Sv: hull

Som sagt, det är inte övervikt och det går inte att banta bort nått som inte är övervikt. Eller ja, det går ju, men det ska inte bantas bort. Britten är en krallig ras, det ska den vara. Visst blir vissa extrema och det är inte bra. Men man måste kunna hålla isär hull och normalhull på olika raser. En ardenner är ju mycket rundare än en arab utan att vara överviktig, likaså är det med katter.

Den stora på bilden är en fertil hane som parat massor, dom blir inte överviktiga.

Jag funderar på om jag kanske missförstår dig lite - "krallig" betyder för mig muskulös. En arab kan alltså utan problem vara krallig, liksom en ardenner kan vara grov och fet, men inte krallig. Även på en ardenner vill man inte ha ett tjockt späcklager utanpå revbenen, det vill man ju inte ha på en engelsk bulldog heller, fast det är en grov ras.

För mig låter det mer som att rasstandard för britter är lätt övervikt, särskilt när du skriver att de är "lösa" i hullet - muskler är inte lösa att ta på (prova att känn på en trimmad bullterrier!), fett däremot...:angel:

Ja känner revbenen det gör man på honom, kanske inte för mkt egentligen, men vet inte.. Men över ryggen då? Där tycker jag min känns liiite tunn.

På mina katter känns ryggraden alltid tydligt (syns däremot inte), men när höfterna och korset blir för beniga så är det dags att öka maten. Det händer dock bara med bondkatten, som inte är så matintresserad. Med ryssen ("Goffo" kallad :angel: ) så är det snarare en fråga om att hålla späcket i schack.

Ryggraden känner man på honom, och sen så känns även korset samt rumpan lite tunnt (kanske till och med lite benig).

För övrigt har han haft mask, och jag avmaskade honom för ett par veckor sedan, men tvivlar på om det har hjälpt för han äter som vanligt och verkar inte ha lagt på sig något än :confused:
Ska nog ta honom till veterinären snart för säkerhets skull, och typ hälsokolla honom.

Så här ser han ut i dag:
Titus2_2006_12_31.jpg

här har jag försök platta ner pälsen längs sidorna lite, så han ser ju lite smalare ut än i vanliga fall
Titus_2006_12_31.jpg

2006_12_31.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men du har korthåriga katter eller? Jag tror inte att ryggraden på min katt skulle synas om han var korthårig, men man känner den ju iaf..

*knapplån*

Jag känner på katten och tittar på proportionerna. Revbenen ska anas och "höftknölarna" likaså.

min katt ser precis ut så under magen med... fast den hänger ännu mera.. bara skinn och hår.. Blev så efter steriliseringen... vetrinären kallar det släng mage..

har tyvärr ingen bild.. har bara när hon ligger ner..

Men du har korthåriga katter eller? Jag tror inte att ryggraden på min katt skulle synas om han var korthårig, men man känner den ju iaf..

Absolut, en långhårig katt ser man ju inte lika mycket på. Därför tycker jag ofta det ger mer att känna på katterna.

Oj, ja stor skillnad på de två. Tycker chleo ser så ung ut, ser inte riktigt färdigutvecklad på nåt vis, men hon kanske inte är ungkatt? sen hade hon förmodligen lite rex i sig sa du ja, kanske är det också. Kanske är ögat som lurar en när men ser henne sittandes bredvid molly också eftersom hon var betydligt större. De ser välmående ut iaf :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Katthälsa I helgen upptäckte vi att min 12,5 år gamla katt har ont när man klämmer honom över höften :( Han är totalt ohalt och hoppar upp och ner...
Svar
4
· Visningar
1 670
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar