Om jag vill börja lite smått med hudvård, hur gör jag då?
Hur vet jag vad som passar mig och vilka produkter jag behöver? Jag är medelålders och har hud som varken är torr eller fet skulle jag säga. Sällan några problem.
Tar tacksamt emot tips på detta och gärna också både märken och produkttyper.
Min rutin nu är duschtvål när jag duschar och fenuril morgon och kväll så vi börjar från en väldigt låg nivå.
Jag gjorde ett ryck för några år sen och använde då estee lauders dagkräm och serum men fick stora bölder så det funkade inte för mig.
Jag säger som alltid K-beauty, dvs koreanska hudvårdsmärken Det är i allmänhet milda produkter med ingen eller lätt parfymering.
För att testa lite smått hade jag i ditt fall lagt till någon form av toner, serum och exfoliering utöver rengöring och återfuktning. Frågan är hur många produkter du vill använda? Vi är flera här som nördar rätt bra och använder väl fler produkter än vad som är strikt nödvändigt
En kort rutin:
Är du åt det torrare hållet en rengöring med olja, annars en vattenbaserad (i Korea kör de med dubbelrengöring, jag som supertorris kör enbart med olja): https://glowid.se/products/klairs-gentle-black-deep-cleansing-oil
https://glowid.se/products/safe-me-relief-moisture-cleansing-foam
Exfoliering: Klairs har en kornpeeling men sedan finns det ju andra varianter av peeling med syror och enzymer också. Jag gillar Dermalogica Daily Microfoliant, just när det gäller exfoliering har jag inte hittat någon riktig favorit bland K-beauty (fast jag använder Klairs ibland).
Toner: Här finns det också en uppsjö men Klairs Supple Preparation Toner är en bra bastoner (finns även som oparfymerad). Ett mellanting mellan toner och serum är essence och där är Cosrx Snail Mucin Essence helt outstanding.
Serum: Aktivt eller mer barriärstärkande? Hade jag varit du och endast velat börja testa ett serum hade jag valt ett med C-vitamin, det är en gamechanger för hyn! Det absolut bästa är Skinceuticals CE Ferulic (återingen, inte K-beauty) men det kostar därefter... Det finns billigare varianter som tex Cosrx The Vitamin C serum som finns i två styrkor.
Återfuktning: En bra basic kräm är Klairs Rich Moist Soothing Cream. Till natten använder jag Klairs Freshly Juiced Vitamin E Mask, den är galet återfuktande.
SPF: Beauty of Joseon Relief Sun - den bästa SPF jag använt!