Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började också i september med retinoid (retinal) och har sett stor skillnad nu efter tre månader. Jag har niacinamid både i mitt fukt/barriärserum samt
i dag- och nattkrämen så jag hade i ditt fall definitivt testat någon produkt med niacinamid. Funderar också på att gå över till adapalen eller trifaroten nu när min hud har en stark hudbarriär och vant sig mer vid retinoider.
Mm förstår helt din tanke! Om man har hudproblem som kan lösas med hjälp av retinoid så är det svårt att inte bli helt frälst 😁, trots att det kan vara lite tufft att vänja in i början

Jag beställde Cliniques kalender till rea-pris för nån dag sen (plus fick en liten necessär med produkter på köpet). Sen öppnade jag alla luckorna på en gång! Roligt! Nu har jag börjat prova produkterna. Ska bli roligt! De jag provat än så länge har gett ett fint glow och känns sköna på huden 😊

Jag köpte en Clinique adventskalender två dagar efter julafton till sänkt pris och testar mig nu genom sortimentet. Jag har knappt använt Clinique innan så det är spännande. Hittills:

Moisture Surge-serien är trevlig men dagkrämen lite för vek vissa dagar så då kompletterar jag med Dramatically Different Moisturizing lotion+. Jag tror att jag föredrar fukt i form av kräm istället för gel. Även overnight mask i Moisture surge är lite för vek. Ansiktet känns lite torrt på morgonen. Den känns dock rätt skön på kvällen.

Moisture surge lipgloss är trevligt! Kommer nog köpa igen!

Clarifying lotion (ansiktsvatten med exfoliering): Märker inte så stor skillnad. Kommer nog inte köpa igen men funkar att använda nu när jag har den.

Överlag är jag nöjd och tycker att det är ett roligt sätt att prova ett märke jag inte provat så mycket innan. Hy ser bra ut och känns bra! Men jag skulle nog vilja ha lite mer fukt så jag kanske kompletterar med en olja framöver.

Ni som är bra på hudvård, kan ni hjälpa mig med hudvårdsrutin?

Jag använder skinoren morgon och kväll, tvättar med micellar water och har en toner från vichy samt salicylic acid 2% från the ordinary.

Frågan är ordningsföljd. Skinoren, toner och salicylic acid alltså. Vänta mellan applicering?

Har inte någon kaoshud Så länge jag använder skinoren, men försöker förebygga.

Jag använder skinoren morgon och kväll, tvättar med micellar water och har en toner från vichy samt salicylic acid 2% från the ordinary.

Frågan är ordningsföljd. Skinoren, toner och salicylic acid alltså. Vänta mellan applicering?

Alla steg i rutinen ska hinna sjunka in i huden innan en tar nästa. Gör en inte det kan produkterna börja "rulla", samma effekt som när en tagit för mycket av något.

Jag vet inte vad Skinoren är, är det ett serum? Ordningen är ju rengöring - toner - serum - fuktkräm. Sedan funkar inte alla verksamma ämnen ihop, det får en kolla innan en kör på med allt.

Skulle inte köra azeleinsyra (skinoren) och BHA'n i samma rutin. Däremot morgon resp kväll, olika dagar osv helt ok.

Om du menar att tonern från Vichy är en fukttoner så skulle jag kört rengöring - skinoren eller BHA - toner - kräm

Alla steg i rutinen ska hinna sjunka in i huden innan en tar nästa. Gör en inte det kan produkterna börja "rulla", samma effekt som när en tagit för mycket av något.

Jag vet inte vad Skinoren är, är det ett serum? Ordningen är ju rengöring - toner - serum - fuktkräm. Sedan funkar inte alla verksamma ämnen ihop, det får en kolla innan en kör på med allt.
Många dermatologer säger dock att man inte behöver vänta, att det är en myt.

Skinoren är ett preparat på recept med azelaic acid som verksamt ämne, så lite tårta på tårta kanske det blir. Det är mot bland annat acne

Skulle inte köra azeleinsyra (skinoren) och BHA'n i samma rutin. Däremot morgon resp kväll, olika dagar osv helt ok.

Om du menar att tonern från Vichy är en fukttoner så skulle jag kört rengöring - skinoren eller BHA - toner - kräm
Toner ska väl på efter rengöring om jag förstått rätt.

Varför inte båda i samma rutin? Nu har jag kört en kväll och en annan morgon, men är så osäker då jag är så extremt ointresserad.

Många dermatologer säger dock att man inte behöver vänta, att det är en myt.

Skinoren är ett preparat på recept med azelaic acid som verksamt ämne, så lite tårta på tårta kanske det blir. Det är mot bland annat acne

Det kanske är en myt men jag har fått "rulleffekt" om jag inte låter dem sjunka in innan jag tar nästa.

Det låter ju som om Skinoren funkar som ett serum så jag hade använt det som ett sådant, dvs efter tonern. Azelaic acid går bra ihop med BHA men det hänger ju på om huden tål BHA varje dag. Jag har superkänslig hud och kan inte använda syra så ofta medans de med tåligare hud kan använda det varje dag.

Det kanske är en myt men jag har fått "rulleffekt" om jag inte låter dem sjunka in innan jag tar nästa.

Det låter ju som om Skinoren funkar som ett serum så jag hade använt det som ett sådant, dvs efter tonern. Azelaic acid går bra ihop med BHA men det hänger ju på om huden tål BHA varje dag. Jag har superkänslig hud och kan inte använda syra så ofta medans de med tåligare hud kan använda det varje dag.
Så kanske vid jobbiga tider ta toner, skinoren, vänta 10-20min och sen BHA?

I övrigt ta en på morgonen och den andra på kvällen. Vilken löns att ta på kvällen va morgon, eller är det skillnad?

I övrigt ta en på morgonen och den andra på kvällen. Vilken löns att ta på kvällen va morgon, eller är det skillnad?

Nej, så länge behöver en inte vänta emellan. Jag klappar in min toner med fingrarna och det tar max en minut. Sedan har jag på serum, borstar tänderna och sedan fuktkräm.

Jag håller med @Modest, ta en syra i taget. Båda ska ju användas med solskydd så morgon eller kväll är ju inte så kinkigt.

Känns som att du missar rengöring, den ska du göra först. Sen toner och sen dina syror.
Om du inte rengör huden ordentligt så kommer inte dom andra sakerna hjälpa särskilt mycket. Micellärt vatten är inte ordentlig rengöring.
Och solskydd är ett måste och dessutom det enda tillsammans med retinoider som har bevisad effekt mot åldrande.

Jag gör en rejäl double cleanse på kvällen med oljerengöring och fuktrengöring (vardera masseras in i minst 1 minut innan det sköljd bort) och inget på morgonen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka