I början av jullovet berättade min förstaklassare för mig att vissa av hans kompisar anmärkt på att han inte kan säga vissa ord - ”de förstår inte att det bara är dialekt” sa han förtrytsamt. Vi pratade lite grann om att det viktiga är att man förstår vad folk säger och att det inte är trevligt att anmärka på andras uttal, men jag vet ju också att det stämmer att han saknar sje-ljuden/ersätter dem med h. Jag har mest tänkt att det kommer att rätta sig av sig själv, men när ska man reagera om det inte gör det? Och vart vänder man sig i så fall? Han fyller snart åtta.
(Det jag tycker är lite lustigt i sammanhanget är att hans uttal aldrig varit uppe för diskussion på BVC, förskola eller skola. Däremot har det lyfts för vårt yngre barn, snart fem, som har samma sje-ljudsavsaknad men också saknar r och ersätter vissa u med o. Är det för att det är fler ljud som saknas/ersätts som det uppmärksammas mer?)
(Det jag tycker är lite lustigt i sammanhanget är att hans uttal aldrig varit uppe för diskussion på BVC, förskola eller skola. Däremot har det lyfts för vårt yngre barn, snart fem, som har samma sje-ljudsavsaknad men också saknar r och ersätter vissa u med o. Är det för att det är fler ljud som saknas/ersätts som det uppmärksammas mer?)