Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad använder du under nattmasken? Funderar på om det har blivit så att du använt förseglade sorter men inte tillfört tillräckligt med fukt att försegla, och därför vaknat torr eller om produkterna helt enkelt varit dåliga eller inte fungerat för din hudtyp.

Jag gillar Klairs Fresly Juiced Vitamin E Mask och så har jag en fuktgivande toner, essence och serum under det också om det behövs. Annars bara ett par appliceringar toner och krämen ovanpå.

Det gäller alla de krämer jag har just nu. Är torr som fnöske i slutet av dagen och torr som fnöske när jag vaknar upp. Har en nattmask som jag använder då och då, tror inte att den är av den förseglande typen. Natt- och dagcreme från Paula's Choice, röda förpackningar som jag inte riktigt minns namnet på just nu. Även toner därifrån.

Det gäller alla de krämer jag har just nu. Är torr som fnöske i slutet av dagen och torr som fnöske när jag vaknar upp. Har en nattmask som jag använder då och då, tror inte att den är av den förseglande typen. Natt- och dagcreme från Paula's Choice, röda förpackningar som jag inte riktigt minns namnet på just nu. Även toner därifrån.
Så vilka prpdukter har du i din dagliga rutin idag? Funderar på om huden är stressad, irriterad, solkänslig eller om den bara är uttorkad.
Just om man har uttorkad hud kan man behöva många lager med återfuktad och sedan något barriärbildande (typ pantenol) ovanpå för att hålla kvar fukten nära huden. Så om din nattmask inte är barriärbildande kanske det är värt att prova en sådan, och så kan man ladda på med fultgivande serum och essence under. Det jobbiga är att komma ihåg att tvätta bort masken på morgonen eftersom den kan täppa till porerna.

Testat Squalane-serum?
Det funkar kanon på mig som med fel produkter blir supertorr.
Kör också några duttar Dermalogicas fuktmask ihop med hudkrämer/serum. Den är fantastisk!

Så vilka prpdukter har du i din dagliga rutin idag? Funderar på om huden är stressad, irriterad, solkänslig eller om den bara är uttorkad.
Just om man har uttorkad hud kan man behöva många lager med återfuktad och sedan något barriärbildande (typ pantenol) ovanpå för att hålla kvar fukten nära huden. Så om din nattmask inte är barriärbildande kanske det är värt att prova en sådan, och så kan man ladda på med fultgivande serum och essence under. Det jobbiga är att komma ihåg att tvätta bort masken på morgonen eftersom den kan täppa till porerna.
Precis så! Därför gillar jag att avsluta med cicaplast balm eftersom den är väldigt barriärstärkande, läkande och återfuktande. Innehåller panthenol bland annat.
Under har jag ett mycket återfuktande serum och återfuktande samt barriärstärkande nattkräm. Ibland har jag också squalane-serum efter tips från @tuaphua (Tack! Det har hjälpt enormt även vid sminkning för att minska på torrhet/kakighet).
Jag är verkligen extremt torr och det blir såklart värre av den starka retinoiden jag använder några gånger i veckan, men med ovan regim har det verkligen gått att motverka!

När jag blir fnöskig så kör jag...

Klappa in flera omgångar med fuktgivande toner. Har provat många som funkat, från Benton, Purito, rent rosenvatten, mfl.

Ett lager nyponfröolja. Jag köper Loelles eller The Ordinary. Om jag har någon bra nattkräm eller gelemask hemma så blandar jag oljan med den.

Avsluta med ett lager Eucerin Aquaphor (bästa barriärkrämen, jag undviker petroleumprodukter i övrigt men ibland måste man ha sig lite vaselin). Om du verkligen inte vill använda Aquaphor så testa något med lanolin och bivax. En segtjock balm är bästa barriären.

Känslig, yttorr hud som gärna blir/alltid är lite röd. Misstänker att jag överexfolierade en del i vintras vilket nog skapat nuvarande problem med att ingen kräm (typ) i skåpet hjälper. Tycker huden svarar positivt på sol, desto mycket sämre på vind och kyla.

I dagsläget är huden lätt röd, yttorr med fina linjer, matt och lysterlös.

I mitt badrumsskåp, produkter varav vissa varieras:

Rengöring: Filorga Foam Cleanser (kommer inte att köpa ny) eller La Roche-Posay Toleriane Dermo-Cleanser (nyinköpt, verkar funka bra) eller Medik8 Surface Radiance Cleanse (AHA/BHA)

Toner: Paula's Choice Enriched Calming Toner (tycker inte att den gör särskilt mycket för varken rödheten eller fukt)

Dagkräm: Paula's Choice Daily Moisturizing Lotion Broad Spectrum SPF 30 (hjälper sämst, tunn kräm som verkar försvinna direkt) eller La Roche-Posay Nutritic Intense (nyinköpt, hjälper bättre) eller Medik8 Ultimate Recovery Skin Restoring Moisture Locking Cream (hjälper bäst, men liten förpackning och dyr) eller Niveas blå burk (pga desperat :p )

Nattkräm: Paula's Choice Replenishing Moisturizer (hjälper inte mycket den heller)

Serum: La Roche-Posay HyaluB5 (nyinköpt)

Har ett flertal andra serum som jag just nu inte vågar använda:
Medik8 C-Tetra
Medik8 Bakuchiol Peptides
Pure Collagen 5%

Runt ögonen har jag antingen en ögonkräm från Medik8 eller samma produkter som till ansiktet.

Utöver produkterna från Medik8 och Filorga så är samtliga produkter ganska nya, kanske använda 1-2 månader.

Just ja, mina masker!
Skin Treat Moisture Support Overnight Face Mask
Skin Treat Bakuchiol Purifying Overnight Face Mask

Dessa används kanske 1-2 gånger i veckan, har dock inte använt sistnämnda på ca en månad pga de bekymmer som uppstått.

Jag har alltid haft tunn torr hy med lätt för exem. Nu har jag även passerat 40 så huden är ännu tunnare. Hade två hudkalendrar i år och har haft möjlighet att prova olika sorter. En av de bästa var dr dennis gross c+ collagen deep cream. Mycket återfuktande med snigelslemmig känsla. Nu hade den tyvärr utgått ur sortimentet. Men en förvånande jag hittade som påminner om denna som otroligt återfuktande och lugnande för min hud är danska apotekets parfymfria salva i kombination med deras antiaging serum. Detta kan vara min största favorit någonsin. Smidig pumpflaska gör den lättanvänd. Dessutom plånboksvänlig. Får du riktig fjällhud kan det ju vara värt att testa hydrokortisolsalva för att se om det är exem.

Känslig, yttorr hud som gärna blir/alltid är lite röd. Misstänker att jag överexfolierade en del i vintras vilket nog skapat nuvarande problem med att ingen kräm (typ) i skåpet hjälper. Tycker huden svarar positivt på sol, desto mycket sämre på vind och kyla.

I dagsläget är huden lätt röd, yttorr med fina linjer, matt och lysterlös.

I mitt badrumsskåp, produkter varav vissa varieras:

Rengöring: Filorga Foam Cleanser (kommer inte att köpa ny) eller La Roche-Posay Toleriane Dermo-Cleanser (nyinköpt, verkar funka bra) eller Medik8 Surface Radiance Cleanse (AHA/BHA)

Toner: Paula's Choice Enriched Calming Toner (tycker inte att den gör särskilt mycket för varken rödheten eller fukt)

Dagkräm: Paula's Choice Daily Moisturizing Lotion Broad Spectrum SPF 30 (hjälper sämst, tunn kräm som verkar försvinna direkt) eller La Roche-Posay Nutritic Intense (nyinköpt, hjälper bättre) eller Medik8 Ultimate Recovery Skin Restoring Moisture Locking Cream (hjälper bäst, men liten förpackning och dyr) eller Niveas blå burk (pga desperat :p )

Nattkräm: Paula's Choice Replenishing Moisturizer (hjälper inte mycket den heller)

Serum: La Roche-Posay HyaluB5 (nyinköpt)

Har ett flertal andra serum som jag just nu inte vågar använda:
Medik8 C-Tetra
Medik8 Bakuchiol Peptides
Pure Collagen 5%

Runt ögonen har jag antingen en ögonkräm från Medik8 eller samma produkter som till ansiktet.

Utöver produkterna från Medik8 och Filorga så är samtliga produkter ganska nya, kanske använda 1-2 månader.

Lägg till ren squalane och ren nyponfröolja i rutinen :).

Och så håll dig från syrorna (inklusive i tvätten) tills din barriär läkt.

Jag använder solskydd utanpå, som sista lager, skulle bli svintorr om jag inte hade både fukt och olja under.

Lägg till ren squalane och ren nyponfröolja i rutinen :).

Och så håll dig från syrorna (inklusive i tvätten) tills din barriär läkt.

Jag använder solskydd utanpå, som sista lager, skulle bli svintorr om jag inte hade både fukt och olja under.

Ja, syrorna har jag i princip helt lagt på hyllan (höhö) just nu.
Något särskilt märke vad gäller squalane som man kan kolla upp?

Jag har alltid haft tunn torr hy med lätt för exem. Nu har jag även passerat 40 så huden är ännu tunnare. Hade två hudkalendrar i år och har haft möjlighet att prova olika sorter. En av de bästa var dr dennis gross c+ collagen deep cream. Mycket återfuktande med snigelslemmig känsla. Nu hade den tyvärr utgått ur sortimentet. Men en förvånande jag hittade som påminner om denna som otroligt återfuktande och lugnande för min hud är danska apotekets parfymfria salva i kombination med deras antiaging serum. Detta kan vara min största favorit någonsin. Smidig pumpflaska gör den lättanvänd. Dessutom plånboksvänlig. Får du riktig fjällhud kan det ju vara värt att testa hydrokortisolsalva för att se om det är exem.

Exem är det inte, mer åt rosacea-hållet typ.

Ja, syrorna har jag i princip helt lagt på hyllan (höhö) just nu.
Något särskilt märke vad gäller squalane som man kan kolla upp?

Har inte kollat priserna på länge men jag köper squalane i bulk (aromaterapi). De här var bland de billigare när jag beställde senast: https://se.facetheory.com/products/olive-squalane?variant=27652396449892

Mitt bästa ställe går inte att beställa ifrån längre pga Brexit! :arghh:

Edit: Organic Makers har vårrea nu: https://www.organicmakers.se/shop/hem/ravaror/aktiva-aemnen-och-extrakt/squalane/

Har inte kollat priserna på länge men jag köper squalane i bulk (aromaterapi). De här var bland de billigare när jag beställde senast: https://se.facetheory.com/products/olive-squalane?variant=27652396449892

Mitt bästa ställe går inte att beställa ifrån längre pga Brexit! :arghh:

Edit: Organic Makers har vårrea nu: https://www.organicmakers.se/shop/hem/ravaror/aktiva-aemnen-och-extrakt/squalane/

Billigare i 30ml numera, den här tror jag är absolut billigast just nu.

56kr/30ml (1,86kr/ml) https://lyko.com/sv/revuele/revuele...-ml-?msclkid=28271397c1fb10e59c7c77d19067d4f1

Andra märken brukar ligga runt 100-150kr för 30ml.

Vill testa en ny dagkräm med hög spf, någon med tips?
Älskar den från medik8 men vill ha en som är mer budgetvänlig, särskilt nu på sommaren då jag troligen kommer bättre på den ett par gånger om dagen.
Så parfymfri som möjligt.

Vill testa en ny dagkräm med hög spf, någon med tips?
Älskar den från medik8 men vill ha en som är mer budgetvänlig, särskilt nu på sommaren då jag troligen kommer bättre på den ett par gånger om dagen.
Så parfymfri som möjligt.

Har du testat Anthelios från La Roche-Posay? Sedan finns det flera trevliga från K-beautymärken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka