Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker verkligen inte om snigelkrämen, så är i jakt på en ny nattkräm(använder samma på dagen pga torr), vill ha något som inte lämnar en kletig hinna. Vad använder ni? :)
Jag kör Ceraves PM-kräm. Tycker den innehåller typ bara bra grejer och jag gillar den faktiskt mer än Klairs Rich Moist Soothing Cream som jag hade tidigare, den kunde nämligen lämna lite kladdig hinna samt att jag kände mig torr trots insmord. Lite som att den inte gick in i huden ordentligt.

Tycker verkligen inte om snigelkrämen, så är i jakt på en ny nattkräm(använder samma på dagen pga torr), vill ha något som inte lämnar en kletig hinna. Vad använder ni? :)
Jag har torr och känslig hud.
Jag tycker A-kräm(med A-vitamin i) från hälsokosten är skitbra. Kostar ju snudd på ingenting heller.
Vill man ha lite mindre fett och lite mer fukt också så är Intensive Moisture Balance från Dermalogica bra. Jag brukar blanda dem lite eller ha a-vitaminkräm över hela ansiktet och ha Dermalogica-krämen bara där jag blir torrare och börjar kunna se linjer, som vid skrattlinjer, mitt i pannan etc.

Brukar också ibland ha lite av Dermalogicas fuktmask runt ögon och vid skrattlinjer/panna. Den är fantastiskt skön!

Har kört de här produkterna i ca 15 år nu och har knappt några linjer i ansiktet trots att jag blir 43 i år. Och huden blir alltid återfuktad och plumpad.

Jag har ju haft ett litet helvete med rosacea sen munskydds- och visirtvånget inleddes på jobbet december 2020. Eller ja, nu kallar dom det rosacea sen i alla fall. När det var som värst var huden i i princip hela ansiktet upphöjd, vansinnigt kliande och med samma struktur som apelsinskal, ögonen rann så jag knappt kunde köra bil. Varenda gång jag tvättade håret vätskande hela ansiktet som ett öppet sår. såg helt bisarrt ut. Men nu börjar det äntligen stabilisera sig.

Nu går jag på andra kuren tetracyklin, har testat finacea men efter sex veckor såg hela ansiktet sönderbränt ut och jag började få små sår. Har knappt vågat använda någon hudvård, men läkarens rekommenderade canoderm bränner och kliar och nu börjar jag verkligen behöva någon slags fukt och något som kan börja reparera barriären. Ceraves moisturetvätt är snäll nog so far. Eucerins ultra sensitive fuktkräm funkar hjälpligt men hade gärna hittat något bättre om det finns. Det ska vara utan oljor (min ekesemhud som älskade olja :cry:) och vara väldigt lätt/rinnig i konsistensen. Någon som har tips? Cerave verkar många vara nöjd med. The ordinarys NMF verkar inte funka för mig längre.

Nämen suck. Tror min periorala dermatit har kommit tillbaka igen, men bara runt ena ögat :meh: Jag får väl skylla mig själv som glömde bort mig, hade varit försiktig med produkter länge och huden var jättebra… Var. Jag har nog utsatt den för lite för många olika produkter och dessutom börjat sminka mig lite igen (concealer under ögonen men i övrigt inget täckande).

Såååå… nu har jag tvärt bara slutat med ALLT för att inte fler utslag ska blossa upp, men nån slags rengöring och kräm vill jag ju ha. Får rensa ut allt som kan vara triggande och börja om.

Jag har fruktansvärda hälar som får tjock hud som sedan spricker i smärtsamma hälsprickor. Har varit ett evighetsarbete med fotinpackningar och filande. Jag har provat många salvor. Nu har jag hittat CCS cracked heel repair. Rekommenderas varmt. Fixar tom mina fötter. Efter 3 månaders virusinfektioner med handtvätt, tvätt och städ i kombination med nedsatt immunförsvar hade jag torrsprickor från händerna upp till armbågarna. Denna salvan fick även rätt på detta

Var ute och flög för en vecka sedan, hade med mig ett prov med Dermalogica barrier repair. Tror aldrig jag känt mig så fräsch och återfuktad efter en flygresa någonsin... Så nu har jag kollat upp produkten på Kicks, men den var ju svindyr! 670 kr för 30 ml. Känns så trist. Finns det nån liknande produkt i budgetvariant?

Sen har jag börjat testa en massa prover jag fick från @athena_arabians och fastnat för Klairs illuminationg Supple blemish cream som både är färgad hyfsat nära min naturliga ton och har spf 40. Finns det nåt mer liknande där ute ni kan tipsa om? Nackdelen med att den är färgad är att jag måste lära mig använda rouge och bronzer, för jag ser rätt platt ut nu när jag ser mig själv i spegeln. Plus att jag måste lägga på mascara och läppstift också. Hm...

Har massor kvar att prova, men tänkte att jag skulle skriva lite i tråden iaf.

Jag verkar ha överexfolierat... :meh:
Ska ge huden lite lugn och ro ett tag och rensa ur badrumsskåpet. Det är ju himla roligt att testa nya saker, men det har helt klart blivit för mycket för min lättirriterade och yttorra hy.

Är det någon här inne som har eller misstänks ha rosacea? Vad kör ni för hudvård?
Har kört Medik8 ett tag nu och varit nöjd, men går nu över till mer dämpande produkter från Paula's Choice.

Ska ge huden lite lugn och ro ett tag och rensa ur badrumsskåpet. Det är ju himla roligt att testa nya saker, men det har helt klart blivit för mycket för min lättirriterade och yttorra hy.

Är det någon här inne som har eller misstänks ha rosacea? Vad kör ni för hudvård?
Har kört Medik8 ett tag nu och varit nöjd, men går nu över till mer dämpande produkter från Paula's Choice.
Jag har, men min har nog varit något av ett extremfall (skrev inlägg 1763) så förhoppningsvis kan vi inte jämföras :p Har i alla fall klarat av Eucering ultrasensitive soothing care och CeraVe facial moisturizing lotion verkar också funka. Inget fancy här inte 😅 Har övervägt att prova Exuviance igen, brukade använda deras Overnight transformation complex innan rosacea debuten och tyckte mycket om den.
Testade en sheetmask för första gången på över två år häromveckan efter rekommendation av www, en DrJart+. Var behaglig men vet inte om jag tyckte den gjorde något långsiktigt. Hade kanske behövt köra en till två i veckan en period för att utvärdera ordentligt å andra sidan.

Jag har, men min har nog varit något av ett extremfall (skrev inlägg 1763) så förhoppningsvis kan vi inte jämföras :p Har i alla fall klarat av Eucering ultrasensitive soothing care och CeraVe facial moisturizing lotion verkar också funka. Inget fancy här inte 😅 Har övervägt att prova Exuviance igen, brukade använda deras Overnight transformation complex innan rosacea debuten och tyckte mycket om den.
Testade en sheetmask för första gången på över två år häromveckan efter rekommendation av www, en DrJart+. Var behaglig men vet inte om jag tyckte den gjorde något långsiktigt. Hade kanske behövt köra en till två i veckan en period för att utvärdera ordentligt å andra sidan.

Just Exuviance har jag läst mycket gott om när det gäller rosacea. :)

Exuviance är ju väldigt snällt exfolierande, oftast. Har få erfarenheter av rosacea själv, men om man nu vill ha aktiva ingredienser i sin hudvård men på något vis har känslig hy, så tror jag Exuviance är ett ganska bra alternativ :)

Så istället för retinolgate, så blir det exfolieringsgate för dig? :D

Cerave har släppt SPF 30 och 50 i sin dagkräm. I originalet var det 25 så mycket bra att de uppdaterar. Har fått hem 30 att använda nu men kommer testa 50 i vår 😊
Har varit väldigt nöjd med den som dagkräm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka