Hull på gamla hästar

Sv: Hull på gamla hästar

Av praktiska skäl:confused:. om man inte ens är i stallet så länge att man kan åtminstone fodra när man kommer o innan man går- för hästens skull, ska man då ha häst?

Nu beror det väl på givan oxå, men får den mkt ska det definitivt delas upp. Men i ditt fall där hästen troligen inte ens rids eller ens mockas åt så har den knappast ett behov av mkt kraftfoder.

Du har inga hästar som äter extremt långsamt va?
Min dam får 0,75kg lucern pellets och 0,75kg havre i samma giva och det tar henne så gott som hela natten att äta upp det.
Hon tar en tugga idag och en imorgon..
Så nej jag skulle inte ha tid att stå och vänta på henne för att hon ska äta flera ggr om dagen.
Då får jag inte tid till något annat, för övriga stallsysslor hinner ta slut innan hon är klar.

Så jag förstår absolut att man väljer att det ska fungera med fodringarna rent praktiskt också.

Vad är problemet om hästen nu har såna enorma tuggsvårigheter:confused:

Blötlägg lucernet o byt den lilla havren mot kross eller ta bort det helt.

En normal häst skulle trycka i sig det på max 10 min. Ngt är ju fel....:crazy:

Jag har också haft långsamätare och det är inte tänderna det är fel på, det är bara deras läggning.

Det låter mer som de inte gillar kosten. Då kan man ju byta ut den. Att maten skulle ligga hela natten? Då är det äckligt. Så gjorde min ena med lucern o slapp den. Den fick hestekraft istället som innehåller mkt lucern o då gick det undan....

Min valack har nått respektabla 19 år och är piggare än någonsin, men jag märkte förra hösten att han föll ur ganska kraftigt, och jag fick öka fodermängden radikalt. nu är han finare i hull och muskulatur än någonsin, men han får också abnormt mycket mat, så visst märks det att åldern gör sitt.

Det låter mer som de inte gillar kosten. Då kan man ju byta ut den. Att maten skulle ligga hela natten? Då är det äckligt. Så gjorde min ena med lucern o slapp den. Den fick hestekraft istället som innehåller mkt lucern o då gick det undan....

Min vägrade äte lucernpellets, och som du säger, det låg hela natten och jag blev tvungen att sanera krubban varje dag. Det blir ju hemskt ohygieniskt med mat som bara ligger och samlas på hög. Jag bytte till lucernhack, och det älskar han så länge man häller över lite vatten så att det blir lite mer ''fast''. Man får prova sig fram till vad hästen gillar.

Du låter väldigt dömande i din text, som att jag (och troligtvis andra med liknande hästar) inte provat olika foder och metoder?

Min som var så åt allt på samma sätt, god aptit bara väldigt sakta. Även äpplen och morötter bet hon själv i småbitar och såg verkligen ut att njuta av varje tugga.

Handlar som Madick sa inte om äckligt kraftfoder, utan om endera inte så stor i aptiten alt äter långsamt.

Mina fullblod åt ungefär fem tuggor kraftfoder och tyckte sen "mätt". Om de fick ha sitt kraftfoder över natten, så efter nån timme tog de fem tuggor till osv.

Äcklig mat rörde de inte alls. Men det fanns liksom inte så GOD mat att de skulle ätit upp rubbet direkt.

Sett samma sak hos mina greyhounds. Man kan servera ren köttfärs, jättegott! I några tuggor, sen "mätt". Samma sak med hundfodret. Fick de fri tillgång däremot var de där och tog några pellets nu och då under dygnet och vips åt de upp hela ransonen.

Ironiskt nog så de med sämst aptit och mest långsamt ätande är nästan alltid de som är mest svårfödda..

Jag har då bra mycket hellre en häst som tar halva natten på sig att äta, än en häst som kastar i sig kraftfodret :crazy:

Hur blir det då med frukosten?

står den inne halva dagen för att äta?

Äter hästen inte upp tar jag bort det. De äter sällan bättre när det finns hela tiden. Konkurrens är oxå bra.

Hästar som är svårfödda finns det bra foder till. titta på alla UNGA galoppörer-väldigt fina i kroppen o de behöver massor med mat( proffsen vet vad de ska ge). Oftast hamnar de pensionerade hos folk som vill ha dem att helst endast äta enbart hö- vilket sällan funkar. På vissa - ja. Många klarar sig ej heller på bete.

Nu var mitt svar till Pulka.... att om det tar halva natten för den att peta i sig 750 g havre så...då skulle jag söka fel o då mer än tänderna. Hur äter den då sitt hö? Lika illa.

Frukosten?
Ja, antingen får hästen inget kraftfoder till frukost eller så får den det ute i hagen?

Givetvis är det bra att kolla tänderna om hästen börjar äta sakta, och verkligen om man upptäcker att den har problem med grovfodret. Det ser jag som en ren självklarhet. Alla hästar gillar heller inte alla foder, och då provar man så klart något annat. Håller sig inte hästen fin på vad den får så ska den ha mer eller ett foder med bättre innehåll, näringsvärden osv. Allt det tar jag för givet i de flesta fall, istället för att anta att hästen miss-sköts och att ägaren inte är intresserad av att kolla tänderna eller vad det nu kan vara. Men faktum kvarstår - en del hästar kastar inte i sig maten utan äter i sakta mak utan att något är fel. Flera såna hästar finns här i tråden.

Att jag hellre har en häst som tar tid på sig än kastar i sig maten har med risken för foderstrupsförstoppning, magsår och annat att göra. Inte bekvämlighet om nu någon trodde det.

Hur blir det då med frukosten?

står den inne halva dagen för att äta?

Äter hästen inte upp tar jag bort det. De äter sällan bättre när det finns hela tiden. Konkurrens är oxå bra.

Hästar som är svårfödda finns det bra foder till. titta på alla UNGA galoppörer-väldigt fina i kroppen o de behöver massor med mat( proffsen vet vad de ska ge). Oftast hamnar de pensionerade hos folk som vill ha dem att helst endast äta enbart hö- vilket sällan funkar. På vissa - ja. Många klarar sig ej heller på bete.

Nu var mitt svar till Pulka.... att om det tar halva natten för den att peta i sig 750 g havre så...då skulle jag söka fel o då mer än tänderna. Hur äter den då sitt hö? Lika illa.

Långsamätaren jag hade var inte svårfödd mer än när hon gick med föl, men det var nog snarast för att den som hade henne under lågdräktigheten höll henne i "ridhästhull" och det blev för kort tid att fodra upp det hull jag hade velat ha inför digivningen.

Dessutom kunde hon äta lite kraftfoder, sen dyka ner på höt, kanske lite kraftfoder igen, stå och sova en stund, osv.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur