Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som håller på med slugging, vad använder ni för produkt? Jag kör Aquaphore healing ointment, vilket rekommenderas av flera amerikanska dermatologer. När den är slut är jag dock intresserad av att testa något som är mer tillgängligt här i Europa.

Den finns, det är samma som Eucerin Aquaphor om jag förstått det rätt :).

Billig och bra!

Det har varit mina go to dag- och nattkrämer länge. Tycker båda är helt suveräna, även om jag ibland behöver komplettera med något mer återfuktande nattid under vinterhalvåret.
Låter lovande, fick lite ågren när jag gick in och kollade kvittot för att skriva rätt produkter här.

Jag använder jojobaolja eller skvalan när jag känner mig extra torr, tycker det funkar bra hittills. Mina kinder är konstant röda så här denna årstiden.

Den finns, det är samma som Eucerin Aquaphor om jag förstått det rätt :).

Billig och bra!
Tack, ska kika mer på den. Vid en första anblick verkar huvudingrediensen vara olika, trots namnet och samma tillverkare. Paraffinum liquidum vs. Petrolatum. Mina kemikunskaper är ganska begränsade, jag får ta och läsa på ifall ingredienserna har liknande egenskaper.

Jag har en fråga om ni här har nåt tips. Men om ni skulle köpa en billig ansikts kräm som finns på apoteket vilken skulle ni köpa då? Eller iallafall vilket märke är bra?
Den måste ge mycket fukt och passa för känslig hud som väldigt lätt blir röd och får lite finnar ibland på vissa ställen.
Dom jag har kollat på som är ganska billiga och verkar bra är Aco och Eucerin och L300 och Cetaphil. Tror ni att nån av dom kan vara värt att testa?
Jag har provat Nivea som inte är bra alls för mig och Garnier som är okej men skulle vilja testa nåtannat.

Jag har en fråga om ni här har nåt tips. Men om ni skulle köpa en billig ansikts kräm som finns på apoteket vilken skulle ni köpa då? Eller iallafall vilket märke är bra?
Den måste ge mycket fukt och passa för känslig hud som väldigt lätt blir röd och får lite finnar ibland på vissa ställen.
Dom jag har kollat på som är ganska billiga och verkar bra är Aco och Eucerin och L300 och Cetaphil. Tror ni att nån av dom kan vara värt att testa?
Jag har provat Nivea som inte är bra alls för mig och Garnier som är okej men skulle vilja testa nåtannat.

Jag använder ACOs Renewing Face Oil och nattkräm. Det funkar för mig. Min hud blir lätt fet om den inte får tillräcklig fukt. Det finns säkert bättre krämer men det blir för dyrt tycker jag.

Är det någon som provat pycnogenol?
Jag började med The Ordinarys serum för en vecka sen, so far ser jag en behaglig lyster åtminstone. Svårt att säga något mer när det samtidigt blivit flera minusgrader som gör huden knas.

jag använder cerave moisturizing creme, i synnerhet vintertid. (ibland på sommaren kan den bli för tung för min hy) köper den stora tuben, då det är billigare än den lilla. Så tvättar jag med den ljusblå cerave som heter typ SA för salicylsyra eller med den gröna som är moisturizing, lite beroende på vad huden tycker för dagen. Den ljusblå tvätten är ganska uttorkande men innehåller salicylsyra som hjälper till att lösa upp sebum nere i porerna och på så sätt minskar risken att porerna blir blockerade och utvecklas till finnar.

Åhléns har 30% på hudvård nu idag förutom ett fåtal märken.
Passade på att köpa medik8 natt och dagkräm som jag suktat efter ett bra tag.
Sparade 460 kr så det säger något om hur dyrt det är. 🙈
Har använt mina produkter i en- två veckor nu och måste säga att formulan/ känslan när man smörjer in sig är underbar. Som vispat smör (utan den feta känslan) och går väldigt lätt in i huden. Behöver längre tid på mig för att utvärdera om jag tycker ju märker ett resultat men än så länge är jag väldigt nöjd.
Nattkrämen innehåller retinol så den håller jag fortfarande på att vänja in men som vinterkräm så gör den sitt jobb. Var fnasig runt hakan, efter att ha varit ute ett par dagar i minusgrader och blåst, men det försvann den kvällen jag använde krämen.
Den känns mer som en vinterkräm, dels att retinolen gör en ljuskänslig men också att den är lite fetare.

Jag fick en julklapp idag! Dior age "delay advanced creme".
Jag är inte superhaj på innehållsförteckningar men tycker spontant att den inte verkar vara jättespännande, den ska ha något "anti oxiderande" (?).
Den luktar lite mer än vad jag egentligen gillar men ska tydligen fungera kring ögonen, så jag testar den på huden så att jag inte reagerar och sen blir det nog kring ögonen. Jag gillar inte riktigt att använda den från medik8 så nära ögat eftersom den innehåller retinol.

Kära hud, förlåt för min dumhet.
Igår var jag lite trött, och utan att tänka i det föll jag in i hudvårdsrutin för plusgrader; en (förvisso mild, men) syrabaserad tvätt och ett retinolserum on top. Sen gav jag mig ut för att sova i tält i ett gäng minusgrader. Idag känner jag väldigt lite för att använda någon form av syror i ansiktet. O_o :angel:

Kära hud, förlåt för min dumhet.
Igår var jag lite trött, och utan att tänka i det föll jag in i hudvårdsrutin för plusgrader; en (förvisso mild, men) syrabaserad tvätt och ett retinolserum on top. Sen gav jag mig ut för att sova i tält i ett gäng minusgrader. Idag känner jag väldigt lite för att använda någon form av syror i ansiktet. O_o :angel:

Låter som en kombinerad syra- och retinolgate där :angel:

(AJJ din stackare :crazy:)

Låter som en kombinerad syra- och retinolgate där :angel:

(AJJ din stackare :crazy:)

Det är ju som väl är såpass milda produkter att jag brukar kombinera dem. Är inte riktigt van vid att huden blir en helt annan den lilla vinter vi har. När jag packar för att åka norrut har jag ju anpassning i åtanke på ett annat sätt eftersom de resorna är till för att vara ute dygnet runt. :idea::o

Får rulla förbi apoteket och köpa ceraves oljetvätt, det är nog det enda jag testat som både är väldigt milt men fortfarande blir rent (efter att phytomer souffle marine inte längre går att få tag på). Har som väl är packat med mig både supple preparation toner och niacinamidpulvret!

13455596-1054916422372599.jpg

Jag måste bara tipsa er om detta serumet från Purito 😍 Har använt det hela hösten och inte hittat något som matchar.
Innehåller hela 49% Centella asiatica som är en underbar lugnande och återfuktande ingrediens. Inga oljor, inget parfym eller annat skit. Innehåller niacinamid och ceramider.
Jag älskar det och det har fungerat så bra på
min torra och känsliga hy, som dock även är benägen till ojämn hy/prickar och finnar.

Halloj! Jag har aknebenägen, tålig hud och har nu gått på receptbelagd retinoid sedan början av september (trifaroten, aklief är varumärkesnamnet). Får dock fortsatt finnar och skulle gärna addera ngt till den krämen 😊, orkar inte gå på iso eller p-piller. Nu tvättar jag med cerave hydrating cleanser och smörjer med miniderm. Min hud är väldigt van vid trifaroten numer och reagerar inget särskilt. Vad tror ni om att lägga till detta?

Bifogade filer

• FFE06654-BCCC-433A-901F-7EFDE1BF84C8.webp
    FFE06654-BCCC-433A-901F-7EFDE1BF84C8.webp
    36 KB · Visningar: 32
Halloj! Jag har aknebenägen, tålig hud och har nu gått på receptbelagd retinoid sedan början av september (trifaroten, aklief är varumärkesnamnet). Får dock fortsatt finnar och skulle gärna addera ngt till den krämen 😊, orkar inte gå på iso eller p-piller. Nu tvättar jag med cerave hydrating cleanser och smörjer med miniderm. Min hud är väldigt van vid trifaroten numer och reagerar inget särskilt. Vad tror ni om att lägga till detta?

Jag upplever den som mestadels lugnande och läkande, så jag hade absolut inte varit orolig för att prova. :)

Jag vet att vissa får akneutbrott av den, det verkar vara något med själva formulan snarare än ingredienserna. Men med tanke på priset känns det värt att testa.
Sedan tar det oftast ca 6 månader innan du får full effekt av retinoid och du måste använda den minst 5 ggr/vecka för bäst effekt 😊

Jag vet att vissa får akneutbrott av den, det verkar vara något med själva formulan snarare än ingredienserna. Men med tanke på priset känns det värt att testa.
Sedan tar det oftast ca 6 månader innan du får full effekt av retinoid och du måste använda den minst 5 ggr/vecka för bäst effekt 😊
Mm jag kanske är lite för hetsig 😛, och den har väl till viss del gett resultat iaf! Tar på den varje kväll :), funkar fint nu när huden vant sig. Känns som att 6 mån är lite väl lång tid också innan utvärdering även om full effekt säkert ligger nånstans där, tror att de flesta studier har en uppföljningstid på tre månader, men retinoider generellt kan man ju använda kontinuerligt. Skulle dock vilja ha ngt ytterligare för att få väck det sista och tror att min hud klarar av det trots vinter + ganska potent retinoid. Kanske får testa!

Mm jag kanske är lite för hetsig 😛, och den har väl till viss del gett resultat iaf! Tar på den varje kväll :), funkar fint nu när huden vant sig. Känns som att 6 mån är lite väl lång tid också innan utvärdering även om full effekt säkert ligger nånstans där, tror att de flesta studier har en uppföljningstid på tre månader, men retinoider generellt kan man ju använda kontinuerligt. Skulle dock vilja ha ngt ytterligare för att få väck det sista och tror att min hud klarar av det trots vinter + ganska potent retinoid. Kanske får testa!
Jag började också i september med retinoid (retinal) och har sett stor skillnad nu efter tre månader. Jag har niacinamid både i mitt fukt/barriärserum samt
i dag- och nattkrämen så jag hade i ditt fall definitivt testat någon produkt med niacinamid. Funderar också på att gå över till adapalen eller trifaroten nu när min hud har en stark hudbarriär och vant sig mer vid retinoider.

Ett annat alternativ om du t ex inte skulle tåla niacinamid (jag verkar inte göra det tyvärr) är ju BHA för en aknebenägen hy. Finns både ett oljefritt och ett squalanebaserat BHA-serum från The Ordinary. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka