Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hyaluronsyra är en alldeles för stor molekyl för att gå genom hudbarriären, dvs den lägger sig på ytan. Det den gör där är att i bästa fall plumpa din hud tillfälligt (tills du tvättar av den/den dunstat) om du tillsatt bra med fukt innan och stänger in med en kräm. I värsta fall drar den istället fukten från din hud och gör dig torrare.

Det är klart det är en smaksak om man gillar effekten HA ger men jag föredrar ämnen som faktiskt återfuktar huden på riktigt dvs kan penetrera och binda fukt djupare i huden. Kanske har din kräm inte tillräckligt med fuktbindande ämnen? Eller så är den inte tillräckligt ocklusiv för dig? Jag hade nog börjat med att byta kräm. Vad använder du för produkter i övrigt?

Ang exfoliering så finns nog olika uppfattningar. Ja, man kan nog känna sig mindre torr/mjukare efter exfoliering och man ökar ju penetransen för produkter (på gott och ont) men samtidigt så har de ”döda” hudcellerna faktiskt en fuktbindande funktion och exfoliering kan därför förvärra yttorrhet. Lagom lite och väldigt mild exfoliering med PHA hade jag i så fall provat.
Hypen kring den plumpande effekten av hyaluronsyra är ju rätt stor, vilket lett till en del missuppfattningar om återfuktande egenskaper, som jag nog mest sett hudvårdsinfluensers som är utbildade hudläkare kritisera egentligen.

Jag tycker min supertorra hud blir mycket bättre (dvs återfuktad) om jag använder PHA. Givetvis gör jag det med försiktighet plus att min hud reagerar ju lite hej vilt, den har verkligen dagsform i perioder :cautious:

Sedan har jag också fått svar på varför min hud kring ögonen gick bananas senvintern till sommaren... det var en svampinfektion :meh: Jag la märke till att ögonen blev bättre när jag behandlade svamp jag fått i munnen och underlivet (mina mediciner ställer till det så jag måste behandla regelbundet). Min läkare hade aldrig varit med om något liknande :p Min gissning är att eftersom jag var så extremt torr kring ögonen och huden där är så tunn kunde svampen få fäste där.

PHA är ju fuktbindande och väldigt mild vilket gör den till det bästa syraalternativet för torr/känslig hy tänker jag. Ville bara problematisera lite kring den allmänna uppfattningen att svaret på yttorrhet alltid är exfoliering. :) Man ska verkligen vara försiktig med sin barriär.

Vad skönt att du iaf vet vad som var problemet, hoppas din ögonhud mår bättre nu! :up:

PHA är ju fuktbindande och väldigt mild vilket gör den till det bästa syraalternativet för torr/känslig hy tänker jag. Ville bara problematisera lite kring den allmänna uppfattningen att svaret på yttorrhet alltid är exfoliering. :) Man ska verkligen vara försiktig med sin barriär.

Vad skönt att du iaf vet vad som var problemet, hoppas din ögonhud mår bättre nu! :up:

Tack, den mår mycket bättre nu. Plus att blir den så dålig igen så vet jag ju vad det är. Jag är glad för mina magmediciner men det är ju lite jobbigt med svampinfektioner hela tiden.

Hej alla krämproffs. Jag har lyckats få små typ torrfläckar, (fast dock bara en i taget) på hakan, möjligtvis pga lite för intensiv punktmarkering av finnar med The ordinarys salicylsyra serum på hy som ibland är lite känslig 😇. Det kan så klart bero på något annat också, men hur som helst undrar jag om ni har tips på någon fet salva som hjälper lite extra bra. Om det ens är en fet salva som behövs, det kanske är nåt annat jag behöver hålla utkik efter. Just nu brukar jag ta en tjock klutt av La Roche posays läppbalsam när jag ska sova, känns som att den åtminstone åker in ganska bra, men gissar att det förmodligen finns något ännu bättre som gör att huden blir som vanligt lite snabbare.

Hej alla krämproffs. Jag har lyckats få små typ torrfläckar, (fast dock bara en i taget) på hakan, möjligtvis pga lite för intensiv punktmarkering av finnar med The ordinarys salicylsyra serum på hy som ibland är lite känslig 😇. Det kan så klart bero på något annat också, men hur som helst undrar jag om ni har tips på någon fet salva som hjälper lite extra bra. Om det ens är en fet salva som behövs, det kanske är nåt annat jag behöver hålla utkik efter. Just nu brukar jag ta en tjock klutt av La Roche posays läppbalsam när jag ska sova, känns som att den åtminstone åker in ganska bra, men gissar att det förmodligen finns något ännu bättre som gör att huden blir som vanligt lite snabbare.

Vad använder du under krämen? Jag hade nog kört barriärstärkare snarare, dvs klappat in en lugnande och återfuktande toner i flera lager innan krämen.

En stabil favorit är Klairs Supple Preparation toner (finns i liten flaska om en vill prova först). Andra som passar är Dr Ceuracle Vegan Kombusha Essence och den som räddade mig vid retinolgate, Make P:rems Safe Me Relief Essence Toner, den är helt suverän på irriterad hud.

Jag hade nog lagt till ett lugnande serum också, Klairs Rich Moist eller Make P:rem Safe Me Relief Ampoule.

Vill du prova en annan kräm är Klairs Rich Moist Soothing Cream outstanding för irriterad och torr hud.

Under? Hehe ingenting...🙈
Då ska jag kolla lite noggrannare på både toners och krämen från klairs, med tanke på namnet så låter den ju helt klart passande! Stort tack för utförligt svar! 😀🤩

Ceraves Facial Moisturizing Lotion PM har hjälpt mig att bygga upp en stark hudbarriär samt motverka torrfläckar. Har aldrig känt mig så här återfuktad någonsin förut. Hade torrfläckar under vintern trots toner och kräm från Klairs tidigare så för mig fungerar Ceraves ansiktskrämer jättebra.

Min näsa och området runt är alldeles trasigt efter tre dagars snytande. Men vad vågar jag ta på som inte känns som eld och som hjälper lite grann? Det gör inte ont nu men jag vet ju av erfarenhet att det kan göra ONT att smörja nu (samtidigt som det verkligen behövs).

Min näsa och området runt är alldeles trasigt efter tre dagars snytande. Men vad vågar jag ta på som inte känns som eld och som hjälper lite grann? Det gör inte ont nu men jag vet ju av erfarenhet att det kan göra ONT att smörja nu (samtidigt som det verkligen behövs).

Jag tycker att olja är överlägset. Min senaste aha-upplevelse hudvårdsmässigt är just ansiktsolja! Den jag har sved inte alls runt näsan när jag var förkyld senast. Jag har en från ACO. Inte den bästa jag provat men den bästa jag provat kostar 3 ggr mer för en mindre flaska så den är inte aktuell. Den från ACO är bra nog för mig. Min hud gillar den.

Jag lider av samma sak just nu.

Jag smörjer med tassalva från apoteket. Det lindrar massor! Gör inte ont, huden blir mjuk (och glansig :angel: ) och det känns bara bättre och bättre för varje smörj.

Vad använder du under krämen? Jag hade nog kört barriärstärkare snarare, dvs klappat in en lugnande och återfuktande toner i flera lager innan krämen.

En stabil favorit är Klairs Supple Preparation toner (finns i liten flaska om en vill prova först). Andra som passar är Dr Ceuracle Vegan Kombusha Essence och den som räddade mig vid retinolgate, Make P:rems Safe Me Relief Essence Toner, den är helt suverän på irriterad hud.

Jag hade nog lagt till ett lugnande serum också, Klairs Rich Moist eller Make P:rem Safe Me Relief Ampoule.

Vill du prova en annan kräm är Klairs Rich Moist Soothing Cream outstanding för irriterad och torr hud.
Lite OT, men det känns på något vis trivsamt att prata om retinolgate. Ett kollektivt "trauma" för hudvårdsbuke som på nåt vis ökat gemenskapen. :D

Vinterbarriärkrämen nummer 1 för mig:
Eucerin Aquaphor

Ge mig vaselin och lanolin! Det funkar extremt bra. Jag undviker annars petroleumprodukter men feta krämer med naturliga vaxer och oljor kan vara komodogena. Lanolinet (fårfett) hjälper med läkning.

Ringblomssalva med bivax fungerar som punktbehandling på torrfläckar på mig.

Daily Radiance Vitamin C och så köpte jag Night Ritual Vitamin A.
Tittat på dem länge men har haft svårt att motivera priset, har varit väldigt nöjd med deras produkter jag testat tidigare så jag hoppas att jag blir nöjd nu med. :)
Kommer förresten i min adventskalender få en mindre förpackning med deras r-Retinoate Intense, som jag aldrig kommer kunna lyckas motivera priset med i efterhand... haha. Det känns lite bitterljuvt, men är extremt taggad på att testa!

Daily Radiance Vitamin C och så köpte jag Night Ritual Vitamin A.
Tittat på dem länge men har haft svårt att motivera priset, har varit väldigt nöjd med deras produkter jag testat tidigare så jag hoppas att jag blir nöjd nu med. :)
Det har varit mina go to dag- och nattkrämer länge. Tycker båda är helt suveräna, även om jag ibland behöver komplettera med något mer återfuktande nattid under vinterhalvåret.

Ni som håller på med slugging, vad använder ni för produkt? Jag kör Aquaphore healing ointment, vilket rekommenderas av flera amerikanska dermatologer. När den är slut är jag dock intresserad av att testa något som är mer tillgängligt här i Europa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka