Hovslageriproblem

skjona

Trådstartare
Vi har haft samma hovslagare i 10-15 års tid.Vi har varit nöjda med honom,han kommer för det mesta i tid,kommer genast vid tappskor och sätter dessutom dit dem gratis.
Någon gång har han varit lite envis och gått emot oss och tyckt han vet bäst,men vem är inte sådan ibland?(Vi hade en diskussion om att han trots att vi inte ville det skodde vår f.d fångponny med tåkappor som tryckte)Annars har han varit bra och vi har haft en bra relation till honom.

Nu senaste skoningen har båda hästarna tappat skorna efter bara en vecka,den ena tappade ytterligare en sko efter två veckor.Detta brukar aldrig hända.
Sömmarna är väldigt fula,hovarna lite spruckna intill dem och jag tycker att han faktiskt gjort ett slarvigt jobb.
Senaste gången i fredags då ena ponnyn tappat en sko igen ringde vi och han kom dagen efter.Han verkade till framhoven som tappat skon lite grann och slog lite snett på en baksko-utan någon kommentar.Vi märkte det inte förrän han åkt,så bråttom hade han.
Vi skulle på tredagars meeting en bra bit uppåt landet,vilket han visste om,stor nationell tävling så allt måste bara fungera då.
Vi försöker vara så noggranna som möjligt själva med hästarnas skötsel,träningar och fodringar m.m.lämnar inget åt slumpen.
På tävlingen kände flickan att han gick obalanserat i galoppen,klart en stor hov med framsko på ena och en liten hov med baksko på andra fram.!
Men vad skulle vi göra ,bara kämpa på.

Det hör till saken att han just nu har problem med sin sjuka pappa och jag vill inte göra mej ovän med honom då han lätt blir sur och dessutom är ordförande i vår ryttarförening.....
Tycker ni man kan göra så att man ringer in en annan hovslagare som löser vårt problem med denna häst men ändå låter vår vanliga hovslagare sko de andra tre hästarna?

Sv: Hovslageriproblem

Usch, vad svårt :crazy:! För hästarnas skull tycker jag att ni ska byta hovslagare, men jag förstår ju att det är komplicerat i och med att hovslagaren även är ordförande i er ryttarförening. Ni kommer att träffas även om ni "säger upp" hovis. Men, nej, jag tycker inte att det finns ursäkter för slarv! Om inte hästarna mår bra, och ni inte kan använda hästarna som ni vill pga hovis slarv, så måste ni byta. Ni betalar ju trots allt...

Varför är alla så "rädda" för sina hovslagare? Är man inte nöjd med sin tandläkare byter man, är man inte nöjd med sin matvaruaffär går man till en annan, gör bilfirman ett dåligt jobb kräver man att de gör om det och sen byter man firma. Men när det kommer till hovslagare verkar alla acceptera både det ena och det andra. Byt hovslagare om du inte är nöjd. Tala om det för honom rakryggat öga mot öga så har du inga problem med o möta honom i er förening.

Jag tar nog fegvägen ändå.:crazy:
Har ringt och beställt skoning på Atg kliniken till den ponnyn.
Vår vanliga hovslagare får komma som bestämt nästa vecka och sko de andra ,frågar han om ponnyn talar jag om som det är,att det inte funkade alls.

Beroende lite på var man bor kanske det inte finns så många hovslagare att välja på? Det kanske inte är så lätt att bara byta?

Varför är alla så "rädda" för sina hovslagare? Är man inte nöjd med sin tandläkare byter man, är man inte nöjd med sin matvaruaffär går man till en annan, gör bilfirman ett dåligt jobb kräver man att de gör om det och sen byter man firma. Men när det kommer till hovslagare verkar alla acceptera både det ena och det andra. Byt hovslagare om du inte är nöjd. Tala om det för honom rakryggat öga mot öga så har du inga problem med o möta honom i er förening.

Rädd om är väl egentligen mer rätt i mitt huvud.

Om jag byter tandläkare, mataffär eller mekaniker (mekaniker skulle ju aldrig hända att jag bytte ut men det är ju en annan sak) så är det bara mej det drabbar.
Om jag byter hovslagare stup i kvarten så är det snart ingen som vill sko mina hästar, det är ju inte så att hovslagare inte pratar med varandra...
Och byter jag hovslagare stup i kvarten så kommer kotledsinflamationerna som ett brev på posten dessutom, vem förlorar? jo hästen.

Om sedan hovslagaren gör fel en gång, det kan jag tycka är mänskligt men givetvis byter man om det inte känns bra, hästen är felskodd/verkad eller hovslagaren är rent otrevlig.
För då går det ju ut över hästen.

Min hovslagare (som förövrigt är guld:bow:) har haft svårt att ge tider det senaste året, han ringer dagen innan eller samma dag.
För mej är det helt ok, jag vet varför det är så och jag kan ha överseende med det.
Visst har jag märkt ibland att han har slarvat (när det är mycket oro i huvudet kan det bli så) men eftersom jag är närvarande under hela skoningen så ifrågasätter jag det omgående, inte när han har åkt utan när han är där.

Till Ts
Är det inte bättre att ifrågasätta varför han satte på en baksko?
Kanske hade han en tanke med det?
Att hästar tappar skor ser jag hellre än att de sitter så att hoven går sönder, sådana krafter som hästar utsätts för så är tappskor ganska normalt och inget som jag hade anklagat hovslagaren för.

Nu vet jag inte var du bor men här hade vi först en lång tids torka och sedan en period av blöta vilket gör att hovarna lättare trasar sönder i torkan och sedan mjukas upp av blötan, då är det svårt att få fina hovar och att få skor att sitta kvar, hovslagaren kan ju inte göra underverk precis, han kan ju inte göra torra hovar elastiska genom verkningen.

Rädd om är väl egentligen mer rätt i mitt huvud.

Om jag byter tandläkare, mataffär eller mekaniker (mekaniker skulle ju aldrig hända att jag bytte ut men det är ju en annan sak) så är det bara mej det drabbar.
Om jag byter hovslagare stup i kvarten så är det snart ingen som vill sko mina hästar, det är ju inte så att hovslagare inte pratar med varandra...
Och byter jag hovslagare stup i kvarten så kommer kotledsinflamationerna som ett brev på posten dessutom, vem förlorar? jo hästen.

Jo det kan du ha rätt i, men som jag läser TS inlägg är det mer hästen som förlorar på o inte byta hovslagare då denna inte verkar sko hästen korrekt. Då har man ju alternativet att ta upp det med vederbörande om man tror att det kanske är engångsföretelser alt byta hovslagare. Visst pratar med hovisarna med varandra men ställer alla hästägare krav på korrekt ufört jobb och att hovslagaren kommer på utsatt tid så tror jag att även denna yrkeskår skulle behöva rycka upp sig lite. Sen inte sagt att det inte finns många underbara duktiga hovisar för det finns det, jag har själv en som är guld värd.

På tävlingen kände flickan att han gick obalanserat i galoppen,klart en stor hov med framsko på ena och en liten hov med baksko på andra fram.!

en gång i tiden hade jag en häst med dåliga hovar som smulade sönder, ett tag gick det bara sko en framhov med baksko, ja du vet bakskon är mer oval och det var bättre med att göra som så än att rikta en framsko(tror det inte gick heller, blev för långa skänklar bak då), så inte går en häst obalanserat för den sakens skull.

Jo,gick orent gjorde den,,det både kändes och syntes.:mad:
Ja,inte gick men när det var full galopp syntes det att han inte satte ner framhovarna på samma sätt. Den hoven med baksko har en annan rakare vinkel och det skiljer ju några centimetrar mellan dem.Möjligen är vi petiga och hade vi skogsmullat kanske det inte spelat så stor roll,men nu gör vi inte det.

Idag tappade den andra ponnyn en sko till,så sammanlagt på fyra veckor har de tappat två skor var,det tycker inte jag är normalt.Deras första två tappade de båda efter bara en vecka,deras andra två efter fyra veckor.De brukar aldrig tappa skor annars.

Måaste bara säga att vi är alltid med under skoningarna och brukar prata och fråga om det mesta.
Denna gången gick dock allt i en flygande fläng och jag hann inte ens se att han slog på skon.

Du har all rätt att var noga med hur dina hästar verkas och skos. Först och främst för att hästarna ska må bra och fungera på bästa sätt och för det andra betalar du säkert en ansenlig summa för det. Det är viktigt att alla som har häst skaffar sig mera kunskap om hur en hov fungerar och hur den ska skos och verkas och utifrån det ställa krav på den som utför detta. På det viset får vi på sikt en standardhöjning av hovvården. Det behövs. Självklart ska du välja en annan hovslagare om den du har inte gör ett fullgott arbete.

Jo,gick orent gjorde den,,det både kändes och syntes.:mad:
Ja,inte gick men när det var full galopp syntes det att han inte satte ner framhovarna på samma sätt. Den hoven med baksko har en annan rakare vinkel och det skiljer ju några centimetrar mellan dem.Möjligen är vi petiga och hade vi skogsmullat kanske det inte spelat så stor roll,men nu gör vi inte det.

nu fattar jag inte, var skiljer det centimetrar??? i trakten??? , att en hov blir smalare vid en avtrampning är inget konstigt och inget de alls behöver bli halta för., ja menar hästen kan u vricka sig eller bli lite allmännt öm vid skoavramlingen.:)

min skogsmullade inte heller.:)

När man jämför de båda framhovarna är den ena mycket större givetvis eftersom den är verkad för fyra veckor sedan ,den andra är smalare och mycket kortare i tån samt har en annan rakare vinkel.
Hoven blev inte på något sett skadad när skon lossnade,den verkades ner inför omskoningen.Vi frågade om han verkligen inte skulle verka till den andra också ,men det behövdes ju inte tyckte han.

Hästen är inte halt (gick ju igenom vet besiktn på tävlingen)men obalanserad som sagt,kvittar vad du tycker för jag ser ju vad jag ser?
Man kan ju bara tänka sej själv att gå runt med olika stora skor på fötterna och olika tunga,hur skulle det kännas att hoppa jämfota då?

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 207
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 177
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 237
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar