Hovspill + hund= farligt?

åke

Trådstartare
Hur är det egentligen? Jag har alltid fått höra att det är farligt att ge hundar "hovspill". Så mina får inte äta det. Alltså bitarna efter verkning mm. Endel låter sina hundar äta det, andra hävdar att det kan leda till döden. Vilket stämmer?? :confused: :confused:
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Då skulle min hund varit stendöd vid det här laget.
;)
Alla hundar jag har haft genom åren älskar hovspill och har inte mått dåligt av det.
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Mina vovvar äter hovspill:) Dom blir inte dåliga av det men har en kompis vars hund blir lös i magen av det så den får inte äta. Att det skulle leda till döden har jag aldrig hört talas om:crazy:
//C
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

En hund i vilt tillstånd, skulle den äta det?
Japp, då är det knappast farligt heller. Så resonerar jag.
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Farligt är det inte. Men vissa hundar tål det inte riktigt eller bara en mindre mängd. Oftast så blir dessa hundar lösa i magen eller så kräks det.

Sen kan man också tänka som min unghund. Han kan ibland må illa när han äter det men enligt honom är det en stor förlust om något så gott går till spillo så han får bara upp det i munnen och sen sväljer han det igen :crazy:. Fördelen med det är att man slipper torka upp spyor i sängen nackdelen är att det är äckligt.........(tycker dock inte hunden enligt honom är det mums)

Mvh

Tora
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

*KL*

En av hundarna älskar hovspill, men har aldrig mått dåligt av det. Däremot får dom så grymt äcklig andedräkt:crazy: så jag brukar städa undan det så fort som möjligt..
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Jag hejdar inte mina om de rycker åt sig ngt, men de får inte stå och äta upp allt spill.
De har inte dött av det hittils;)
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Det är absolut inte farligt för hundarna att äta det, då vore alla mina hundar genom tiderna döda tidigt i livet!
Dom älskar det!!!
Det som dock kan hända är ju att dom blir lösa i magen eller kräks, precis som om man ger ben och dom inte är van att äta det!

Jag sparar den lilla ringen av hov som blir när man klipper hovarna på föl/unghästar och hänger dom över en planka i stallet. Sen får min hund en ring lite nu och då! Uppskattat!!!
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Mina hundar får också hovspill.
Att en del blir dåliga i magen tror jag beror på att de inte är vana att kanske äta lite av varje.
Mina hundar blir aldrig dåliga av ben, men då får de råa ofta, rester mm. Jag tror helt enkelt magen blir van vid att få lite olika saker.
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Fd sambons hund skulle definitivt vara stendöd om det var farligt. Hon är nämligen med honom när han är ute och skor. Han är hovslagare förstås.
Våra hundar äter hur mycket hov som helst. Det är ju bara naglar liksom...ungefär samma som ett ben.
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Jag vet massor av hundar som äter hovspill och ingen har dött hittills;)
Min egna hund där emot tycker att hovar är det snuskigaste som finns att äta. När hon och två kompisar är i stallet när hovslagaren skor måste hon ju äta lite bara för att dom andra äter. Man riktigt ser hur fruktansvärt äkligt hon tycker att det är:rofl:
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Mina älskar hovspill och får knapra på det om dom vill, det har dom knappast dött eller blivit sjuka av! Min tax tenderar även att servera sig själv "chokladbollar" när hästen gjort nr 2..:angel:
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

mina hundar och alla andra hudar som håller till i stall som jag känner till har alltid ätit hovbitar och ingen har dött av det hittills. mina har inte ens blivit dåliga i magen.
 
Sv: Hovspill + hund= farligt?

Jag har hört att det ska vara nyttigt :) Men min hund blir dålig i magen och spyr som en gris. Så hon får helst inte äta hovspill, så gott det går att undvika såklart!
Är en labrador till mesta delen så hon borde ha plåtmage :D
Hon kan vanligtvis äta det mesta, hästarnas hemmagjorda chokladbollar och annat smått och gott som finns ute i stallet. Här om dagen spydde hon upp ett helt skelett, stackars liten mus :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 006
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp