Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej jag trodde att det gick att ha nåt tips om bara domdär plupparna och det iallafall men jag kan skriva det också!
Jag ren gör iallafall nästan varje kväll. Och då har jag nån ren görings sak som jag inte kommer ihåg vad den heter justnu. Men det är bara nån ansikts tvätt iallafall.
Och sen har jag ansikts kräm och då har jag två o lika från garnier så en med rosa lock som är nån ros lukt tror jag och en ljus grön som är aloevera. Så brukar ha nån av dom bara.
Och på morgonen så ibland gör jag inget och ibland sköljer jag med vatten bara och smörjer in.
Och så har jag micelär vatten från garnier som jag använder ibland bara och en ansikts scrub som jag försöker göra ungefär två gånger i veckan. Och gör nån ansikts mask ibland bara men då har jag o lika nästan varje gång.
Nu är det ju ett tag sen jag var i din ålder, men jag gillade ACO Spotless Daily Face Wash förut.
Tänker att många märken folk pratar om i tråden är rätt dyra - men jag tycker ACO har den bra grejer. Jag fick även den del sånna prickar som du har av garniers ansiktskräm. Tyckte The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA 100 var en bättre hundkräm. The Ordinarys Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution är bra för tilltäppta porer med. HM & Lyko brukar ha the ordinary.
CeraVe ska ha bra grejer med för bra pris, men de har jag inte testat själv.
Du kan ju prova att tex byta ansiktskräm först och se om det hjälper, och annars byta rengöring eller lägga till nån syra för att se vad som hjälper din hy. Byt inte allt på en gång tänker jag innan du vet vad din hy gillar.

Nu är det ju ett tag sen jag var i din ålder, men jag gillade ACO Spotless Daily Face Wash förut.
Tänker att många märken folk pratar om i tråden är rätt dyra - men jag tycker ACO har den bra grejer. Jag fick även den del sånna prickar som du har av garniers ansiktskräm. Tyckte The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA 100 var en bättre hundkräm. The Ordinarys Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution är bra för tilltäppta porer med. HM & Lyko brukar ha the ordinary.
CeraVe ska ha bra grejer med för bra pris, men de har jag inte testat själv.
Du kan ju prova att tex byta ansiktskräm först och se om det hjälper, och annars byta rengöring eller lägga till nån syra för att se vad som hjälper din hy. Byt inte allt på en gång tänker jag innan du vet vad din hy gillar.
Okej tack för svaret och tipsen! ❤️
Jag hade en annan ansikts kräm förut från nivea och då fick jag jätte mycket såna där vita pluppar så det är iallafall mycket mindre nu. Men det kanske ändå är att jag får det av ansikts krämen nu också!

Jag hade en annan ansikts kräm förut från nivea och då fick jag jätte mycket såna där vita pluppar så det är iallafall mycket mindre nu. Men det kanske ändå är att jag får det av ansikts krämen nu också!

"Plupparna" kan absolut bero på vilken kräm du har. Du ska ju att du känner dig lite torr och irriterad i huden, eller hur? Det kan bero på att du har yttorr hud men att den egentligen inte är torr som sådan (som tex jag är, jag är både yttorr och har torr hud).

@Wingates kom med jättebra förslag och det är också bra om du försöker använda produkter med så lite parfym som möjligt för den är ofta irriterande i sig. Kolla som sagt efter märkena The Ordinary, ACO, CeraVe samt Cetaphil och sådana produkter som är för yttorr samt känslig hud.

"Plupparna" kan absolut bero på vilken kräm du har. Du ska ju att du känner dig lite torr och irriterad i huden, eller hur? Det kan bero på att du har yttorr hud men att den egentligen inte är torr som sådan (som tex jag är, jag är både yttorr och har torr hud).

@Wingates kom med jättebra förslag och det är också bra om du försöker använda produkter med så lite parfym som möjligt för den är ofta irriterande i sig. Kolla som sagt efter märkena The Ordinary, ACO, CeraVe samt Cetaphil och sådana produkter som är för yttorr samt känslig hud.

The Ordinary och Cetaphil är så himla bra, samt otroligt bra när man reflekterar över hur billiga dom är! Önskar att CeraVe fungerade för mig men upplever att det är något off med konsistensen/lukt för min del.

Precis som @Wingates skriver så byt inte allt på en gång, det tar cirka 30 dagar innan man "vet" om en produkt fungerar långsiktigt för huden, vilket kan vara bra att veta om man blir otålig och tycker att det inte händer något.
Sen håller jag med om att apoteket ofta har bra produkter, jag har själv använt CeraVe och tycker det fungerade bra för mig.

Har själv slutat äta zyrona för en månad sedan och min hud är redan så mycket sämre. :meh: Har ätit den pga hudproblem, frågan är om jag måste återgå till den eller leva med kass hud. Känner mig så frustrerad.

Skrev ju det innan. :( Att Cliniques dagkräm verkade vara ”för mycket”.
Eftersom du skrev att den inte riktigt gick in så läste jag det som att den i grunden inte fungerade för din hy. Ibland kan det dock vara serum/ toner som gör att nästa produkt inte går in ordentligt.

Sen får jag i perioder röda kinder och då köper jag kräm som är inriktad på det, eller så har ju fått mycket finnar i hårfästet och då vill jag ha mot det i stället.
Hade jag varit du så hade jag köpt en "vanlig" kräm från ett märke som du är intresserad av och om den fungerar så när du behöver ny så kan du köpa från samma märke men med mer aktiva ingredienser. 🙂

Har själv slutat äta zyrona för en månad sedan och min hud är redan så mycket sämre. :meh: Har ätit den pga hudproblem, frågan är om jag måste återgå till den eller leva med kass hud. Känner mig så frustrerad.
Jag provade sluta med den två gånger, men har börjat igen båda gångerna. Höll ut i nästan 12 månader som längst men det balanserade sig liksom aldrig plus håret blev snabbare fett och svettades mer. Nu kommer jag inte sluta med den något mer utan fortsätter helt enkelt. Har inga biverkningar och inga problem med högt blodtryck eller blodproppar. Har ätit Zyrona/Diane i snart 15 år.

Jag provade sluta med den två gånger, men har börjat igen båda gångerna. Höll ut i nästan 12 månader som längst men det balanserade sig liksom aldrig plus håret blev snabbare fett och svettades mer. Nu kommer jag inte sluta med den något mer utan fortsätter helt enkelt. Har inga biverkningar och inga problem med högt blodtryck eller blodproppar. Har ätit Zyrona/Diane i snart 15 år.

Min gyn sa att det är bullshit att man inte kan äta den hur länge man vill om man trivs!

Är lite osäker om den orsakar humörsvängningar för mig dock. Men det lär ju även dålig hud göra. 😅

Okej tack för tipsen! ❤️ Är domdär vita sakerna fett klumpar typ eller vad är det för nåt?
Och kanske en dum fråga men hur vet man ifall man är torr eller känslig och så?

Precis som @Wingates skriver så byt inte allt på en gång, det tar cirka 30 dagar innan man "vet" om en produkt fungerar långsiktigt för huden, vilket kan vara bra att veta om man blir otålig och tycker att det inte händer något.
Sen håller jag med om att apoteket ofta har bra produkter, jag har själv använt CeraVe och tycker det fungerade bra för mig.
Tack för tipsen ❤️

Okej tack för tipsen! ❤️ Är domdär vita sakerna fett klumpar typ eller vad är det för nåt?
Och kanske en dum fråga men hur vet man ifall man är torr eller känslig och så?

Det är bla keratin som produceras av kroppen. Ibland blir det lite för mycket på ett ställe och då blir det en plupp. Viktigt är att inte klämma dem för de är inte som pormaskar.

Torr hud känns ofta lite stel och när en smörjer den så försvinner produkten in i den på en gång.

Känslig hud börjar ofta svida och blir röd om en använder något den inte tycker om.

IMG_20220930_155401.webp

En "sparar pengar pga studerar"-shelfie!

Inte massa underbara k-beauty grejer (det enda jag saknar med att både jag och sambon jobbade haha), men tillräckligt bra för att hålla huden nöjd. Och det är billiga produkter!

Solkrämen ej med på bild 😅.

Det är bla keratin som produceras av kroppen. Ibland blir det lite för mycket på ett ställe och då blir det en plupp. Viktigt är att inte klämma dem för de är inte som pormaskar.

Torr hud känns ofta lite stel och när en smörjer den så försvinner produkten in i den på en gång.

Känslig hud börjar ofta svida och blir röd om en använder något den inte tycker om.
Okej tack för svaret! ❤️
Jag har försökt kolla detdär med hud typer om jag har torr eller fet eller vad jag har men jag tycker det är jätte svårt att veta. Eller jag har nog allting på samma gång fast det kanske man inte kan ha.

Okej tack för svaret! ❤️
Jag har försökt kolla detdär med hud typer om jag har torr eller fet eller vad jag har men jag tycker det är jätte svårt att veta. Eller jag har nog allting på samma gång fast det kanske man inte kan ha.
Det är vanligt att man blir oljig i t zon (pannan och näsa) och är torr eller normal i resten av ansiktet.
Jag är normal men blir lätt torr under vintern, om jag använder "oljiga" och framförallt tar en droppe för mycket blir pannan alldeles glansig.

Känns ansiktet stelt eller som om det har blivit "avfettat" så har man oftast använt för stark rengöring för din hy.

Det är vanligt att man blir oljig i t zon (pannan och näsa) och är torr eller normal i resten av ansiktet.
Jag är normal men blir lätt torr under vintern, om jag använder "oljiga" och framförallt tar en droppe för mycket blir pannan alldeles glansig.

Känns ansiktet stelt eller som om det har blivit "avfettat" så har man oftast använt för stark rengöring för din hy.
Okej tack för svaret ❤️
Jag tror att jag är oljig i pannan och vid ögon brynen för det är mest där jag får finnar om jag har det iallafall. Och domdär vita sakerna. Men vid näsan så blir det som små hud flagor ibland som nog är att jag är torr. Och så är jag ganska röd på kinderna och lite på näsan. Och bara som o jämn eller hur man ska säga alltså om man kollar på bilder så är ju jätte många helt släta i huden och har samma färg överallt. Men jag har jätte mycket små märken och röd aktiga fläckar och sånt och stora porer eller jag tycker det iallafall motför om man kollar på bilder.

Förresten en fråga som ni kanske vet! ❤️ Men spelar det nån roll när man gör sin hud rutin?
Alltså jag fattar såklart att man ska göra det innan man sover! Men om man kanske gör det på eftermiddagen ska man göra allt igen då på kvällen? Eller räcker det på eftermiddagen isåfall om man inte gör nåt speciellt på kvällen så man inte blir smutsig såklart.

Okej tack för svaret ❤️
Jag tror att jag är oljig i pannan och vid ögon brynen för det är mest där jag får finnar om jag har det iallafall. Och domdär vita sakerna. Men vid näsan så blir det som små hud flagor ibland som nog är att jag är torr. Och så är jag ganska röd på kinderna och lite på näsan. Och bara som o jämn eller hur man ska säga alltså om man kollar på bilder så är ju jätte många helt släta i huden och har samma färg överallt. Men jag har jätte mycket små märken och röd aktiga fläckar och sånt och stora porer eller jag tycker det iallafall motför om man kollar på bilder.
Man har olika mycket färg på olika ställen på huden, vilken och var beror på om man är vit/brun/svart osv.
Det är helt normalt med porer som syns och svarta prickar på näsan, bilder och liknande kan enkelt fixas i mobilen eller på datorn för att jämna till hudtonen eller sudda ut porer, men även för att göra högre kindben och strama åt under hakan.
Även om man använder diverse kräm för att få bort rodnader i ansiktet så kommer det synas små plitar av finnar under foundation. Vilket är helt normalt och det gör det på alla, även kommer det syns att man har stora porer, om man inte använder mycket smink eller fixar till bilder och retuscherar.

En anledning till att jag gillar CC eller BB kräm är att den jämnar ut hudtonen utan att ta bort alla ojämnheter.
Har man en mer täckande foundation blir huden en och samma hudton, då behöver man använda mer smink tex contouring och liknande för att skapa djup/skuggor, då kan man få det "perfekta" utseendet men det ser inte lika naturligt ut.

Det låter som att du har en blandhy och jag tror du har fått tips nog att prova dig fram. 🙂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka