är svåra i hull...korn har funkat på vårat varmblod och han håller hullet bättre av det..

Håller med!!!
Och han ser ju jätte fin ut på bilden från maj...men stora skillnaden på de bilderna är att han ser ut att ha mkt mindre muskler nu...
Som sagt nått protein rikt( lusern) låter som en bra ide, & persoligen tycker jag de låter svårt att fodra ponnyn o varmblodet med samma kraftfoder...ponnyer blir ju lätt feta medans varmbloden är svåra att hålla i hull.

Tack för svar!
Skönt att höra andras åsikter också, är så lätt att man bli "hemmablind".

Han har svårt att bygga muskler, även fast vi tränar så gott vi kan. Har dock ingen ridbana så därför blir det träning i skog och mark.
Angående att jag ger samma foder till ponnyn också så har jag inte märkt att det varit något problem. Dom får inte samma mängd naturligtvis ;)

Nu har jag börjat ge mineraler och sälolja och ökat på kraften och havren gradvis.
Vi får se om det blir någon skillnad.
Till nästa höskörd hoppas jag verkligen att jag kan fixa en höanalys, har börjat förstå vad mycket en sådan kan betyda i en foderstat :banana:

Är det föresten någon som har någon erfarenhet av sälolja?

Och en annan fråga, eftersom Kraft GRUND är ett färdigfoder, då ska man alltså inte behöva ge speciellt mycket annat än hö i grund och botten? Om jag har förstått det rätt så är det så KRAFFT resonerar.. men jag kanske är helt ute och cyklar :rofl:

Han kan inte bygga muskler för han har inget att bygga av. Nya Krafft Groov är proteinrikt om du vill fortsätta med Kraffts sortiment.

Att revbenen syns trots vinterpäls betyder att hästen är fär mager. Det är svårt att ha dem ihop med ponnys ibland. Men du får fodra upp separat sedan när han har gått upp i vikt kommer han att sätta muskler ska du se!

Ser ut o vara lite proteinbrist, den har inget att bygga muskler på. Kanske lite Lusern kunde vara nått?

Han ser både tunn och lite trött ut tycker jag... han behöver mycket mer mat som flera redan sagt. Så bra att du tar tag i det!
Protein är det som behövs tror jag. Lucern är ju jättebra för tunna hästar. Du kan ge flera kg av det om det behövs, börja med 1/2 kg och några dagar senare kan du öka till 1 kg.

Det kommer att göra susen på honom.

Okej.. Lucern verkar vara omtyckt.
När jag har fått upp vikten på honom, funkar det även då att utfodra med lucern i en mindre giva, eller är risken stor att han blir för tjock istället?

Jag tror att han ser lite trött ut för att vi på vissa av bilderna precis har varit ute och kört i 2 timmar :p

Okej.. Lucern verkar vara omtyckt.
När jag har fått upp vikten på honom, funkar det även då att utfodra med lucern i en mindre giva, eller är risken stor att han blir för tjock istället?

Jag tror att han ser lite trött ut för att vi på vissa av bilderna precis har varit ute och kört i 2 timmar :p

Han blir inte för tjock av lusern om han behöver det. Han kommer bli ursnygg!

Ok, då förstår jag att han ser trött ut..vem hade inte gjort det?

Men jag menar att han har en helt annan vaken och pigg blick på den sista bilden, eller hur?

Ser ok ut på novemberbilden, men JÖSSES vad han måste rasat till december. Inte i närheten av tjock på en enda bild. Testa genom att känna över revbenen. De ska kännas om du får trycka lätt. Måste du trycka hårt är hästen för tjock, känns de bara du stryker är den för smal. Hur stor magen är har inte med hullet att göra.

Mer mat!

*hämtar sin fina häst-vetar pärm*

Proteinrikt=
*Soja
*Rapsmjöl
*Olivolja

Hästar i undervikt kan äta klöver. Lusern är också bra håller jag med om. Ger man korn är det fettande. Betfor..Ja jag ger det mest för att det ska ge lite smak eftersom det inte direkt är fettande och sockret har aldrig stigit åt min hästs huvud (än) :D

*hämtar sin fina häst-vetar pärm*

Proteinrikt=
*Soja
*Rapsmjöl
*Olivolja

Hästar i undervikt kan äta klöver. Lusern är också bra håller jag med om. Ger man korn är det fettande. Betfor..Ja jag ger det mest för att det ska ge lite smak eftersom det inte direkt är fettande och sockret har aldrig stigit åt min hästs huvud (än) :D

Du får ändra i din hästvetar pärm. Olja innehåller INGET protein alls, bara energi (kalorier), oavsett vad oljan är gjord av. Titta själv på en matoljaflaska i ditt kylskåp :)

Betfor är suveränt för hästar som behöver ta sig i vikt.

Om hästen behöver gå upp i vikt är det oftast bara MER MAT som behövs. Varifrån det kommer spelar ingen större roll bara hästen får tillräckligt med grovfoder. Och att man ser till att proteinbehovet blir tillgodosett.

Hull kommer från energi (kalorier, vi räknar i MJ i Sverige). Muskler kommer från protein (räknas i gram smältbart råprotein, gSRP).

Här ser man alldeles uppenbart att han har PROTEINBRIST vilket gör att han både tappat hull och MUSKLER. :crazy:

Det är nog snarare så att ditt hö innehåller alldeles för LÅGT med protein - därav detta resultat. Proteinbrist visar sig oftast på vårkanten då hästen gått på för lite protein ett tag.

För det andra så ÄR han för TUNN också!

Du får ändra i din hästvetar pärm. Olja innehåller INGET protein alls, bara energi (kalorier), oavsett vad oljan är gjord av.

Fel i fru pärm :D inte jag som skrivit in det- kommer från en strömsholms hästskötarutbildning. Men oljorna är ju iaf bra för att gå upp i vikt.

Fel i fru pärm :D inte jag som skrivit in det- kommer från en strömsholms hästskötarutbildning. Men oljorna är ju iaf bra för att gå upp i vikt.

Du måste ha missuppfattat eller läst fel - olja innehåller verkligen inte NÅN protein alls, dock är soja och rapsmjöl väldigt proteinrika fodermedel.

Visst är olja bra OM hästen behöver mer ENERGI (MJ) men om det är PROTEIN den framförallt behöver så hjälper INTE olja.

Exempel på proteinrika fodermedel:

Medelhögt protein:
*Lusern (ca105g/kg)
*Groov 125 (125g/kg)
*Linfrökaka (ca 200g/kg)
*foderjäst (ca 180g/kg)

HÖGT protein:
*soja (ca 400g/kg)
*bryggerijäst (ca 400g/kg)
*Krafft Protein (ca 330g/kg)

efter mycket testande av olika foder så kom vi fram till att min travare funkade allra bäst på hö lusern och mineraler.

Du måste ha missuppfattat eller läst fel - olja innehåller verkligen inte NÅN protein alls, dock är soja och rapsmjöl väldigt proteinrika fodermedel.

Visst är olja bra OM hästen behöver mer ENERGI (MJ) men om det är PROTEIN den framförallt behöver så hjälper INTE olja.

jaja lung nu har fattat.

Sen farligt? Om jag matar hästen med lite olja? Nah kan jag inte tänka mig. Hade bara fel- låg ingen protein i det- men energi. (Sen självklart om det gäller saker jag inte ändå är säker på att hästen kan äta kollar jag alltid upp det vidare- jag ger inte råd/gör det själv om jag inte är 100% säker att det inte är farligt..vilket jag vet olivolja inte är)

Tack så mycket för alla svar! :bow:
Har efter mycket om och men varit och köpt lucern, som verkar vara det bästa i den här situationen (?) .
Vad är lämpligast att blanda med lucernet? Havre, Kraft grund, annat?
Har hört att korn är bra, men vore himla bra om grunden och/eller havren kunde funka då det redan finns fullt med sånt i mina tunnor.

Tycker ni att jag ska öka på fodermängden ordentligt tills han har nått sin normalvikt och sen minska "lagom" mycket igen, eller ska jag öka på fodermängden lagom mycket nu och låta det vara så sen?

Har massvis med funderingar :p :o

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit