HUA! vad betalar man egentligen för?

H

Helen Thelin

Hualigen!
Jag var och hälsade på på min gamla ridskola i förrgår och satte mig en stund i ridhuset och tittade på en av ridgrupperna.
Jesus amalia vilket kaos. Ridläraren säger åt eleverna att rida öppna längs diagonalen och alla utom en springer med uppsträkta huvuden med mularna i vädret och och det vara bara en som gick i rätt form och som faktiskt red öppna. (eller hur man säger) Ridläraren berömmer flertalet elever utan att tillrätta visa deras fel. Visst jag köper att det kanske var bra för att vara dem, men det är väl inte desamma som att man BARA ska berömma utan istället säga "Skit bra maja, korta tyglarna lite till ja kontakt med munnen" Eller vad som helst. Folk red med glappande tyglar och flängde runt och ridläraren försökte inte ens tillrätta visa dem. Nu börjar man ju undra hur de engeligen var när jag red där, det är ju svindyrt att rida där och eleverna fick inte alls den hjälp de verkligen behövde. Iof kanske det är svårt i en stor grupp men allvarligt.... aldrig tillbaka till ridskolan :(

Vad har ni för erfarenheter av detta? Någon som vart med om något liknande?
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Det låter tråkigt.

Jag har aldrig varit med om något liknande på de ridskolor jag besökt.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

hm.. nej de va så underligt, för det här ska vara en riktigt bra ridskola som har fått priser o grejer för att de ska vara så bra...
kanske va en dålig dag för instruktör och ryttare :smirk:
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

öppna längs diagonalen? menar du inte öppna längs långsidan? för om du rider på diagonalen så kan du bara göra sluta. det går inte att göra en öppna på diagonalen.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Jag kan. ;) Och på volten eller var helst jag vill.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Klart att det går- MEN det är ju svårare än längs en långsida där man får lite gratis hjälp av staket eller vägg. Tycker det verkar dumt att be ryttare som inte verkar säkra på öppna att göra det längs med diagonalen....
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Men det kanske bara var en vikarie eller något? Låter ju lite...sådär.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

kan bero på många olika faktorer.. kanske eleverna ville rida en svårare övning för att testa sig, eller att dom gått igenom öppna tidigare, kanske hade dom vikarie..

men visst, jag hade fått samma intryck som dig.. att rida för en dålig ridlärare som inte säger någonting är inge bra alls.. faktiskt gick det så långt förra terminen så att vi visste att vi skulle ha "blandade vikarier" under 4 veckor, och jag ringde före varje lektion och frågade exakt vilken vi skulle ha, sjukanmälde mig om det vad en dålig.. :o
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Jag tittade på VMritterna i dressyr tillsammans med min ridlärare och ett antal elever. Då gjorde dom en sluta "snett igenom" eller vad man ska säga, och jag frågade min ridlärare hur den hade sett ut om det istället varit en öppna, och som svar fick jag: Det går inte. :confused: Men på VMritterna kanske dom red någon speciell väg? Jag har ingen aning, någon som vet får jättegärna förklara det för mig! :bump:
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Kort svar (har inte tid att skriva en jätteutförlig beskrivning just nu)
Bakdelen följer "snett igenom spåret" och framdelen flyttas. Till höger eller vänster.
Snett igenom är ett rakt spår så varför skulle du inte kunna rida öppna på det. Det går ju även på ett böjt spår, runt en tall, på grusväg (rak eller i en kurva) eller var du vill.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

---------raderat-----
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Ah jo jag förstår nu..
Men hur är det med det dom gör på VMritterna? Kanske förklarade luddigt, men hoppas någon förstår=S
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Har ridit på två ridskolor, den ena var vi till slut 16 st i gruppen och fick därmed inte ett dugg individuella instruktioner. Den senaste var vi 5 st och kanonbra!

Edit: Har ingen aning om ifall det var så när du var och tittade, men ibland behöver man få beröm utan mer "kritik" just då bara för att hålla orken uppe...
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

Sådär är det på flera ridskolor jag varit och tittat på med, helt kasst att de inte undervisar någonting om sits eller inverkan utan berömmer lite här och där fast det ser riktigt illa ut och inte ett spår rätt.

Den ridskola jag red på var av mycket hög klass inser jag nu när jag sett andra.
 
Sv: HUA! vad betalar man egentligen för?

På den riskola som jag red på. Fick vi lära oss att såga ner hästarna så att dom gick på tygeln, (detta trodde jag var rätt, tills för bara ett år sedan:eek: ) slutade på ridskola för ca 5 år sedan
Jag undrar hur mycket mer jag lärt mig fel. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 962
Senast: Luff
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp