C

Caltha

Detta är väl förstås en jättesvår fråga att svara på, men försööök :p Generellt, vad anser ni är det rätta hullet på en katt? Hur ska det kännas och så över rygg, mage, etc. vi kan säga icke raskatt för att göra det lite enklare, låt oss säga en vanlig bondkatt?

Och hur ska det perfekta hullet vara på en skogiskille på 6 år enligt er? Jag och mina jobbiga frågor, menmen :D såhär ser han ut iaf:
Titus-1.jpg
(gammal bild dock)

Och om jag ska utöka så får ni gärna svara på denna också; vart sätter ni gränsen för över- respektive undervikt?

Sv: hull

Jag tycker han ser helt okej ut, men då är jag totalt okunnig på skogisar.

Titta på min britt, hon är i jättebra hull egentligen även om det inte syns på denna bild :p
myssoffa.jpg

Det är ju jättesvårt att sätta gränsen i vikt, det beror ju helt på hur stora dom är i stomme så. Katten ovan väger strax över 5 kg, men eftersom hon är en stor hona så är det ingen övervikt. Hade hon varit mindre och med sämre stomme så hade hon kanske varit fet med den vikten.

Och jag kan inget om britter så jag tycker hon ser ordentligt gulligt mullig ut ;) men hur vet du liksom att din katt är i bra hull, hur vet man sånt? verkar så svårt, jag funderar nämligen på om min kille skulle kunna lägga på sig lite hull, det tycker jag iaf, men sen om det är "rätt" för honom det vette tusan :crazy:

Jag vet inte :o Och många som ser Abbie tycker hon ser fet ut. Nu är ju britterna mjuka i hullet och det kan säkert tas som fett fast det är... ja, vad det nu är :angel:

Man ser ju bäst på katten när den står upp, tittar man på den här bilden så ser man rätt tydligt hur hon ser ut. Helt okej tycker jag, även om den där extra rännan under magen är lite förvirrande. Dne är bara päls och skinn, dock har jag aldrig sett nån katt se ut som hon just där.
bild284.jpg

Okej ^^ Jag tycker inte hon ser fet ut, men kraftig och sådär lite mullig som britter verkar vara :)
men är det inte en liten hängmage hon har då? alltså såndär skinnpåse vid buken ;) För det har jag sett på andra katter, men mest hanar.

Jo, det är det. Jag har bara aldrig sett den längs hela magen, bara där bak i ljumskarna.
Nu var det ju inte raskatter vi skulle prata om, men jag tycker som sagt att din ser bra ut. Han skulle säkert kunna gå upp nått halvkilo utan att det stör också, beroende på hur han ser ut uppifrån.

Ja det tror jag också! kanske ska ta en bild uppifrån och lägga in nån gång, men just nu ligger han och sover så det får vara nu.
Och sen är det ju så lurigt med deras päls, han ser ju inte smal ut, men om man känner är det kanske lite annorlunda..
Och bilden är gammal och han har ännu mer päls nu tror jag.

Tycker din ser lagom ut.

Abbie ser lite väl rund ut skulle jag säga. Den där påsen under magen, kom den efter sterilisation? En väns katt har nämligen fått en sån efter det.

Dom i ljumskarna fanns innan, men den längs magen kom efter kastreringen. Det är ingen direkt påse heller har jag känt mig fram till.
Yoga, hennes mamma, ser lite rolig ut. Hennes ljumskpåsar fanns redan när hon var fertil (dom är alltså inte nått enbart kastrater har utan en kvarleva från när katten var ökendjur) men den ena blev mycket större efter ena kullen :D

Och Abbie är inte rund egentligen, hon är bara i väldigt bra britthull. Dom är ju kralligare än andra raser.
Visar denna, en fertil hane tillika avelsmatador inom brittrasen. Han är alltså inte överviktig, bara extremt krallig. Och troligen den som gett Abbie sin krallighet eftersom han finns bakom henne några gånger. Och ja, även jag tycker han är för extrem. Men ett bra exempel.
http://hcdn.myftp.org/MaD-Design/pedigree_orri/Orri_van_Diaspora7.jpg

Senast ändrad:

Tycker också att den katten såg väldigt mullig ut, men jag kan ingenting om hur de ska se ut..

Nirak

Jag tycker din ser helt normal ut, men det är ju svårt att avgöra då den ser ut att ha en del päls också?

Nirak

Detta är väl förstås en jättesvår fråga att svara på, men försööök :p Generellt, vad anser ni är det rätta hullet på en katt? Hur ska det kännas och så över rygg, mage, etc. vi kan säga icke raskatt för att göra det lite enklare, låt oss säga en vanlig bondkatt?

Och hur ska det perfekta hullet vara på en skogiskille på 6 år enligt er? Jag och mina jobbiga frågor, menmen :D såhär ser han ut iaf:
Titus-1.jpg
(gammal bild dock)

Och om jag ska utöka så får ni gärna svara på denna också; vart sätter ni gränsen för över- respektive undervikt?

För egen del genom att känna på katten. Jag vill tydligt kunna känna revbenen, men inte att de ska sticka ut. Det är detsamma både för vår bondkatt och vår raskatt (russian blue).

Ja det är just det är med pälsen, den missvisar litegrann :D

Ja känner revbenen det gör man på honom, kanske inte för mkt egentligen, men vet inte.. Men över ryggen då? Där tycker jag min känns liiite tunn.

Som sagt, det är inte övervikt och det går inte att banta bort nått som inte är övervikt. Eller ja, det går ju, men det ska inte bantas bort. Britten är en krallig ras, det ska den vara. Visst blir vissa extrema och det är inte bra. Men man måste kunna hålla isär hull och normalhull på olika raser. En ardenner är ju mycket rundare än en arab utan att vara överviktig, likaså är det med katter.

Den stora på bilden är en fertil hane som parat massor, dom blir inte överviktiga.

en ardenner har bredare skelett och större muskler men mer fett än en arab ska den inte ha. däremot har de lättare att lägga på sig än en arab.

jag tycker inte det ser hälsosamt ut, sen må hanen vara hur rastypisk han vill.

nirak, smal skulle jag inte säga rent hullmässigt. Däremot är han tunn men det tycker jag de flesta bebisar är. De har ju inte hunnit få muskler än.

Om du kan känna ryggraden tydligt så behöver han gå upp lite, när revbenen blir tydliga är de alldeles för tunna. Jag tycker på bilden att han ser ut att kunna gå upp lite, men det är ju omöjligt att avgöra framförallt på en långhåring...

Niraks pojk är ju liten, (hur gammal är han på bilden?). Jag hade helst sett en unge med mer massa, men det kan vara svårt. I perioder växer de ur sig, och då gäller det att utfodre rät redan innan.

Britter i utställningskondition (där både domare och ägare bedömer dem som "underbart maffiga och i bra kondition" tycker jag ofta är fläskiga och sladdriga. (ungefär som ponnyer i utställningskodition vs tävlingskondition) Därför undviker jag helt att diskutera dem utifrån bilder. Jag vill känna hur den känns när jag tar i den, och de flesta är som sagt för lösa i hullet för min smak då.

Min hona, på bilden i toppkondition: Rund över rumpan och ryggen, tung och muskulös trots att hon ser ut som en liten ballerina, och inget löst hull någonstans. Hur lätt de har att hålla en atletisk kropp beror lite på ras, vissa raser blir lättare tunna och spensliga, andra lättare feta.

28_moss_06-0037-copy.jpg

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Katthälsa I helgen upptäckte vi att min 12,5 år gamla katt har ont när man klämmer honom över höften :( Han är totalt ohalt och hoppar upp och ner...
Svar
4
· Visningar
1 670
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar