Hudvårdstråden 2

Om jag vill börja lite smått med hudvård, hur gör jag då?

Hur vet jag vad som passar mig och vilka produkter jag behöver? Jag är medelålders och har hud som varken är torr eller fet skulle jag säga. Sällan några problem.

Tar tacksamt emot tips på detta och gärna också både märken och produkttyper.

Min rutin nu är duschtvål när jag duschar och fenuril morgon och kväll så vi börjar från en väldigt låg nivå.

Jag gjorde ett ryck för några år sen och använde då estee lauders dagkräm och serum men fick stora bölder så det funkade inte för mig.

Jag säger som alltid K-beauty, dvs koreanska hudvårdsmärken ;) Det är i allmänhet milda produkter med ingen eller lätt parfymering.

För att testa lite smått hade jag i ditt fall lagt till någon form av toner, serum och exfoliering utöver rengöring och återfuktning. Frågan är hur många produkter du vill använda? Vi är flera här som nördar rätt bra och använder väl fler produkter än vad som är strikt nödvändigt :D

En kort rutin:
Är du åt det torrare hållet en rengöring med olja, annars en vattenbaserad (i Korea kör de med dubbelrengöring, jag som supertorris kör enbart med olja): https://glowid.se/products/klairs-gentle-black-deep-cleansing-oil
https://glowid.se/products/safe-me-relief-moisture-cleansing-foam

Exfoliering: Klairs har en kornpeeling men sedan finns det ju andra varianter av peeling med syror och enzymer också. Jag gillar Dermalogica Daily Microfoliant, just när det gäller exfoliering har jag inte hittat någon riktig favorit bland K-beauty (fast jag använder Klairs ibland).

Toner: Här finns det också en uppsjö men Klairs Supple Preparation Toner är en bra bastoner (finns även som oparfymerad). Ett mellanting mellan toner och serum är essence och där är Cosrx Snail Mucin Essence helt outstanding.

Serum: Aktivt eller mer barriärstärkande? Hade jag varit du och endast velat börja testa ett serum hade jag valt ett med C-vitamin, det är en gamechanger för hyn! Det absolut bästa är Skinceuticals CE Ferulic (återingen, inte K-beauty) men det kostar därefter... Det finns billigare varianter som tex Cosrx The Vitamin C serum som finns i två styrkor.

Återfuktning: En bra basic kräm är Klairs Rich Moist Soothing Cream. Till natten använder jag Klairs Freshly Juiced Vitamin E Mask, den är galet återfuktande.

SPF: Beauty of Joseon Relief Sun - den bästa SPF jag använt!
 
Om jag vill börja lite smått med hudvård, hur gör jag då?

Hur vet jag vad som passar mig och vilka produkter jag behöver? Jag är medelålders och har hud som varken är torr eller fet skulle jag säga. Sällan några problem.

Tar tacksamt emot tips på detta och gärna också både märken och produkttyper.

Min rutin nu är duschtvål när jag duschar och fenuril morgon och kväll så vi börjar från en väldigt låg nivå.

Jag gjorde ett ryck för några år sen och använde då estee lauders dagkräm och serum men fick stora bölder så det funkade inte för mig.

Vad är det du vill ändra på?

Om du inte några problem nu tycker jag att du ska hålla dig till grunden och inte skaffa femtioelva olika dyra produkter. Skonsamma produkter som ger fukt och fett beroende på vad din hy vill ha. Solskydd.
 
Om jag vill börja lite smått med hudvård, hur gör jag då?

Hur vet jag vad som passar mig och vilka produkter jag behöver? Jag är medelålders och har hud som varken är torr eller fet skulle jag säga. Sällan några problem.

Tar tacksamt emot tips på detta och gärna också både märken och produkttyper.

Min rutin nu är duschtvål när jag duschar och fenuril morgon och kväll så vi börjar från en väldigt låg nivå.

Jag gjorde ett ryck för några år sen och använde då estee lauders dagkräm och serum men fick stora bölder så det funkade inte för mig.

Rengöring, kräm och spf är basic som ger stor skillnad på lång sikt. Kolla in Elvira på youtube, hudterapeut som är duktig på att förklara och ge tips på bra produkter.
 
Har testat en ny vattenbaserad rengöring i några veckor - Minimalist Aquaporin Booster 05% Cleanser
Väldigt nöjd! Huden känns verkligen återfuktad och mjuk, inte bara icke-uttorkande.
Minus är stark parfymfri doft men när produkten ska sköljas av stör det mig inte så mycket
 
Blir tokig på min keratosis pilaris :arghh: Kinderna och armarna är helt okej (blev bättre efter en period av nässelutslag) men benen :nailbiting:

Tvättar med oparfymerad duscholja, smörjer med oparfymerad lotion efter duschen och använder exfoliering med 8% AHA + 2% BHA + 3% tranexamsyra 3 gånger/vecka. Använder rakapparat på benen sällan.
Ska jag gå på med starkare syror? Mekanisk peeling också? Laser?

Tanken att testa Hibiscrub har slagit mig men jag har inga papler eller pustler någonstans, så follikulit känns inte troligt.
 
Botox! Ser att ni är några som nämnt det i tråden, @Wingates och @Tonto bland annat. Jag behöver ta tag i detta, eller ja, min panna behöver det :p rynkorna börjar bli linjer som inte går bort och jag känner att jag lyfter mina ögonbryn mycket under dagen vilket gör mig trött i ansiktsmuskulaturen.

Har en bekant med salong som verkar vara duktig, och noga med sådant som jag tycker är viktigt - att jag inte vill bli helt uttryckslös osv.
Har ni som gjort det något ni tycker man ska tänka på vid första gången?
 
Botox! Ser att ni är några som nämnt det i tråden, @Wingates och @Tonto bland annat. Jag behöver ta tag i detta, eller ja, min panna behöver det :p rynkorna börjar bli linjer som inte går bort och jag känner att jag lyfter mina ögonbryn mycket under dagen vilket gör mig trött i ansiktsmuskulaturen.

Har en bekant med salong som verkar vara duktig, och noga med sådant som jag tycker är viktigt - att jag inte vill bli helt uttryckslös osv.
Har ni som gjort det något ni tycker man ska tänka på vid första gången?

Det finns en risk att linjerna inte kommer att gå bort om dom börjat bli permanenta, men botox kan förhindra att det blir mer. :) Det viktigaste är att gå till en som är bra på botox, och någon som kan utföra en bra "baby botox" om man vill ha ett mer naturligt resultat. :)

Annars är det inte så mycket att tänka på, jag fick ont i huvudet i en dag efter. Sen tog det ju några dagar innan det verkade helt, jag var jättenöjd och min första behandling räckte i en evighet, jag gjorde pannan och arga rynkan. Måste också göra om det igen innan mina rynkor blir permanenta. :laugh:
 
Det finns en risk att linjerna inte kommer att gå bort om dom börjat bli permanenta, men botox kan förhindra att det blir mer. :) Det viktigaste är att gå till en som är bra på botox, och någon som kan utföra en bra "baby botox" om man vill ha ett mer naturligt resultat. :)

Annars är det inte så mycket att tänka på, jag fick ont i huvudet i en dag efter. Sen tog det ju några dagar innan det verkade helt, jag var jättenöjd och min första behandling räckte i en evighet, jag gjorde pannan och arga rynkan. Måste också göra om det igen innan mina rynkor blir permanenta. :laugh:

Jaa, det var det jag kände - det börjar nog bli dags att göra något om det ska göras :D
Just ju är det fina linjer, så jag hoppas att det kan bli bättre. Det är pannan och arga rynkan jag vill göra också!

Vi har diskuterat nu inför och hon har varit noga med att vi börjar försiktigt och i stället får fylla på om det behövs mer sedan. Så jag hoppas det blir bra 🙌🏽

Hur länge räckte din första behandling? Gjorde det ont? :D
 
Jaa, det var det jag kände - det börjar nog bli dags att göra något om det ska göras :D
Just ju är det fina linjer, så jag hoppas att det kan bli bättre. Det är pannan och arga rynkan jag vill göra också!

Vi har diskuterat nu inför och hon har varit noga med att vi börjar försiktigt och i stället får fylla på om det behövs mer sedan. Så jag hoppas det blir bra 🙌🏽

Hur länge räckte din första behandling? Gjorde det ont? :D
Minns inte riktigt. Tror att jag inte kände något behov av att göra om fören till sommaren året efter. Tror mitt ansikte vande sig vid att inte använda arga rynkan. :) Tyckte inte att det gjorde ont alls, men jag tyckte inte ens det gjorde ont att lösa upp fillers som ska göra svinont så jag är inte rätt person att fråga. 😅
 
Jag har passerat 30 nu och funderar också på att göra något mer än hudvård, kanske microneedling eller möjligtvis botox. Skulle jag vilja gå till någon som är duktig och vet vad som behövs för att bara se lite fräschare ut. 😅 Meeeen jag har aktiv akne som jag är SÅ trött på så jag får harva på med min aknemedicin ett tag till först. :meh:
 
Jag har passerat 30 nu och funderar också på att göra något mer än hudvård, kanske microneedling eller möjligtvis botox. Skulle jag vilja gå till någon som är duktig och vet vad som behövs för att bara se lite fräschare ut. 😅 Meeeen jag har aktiv akne som jag är SÅ trött på så jag får harva på med min aknemedicin ett tag till först. :meh:

Det här livet efter 30 alltså, man inser ju att det kräver mer underhåll 😅
 
Botox! Ser att ni är några som nämnt det i tråden, @Wingates och @Tonto bland annat. Jag behöver ta tag i detta, eller ja, min panna behöver det :p rynkorna börjar bli linjer som inte går bort och jag känner att jag lyfter mina ögonbryn mycket under dagen vilket gör mig trött i ansiktsmuskulaturen.

Har en bekant med salong som verkar vara duktig, och noga med sådant som jag tycker är viktigt - att jag inte vill bli helt uttryckslös osv.
Har ni som gjort det något ni tycker man ska tänka på vid första gången?
Mest att gå till någon man har förtroende för imo.

Jag lägger hela ansiktet typ men mest i panna/glabellan. Sitter i typ 3-4 mån för mig och jag gillar verkligen känslan. Jag har fått bort den rynkan jag hade i glabellan men fyller på min botox när jag kan röra ansiktet för mycket.
Jag körde rätt mycket från början för jag är lite allt eller inget person men att börja lite är säkert bra 😅
 
Mest att gå till någon man har förtroende för imo.

Jag lägger hela ansiktet typ men mest i panna/glabellan. Sitter i typ 3-4 mån för mig och jag gillar verkligen känslan. Jag har fått bort den rynkan jag hade i glabellan men fyller på min botox när jag kan röra ansiktet för mycket.
Jag körde rätt mycket från början för jag är lite allt eller inget person men att börja lite är säkert bra 😅

Vad innebär att lägga hela ansiktet? Lär mig :D

Hahaha :laugh:
Jag är för feg, så jag kommer börja lite :D min största skräck är att få hängande ögon!
 
Vad innebär att lägga hela ansiktet? Lär mig :D

Hahaha :laugh:
Jag är för feg, så jag kommer börja lite :D min största skräck är att få hängande ögon!
Jag lägger i pannan (rynkor och lyft för ögonbryn), glabella, kråksparkarna under ögat och lite i näsroten typ pga väldigt starka muskler runt glabellan (antar att jag tränat den mycket pga många jobbiga kollegor) som regel.
Sen är min behandlare generös så hon brukar lägga det som är kvar i mungipan så jag inte lika lätt ser så sur ut (blir ngt uppåt snarare än neråt sas) och sist la hon lite i hakan med för det räckte dit.
 
Jag lägger i pannan (rynkor och lyft för ögonbryn), glabella, kråksparkarna under ögat och lite i näsroten typ pga väldigt starka muskler runt glabellan (antar att jag tränat den mycket pga många jobbiga kollegor) som regel.
Sen är min behandlare generös så hon brukar lägga det som är kvar i mungipan så jag inte lika lätt ser så sur ut (blir ngt uppåt snarare än neråt sas) och sist la hon lite i hakan med för det räckte dit.

Tack för förklaring!

Kan man alltså lägga för att motverka resting bitchface?
 
Jaa, det var det jag kände - det börjar nog bli dags att göra något om det ska göras :D
Just ju är det fina linjer, så jag hoppas att det kan bli bättre. Det är pannan och arga rynkan jag vill göra också!

Vi har diskuterat nu inför och hon har varit noga med att vi börjar försiktigt och i stället får fylla på om det behövs mer sedan. Så jag hoppas det blir bra 🙌🏽

Hur länge räckte din första behandling? Gjorde det ont? :D
Nu får jag Botox i medicinskt syfte, men det har ju såklart en del kosmetiska fördelar också 😆
Det är vanligt att man kan få huvudvärk eller migrän dagen efter. Man får inte göra någon pulshöjande träning eller aktivitet samma dag som man fått behandlingen. Och undvika att gnugga/massera på områdena där man fått injektion.
Jag har fått hängande ögonbryn någon enstaka gång, men då har jag bara nämnt det till nästa gång så har sjuksköterskan anpassat och då har det inte hänt igen sedan dess. En annan gång fick jag ett ögonbryn som stack iväg uppåt också, vilket såg kul ut när jag höjde på ögonbrynen 😄 Detta var dock biverkningar jag fick i början av behandlingen. Nu flera år senare är det aldrig något problem.
Jag tycker oftast inte att det gör ont (det känns ju men inte värre än en vaccination typ), men vissa gånger har jag märkt att jag är mer smärtkänslig än andra (tror det har med menscykeln att göra) och vissa ställen är lite jobbigare. Typ käkmuskeln och sidan av huvudet känns mer.
 
Nu får jag Botox i medicinskt syfte, men det har ju såklart en del kosmetiska fördelar också 😆
Det är vanligt att man kan få huvudvärk eller migrän dagen efter. Man får inte göra någon pulshöjande träning eller aktivitet samma dag som man fått behandlingen. Och undvika att gnugga/massera på områdena där man fått injektion.
Jag har fått hängande ögonbryn någon enstaka gång, men då har jag bara nämnt det till nästa gång så har sjuksköterskan anpassat och då har det inte hänt igen sedan dess. En annan gång fick jag ett ögonbryn som stack iväg uppåt också, vilket såg kul ut när jag höjde på ögonbrynen 😄 Detta var dock biverkningar jag fick i början av behandlingen. Nu flera år senare är det aldrig något problem.
Jag tycker oftast inte att det gör ont (det känns ju men inte värre än en vaccination typ), men vissa gånger har jag märkt att jag är mer smärtkänslig än andra (tror det har med menscykeln att göra) och vissa ställen är lite jobbigare. Typ käkmuskeln och sidan av huvudet känns mer.

Tack för info! 😃
Det där med huvudvärk/migrän dagen efter är ju bra att ta med i beräkningen. Får du mot just migrän? Har förstått att det är ganska vanligt!

Har de hängande/stickande ögonbrynen varit en sådan grej som mest du tänkt på, eller något som blir så mycket att det syns även för omgivningen?
 
Tack för info! 😃
Det där med huvudvärk/migrän dagen efter är ju bra att ta med i beräkningen. Får du mot just migrän? Har förstått att det är ganska vanligt!

Har de hängande/stickande ögonbrynen varit en sådan grej som mest du tänkt på, eller något som blir så mycket att det syns även för omgivningen?
Jag har aldrig fått huvudvärk eller migrän av botoxen, däremot känns det ibland som träningsvärk i ansiktsmusklerna precis när botoxen börjar verka. Det går över efter 2 dagar eller så. Det gör alltså inte ont, känns bara lite märkligt.

Tänker att det är större risk för att ögonbrynen sticker iväg/sänks när man får av medicinska skäl - eftersom de förmodligen inte lägger på samma ställen som när man gör det av kosmetiska skäl. Åtminstone min behandlare berättar ofta varför hon lägger på vissa ställen (lägger här för att få lyft där etc).

På mig känns sticken inte så mycket, mer än på några ställen där man har tunn hud mot ben. Det gör inte ont men kan vara lätt obehagligt typ. Betalar fö 3900kr för hela ansiktet inkl gratis återbesök efter 2 veckor.
Tycker det är väldigt skönt att gå till någon som hållit på med det länge och som inte är extremt fixad själv (hon behandlar såklart sig själv med) eftersom jag tror att man lätt kan få en snedvriden syn på vad som ser naturligt ut annars och kanske lättare dras med i trender.
Inte för att det är fel med att vara extremt fixat med botox och fillers alltså men det är inte vad jag är ute efter. (Även om jag planerar liiite fillers i framtiden).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Vad ska man göra om man har tinnitus?
Svar
12
· Visningar
614
Senast: aglaonema
·
R
Kropp & Själ Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar? Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 483
Senast: Praeterea
·
Kropp & Själ Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv? Hur gör man? Hur lär man sig?
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 060
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp