Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din hy låter som min frus. Hon kan smeta på vilka syror och retinolprodukter som helst utan problem. Jag hade skincitys kalender för några år sedan och kunde knappt ens använda hälften av produkterna pga för mycket aktiva ingredienser. Tror hon körde en ny varje kväll utan det minsta upprörd hy 😄
Möjligt att din fru tål mer, för nog aldrig testat hej vilt med retinol/retinal och blandat. Men annars brukar mycket gå OK (peppar peppar!). Eh, dottern till min pappas partner (antar min låtsassyster då?) Men aldrig använt uttrycket) är hudvårdsterapeut och hade en salong (men nu är den såld :cry: och hon utbildar sig till polis (?) av alla yrken) och testade därmed mycket olika. Vilket många verkade förfasas lite över, hon tyckte iaf att min hy verkade typ lika okänslig som hennes.

Mvh./ Saknar att ha en låtsassyster som driver hudvårdsalong.

Känns redan återställd idag tack och lov 😅
Vad skönt! Min hy ser bra ut idag :) Inget som ser irriterat ut, inte ens lite torr trots att jag inte hade fuktkräm uppepå retinalen. Tyckte den kändes ganska fet och återfuktande i sig själv så kände inte att jag behövde något mer. Kommer fortsätta med en gång i veckan och grunda med fuktkräm istället. Om tre-fyra veckor vågar jag mig nog på 2 kvällar i veckan :D

Igår var det dags för omgång två av retinal. Inte märkt någon dålig reaktion alls hittills utan jag har tålt dessa två appliceringar bra. Kommer vänta en vecka med omgång 3, och om även den går bra ska jag försöka öka till 2 ggr per vecka.
Märker redan nu mindre pluppar/jämnare hudtextur. Fått lite röda prickar i pannan vilket jag tolkar som normalt. Förstår att det ibland kan gå 2-3 hudcykler innan huden rensats ut helt.

För mig har den blivit något jag alltid har hemma (den är ju billig jämfört med mina anda hudvårdsexcesser), men jag har å andra sidan inte testat den andra du funderade på från märket. :)
Jag köpte den jag funderade på först, är på solsemester och ville ha möjlighet att använda ha ofta. Gillar denna skarpt, går rakt in i huden utan att lämna en hinna.
Har däremot sparat den du rekommendera och tror jag testar den nästa gång jag lägger en order.

Kl

Just nu använder jag ha + b5, jojobaolja, aloevera och dermalogica ansiktskräm med spf30. På kvällen skippar jag spf och tar retinol ett par gånger i veckan innan aloe. Huden är super just nu.
Tror jag behöver bli lika noggrann med resten av kroppen.
Använder MÅ olivtvätt eller dermalogica med salicylsyra, båda på kväll om jag har haft smink, annars bara dermalogica. Ljummet vatten på morgonen och ev olivtvätt.

Letar dock ny ansiktskräm som har 30spf istället för detmalogica, den luktar rosmarin och det är inte min favorit i ansiktskräm. Försvinner så fort den gått in i huden oandra sidan.

Jag har äntligen fått till en hudvårdsrutin, då jag haft semester i tre veckor (får se om jag lyckas hålla den nu när jag börjar jobba igen). Alla produkter är från Clinique, köpte deras adventskalender förra året.

På morgonen har jag rengjort med all about clean rinse-off foaming cleanser mousse, sedan smort in med moisture surge 100H auto-replenishing hydrator på huden och chubby stick moisturizing lip colour balm på läpparna.

På kvällen har jag rengjort med all about clean 2-in-1 cleansing + exfoliating jelly, smort in med samma ansiktskräm som ovan, moisturise surge eye 96-hour hydro-filler concentrate under ögonen och moisture surge lip hydro-plump treatment på läpparna.

Min hud verkar vara en väldigt snäll hud, eftersom jag vanligtvis inte har några produkter på den och varken blir torr eller fet. Antar att jag räknas som normal?

Det som hänt under/efter de här veckorna, är två saker. Dels rinner svetten i ansiktet så fort jag gör någonting. Jag svettas väldigt mycket normalt också, men inte såhär mycket i ansiktet. Nu får jag torka av mig med ärmen redan efter en så enkel sak som att gå ut och kolla till hästarna i hagen.

Sedan har jag fått några små finnar som ploppat upp (och lätt gick att ta bort när jag rengjorde på kvällen) på haka och runt näsroten.

Så min fundering, nu när åtminstone ansiktskrämen snart är slut, vad ska jag ha istället? Tanken är att börja sminka mig efter årsskiftet, dvs även med foundation (har make up stores dual foundation) och då behöver jag ha nåt under antar jag?

@Habina Jag svettas också sådär när hudkrämer inte går in ordentligt utan mer blir som en hinna. Det är inte alltid det känns tills man blir varm och svettig.

När jag läser innehållsförteckningen så ser jag inget "revolutionerande" även om den verkar innehålla bra grejer.

Är det något särskilt du vill få med /är nöjd att nuvarande innehåller?

Jag måste säga att jag själv tycker det är skönt när dagkrämen har spf så slipper jag tänka på det eller att behöva smörja in mig med en kräm till.

@Habina Jag svettas också sådär när hudkrämer inte går in ordentligt utan mer blir som en hinna. Det är inte alltid det känns tills man blir varm och svettig.

När jag läser innehållsförteckningen så ser jag inget "revolutionerande" även om den verkar innehålla bra grejer.

Jag måste säga att jag själv tycker det är skönt när dagkrämen har spf så slipper jag tänka på det eller att behöva smörja in mig med en kräm till.

Jag tycker att den återfuktar bra, jag vet ju att jag blir lite torrare på vintern. Men det behöver absolut inte vara Clinique jag använder.

I somras körde jag med enbart spf50 i ansiktet, det var inga problem. Så en dagkräm med spf är såklart smidigast.

Använder du spf hela året? Är det vanligt att folk gör det? Jag har bara det om jag ska vara ute mycket på sommaren och det finns risk för att jag ska få för mycket sol. Huden är ju ändå gjord för att få lite sol. Men ska jag vara en dag på stranden så smörjer jag in mig innan och efter varje bad.

Använder du spf hela året? Är det vanligt att folk gör det? Jag har bara det om jag ska vara ute mycket på sommaren och det finns risk för att jag ska få för mycket sol. Huden är ju ändå gjord för att få lite sol. Men ska jag vara en dag på stranden så smörjer jag in mig innan och efter varje bad.
Det är vanligt att folk som är intresserade av hudvård gör det. Solskydd är det viktigaste för att huden ska hålla sig fin i längden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka