hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Hellre vitt än svart har jag sagt flera gånger! Läs mänska.

Hade min braiga hovis jobbat vitt hade jag hellre gett han extra än att bibehålla hans nuvarnade lite billigare pris. Häromkring kostar en skoning 700-800 med skor, VITT. jag betalar 550 med skor svart nu. Känns som strunt samma om han hade fått 750 istället, men nu vill han inte jobba vitt, och jag kan inte tvinga honom, eller?

Sluta nu påstå saker jag ALDRIG har skrivit.

Men det är ju bara du och ingen annan som anlitar en svartknackare och inte en f-skattande hovslagare...
Och fortfarande det är olagligt!
Det finns yrkesverksamma hovisar även i Umeå som fskattar...
Det är ju ingen som tvingar dig att anlita svart arbetskraft!
Och fundera på den dag om det skulle råka hända något, hovisen skadar sig eller hästen, då är de facto DU och ingen annan ansvarig, personligt ansvarig!
Tro mig håller just nu på med ett sådant här fall i mitt område.

Hej.
Det verkar som de flesta på tråden nu förstår att mycket av hovslagarens arvode är skatter och andra omkostnader för företaget. Snigelfarmor tycker att 181:-”kvar i fickan” vid en debitering på skoningen med 905:- är på tok för stor inkomst för hovslagaren.

Detta tycker jag är märkligt, då ”Farmors” egen hovslagare som tar 550:- och tydligen inte betalar skatt bör få ca 400:- ”kvar i fickan” för samma arbete, men det är tydligen helt okej? Även här ser vi mönstret med en hovslagare som har en annan huvudinkomst och dumpar priserna för sina gamla kollegor som försöker ha det som heltidsjobb.

Mvh Stuv

snigelfarmor skrev:
jo, om man orkar så kan man nog sätta dit ALLA svarta arbetare inom ett område.

Jo visst är det så, däremot så behöver ju inte vissa instanser "orka så mkt" med efterforskning mm så länge vissa här glatt inför hela världen själv delger både sin egen brottslighet likväl den brottslighet den anlitande hanverkare utför utifrån att här i skrift glatt erkänna det.

Har du aldrig tänkt på hur många hästägare det i landet finns som både jobbar inom skattemyndigheten,kronofogdemyndigheten,försäkringskassan samt inte minst alla ridande inom polisenväsendet. Det är mer föga troligt än troligt att ingen av dessa yrkesgrupper ofta besöker Bukefalos och tackar dig.

Då tycker jag gott de kan haffa de som har råd att bli haffade istället för att ta bort alla hovisar i landet som skor svart, eftersom det är en hel del så antar jag att de behövs? Eller har vita hovisar svårt att skaffa kunder? Nej.

stuv, jag tycker INTE att 181 är på tok för stort (det är dina ord) däremot tycker jag ni kan sluta klaga så förbaskat. Ingen håller ju med, ut och bekämpa låglöneyrken istället. Eller höj priset så bara ett fåtal har råd att sko sina hästar, det gynnar barfotabranschen och de svarta hovslagarna.

vdb, vadå bara jag som anlitar "svartknackare"? knappast.
Jag vet att det finns yrkesverksamma hovisar i Umeå, det finns 4-6 stycken, och 3 av dem som kan ta kunder är inte bra enligt mig. Den enda vettiga är den jag har nu, och han släpper jag inte. Orkar jag tjata mer?-om han blir vit igen behåller jag honom merän gärna, spelar ingen roll, så länge personen verkar hovar bra.

Jämför med frisöryrket, den man trivs med vill man väl ha, inte den som är dyrare och sämre? Svart arbete ingår ändå i Sveriges välfärd, nån säljer ju skorna, sulorna, verktygen, bilen, bensine: allt det skattas det för vid inköp.

Vet ni någon BRA hovis i Umeå som tar vitt, kvitto, är försäkrad, så PM:a gärna. jag är inte sen att prova någon annan.

snigelfarmor skrev:
Svart arbete ingår ändå i Sveriges välfärd, nån säljer ju skorna, sulorna, verktygen, bilen, bensine: allt det skattas det för vid inköp.

Man kan väl inte ha skattade inköp för att senare sälja det svart???

Min hovslagare tar ca 45 min - 1 h /häst och jag betalar då 775 kr inkl resa och moms

kl
850kr inkl moms plus 100kr i framkörningsavgift:confused: som han började med nu efter nyår??

när han satte på vinterskorna som var 4broddhål/sko betalade jag 1000kr inkl moms (betalade extra för broddhålen)

dyraste hovlagaren häromkring:crazy: men duktig:idea: och det är "vita" pengar

En liten reflektering bara... Varför skälla på oss hästägare, det är väl i alla fall hovisarna som bestämmer huruvida dom ska jobba svart eller inte. Jag vet faktiskt inte om min hovis tar det svart eller vitt:angel: . Jag har ingen användning av kvitto så jag har inte frågat...

*knapplån*

Så jag är en av dem som använder svart arbetskraft så de bara visslar om de :devil:

Min PAPPA skor alldeles gratis... TROTS att han får köpa alla verktyg för att sko OCH skorna SJÄLV... Och inte nog med de HAN HAR INGEN DOKUMENTERAD utbildning :eek: (sen att han utbildats SVART av han som för ca 15-30 år sen va "chef" för Skara utbildningen räknas ju inte)...

Nu skor/verkar han bara mina hästar (som mest 9 st nu bara 2) men OJ va mkt pengar som staten missar ... För att inte tala om alla VITA hovisar !!! :devil:

Nä- usch och fy på dig. Fast du ska nog inte anklagas för att anlita svart arbetskraft eftersom du inte betalar något. Men nåde dig om du inte tar upp det i din deklaration så du kan förmånsbeskattas!!

Prick skrev:
Nä- usch och fy på dig. Fast du ska nog inte anklagas för att anlita svart arbetskraft eftersom du inte betalar något. Men nåde dig om du inte tar upp det i din deklaration så du kan förmånsbeskattas!!

Ja passa dig! Akta så inte staten tycker du ska förmånsbeskattas.....:rofl:
Jag tycker jag känner igen situationen! Jag skor också svart....åt min sambo som inte betalar en spänn. En kopp kaffe i stallet kan det bli på sin höjd. Och hur skattar man för det?
Och tror du jag får ett tack???:mad:

Russin8 skrev:
En liten reflektering bara... Varför skälla på oss hästägare, det är väl i alla fall hovisarna som bestämmer huruvida dom ska jobba svart eller inte. Jag vet faktiskt inte om min hovis tar det svart eller vitt:angel: . Jag har ingen användning av kvitto så jag har inte frågat...

Precis lika illa det! I många fall vet inte ägaren om han/hon just fått sin häst svart eller vit-skodd. Int förräns han/hon frågar efter kvitto.
Jag får mååånga gånger frågan(med utropstecken) att kunden inte behöver kvitto, så "vi kan kanske ta bort lite...". Jag skriver ALLTID kvitto! Oavsett kunden vill ha det eller inte. Ingen ska kunna komma och beskylla mig för svartjobb! Inte med så mycket skitsnack som går bakom ryggen på oss hovslagare oavsett vi gör ett fantastiskt jobb eller inte. Om inte så måste jag veta hur jag ska redovisa dagskassan...och har jag inte kvittokopior, hur ska jag då kunna redovisa? Typ 5000: skoning!?
När hästägare frågar mig om vi kan ta det "utan kvitto" säger jag alltid att du gör precis vad du vill med ditt kvitto, men kvitto skriver jag.
Jag tjänar inte en spänn på att ta det svart, det är bara en myt. Hästägaren måhända eventuellt tjäna några kronor tills den dag det händer något, då "finns" inte den skoningen. Alltså utgår försäkringen.

Det kan väl inte finnas hovslagare som skor svart på heltid? Det är ju väldigt väldigt korkat, med tanke på resten av livet.

Kan tänka mig att vänner och bekanta får sig några hundralappar billigare, men annars måste det ju vara som min, att han har heltidsjobb, men skor 3-4 i veckan svart på kvällstid?

Vad säger att en hovis kör VITT bara för att man får ett kvitto ?
Ett kvittoblock kostar ? 20-30 kr ???

Jag fattar inte varför just KVITTOT är ett bevis på en VIT hovslagare... En svart kan ju lika väl skriva kvitto han med.

Små "skattepoliser" finns överallt men nej sån e inte jag...
Köper mitt foder HELSVART :eek: ! Är så "snål" att jag köper en vara där den är BILLIGAST, svart eller vitt e för mej som privatperson HELT oväsentligt. Jag får inte dra nån moms mot staten, jag har inget att vinna på att ha en massa kvitton skräpandes. Är det garanti på en vara (typ teknikpryl) så e det klart jag sparar det kvittot men endast under den tid jag måste.
Jag kör för fort, jag går mot röd gubbe, jag plankar så ofta jag kan på pendeltågen (och går inte det fuskar jag med vart jag ska = billigare) osv osv...

Gud så hemsk jag e ! (fast jag säger "smart" :devil: ;))

För att ett kvitto ska vara "vitt", så Ska det stå organisationsnummer och i de fall där moms tas ut, även momsregistreringsnummer..
Finns inte dessa, så är kvittot att betrakta som "svart".

Fast jag ser inget problem med hovisar som har en annan huvudinkomst om de tar sina vid sidan av skoningar vitt?
Kanske är det det bästa sättet att vara hovslagare, max chans att man håller om man har en mer varierad vardag?

Jag ser heller inget problem med de hovslagare som skor vitt men tar 5-600:- för en skoning. Jag antar i alla fall att de inte skor av välgörenhet utan att de anser att de får ut det de behöver.

Naturligtvis blir det en annan sak om man skor svart, då är det verkligen dumpning.

corzette skrev:
Vad säger att en hovis kör VITT bara för att man får ett kvitto ?
Ett kvittoblock kostar ? 20-30 kr ???

Jag fattar inte varför just KVITTOT är ett bevis på en VIT hovslagare... En svart kan ju lika väl skriva kvitto han med.
)

Kvittonummer, momsreg.nummer samt organisationsnummer. Mitt kvittoblock kostar 19:-.....
Och med detta kvittot kan hästägaren vända sig till skattemyndigheten om h*n vill och kontrollera om hovslagaren skattat för den inkomsten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka