Hovvinkeln

fijja

Trådstartare
Har en häst som ja varit på klinik på och nu är den behandlad för kotledsinflammation på vä bak. Börjar fundera på om vinkeln på hoven inte är bra! Alltså att hon trampar igenom för mycket och att trakten borde höjjas. Vet sase inget om detta, men jag frågade inte heller, det kommer jag däremot göra när ja ska dit på återbesök om 2 veckor.
Har tyvärr inga bilder, kan försöka komma ihåg att ta det i morrn, men så länge, är det någon som har bilder på en korrekt vinkel?
Gärna foto, då jag tycker det är svårt att se på ritade bilder!

/Fia

Sv: Hovvinkeln

Ofta är det inte trakten som skall höjas utan tån som behöver kortas, och inte bara framifrån utan underifrån. Har tyvärr inga bilder tillgängliga men jag tycker många hästar går med för långa tår snarare än för låga trakter. Höjer du trakten för mycket mister strålen sin funktion som "pump" och därmed får du en sämre blodcirkulation i hela benet. Sök på hovmekanism om du vill veta mer. :)

Har tyvärr inga bilder, kan försöka komma ihåg att ta det i morrn, men så länge, är det någon som har bilder på en korrekt vinkel?
/Fia

Hej, ta gärna bilder i morgon och lägg ut dom här då varje enskild häst har sina helt egna fysiologiska förutsättningar och naturliga vinklar.

Sedan tror jag du kommer få den hjälp du söker.

Hittade en bild som kanske duger så länge...
Man ser ju inte så mycket av själva hoven, men däremot vinkeln?
Ska ta nya i morrn!
liten.jpg

Har en häst som ja varit på klinik på och nu är den behandlad för kotledsinflammation på vä bak. Börjar fundera på om vinkeln på hoven inte är bra! Alltså att hon trampar igenom för mycket och att trakten borde höjjas. Vet sase inget om detta, men jag frågade inte heller, det kommer jag däremot göra när ja ska dit på återbesök om 2 veckor.
Gärna foto, då jag tycker det är svårt att se på ritade bilder!

/Fia

En bra hovslagare ska kunna hjälpa dig så att din häst har/får "rätt" vinklar!!

Jo naturligtvis. Hovslagaren jag har nu är välrekkomenderad. Och dessutom så kommer jag fråga på kliniken när jag ska dit igen. Jag är värdelös(mja, tyo iaf) på hovar och måste kunna lita på min hovis, men vill bara försäkra mej om att hovis gör ett bra jobb så att säga :)
Därför så frågar jag är. Är intressant tyvcker jag. Bättre bilder kommer i morrn, glömde helt bort det i dag.

Ofta är det inte trakten som skall höjas utan tån som behöver kortas, och inte bara framifrån utan underifrån. Har tyvärr inga bilder tillgängliga men jag tycker många hästar går med för långa tår snarare än för låga trakter. Höjer du trakten för mycket mister strålen sin funktion som "pump" och därmed får du en sämre blodcirkulation i hela benet. Sök på hovmekanism om du vill veta mer. :)

Instämmer i föregående talares budskap... För höga trakter är ofta ett problem. Det gäller att se till att trots att man sätter dit en 8mm järnsko så ska man se till att hoven fungerar så bra det går.

Men din hovis har säkert bra koll på läget. Diskutera gärna med honom/henne dina ideer, det brukar de flesta hovisar bara vara roligt att få motivera och diskutera sitt yrkesutövande med intresserade hästägare!

Söt häst!

Min väldigt amatörmässiga tolkning av bilden är att det ser ut som hästen står något under sig. Om du tycker att den bedömningen stämmer (det är ju bara en bild jag har sett!) fråga din hovslagare vad han tycker ni kan göra! (Ska även gardera mig med att säga att hur hästens står kanske inte har med hältan att göra, som sagt glad amatör;))

Jag har på min egen häst haft/har problemet att han står under och vad som har hjälpt oss på rätt väg är att sakta sänka trakterna och bibehålla en lagom kort tå. Vi har klarat oss ifrån någon hälta men han har dock varit muskelöm i bringa och bog. Han har stått precis som din gör på bilden med frambenen för långt "bak" under sig och för att balansera upp detta så har hästen stoppat in bakbenen under sig. Hovslagaren har tagit lite varje gång han har varit ute. Med sänkta trakter, massage och streching ser det bättre och bättre ut. (Så jag hoppas att vi är på rätt väg!)

Lycka till med din häst!

Söt häst!

Min väldigt amatörmässiga tolkning av bilden är att det ser ut som hästen står något under sig. Om du tycker att den bedömningen stämmer (det är ju bara en bild jag har sett!) fråga din hovslagare vad han tycker ni kan göra! (Ska även gardera mig med att säga att hur hästens står kanske inte har med hältan att göra, som sagt glad amatör;))

Jag har på min egen häst haft/har problemet att han står under och vad som har hjälpt oss på rätt väg är att sakta sänka trakterna och bibehålla en lagom kort tå. Vi har klarat oss ifrån någon hälta men han har dock varit muskelöm i bringa och bog. Han har stått precis som din gör på bilden med frambenen för långt "bak" under sig och för att balansera upp detta så har hästen stoppat in bakbenen under sig. Hovslagaren har tagit lite varje gång han har varit ute. Med sänkta trakter, massage och streching ser det bättre och bättre ut. (Så jag hoppas att vi är på rätt väg!)

Lycka till med din häst!

Du har rätt i att hon står något under sej med fram på bilden, men det gör hon inte normalt. Nu var ja mest intresserad av vad ni tycker om vinkeln på bakkotan mot hoven. Men som sagt. ska försöka få ordentliga bilder i morrn.

Är det ingen som ser den rakhasighet hästen har? Han är ju i princip linjalrak i bakbenen!

Är det ingen som ser den rakhasighet hästen har? Han är ju i princip linjalrak i bakbenen!

Hej vdb. Jo jag har oxå noterat det liksom att den står under sig fram och kniper i knäna men det kan ju vara så att bilden inte är rättvist tagen utifrån hästens extriör utan ett "ögonblicks verk".

Det jag mest reagerar på är kotorna, det kan i.o.f. oxå vara ett "ögonblicks verk" men är det bara jag som tycker dom är både ansvällda och överbelastade.

Jag vill absolut inte på några villkor komma med kretik här då som sagt en bild är ett "ögonblicks verk" och mkt lätt kan påvisa en illution så jag hoppas det läggs in lite nya bilder gärna på ett plant golv med en korrekt uppställd häst för närmare granskning och tips.

Nu kommer bilder.
Jag känner mej inte nöjd alls med hennes hovar. Men som sagt så kan jag inte så mycket om just det heller, därför måste jag ju ha en hovslagare som man kan lita på (vem behöver inte det?)
Tycker att själva vinkeln är dålig, kotled-hov. Och att trakten är för mycket understucken (hmmm, heter det så?)
Sen trampar hon igenom en hel del bak, sen om det är bara hovens fel, eller om det är extriört eller båda kan inte jag svara på! Men det kanske ni kan!

Kommer som sagt att åka tillbaka till klinik den 3:e och kommer fråga allt jag behöver veta då. Tar gärna emot tankar och ideer så jag verkligen frågar allt!!!
Ska ringa i morrn och kolla så att klinikhovslagaren kan ta en titt på hennes fötter då när jag ändå är där med.

Observera att detta inte är en påhoppningstråd, då jag verkligen vet vikten av bra hästfötter.
Skriv va ni tror/tycker.

Hela:
PC200017.jpg

Bak:
PC200018.jpg

PC200019.jpg

PC200020.jpg

Fram:
PC200022.jpg

PC200024.jpg

PC200025.jpg

Hej, är den lättare att rida på böjt spår åt höger och gärna på rakt spår även faller ut till höger??

Har du frågat hovslagaren om vad h*n tycker om hovarna/vinklarna? Har ni pratat om huruvida det finns en plan med vierkningen/skoningen? Hur länge har du haft denna/e hovslagare och vad har h*n för bakgrund? Hur ofta skos/verkas hästen och är intervallerna initierade av hovslagaren eller av dig?

Sådana saker tycker jag är rätt intressant att veta då man ska bedöma hovarna på en häst.

Hej, är den lättare att rida på böjt spår åt höger och gärna på rakt spår även faller ut till höger??

Hej! Höger är hennes bästa sida, men någon stor skillnad mellan höger och vänster är det inte. Inga direkt problem med någon sida,alla har väl en något bättre/sämre sida, så har ja mer tänkt iaf. Hur var din tanke?

Har du frågat hovslagaren om vad h*n tycker om hovarna/vinklarna? Har ni pratat om huruvida det finns en plan med vierkningen/skoningen? Hur länge har du haft denna/e hovslagare och vad har h*n för bakgrund? Hur ofta skos/verkas hästen och är intervallerna initierade av hovslagaren eller av dig?

Sådana saker tycker jag är rätt intressant att veta då man ska bedöma hovarna på en häst.

Nej jag har inte frågat henne, då jag absolut inte tänkt på detta tidigare :confused: Så någon plan finns det inte då hovslagaren inte har sagt något om ngt problem alls med vinklarna. Det är först nu jag verkligen börjat kolla och läst på om detta. Men kommer dock ta upp detta på kliniken, och sendan med hovis när h*n kommer nästa gång. Jag har haft henne ca ett år, och det är en utbildad hovslagare. Relativt ny, har skott som utbildad i ca 2 år. Och jag har blivit rekkomenderad att ta denna, då den jag verkligen ville ha har fullprpoppat och inte kan åka så långt för en häst :(
Hon skos/verkas var 7:e vecka, detta har vi kommit överrens om, frågade vad h*n tyckte.
Nu när jag har uppmärksammat detta så kommer ja se till att det blir bra, med denna hovis eller ngn annan.

Hej! Höger är hennes bästa sida, men någon stor skillnad mellan höger och vänster är det inte. Inga direkt problem med någon sida,alla har väl en något bättre/sämre sida, så har ja mer tänkt iaf. Hur var din tanke?

*putt*

Titta på den nedersta bilden, tagen framifrån. Mkt bra och avslöjande bild. Min tanke går till kronranden, ser du att på vänster fram har du en kraftig upphöjning =överbelastning på insidan medans på höger fram har du samma senario fast på hovens utsidan. Detta stämmer inte, en häst med raka benaxlar har även en horisontell kronrand eller om tåvid ngt högre kronrand på båda insidorna medans en innåttåad häst har ngt högre kronrand på båda utsidorna. Aldrig någonsin kan en häst utan ett fysiskt långvarigt problem i en helt annan kroppsdel uppvisa en överbelastad insida på ena fram samtidigt som det andra fram uppvisar en överbelastning på utsidan.

Din häst uppvisar en belastning som utifrån framhovarna påvisar att den faller ut åt höger och det är förmodligen väldigt logiskt med tanke på att den har kotledsinflamation i vänster bak. Det man ser i framhovarnas naturliga belstning här är att det är en secundär avspegling och att det primära felet sitter i vänster bak fast inte i grunden i kotan som i detta läge fått en secundär överbelastning.

Återkom efter att du varit på återbesök då jag är mkt nyfiken på om man inte då kommer upptäcka en skada högre upp i has,knä,höft,bäcken,ländrygg i just vänster bak. Skoningen är väl så balanserat utförd som det för dagen går att underlätta för hästen med understöd. Nämnde aldrig hovis ngt om hur den uppfattades avseende stelhet och eller obekvämhet utifrån skoningen på dom olika benen??? Tanken slår mig att den borde ha svårast och beföver mer vila och kortare intervaller på upplyft hov på höger bak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 617
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar