Hrimnir Legacy x-change - bomvidder?

lotols

Trådstartare
Alltså det här med sadlar...

Visst är det väl så att de flesta islandshästar är vidare än 100 grader över ryggen?

Hur kan det då komma sig att samtliga koppjärn, även extra vid, till Hrimnir x-change är smalare än 90 grader?

Vad har jag missat? :confused:

Sv: Hrimnir Legacy x-change - bomvidder?

Jahadu, jag som tänkte köpa en sån till min som är 103 grader. Då kan jag ju glömma det på direkten. Futtiga 90 grader är knappt vårat spinkiga fullblod kan ha. Uselt om det är sant. Ibland undrar man om tillverkarna ens sett en islänning innan dom sätter igång och gör sadlar. Har sett att det finns en del hrimnir sadlar till salu och då förstår man varför. Det är ju ingen lågprissadel direkt. När jag ändå är här så kan jag ju fråga er: om ni fick välja vilken sadel ni ville till er isis 103 grader bred och rätt rak rygg och rejält med sadelläge, vilken sadel skulle ni välja då? Priset spelar ingen roll?

Jahadu, jag som tänkte köpa en sån till min som är 103 grader. Då kan jag ju glömma det på direkten. Futtiga 90 grader är knappt vårat spinkiga fullblod kan ha. Uselt om det är sant. Ibland undrar man om tillverkarna ens sett en islänning innan dom sätter igång och gör sadlar. Har sett att det finns en del hrimnir sadlar till salu och då förstår man varför. Det är ju ingen lågprissadel direkt. När jag ändå är här så kan jag ju fråga er: om ni fick välja vilken sadel ni ville till er isis 103 grader bred och rätt rak rygg och rejält med sadelläge, vilken sadel skulle ni välja då? Priset spelar ingen roll?

Vi har mätt koppjärnen med en gradskiva. Dessutom är det ju lätt att se med blotta ögat vad som är 90 grader. Det jag funderar på är om vinkeln på sadeln kanske inte blir samma som på själva koppjärnet. Jag menar, en modern och så populär sadel kan väl ändå inte ha en maxvinkel som är mindre än 90 grader???

Min 115-graders häst verkar gilla den jättemycket. Men det verkar konstigt och jag blir smått förvirrad. Finns det ingen duktig sadel-människa här på Buke som kan hjälpa? :bump:

Jag jar mätt/jämfört XXW koppjärn till Hrimnir Legacy med Wide koppjärn till EQUES Sella, dom överensstämmer 100%. Sella´s blåa koppjärn är 115 grader. :idea:

Jag jar mätt/jämfört XXW koppjärn till Hrimnir Legacy med Wide koppjärn till EQUES Sella, dom överensstämmer 100%. Sella´s blåa koppjärn är 115 grader. :idea:

XW är det vidaste koppjärnet som finns till Hrimnir vad jag vet. Hur man än vrider och vänder på det så är det runt 90 grader.

XW är det vidaste koppjärnet som finns till Hrimnir vad jag vet. Hur man än vrider och vänder på det så är det runt 90 grader.

Usäkta så hemskt mycket - det har smugit sig en X för mycket i Hrimnirs koppjärn. Men altså: det vidaste Hrimnir koppjärn jag hade här hade exakt samma bomvidd som Sellas blå. Och Sellas blå har jag här och den mäter 115 grader.

Jag vet att man i EQUES sadlarna kan använda Hrimnirs koppjärn och vice versa.

Här kommer en bild på Hrimnirs vidaste koppjärn XW
XW.jpg

Vi får bara inte ihop det. Eller är det så att koppjärnet kan ha en vinkel och sedan får sadeln en större? Mycket förvirrad. Help.

Usäkta så hemskt mycket - det har smugit sig en X för mycket i Hrimnirs koppjärn. Men altså: det vidaste Hrimnir koppjärn jag hade här hade exakt samma bomvidd som Sellas blå. Och Sellas blå har jag här och den mäter 115 grader.

Jag vet att man i EQUES sadlarna kan använda Hrimnirs koppjärn och vice versa.

Tack! Det var bra info. :bow: Anledningen att vi börjat kolla på detta är just för att vi ska köpa en Sella också och vi har en Hrimnir Xchange Pro R.C och ville kolla vilka koppjärn som motsvarar varandra och hur vida hästarna är över ryggarna. När vi insåg att hästarna är 105- respektive 115-grader och koppjärnen håller sig under 90 så uppstod förvirringen.

Vi växlar mellan M och W i koppjärn till våra hästar idag i Hrimnir-sadeln och båda gillar den.

Min ena häst är 105 grader och till henne passar Sella med Medium (rött koppjärn) perfekt. Den andra hästen är en smäckrare modell och till henne är gult koppjärn på Sellan perfekt.

Nu är det också så att:
Sellas röda koppjärn tillsvarar bomvidden på Kosmos blå
Sellas gula koppjärn tillsvarar bomvidden på Kosmos röd

Hrimnirs koppjärn är identiska med EQUES sadlarnas koppjärn och kan användas om varandra.

är det inte samma typ utav koppjärn som används i sellan som kosmosen?
har sella förresten rek eller svängd bom, skulle den funka på en överbyggd häst med lite svängd kort rygg?

är det inte samma typ utav koppjärn som används i sellan som kosmosen? Jo, det är det men eftersom Kosmos och Spirit är uppbyggda på exakt samma bom är Sella uppbyggd på litt annorlunda utformad sadelbom. Alla EQUES sadlar har lätta och flexibla kolfiberbommar

har sella förresten rek eller svängd bom, skulle den funka på en överbyggd häst med lite svängd kort rygg?

Det skulle den kunde göra, min ena häst har precis samma ryggprofil.

sella sadelen kopjärn ser så her ut
24 x-small 95 grader Gult
25 small 100 grader ??
26 medium 105 grader Rött
27 x-medium 110 grader Brunt
28 wide 115 grader Blått
29 xwide 120 grader Svart

jag har en sella och en Hrimnir master.

:banana:

Ibland undrar man om tillverkarna ens sett en islänning innan dom sätter igång och gör sadlar.

Visst är det väl så att Hrimnir tillverkas på island?

Min isländska tränare pratar alltid om hur otroligt breda de svenska hästarna är, till största del på grund av att svenskarnas bild av normalhull ofta är väldigt skev. Helt enkelt menar han att våra hästar är feta jämfört med islänska. Jag har aldrig varit på island, men jag vet ju hur många svenska islandshästar ser ut och det är ibland ingen trevlig syn. :o (Nu menar jag inte att din häst är fet, har ju inte sett din häst)
Han menar att många svenska hästägare tror sig ha så himla grova och breda hästar som behöver jättevida sadlar, när de egentligen bara behöver bantas.
Han säger att i genomsnitt så har svenska sadlar mycket vidare bomvidder för att passa våra runda hästar, medan man på island har smalare bomvidder som passar de mer normalviktiga hästarna.

Jag har som sagt inte varit på island och det är ju absolut inte svart eller vitt. Det finns massor med smala hästar i sverige och det finns säkert massa feta hästar på island också. Men generellt så tror jag att det ligger en hel del i det. Jag fick kommentarer att sluta banta min förra häst när han i själva verket hade 100 kg övervikt kvar "islänningar ska ju vara grova". :grin:

Ja men det finns ju ändå hästar som är breda fast de är smala. Min ena häst är riktigt smal just nu ändå var Sellans näst bredaste järn för smalt när jag provade den sadeln för en månad sedan. Det vidaste järnet vet jag inte om det hade fungerat för jag lämnade tillbaka sadeln av andra anledningar innan jag testade med det bredaste järnet. Hästen är alltid riktigt platt över ryggen och manken oavsett vikt så då hjälper det inte mycket att han bantas (just nu skulle nog de flesta kalla honom för slimmad men ej mager). Men jag hade gärna velat att han såg ut som ett "A" över ryggen för då kunde det nog finnas lite fler sadlar att välja på.

Självklart är det så. Bara för att en häst är i fint hull betyder det ju inte att de har en viss bomvinkel och bomvidd. Men däremot är det väldigt många feta hästar som egentligen har betydligt smalare bomvinkel i normalvikt.

Jag sätter inte likatecken mellan de två, hästar har olika bomvinkel, men ju fetare de blir desto bredare blir bomvinkeln. En häst som är bred i normalhull kan ju lätt få ett fågelbad på ryggen om de blir riktigt feta.

Jag funderar på om man kan använda Sellans koppjärn i Hrimnirn har den vidaste till Hrimnirn i men sadeln passar inte längre.Vågar man testa en vidare av Sellans då och isåfall hur många stl vågar man öka? Någon som har provat?

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Tjatter Vi har en bokbingotråd, och nu när en av mina favoritpoddar tillverkat en bingobricka för diverse sommaraktiviteter tänkte jag att det...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka