Hovspricka Ardenner

johan1988

Trådstartare
Hej! Fick hem min andra ardenner för 2 veckor sedan. Han är totalt ohanterad av någon innan men nu börjar jag få ordning på han! Men idag så kolla jag lite på hans hovar och fick se en spricka på vänter fram hov. Så jag undrar hur jag kan tänkas åtgärda den?

Hingst 2år i maj
Går barfota
wqpppg.jpg

Jag hade släppt ut såvida västen inte är blockhalt.

Nu ser man inte på bilden hur djup sprickan är men jag hade inte oroat mig. Med rätt verkning så kommer den sprickan att växa bort. Jag har en liknande spricka på mitt varmblod. Den har vuxit ner nu men vid varje skoning måste man avlasta väggen lite annars kommer den tillbaka igen. Men hon har aldrig varit halt eller haft några andra problem på grund av den sprickan.

Tack för all hjälp! Skickade bilden till hovis och han kommer på fredag. Va ingen "större" fara.!
Till nåt helt annat någon som har en ungefärlig foderstat på ardenner 2år hingst. Bara ca för innan har han bara fått ensilage så måste ha nåt att gå på medans mitt hö är på analys

Blev ingen hovis idag han fick akutfall på andra sidan ön. Så måndag är det dags för min kille!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar