huggande hund...

Sleepy

Trådstartare
...usch. Ge mig råd. En vän har en schäfer/rottishane på två år. Vännen är inte rätt person att ha en sådan hund... Det har hänt tidigare; han högg en person helt oprovocerat. Försökte då verkligen få vännen att inse att det var ett oacceptabelt beteende, att hon behövde hjälp o tex gå en kurs o få insikt i hur hon skulle hantera det, vad som kunde hända, etc.... Men nej... total förnekelse av ansvar för både henne själv o hunden; allt berodde på omständigheter... suck. :crazy:

Nu ställde jag upp som hundvakt några dagar... och så hände det igen. Fick besök o hunden flög på personen o högg honom rejält... och efter en stund kom han igen o tänkte göra ett nytt försök. Totalt oprovocerat; totalt oförberett; totalt livsfarligt...

Ringer vännen o berättar o hintar om att det är dags. Möts av bortförklaringar, det handlar om omständigheter, det var besökets fel, det var mitt fel.... etc. Hjälp mig; hur får jag henne att inse att hon måste ta bort honom..? :confused:

Sv: huggande hund...

Är hon inte villig att lyssna på dig och inse sanningen så är det inte mycket du kan göra. Kanske du kan ta fram ngr artickllar om hundöverfall. Ju hemskare ju bättre och visa dem för henne. Låter ju som hunden är en tickande bomb.

Tack för ditt svar. Jag känner mig så maktlös... Ja, han är definitivt inte pålitlig... o jag tycker så synd om honom, för det är ju inte hans fel... han är en jättetrevlig, kelig o tillgiven hund; han har bara inte fått rätt start, rätt kärlek, rätt trygghet, rätt fostran, rätt aktivering...

Vad händer om man polisanmäler såna här händelser egentligen? Påbud om koppel o munkorg bara eller..?? Suck.:crazy:

Kanske drastiskt, jag vet inte, men polisanmäla? Man har strikt hundägaransvar. Allt din hund gör är ditt fel. Det spelar ingen roll om du har hunden bunden på din gård och någon går in där och knäpper lös honom, det kommer en cyklist farande förbi och hunden springer framför cykeln, cyklisten faller och bryter armen, det är alltid hundägarens ansvar!

Det bästa hade väl varit om hunden hade blivit omplacerad hos någon som vet vad han sysslar med.

Ja, jag har funderat på att föreslå henne att omplacera honom; dock är jag rädd för att hon inte hittar rätt hem åt honom... eftersom hon själv inte inser vad som är fel... hm. :crazy:

våran gammla hund blev presis lika dan. tex om min mamma och min bror satt i soffan och hunden gick förbi, fick syn på min bror och flög på honom och bet honom... åkte till veterinären och hon sa att det inte fanns något att göra...:cry: det skulle inte gå att omplasera honom heller sa vet... så vi fick ta bort honom..... hon sa att PRESIS som människor så kan hundar också bli "missbildade". Ring en veterinär och så säjer dom till hon med hunden att hon MÅSTE avliva den...

Nu är det ju mycket få hundar som hugger oprovocerat. Det beror säkert på något även för denna hund. Gäller bara att hitta vad. Om inte ägaren vet varför, så är det antingen dags att ta reda på det, så de kan jobba bort det. Eller om de placerar om den.

Låter väldigt oansvarigt att låna ut denna hund. Visst kan ägaren ha den kvar, om de tar reda på orsaken, och håller hunden borta från sådant som utlöser det.

pollan skrev:
våran gammla hund blev presis lika dan. tex om min mamma och min bror satt i soffan och hunden gick förbi, fick syn på min bror och flög på honom och bet honom... åkte till veterinären och hon sa att det inte fanns något att göra...:cry: det skulle inte gå att omplasera honom heller sa vet... så vi fick ta bort honom..... hon sa att PRESIS som människor så kan hundar också bli "missbildade". Ring en veterinär och så säjer dom till hon med hunden att hon MÅSTE avliva den...

Veterinärer har sällan den kunskapen att avgöra en hunds handlande. De får inte många timmar i skolbänken, gällande hundbeteenden, att de ska uttala sig om sånt. Anser jag!

hunden va förstörd... knäpp.. även om den skulle blivit bra så skulle den aldrig kunna bli säker igen... den blev så efter den och en annan hund lekt glatt på stranden och den andra hunden fick typ cp ryck och slet i våran hund och sprang ut med den i det iskalla vattnet och typ dränkte honom.... halva vattnet va typ rött... denna veterinären va extra utbildad på hundar och dess beteende...

nej inte direkt men den fick typ hjärnsläpp men visste inte hur jag skulle förklara det...
men vad innerbär det då? typ psykisk störning eller ngt?

varför svänger du dig med ord som du inte vet innebörden av?
Cp skador är hjärnskador.
Det har absolut inget med psykista störningar att göra.

Din vän som blev biten skulle ju kunna göra en polisanmälan och då bör väl något hända. Om inte annat så kanske det öppnar ögonen på hundägaren?

Btw, utreds sådana ärenden av polisen och hur gör de då? Mentaltest eller arkiveras det bara?

förlåt då.. men den hade ju hjärnskador så....

Jag anser att om man skaffar sig en sådan hund...valet av raser...så är det varje människas ansvar att se till att en sådan blir rätt uppfostrad. Det är ju trots allt vakthundar och arbetshundar det här.

Vi har nu själva skaffat oss en liknande korsning, pappa shäfer/labrador och mamma rottweiler.
Den här hunden ska gå lydnadskurser och uppfostras rätt och konsekvent.
Föräldrarna till denna hund och även deras föräldrar har varit superbra hundar med stabilt psyke och levt som familjehundar men det är inget som säger att alla blir sådana.

Jag tycker det är jätteviktigt att uppfostran sker på rätt sätt.

Läste i en artikel där man hade intervjuat en person som sysslade med omplacering (seriös förening). Den blandning hon varnade för som ofta blev mentalt dåliga var schäfer/rottweiler. De fick in många aggressiva hundar av den blandningen.

escodobe skrev:
För att den bet en annan hund?
Sorry, men cpskador påverkar inte på det sättet.

Nu tror jag pollan bara använde ett uttryck som ofta används i vårt språk men inte syftar tillbaka på vad en riktig cp-skada innebär! Bara en lite kommentar på de där med "cp-ryck"

Du verkar ju kunna detta med cp-skador så hur ser en hund som har en cp-skada ut och hur beteer dom sig?

Har aldrig träffat på en hund med cpskador.
Däremot tror jag knappast en sådna skulel bli direkt långlivad.
Cpskador hos männsikor yttrar sig oftast med kramper, spatsic i muskler, ofrivilla ständigt pågående rörselr i armar och ben, svårighet att vljemässig koordinera rörelser.
Ofta har de även tilllägshandikapp som syn/hörsel skador

Förstår du nu varför jag kanpapst tror att en hund skulle(elelr borde) överleva valpstadet?
Att dessutom kalla ett aggressivt utbrott för "cpryck" är både felaktigt och kränkande.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ÄR bra saker i mitt liv nu. Somexempel att jag ska få en hund DENHÄR VECKAN! Och endel andra saker också som är mycket mera...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur