B

black_buffy_

Hela vinter har jag haft problem att hålla min häst i hull. Han fått 13 kg hö, 2 kg nya groov och 2 kg fibergi bas.
Nu är han ut på sommarbete men nackdelen är att vi inte har så mycket bete som han behöver. Fick tips av en kompis att jag ge honom lusern.

Kan jag ge honom lusern med hans övrig foder elle måste jag ta bort något av det?
 
Sv: Hullet

Byt ut dina kraftfoder till foder som har högre råfetthalt. Ex Fibergi bas 6.2% Fibergi elit 10.3% och kraffts sport 6% eller krafft energi 7%.

De fodersorter du använder + lucern innehåller låg % på råfett. En häst som har svårt att ta sig eller hålla hullet behöver högre råfetthalt och man behöver inte ge lika stor mängd foder för att få ett bättre resultat än med mängder av lågfettsfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 463
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 665
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp