Hovvinkeln

Sv: Hovvinkeln

*putt*

Titta på den nedersta bilden, tagen framifrån. Mkt bra och avslöjande bild. Min tanke går till kronranden, ser du att på vänster fram har du en kraftig upphöjning =överbelastning på insidan medans på höger fram har du samma senario fast på hovens utsidan. Detta stämmer inte, en häst med raka benaxlar har även en horisontell kronrand eller om tåvid ngt högre kronrand på båda insidorna medans en innåttåad häst har ngt högre kronrand på båda utsidorna. Aldrig någonsin kan en häst utan ett fysiskt långvarigt problem i en helt annan kroppsdel uppvisa en överbelastad insida på ena fram samtidigt som det andra fram uppvisar en överbelastning på utsidan.

Din häst uppvisar en belastning som utifrån framhovarna påvisar att den faller ut åt höger och det är förmodligen väldigt logiskt med tanke på att den har kotledsinflamation i vänster bak. Det man ser i framhovarnas naturliga belstning här är att det är en secundär avspegling och att det primära felet sitter i vänster bak fast inte i grunden i kotan som i detta läge fått en secundär överbelastning.

Återkom efter att du varit på återbesök då jag är mkt nyfiken på om man inte då kommer upptäcka en skada högre upp i has,knä,höft,bäcken,ländrygg i just vänster bak. Skoningen är väl så balanserat utförd som det för dagen går att underlätta för hästen med understöd. Nämnde aldrig hovis ngt om hur den uppfattades avseende stelhet och eller obekvämhet utifrån skoningen på dom olika benen??? Tanken slår mig att den borde ha svårast och beföver mer vila och kortare intervaller på upplyft hov på höger bak.

Är imponerad att du är så observant!!!
Hon haltade ju på böjprov på vä bak, släckte ner kotan och då ohalt. Hade även bokat kiropraktor på kliniken och han hittade en låsning i ländryggen som nu ska ha släppt, han kommer oxå titta på henne igen när ja ska dit den 3:e.
Har fått börja att sätta igång henne igen efter ett par veckors vila och känner en enorm skillnad på henne. Positivt alltså.
Detta som du nämt för mej ska jag ta upp. Är väldigt tacksam för ditt kunniga svar.
Men som du kan se så är alltså skoningen korrekt utförd som det går i dagsläget? Ska prata mer med min hovis så h*n får förklara för mej bättre. Dock har hon inte sagt något om stelhet, och hästen har gått utmärkt att sko på alla 4 utan protester.

Är imponerad att du är så observant!!!
Hon haltade ju på böjprov på vä bak, släckte ner kotan och då ohalt. Hade även bokat kiropraktor på kliniken och han hittade en låsning i ländryggen som nu ska ha släppt, han kommer oxå titta på henne igen när ja ska dit den 3:e.
Har fått börja att sätta igång henne igen efter ett par veckors vila och känner en enorm skillnad på henne. Positivt alltså.
Detta som du nämt för mej ska jag ta upp. Är väldigt tacksam för ditt kunniga svar.
Men som du kan se så är alltså skoningen korrekt utförd som det går i dagsläget? Ska prata mer med min hovis så h*n får förklara för mej bättre. Dock har hon inte sagt något om stelhet, och hästen har gått utmärkt att sko på alla 4 utan protester.

Hej, tacka inte mig utan det är min hovis jag har att tacka utifrån den kunskap som hovis så enträget förmedlat till mig och kan jag på ngt vis vidarebefodra den kunskapen till andra med bollande av ideer mm så gör jag naturligtvis det. Vi är väl här för att hjälpa varrandra när vi får problem.

Min känsla säger mig att du "Ni" är på rätt väg och jag känner stora förhoppningar om att ni alla genom Ert samarbete kommer kunna lösa din hästs problem. För samarbete är vad som krävs från olika parter utifrån sin expertis, att ensam tro sig kunna ha helhetsbilden och den perfekta lösningen brukar inte vara till hästens välbefinnande i slutänden. Kunskap är aldrig tungt att bära, däremot så kan vissa ryggsäckar av eget övermod och okunskap bli en mkt tung börda.

Lycka till och lova att återkomma med hur det går.

God Jul på dig;)

P.S. Ja skoningen är så balanserad som det för dagen går att få den enligt koll från "experten". Håll i din hovis då dom inte växer på träd utifrån balanserad fysiologiskt utförd skoning.

Senast ändrad:

Anledningen till att jag undrade var att jag tycker det ser ut som att linjerna i hoven snarare följer trakternas riktning än tåns. Det ser dessutom ut som att hoven är avrundad/raspad rätt långt upp på hovens framsida, det är dock svårt att avgöra utifrån bilderna, det skulle lika gärna kunna vara så att hovarna är lite skitiga. Om det är hovslagarens verk tolkar jag det som att hovarna tidigare haft ett helt annat utseende som måste korrigeras.

Trakterna ser ju inte så roliga ut, det ser ut som att "trampytan" under hoven är mindre än ytan vid kronranden. Har Coari några kommentarer om det och/eller hur det åtgärdas/utvecklas? Det vore intressant att höra.

Trakterna ser ju inte så roliga ut, det ser ut som att "trampytan" under hoven är mindre än ytan vid kronranden. Har Coari några kommentarer om det och/eller hur det åtgärdas/utvecklas? Det vore intressant att höra.

Hej, mkt svårt att svara på då det inte går att förstå vad du skriver. Kan du ge en *bild*???

Jag tror hon menar att ytan på hoven närmast marken är mindre än ytan (i genomskärning) i kronranden. Se det som om du kapar av hoven vid kronranden, det snittet som blir där är större än själva bärytan på hoven.

Har en häst som ja varit på klinik på och nu är den behandlad för kotledsinflammation på vä bak. Börjar fundera på om vinkeln på hoven inte är bra! Alltså att hon trampar igenom för mycket och att trakten borde höjjas. Vet sase inget om detta, men jag frågade inte heller, det kommer jag däremot göra när ja ska dit på återbesök om 2 veckor.
Har tyvärr inga bilder, kan försöka komma ihåg att ta det i morrn, men så länge, är det någon som har bilder på en korrekt vinkel?
Gärna foto, då jag tycker det är svårt att se på ritade bilder!

/Fia

Vad som är korrekt för en häst är inte korrekt för en annan. Det beror på så mycket mer än bara hoven. Men om du ser foten från sidan - kotled, kota och hov - från sidan så skall när hästen står med benet rakt under sig, man kunna dra en linje genom kotled, kota och den skall då hamna rakt i hoven. Sedan om man ser hela benet framifrån skall man kunna dra en linje rakt igenom hela benet och alla leder och den skall då hamna mitt i hoven när den kommer ner. Då har hästen en korrekt benställning framifrån. Hur hoven skall justeras om det inte stämmer, det kan bara en hovslagare säga.

Mitt råd är att du tar hem traktens bästa hovslagare - mest meriterade - helst även med gesällbrev - och frågar. De vet bättre ben och vinklar än vad veteriärer vet. Många kliniker har en samarbete med hovslagare. Det har man bl.a. på Strömsholm och i Skara.

Såg inte bilderna förrän nu. Jag tycker att det ser ut som om hästen har understuckna trakter och bruten hovvinkel. Alltså att när man drar linjen genom kotled, kota och hov så hamnar linjen långt fram i hoven. Skall man hamna i mitten så måste man bryta linjen bakåt i brottet mellan kota och hov. För att förbättra det så skulle jag förmoda att man behöver sänka trakten, snarare än höja. Man skall dock alltid vara försiktig med att ändra hovvinklar, framförallt på en häst som inte är bra. Bak hade väl inte hästen problem med eller? Där ser den ut att ha veka kotor, som den trampar igenom.

En amatör som talar. ;)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en eller ett par hovisar här om kring som ja skulle lita blint på, och skulle mer än gärna få ut en av dom, men dom är fullbokade! Har försökt, men det går helt enkelt inte. Dom kan inte åka för en häst så långt, men jag har erbjudit mej att åka till min väns stall 3 mil bort där han ändå skor... Men det är ju såklart inte säkert att vi kan sko våra hästar exakt samtidigt jämt, och ha samma intervall på våra hästar, då hjälper det inte att ja åker dit. han inte tid för en häst till helt enkelt :(
Men kliniken jag ska till har ju hovis där som sagt, och kommer att höra mej för där naturligtvis. Så då kommer jag få ordentligt svar. Ville bara höra era tankar innan. Är ju inte förrän den 3/1 ja ska dit. Känns som en evighet just nu!!

Tycker oxå att hon har veka kotor bak, och hon trampar igenom mer än jag tycker är bra. Sen tror jag (amtör-tror) att mycket är extriört, och hon är 15 år, så börja allt för mycket att ändra hennes hovvinklar nu kankse är 'försent'? Kollar jag på bilder, har haft henne sen hon var 3 så har hon alltid haft denna genom trampning, mer eller mindre. Svårt att se på bilder dock. Hon har aldrig varit skadad förut heller, men nu är det ju vänster bak det sitter.

Längtar tills jag åker till klinik.

Tackar för era åsikter, då får jag mer att fråga där :)

Senast ändrad:

Tycker oxå att hon har veka kotor bak, och hon trampar igenom mer än jag tycker är bra. Sen tror jag (amtör-tror) att mycket är extriört, och hon är 15 år, så börja allt för mycket att ändra hennes hovvinklar nu kankse är 'försent'?

Har haft samma fundering om min häst (13 år)! Diskuterade med min hovslagare och vi kom överens om att sänka lite lite och har gjort så i ett par månader. Men har tagit väldigt lite varje gång så att förändringen sker långsamt.

Kanske är det jätte korkat att göra en förändring på en gammal häst, men om förändringen är till det bättre? Hans benställning är bättre och hovarna ser bättre ut, är då förändringen vi gjort fel? *funderar*

Har haft samma fundering om min häst (13 år)! Diskuterade med min hovslagare och vi kom överens om att sänka lite lite och har gjort så i ett par månader. Men har tagit väldigt lite varje gång så att förändringen sker långsamt.

Kanske är det jätte korkat att göra en förändring på en gammal häst, men om förändringen är till det bättre? Hans benställning är bättre och hovarna ser bättre ut, är då förändringen vi gjort fel? *funderar*

13 år är väl ingen ålder för en häst ? Då har ju hästen lika länge kvar som ridhäst, det är inget ovanligt med hästar som håller för ganska intensiv ridning upp till 25 årsåldern och sedan med lagom motion. Även om mina erfarenheter är vinklade av att hålla på med islandshästar....

Självklart kan man korrigera även äldre hästar och får de en bättre belastning så är det ju bara positivt! Bara man tar det i små steg (och inte som vissa barfota-verkare ofta gör) så kommer det att gå bra..

Tack för din kommentar!:)

Det känns som sagt som att vi är på rätt väg och jag hoppas vi har många år kvar tillsammans för han är en riktig pärla:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 617
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar