Hrafn-sadeln

Status
Stängd för vidare inlägg.

hestbak

Trådstartare
Vart får man tag på dom? Googlade, men hittade bara anonnser på gamla. Vem tillverkar dom? Eller finns dom inte längre?

Sv: Hrafn-sadeln

Denna sadel tillverkas av Hnakkvirki sadelmakeri på Island. Den ingår i en sadelserie: Hrafn, Eldjarn, Falki, Galsi och Gaski. Galsi är en bomlös sadel som er exakt ut som Kari Flex i nubuck.

Nej, jag hade inte tänkt köpa en, ville bara läsa lite om dom.
Förra hästen kom med en sådan, men den såldes fort. Förstår inte hur de förra ägarna kunde köpa en sådan till henne, hon var över 140cm och grov.. :crazy: Men jag tyckte den var väldigt skön, faktiskt. Riktigt bra att rida långt i. Men som sagt, den passar inte många..
Det är mest av nyfikenhet jag undrar vart man får tag på dom.
Tror ni Hnakkvirki har en hemsida? Ska googla lite igen.
Tack för all hjälp i alla fall! :)

Senast ändrad:

De där sadlarna är faktiskt sköna att rida i, men som du nämner, bra för ryttarna, dåliga för hästarna.
har för mej att de har bomvidder på ca 97 grader eller liknande.

Nej, jag hade inte tänkt köpa en, ville bara läsa lite om dom.
Förra hästen kom med en sådan, men den såldes fort. Förstår inte hur de förra ägarna kunde köpa en sådan till henne, hon var över 140cm och grov.. :crazy: Men jag tyckte den var väldigt skön, faktiskt. Riktigt bra att rida långt i. Men som sagt, den passar inte många..
Det är mest av nyfikenhet jag undrar vart man får tag på dom.
Tror ni Hnakkvirki har en hemsida? Ska googla lite igen.
Tack för all hjälp i alla fall! :)

Killarna där är "före data" åldern, ingen hemsida dock finns det en adress for "snigelpost". :crazy:

Hnakkvirki sadlar är dom som man alltid använde på Island förr i tiden. Och visst, man var inte så noga med hur dom passade hästarna...men för ryttarna var/är dom myckt sköna.

Min första tanke var också "vad tusan vill någon ha en Hrafn-sadel för?". men såg sedan att du inte ville det.
Vi har två stycken på ridskolan jag jobbar på och det enda som är bra med dom är kvalitéten - de går banne mig aldrig sönder!
Personligen vill jag sätta en yxa i dom. De är trånga, ligger fruktansvärt dåligt på hästarna, väger tusan och ryttarna får jobba jäernet för att sitta någolunda lodrätt i dom.

Så, nu har jag skrivit av mig mina aggressioner mot de sadlarna! :)

/Malin

Min första tanke var också "vad tusan vill någon ha en Hrafn-sadel för?". men såg sedan att du inte ville det.
Vi har två stycken på ridskolan jag jobbar på och det enda som är bra med dom är kvalitéten - de går banne mig aldrig sönder!
Personligen vill jag sätta en yxa i dom. De är trånga, ligger fruktansvärt dåligt på hästarna, väger tusan och ryttarna får jobba jäernet för att sitta någolunda lodrätt i dom.

Så, nu har jag skrivit av mig mina aggressioner mot de sadlarna! :)

/Malin

Nej, bra sittar man inte i dom, men bekvämt.. A la isländsk hästgubbe :p Hade en sådan på Island, kallade den fyllesadel... Skön att rida i om man var lite på lyset..
Och ja, kvaliten är bra.
http://www.randburg.com/is/hnakkvirki/ står det "The Hrafn 2000 has an improved wider tree. With a new and improved model of Hrafn, the Hrafn 2000, the rider is closer to the horse." Någon som sett den, är den bättre?
Det jag var ute efter var om dom hade gjort en ny modell, som den gamla Hrafn, men som passar bättre på hästarna.

Den var mycket populär ett tag, alla skulle byta ut sin Hrafn mot en Sleipnir. Och sedan kom Bennis Harmony och Nordica.

Kan inte låta bli att le... Kommer ihåg för typ 15 år sedan när jag var överlycklig för min nya Hrafn sadel :) Tur att det går framåt...

För 15 år sedan hade jag en Jaspis från Börjes. Som tur var hade min häst lång rygg.

För 15 år sedan hade jag en Jaspis från Börjes. Som tur var hade min häst lång rygg.

En jaspis beställde jag oxå (måste vara 10 år sedan, ngt sånt)men den var sned så jag skickade tillbaka den.
Sleipnir har man oxå hunnit förbruka, alla red med antingen den eller skagfjord island var jag bodde, på 90 talet.
Jag gillar de flata sätena , men inget mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Senast: Idas
·
Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar