Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Skåne finns oftast inte ens snö så det är verkligen grått och mörkt och det finns inget som reflekterar den lilla solen som vi får. Mellan oktober och februari tänker jag inte ens tanken att spf skulle behövas. Om jag hade åkt på skidsemester hade jag naturligtvis smort in mig då man är högt upp, massa snö som reflekterar solen plus att man är ute länge eller liknande tillfällen.
Så mörkt och grått är det ju inte i Skåne hela vintern?
Alltså du gör precis som du vill, men jag känner inte riktigt igen väderbeskrivningen.

@Lingon den spf som fungerar bäst för mig är när det är "vanlig" dagkräm som innehåller det. Sen trivs man ändå inte med vissa dagkrämer.
Vill du däremot inte ha spf på vintern så är det ju också upp till dig.

Jag har letat jättemycket efter en hudkräm som funkar för mig så jag vill helst inte byta bort den. Den verkar inte finnas med spf.

Jag har letat jättemycket efter en hudkräm som funkar för mig så jag vill helst inte byta bort den. Den verkar inte finnas med spf.
Du har ju Dermaceutic k ceutic annars som är en dagkräm med spf50. Den är alltid poppis och brukar få bra recensioner av folk som provar.

Jag har hud som inte pallar SPF som täpper igen, plus ganska reaktiv. Därför så kör jag med en dagkräm som min hud gillar och tål, och sen en så "okrämig" spf som möjligt. Den ska bara ge mig solskydd, inget annat.

Jag har ändå hittat flera SPF 50 som funkar. Oljefria, gelbaserade eller rinninga fluids. Helst oparfymerade eller svag parfym.

La Roche Posay, Eucerin, och några K-beauty märken har jag haft förut som funkat bra.

Just nu har jag Cantabria Labs Heliocare 360 Gel Oil-Free. Den är lite dyr, men verkligen toppen!

Är det Daily radiance vit C som har spf30 som du använder?
Är på jakt efter en ny dagkräm men behöver en ganska fet kräm på vintern, hur tycker du att den är?

Nej, har haft Advanced-krämen, men precis köpt den du skrev! :) Behöver också en ordentlig kräm vintertid, misstänker att jag inte klarar mig utan serum ändå, men återkommer med en recension!

Hudvården STINKER parfym. Jag gillar deras Hyaluronic puder och highlighterpuder men även highlightern är extremt parfymerad (hyaluronicpudret är inte parfymerat).

Sedan gillar jag deras ögonpennor och Baume de Rose för läpparna också. Personligen hade jag inte köpt kalendern, jag tycker deras hudvård är extremt överskattad och överprissatt.

Tack, då blir det en pass på den!

Svårt att ge tips när man inte vet hur din rutin eller hudvård ser ut i dagsläget. Vad använder du för produkter? Rengör du morgon och kväll?
Okej jag trodde att det gick att ha nåt tips om bara domdär plupparna och det iallafall men jag kan skriva det också!
Jag ren gör iallafall nästan varje kväll. Och då har jag nån ren görings sak som jag inte kommer ihåg vad den heter justnu. Men det är bara nån ansikts tvätt iallafall.
Och sen har jag ansikts kräm och då har jag två o lika från garnier så en med rosa lock som är nån ros lukt tror jag och en ljus grön som är aloevera. Så brukar ha nån av dom bara.
Och på morgonen så ibland gör jag inget och ibland sköljer jag med vatten bara och smörjer in.
Och så har jag micelär vatten från garnier som jag använder ibland bara och en ansikts scrub som jag försöker göra ungefär två gånger i veckan. Och gör nån ansikts mask ibland bara men då har jag o lika nästan varje gång.

Jag har äntligen fått till en hudvårdsrutin, då jag haft semester i tre veckor (får se om jag lyckas hålla den nu när jag börjar jobba igen). Alla produkter är från Clinique, köpte deras adventskalender förra året.

På morgonen har jag rengjort med all about clean rinse-off foaming cleanser mousse, sedan smort in med moisture surge 100H auto-replenishing hydrator på huden och chubby stick moisturizing lip colour balm på läpparna.

På kvällen har jag rengjort med all about clean 2-in-1 cleansing + exfoliating jelly, smort in med samma ansiktskräm som ovan, moisturise surge eye 96-hour hydro-filler concentrate under ögonen och moisture surge lip hydro-plump treatment på läpparna.

Min hud verkar vara en väldigt snäll hud, eftersom jag vanligtvis inte har några produkter på den och varken blir torr eller fet. Antar att jag räknas som normal?

Det som hänt under/efter de här veckorna, är två saker. Dels rinner svetten i ansiktet så fort jag gör någonting. Jag svettas väldigt mycket normalt också, men inte såhär mycket i ansiktet. Nu får jag torka av mig med ärmen redan efter en så enkel sak som att gå ut och kolla till hästarna i hagen.

Sedan har jag fått några små finnar som ploppat upp (och lätt gick att ta bort när jag rengjorde på kvällen) på haka och runt näsroten.

Så min fundering, nu när åtminstone ansiktskrämen snart är slut, vad ska jag ha istället? Tanken är att börja sminka mig efter årsskiftet, dvs även med foundation (har make up stores dual foundation) och då behöver jag ha nåt under antar jag?

@Pilot

Skrev ju det innan. :( Att Cliniques dagkräm verkade vara ”för mycket”.

Någon gelcreme a la K-beauty? Dr Ceuracle Vegan Kombucha Gelcream kanske? Cosrx har också lättare dagkrämer men jag har inte så bra koll på dem eftersom jag är en extrem torris :D Men jag gillar båda de märkena, de har bra produkter.

Edit: Cosrx har bla AC Collection Lightweight Soothing Moisturizer och Ultra Moisturizing Lotion

Edit 2: By Wishtrend kanske, Acid-Duo Hibiscus 63 Cream eller Vitamin 75 Maximizing Cream

Senast ändrad:
Kan ju tillägga att jag verkligen är helsåld på K-beauty, jag upplever att det i allmänhet är väldigt snälla produkter. Jag har ju diverse problem med huden och har reagerat på nästan all "vanlig" hudvård. Sedan lägger jag till aktiva ingredienser från andra märken som retinol och syror, där upplever jag att K-beauty har lite mer begränsat utbud (iaf av de märken jag använder).

Någon gelcreme a la K-beauty? Dr Ceuracle Vegan Kombucha Gelcream kanske? Cosrx har också lättare dagkrämer men jag har inte så bra koll på dem eftersom jag är en extrem torris :D Men jag gillar båda de märkena, de har bra produkter.

Edit: Cosrx har bla AC Collection Lightweight Soothing Moisturizer och Ultra Moisturizing Lotion

Edit 2: By Wishtrend kanske, Acid-Duo Hibiscus 63 Cream eller Vitamin 75 Maximizing Cream
Jag gillar Klairs Freshly Juiced Vitamin E Mask jättemycket som dagkräm!

@Habina: Något du också skulle kunna prova är en tjockare essence i stil med Hyggee All In One Essence och se om den räcker som återfuktare.

Edit: Hyggee har också Fresh One Step Facial Essence

Senast ändrad:
Ja, fast tycker en att DDML är too much kan nog ovanstående bli lite för mycket. Men jag håller med, den kan vara värd att prova (den finns ju som liten förpackning).
Är på nåt vis lite förundrad över att jag upplever att det fungerar toppen att ta bara pyttelite över serum men under SPF på sommaren utan att det blir för mkt, och att det faktiskt bara mest blir återfuktande istället för tilltäppta porer etc. om jag smackar på lite mer under exempelvis vintern om jag känner mig torr. Det tilltaget fungerar inte riktigt med andra produkter för mig, iaf inte det senare alternativet. Och det är ju toppen att köpa den lilla förpackningen att testa med också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka