Hovvård-nu är det dags igen.

Det där har jag förstått. Jag använder, som jag sa tidigare, bara olja efter jag har vattnat hovarna och innan hon ska stå inne över natten eftersom halmen är uttorkande. Jag har inte tänkt på att man kan vattna halmen... Tycker inte det verkar så fräscht kanske, pållan vill ju ligga ner på natten.

Filttofflor var det ju någon som skrev om innan och det låter ju bra, men vart får man tag i sånna??

malu

man kan göra själv faktiskt om man vill, man tar ett ganska så tjockt filt tyg, om kring en halv centimeter till en centimeter och klipper ut dom efter hur stor hovarna är (behöver inte tägga på bakdelen, där finns det inte fuktas något) och så skär man flera racka sträck nästan högst upp på dom som man trär igenom en spänrem igenom ( nästan högst upp eftersom att man inte vill att det ska gå sönder, så tänk på det när du skär) och seddan så är det bara att slänga ner dom i en vatten hink å sätta på dom :)
Bra fråga, har ingen anning faktiskt men det är ju ett bra tag, eftersom att filten håller kvar fukten ganska länge och den värms ju inte upp och torkar på såddant vis av hästen kropp heller. Skulle faktiskt gissa på att dom fortfarande är blöta/fuktiga på moronen faktiskt... :)

Jag ser till att ha geggamojja runt vattenkaren så att de var gång de ska dricka bir tvungna att trampa i leran.
Dessutom så försöker jag var gång jag ridit en häst spola fötterna oc smörja in dem med hovfett.

Halm är INTE särskilt uttorkande. Åtminstone inte om man jämför med spån, torv eller en torr hage... För halmen är möjligen torr själv, men den suger inte ut nån fukt ur hovarna.

Det där låter ju bra, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag aldrig få tid att fixa ett par sånna där. Du vet inte vart man kan köpa dem?

malu

ingen anning faktiskt, kolla upp dom olika hästsportaffärerna. men varför skulle du inte ha tid för det för egentligen, går ju snabbt det där, det som tar tid skulle vara att hita filttygget, utöver det så går det ju jätte fort...

hehe, tja det kanske går fort men det går ännu fortare att köpa ett par och jag litar inte riktigt på att jag skulle klara av att göra dem bra. Kanske inte håller så länge om de är hemmagjorda...?

malu

varför skulle dom inte göra det, i värsta fall då kan man ju lima ihop klipkanterna med lite vattenfast tygglimm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 650
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka