hovsprickor

S

Shisa

Min häst har fått svaga hovsprickor 2stycken, dom är mest ytliga och han ömman inte eller någonting, sen hovis skodde sist, men finns det något man kan smörja med för att få dom att försvinna :)?

Sv: hovsprickor

Nej du kan tyvärr inte smörja bort sprickorna.
Oftast beror hovsprickor på någon slags obalans i hoven. Av verkningen, järnskor, sömmar eller annat som man kan spekulera om...Bäst hjälp får du nog av din hovslagare, som kan se hela hästen och hur den rör sig.

Man kan ta bivax och modellera in i sprickan. Bivaxet måste värmas först innan det går att knådas.

Hovarna är ju som vår hud känsliga för väder, och min har varit ytsprucken nu i sommar. Jag har fuktat hovarna med vatten och efteråt smort dem med fett och jag tycker de är bättre nu, lite mer "elastiska" eller hur jag ska förklara.

När min hästs hovar blivit torra, och ibland spruckit lite längst ner (hon har varit barfota bak i sommar) så har jag tagit vanlig matolja och smort med. Funkat bra =)

Nej, inte mot de direkta sprickorna. Men det hjälper hoven att hålla sig "mjuk" dvs hindra hovarna från att fortsätta spricka och förebygger nya sprickor. Precis som med torra händer. Det har iaf min hovslagare förklarat för mig. Men självklart så lappar det ju inte precis ihop hovarna igen.

Hovarna är snarare som våra naglar och om du får nagelsprickor så smörjer du ju inte in naglarna för att de ska försvinna.

till Ts, jag hade pratat med min hovis om sprickorna och med förutsättning att hovis är utbildad så ska/bör han/hon kunna avgöra om det är sprickor som ska göras något åt eller om man endast bör låta dem växa ur.

Menar du något att fylla igen sprickorna med?
Skulle jag också vela veta, man e ju redd att det ska komma skit in i sprickan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka