Hu höhuka hömän... (sje-ljud)

pollex

Trådstartare
I början av jullovet berättade min förstaklassare för mig att vissa av hans kompisar anmärkt på att han inte kan säga vissa ord - ”de förstår inte att det bara är dialekt” sa han förtrytsamt. Vi pratade lite grann om att det viktiga är att man förstår vad folk säger och att det inte är trevligt att anmärka på andras uttal, men jag vet ju också att det stämmer att han saknar sje-ljuden/ersätter dem med h. Jag har mest tänkt att det kommer att rätta sig av sig själv, men när ska man reagera om det inte gör det? Och vart vänder man sig i så fall? Han fyller snart åtta.

(Det jag tycker är lite lustigt i sammanhanget är att hans uttal aldrig varit uppe för diskussion på BVC, förskola eller skola. Däremot har det lyfts för vårt yngre barn, snart fem, som har samma sje-ljudsavsaknad men också saknar r och ersätter vissa u med o. Är det för att det är fler ljud som saknas/ersätts som det uppmärksammas mer?)

@pollex Jag hittade följande på www.logopedeniskolan.se (som du kanske redan har besökt?):

"Vid ca 6-7 års ålder anses den fonologiska utvecklingen vara färdig hos barn med typisk språkutveckling. Barnet klarar korrekt betoning och kan uttala komplicerade ord med rätt intonation.

När det pratas om språksvårigheter hos barn är det det ofta svårigheter med språkets form som avses. Uttalssvårigheter hörs tydligt och brukar uppmärksammas på BVC som skickar remiss till logoped. Ca 10 % av barnen har någon form av uttalssvårighet. Vanliga uttalssvårigheter är svårigheter att uttala bakre ljud som /k/ och /g/ vilka istället uttalas långt fram i munnen som /t/ och /d/. Det kan också vara tvärtom. Många väsljud (frikativa ljud), t ex /s/, /sch/ /tj/ uttalas som stoppljud (klusiler), t ex som /t/ och /p/."

Så BVC borde ju ha uppmärksammat detta. Nu vet jag inte om så stora barn fortfarande går till BVC, men om de gör det kan du ju ta upp det. Själv gick jag hos talpedagog via skolan i lågstadiet, troligtvis pga dialekt, men vet ju inte hur kontakten förmedlades. Kan skolsköterskan hjälpa till, kanske?

Sje-ljuden är bland de sista ljuden (liksom r) som kommer. Vid 8 är han sen men inte jättesen. Jag hade pratat med lärare och se vad hen menar. Ibland har lärare/specialpedagog erfarenhet själva av uttalsträning och kan ge er uppgifter direkt. Är det bara sje-ljudet som fattas så är det relativt enkelt löst med träning. Kan inte skolan så se till att få remiss till logoped. I vissa landsting så kan man skicka egenremiss, i andra så är det skolan som ska remitterar.

Jag tycker det låter förvånande att ingen reagerat på hans uttalssvårigheter. Tror min dotter var 4-5 när hon fick gå till logoped några gånger för att få till några ljud hon hade problem med. Vi blev skickade via bvc och det var inte pga egen oro utan det var de som initierade det.

Jag tänker att det finns risk för att barnet kan hamna utanför och bli retat när han inte kan göra sig riktigt förstådd. Jag skulle börja söka hjälp hos skolsyster direkt efter jullovet!

Är det bara sje-ljudet han har svårt för?
Be skolan om hjälp att kontakta en talpedagog.

Ett av mina barn saknade många bokstäver i 4-5-årsåldern och vi gick hos logoped ett bra tag. Hos logopeden fick vi gå fram till skolstarten. I skolan fick vi fråga om talpedagog, men tyckte först att vi nått så långt så det skulle nog gå bra utan. Men när det visade sig att "r" vägrade utvecklas ställde jag frågan igen. Och då fanns det inte längre någon talpedagog att tillgå.

I vårt fall har barnet till sist lärt sig själv. Vi pratade om det då och då och försökte göra de övningar vi fått från logopeden, men satt liksom fast. (Hen ville inte och man kan inte tvinga) Till sist - tror barnet gick i fyran då - ställde jag frågan rakt ut att "Är det inte jobbigt när folk missförstår vad du säger, när du inte kan säga "r"?"
Jag misstänker att det fick hen att börja klura på saken och öva på egen hand för plötsligt började det dyka upp små R i orden här och där. Och numera, ett par år senare, tror jag att R-en är helt befästa.

Tack för alla svar, det var stor enighet om att det kan vara dags att ta kontakt med skolan i första hand och höra vilken hjälp vi kan få därifrån alternativt hur man annars går till väga hos just oss!

@Jozze - jag blev också skickad till talpedagog i lågstadiet, faktiskt av en sje-ljudsrelaterad anledning, men där fanns det faktiskt en äkta dialektal anledning :D

@Araminta - tack för bra info! Det är bara sje-ljudet så det lät ju lovande att det brukar vara lätt att åtgärda :). Då gäller det bara att lägga fram det för honom på ett sätt som han inte tar illa upp över :)

@Lupino - ja, det låter ju som något som BVC borde ha fångat upp! Men han har inga problem att göra sig förstådd och gott om vänner, så det har ju inte varit kritiskt läge på det sättet :)

@ameo - tack för att du berättar hur det var för er! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 215
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar