fijja
Trådstartare
Sv: Hovvinkeln
Är imponerad att du är så observant!!!
Hon haltade ju på böjprov på vä bak, släckte ner kotan och då ohalt. Hade även bokat kiropraktor på kliniken och han hittade en låsning i ländryggen som nu ska ha släppt, han kommer oxå titta på henne igen när ja ska dit den 3:e.
Har fått börja att sätta igång henne igen efter ett par veckors vila och känner en enorm skillnad på henne. Positivt alltså.
Detta som du nämt för mej ska jag ta upp. Är väldigt tacksam för ditt kunniga svar.
Men som du kan se så är alltså skoningen korrekt utförd som det går i dagsläget? Ska prata mer med min hovis så h*n får förklara för mej bättre. Dock har hon inte sagt något om stelhet, och hästen har gått utmärkt att sko på alla 4 utan protester.
*putt*
Titta på den nedersta bilden, tagen framifrån. Mkt bra och avslöjande bild. Min tanke går till kronranden, ser du att på vänster fram har du en kraftig upphöjning =överbelastning på insidan medans på höger fram har du samma senario fast på hovens utsidan. Detta stämmer inte, en häst med raka benaxlar har även en horisontell kronrand eller om tåvid ngt högre kronrand på båda insidorna medans en innåttåad häst har ngt högre kronrand på båda utsidorna. Aldrig någonsin kan en häst utan ett fysiskt långvarigt problem i en helt annan kroppsdel uppvisa en överbelastad insida på ena fram samtidigt som det andra fram uppvisar en överbelastning på utsidan.
Din häst uppvisar en belastning som utifrån framhovarna påvisar att den faller ut åt höger och det är förmodligen väldigt logiskt med tanke på att den har kotledsinflamation i vänster bak. Det man ser i framhovarnas naturliga belstning här är att det är en secundär avspegling och att det primära felet sitter i vänster bak fast inte i grunden i kotan som i detta läge fått en secundär överbelastning.
Återkom efter att du varit på återbesök då jag är mkt nyfiken på om man inte då kommer upptäcka en skada högre upp i has,knä,höft,bäcken,ländrygg i just vänster bak. Skoningen är väl så balanserat utförd som det för dagen går att underlätta för hästen med understöd. Nämnde aldrig hovis ngt om hur den uppfattades avseende stelhet och eller obekvämhet utifrån skoningen på dom olika benen??? Tanken slår mig att den borde ha svårast och beföver mer vila och kortare intervaller på upplyft hov på höger bak.
Är imponerad att du är så observant!!!
Hon haltade ju på böjprov på vä bak, släckte ner kotan och då ohalt. Hade även bokat kiropraktor på kliniken och han hittade en låsning i ländryggen som nu ska ha släppt, han kommer oxå titta på henne igen när ja ska dit den 3:e.
Har fått börja att sätta igång henne igen efter ett par veckors vila och känner en enorm skillnad på henne. Positivt alltså.
Detta som du nämt för mej ska jag ta upp. Är väldigt tacksam för ditt kunniga svar.
Men som du kan se så är alltså skoningen korrekt utförd som det går i dagsläget? Ska prata mer med min hovis så h*n får förklara för mej bättre. Dock har hon inte sagt något om stelhet, och hästen har gått utmärkt att sko på alla 4 utan protester.