Hovvård-nu är det dags igen.

M

MaLu

Ja nu är det snart sommar och det är hög tid att börja massera och olja och vattna och allt vad man nu gör för att få hästens hovar att hålla över sommaren.

Jag håller på och massera med ett liniment i kronranden varje dag och jag försöker att vattna hovarna och oja dem så ofta det går.

Förra året höll jag på med olivolja på hovarna men jag vet inte direkt om det hjälpte, tror inte det. Nu vattnar jag hovarna innan och sen på med oljan för att behålla fukten. Vad tror ni, är det en bra grej?

Vad gör ni?

malu

Jag låter mina gå barfota jämt! :)

Men alla hästar fixar ju inte det.

Ett tips jag fått av föreståndaren på hovslagarskolan i Skara är fodertran. Både att ge i maten och att pensla på hovarna. Lucern ger på sikt bättre hovar.

hovslagaren tipsade om fodertran som skall smörjas varannan vecka. funkar mkt bra.

Dum fråga kanske men var köper man fodertran? Har också hört att det är jättebra. Hovolja av olika slag har jag hört att man INTE ska hålla på med eftersom det torkar ut hovarna. :)

Jag behöver inte smörja några av hästarnas hovar, dom fuktar dom själv i daggen i gräset på mornarna.

Japp, Göran Åkerström heter han väl om jag inte har fel. Han är verkligen super tycker jag!

Till Troll Jahn: Fodertran går kanske att köpa på Granngården?? Du kan ju fråga där i alla fall.

Fodertran luktar pikatten men fungerar bra, har provat både i maten och på hovarna

Massera in Cornucresine på kronranden några gånger i veckan. Fungerar mkt bra och är, till skillnad från massa annat "skit" som säljs på marknaden, faktiskt bra för hovarna!

Jag har inte gjort något speciellt med hovarna förrän de BLIVIT torra, är det verkligen bra att smörja och hålla på som ett förebyggande?
Själv har jag använt filttofflor då hovarna blivit torra, de är helt suveräna!

Ett annat tips som vi praktiserade för ett par år sedan, är att blöta upp marken (ev. "skärma av" med t.ex. brädor) rejält vis vattenkaret. Då ställer sig hästarna i det blöta varje gång de ska dricka ;).

Det är inte kul med hovar som har blivit för torra. Pållans hovar blir det varje sommar och hon tappar skorna till höger och vänster.

Jag använder ingen olja när det har varit fuktigt ute etc. Men ibland vattnar jag hovarna och oljar ovanpå när hon ska stå inne på natten, halmen är ju uttorkande.

Vet inte vad som är bäst, alla säger ju olika.

malu

Lånar knappen

Förra sommaren hade min häst fruktansvärda hovar. Skona trillade titt som tätt och jag fick sko om efter 3 veckor. Jag började smörja varje dag :o med torsklevertran, köpt på Granngården, vilket fungerade utmärkt. Skadan på hovarna var ju redan skedd, men det blev i alla fall bättre och bättre.

Nu i år har jag redan börjat smörja lite då och då med torsklevertran för att hovarna inte ska bli så hemska som de var förra året. Nu håller jag tummarna...

Vart får man tag i torsklevertran då? Jag tror jag ska pröva att smörja med en speciell olja med örter som en tjej här gör.

Det är ju så jobbigt med torra hovar! :(

malu

det ska inte vara nå bra att olja in hovarna, eftersom att det juförsig stänger in fukten som finns men det hindrar även fukt utifrån att tränka in i hoven.
tycker att fillt tofflor är bättre, man har dom liggandes i en hink med vatten och sätter på dom över natten, funkar jätte bra, tycker jag.

Hum, det låter ju ganska käckt. Vart har du fått tag i sånna då? Jättedyrt på ridsportaffär eller?

Hur länge håller de sig blöta?

malu

Det går inte att förhindra att hovarna blir torra genom att hålla på att smörja dem medan de är fuktiga... Hovens vattenhalt är "färskvara" och kan variera under dygnet till och med, beroende på vattenhalten i omgivningen... Torra jord- eller sandhagar torkar ut hovarna på nolltid, medan daggen i gräshagar håller hovarna fuktiga och smidiga.

Sen kopierar jag in en gammal sparad text (som jag själv skrivit, naturligtvis...) i ämnet hovar och vatten här nedan:
Hovar blir torra på sommarhalvåret för att deras omgivning (bädden, marken i hagen, underlaget på ridbanan etc) är torr då. Den torra omgovningen har två effekter - dels så suger den fukt ur hovarna och dels så tillför den inte mer fukt.
Hovar behöver fukt = vatten för att hålla sig elastiska och inte spricka sönder. I normalfallet kommer fukten till hovarna från två håll. Dels så fuktas de inifrån av kroppen (från blodet) och dels så suger de upp fukt som finns i omgivingen, t.ex dagg i gräset, lera i hagen mm.
Kolla själva, ni ser sällan eller aldrig en häst med torra hovar när det är blött på marken, t.ex efter regn...
Det är lätt att kolla om hoven är för torr eller inte. Om hoven inte är uttorkad så är strålen mjuk och sviktar om man trycker på den. Är hoven för torr så är strålen hård.
Det är väldigt märkligt att det fortfarande finns så många produkter i affärerna som anses vara bra för hovarna och lika märkligt att de som har affärerna är så okunniga att de rekommenderar dem...
Hovarnas kvalité går inte att påverka alls med några utvärtes preparat, utan OM hästen har dålig hornkvalité (och hovarna inte bara är uttorkade) så är det förmodligen orsakat av brist på något - kan vara biotin, kan vara något annat eller kombinationer av detta.
Olja, hovfett och liknande kanske mjukgöra hoven lite för stunden, men samtidigt hindrar det ju vattnet från att tränga in i hoven, vilket gör att det blir fel i längden.
Det finns flera sätt att tillföra vatten till hovarna. Här är några exempel:
Vattna bädden när den är renmockad
Låt vattnet rinna över en stund vid vattenkaret i hagen, så att det blir en lerpöl runt vattenkaret
Skaffa filtboots - man blöter dem och låter hästen ha dem på sig i stallet

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 650
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka