hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

vdb skrev:
Kvittonummer, momsreg.nummer samt organisationsnummer. Mitt kvittoblock kostar 19:-.....
Och med detta kvittot kan hästägaren vända sig till skattemyndigheten om h*n vill och kontrollera om hovslagaren skattat för den inkomsten.

Om hästägaren vill... Men jag vill inte ... För jag bryr mej inte...
Om jag nu vill kolla människan så behöver jag inte nåt momsregnr eller nåt annat det räcker med personnummer ... har jag inte det räcker det med namn (bara det om namnet är ovanligt) annars adress och om jag har ålder så e de verkligen inte spec svårt att få fram personnummer (skattemyndigheten) sen är det bara att ringa sagda myndighet igen å fråga om personen innehar Fskattsedel vilket jag förstår (?) alla med eget företag måste ha...

Så vad ska jag som privatperson göra med kvittot ?
För mej är det bara en bit papper med text på !

ps vet en hovslagare söder om sthlm som tom finns hos kronofogden och har nolltaxerat i ÅR... Den skulle jag annars mer än gärna sätta dit !!! ds

Oavsett skatter o avgifter, så kan ett kvitto bli mycket värdefullt för hästägaren.
Detta då försäkringsbolagen börjat dra öronen åt sig, när det gäller ersättningar för skador som kan relateras till hovarna och/eller hovvården.

Likaså om hovis gör ett fel, då har man i princip inget att sätta emot hovisen, då man inte ens kan bevisa att hovisen gjort jobbet (felet).

De kunder jag har (några få) bokförs vare sig de vill ha kvitton eller ej.
Allt görs vitt.
Om kunden inte har kvitton, och för en talan mot mig, så kan man hitta de olika verkning/skoningtillfällena i min bokföring, tillsammans med kvittokopiorna.

Annars är det ju rätt vanligt att kunder säger: "Jag behöver ingen moms"

Svaret blir då:
"Men det behöver jag. Jag skall förhoppningsvis gå i pansion nån gång."

Hug your horses!
/Mike

hovis skrev:
Man kan väl inte ha skattade inköp för att senare sälja det svart???

Finns väl många som köper in billigt och säljer dyrt..och jag tvivlar på att detta förfarande i så fall tas upp någonstans..

*lånar knapp*

Jag skulle vara MYCKET NÖJD om jag kunde hitta en hovslagare som skodde för 900 spänn. Den jag anlitat sist (utbildad, gesällbrev och vitt) tog 1635 kr för en helskoning :crazy: :eek: (inkl. skor och broddar).
Där gick liksom gränsen för mig med! Jag höll tamejfan på att svimma! :eek: :eek: :eek:

Har hört mig för lite och ska man ha en utbildad som kör vitt så får man räkna med minst 1000 spänn. Har eventuellt hittat en som skor för ca 900 kr men inte säkert att han tar nya kunder. :(

Så ni som kommer undan med 7-800 kr för en vit hovis ska bara vara nöjda :cool:

s.k "stockholmspriser"...vilket en del hovslagare tycker att de ska använda sig av här med...

Bubbla skrev:
s.k "stockholmspriser"...vilket en del hovslagare tycker att de ska använda sig av här med...

Ja självklart, eftersom allt material och annat är så mycket dyrare i storstaden än på landsbygden så blir ju priserna högre.;)
Stockholmare får ju importera hästskor mm från just landsbygden, transporten därifrån kostar ju en del så man måste ju förstå att priserna stiger.:angel:

Tiagirl skrev:
Egentligen...finns det hovslagare som inte jobbar svart?? Ja det gör det säkert men jag har ALDRIG haft någon vit.

Har aldrig själv sökt upp någon hovslagare i tex telefonkatalog utan man har använt den som "finns" i stallet eller nån som känner nån som har en bra...

Där jag håller hus nu, där kostar en rundskoning 450:- fick jag veta. Lät alldeles lagom då jag nu har en skodd häst och inte bara en som verkas.

Så du menar att hela hovslagarkåren är illegal? Nu måste du skoja!

Vill verkligen alla hästägare bidra till ekonomisk brotsslighet som Tiagirl skriver????????

Enligt den så är min hovslagare billig;) för min ena häst faller definitivt under kategorin tung:crazy:

Betalar 900 per skoning utan snösulor och brodd. Jag skulle inte säga emot om min hovis höjde priset han är väl värd sina pengar. Jag känner mig trygg med honom och det är oslagbart!:bow:

Ja för att importera saker från främmande land är ju inte billigt...tänk på alla biltullar de måste köra igenom för att få hem sakerna...

Kartellbildning?..
Nej men en lista på riktpriser. Det är nog ganska lätt för en person som ger sig in i ett yrke, oavsett yrkesgrupp, att börja på en låg nivå prismässigt för att få kunder. Den svåra biten är att senare lägga sig på en vettig nivå som ger en månadslön att kunna leva på. Frågan vi ska ställa oss är väl varför det är så viktigt och OK att hovslagaren ska jobba svart och så billigt som möjligt? Men är det någon som anlitar veterinär svart och billigt? Dom har båda ett stort ansvar för det de jobbar med.

Det är ju inte lagligt för andra yrkesgrupper att medvetet hålla samma prisnivå och sätta konkurrensen ur spel...

Ditt resonemang stämmer heller inte häromkring. Här är det i regel de nyutbildade hovslagarna som tar ut mer än vad de som är gamla i gården gör.

Jag tycker absolut inte att en hovslagare ska jobba svart, inte heller behöver han vara så billig som möjligt. Däremot måste det finnas någon slags rimlighet för mig som hästägare i vad jag betalar för tjänsten.

Hovslagare är ju inte heller det enda yrket som många anlitar svart. Det gäller ju i princip alla hantverkaryrkesgrupper...och hur det än är så skulle ju ingen kunna anlita svart arbetskraft om ingen ställde upp och arbetade svart.

Angående veterinärer så är det ju svårare för dem att jobba svart. Dels blir det problem för hästägaren med ev. försäkringar och dels blir det problem med redovisning av använda mediciner etc.

Hehe...jag känner en veterinär som inte jobbar mycket vitt.....

Snuffsan skrev:
1635 kr???? För en normalskoning???

japp, i priset inkluderades jobbet, fyra skor, 12 broddar, 1 mils resekostnad och moms :crazy:
Kommer som sagt inte anlit adenna hovis mer... han är trevlig och mycket duktig men nån måtta får det faktiskt vara...

Snuffsan skrev:
1635 kr???? För en normalskoning???

Jag hade ut en rörpulare för ett par veckor sedan.
Han var här i mindre än 40 minuter räkningen hamnade på 2 800:-
Obs Endast arbete och reskostnad.

Så inte fn är vi en dyr yrkesgrupp.

sjoberga skrev:
Så du menar att hela hovslagarkåren är illegal? Nu måste du skoja!

Vill verkligen alla hästägare bidra till ekonomisk brotsslighet som Tiagirl skriver????????
Vaddå bidra till ekonomisk brottslighet?:confused: Ja, kanske är det det vi gör, men "shit happens you know!" I slutänden så ser man till sig själv och sin egen plånbok, inte f-n bryr jag mig om hovis betalar sina avgifter om h*n är duktig och dessutom billig! Jag tror att majoriteten av alla hästägare resonerar som jag, eller är jag helt fel ute? Jag betalar hellre 250 kr för en skoning utan kvitto än tusenlappen för en skoning med kvitto. Vad ska jag göra med kvittot då, jag som inte får dra av!? (jo, jag VET att den innefattar ansvarsförsäkring)
Under alla mina år med häst (26) så har jag haft sammanlagt sex hovslagare, EN har lämnat kvitto, även om alla utom en har haft sk vita priser. Det säger väl allt om hur seriösa hovslagarna är i sin prissättning?!

När samma jobb kostar 1635 kronor i Stockholm och 750 kronor i Skåne så tycker jag att det är märkligt. Smärtgränsen vad folk kan och vill betala finns ju någonstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka