hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

allroundhästarna skrev:
Okey, vi säger hälften då 90 kr/timme netto direkt i fickan (en skoning tar ca 1 timme) så mycket har inte jag i lön, det blir 181 kr x 6 timmar/dag x 20 dagar/månad = 21270 kr NETTO efter skatt. angel:

Då blir det väl ändå 90 kr *12 h om dagen * 20 dagar= 21 270 efter skatt.

Vilket på en vanlig heltid hade blivit (21 270/12h*8h) 14 000 efter skatt vilket väl är rätt normalt?

90 kr i timmen är vad jag tjänar med ett års erfarenhet utan utbildning och med ett betydligt bättre jobb än hovslagare.

De flesta hovslagare har ju både utbildning och erfarenhet som man också får betala för.

Aia skrev:
En hovslagere som tar mindre betalt, vad är det han drar in på? Tjänar han bara 8000 i månaden? eller är det sämre kvalitet på grejerna? Eller han kanske inte har någon ansvarsförsäkring? Skor/verkar han dubbelt så många hästar på en dag? Har han extrajobb? Eller hur ligger det till?
Min hovis är betydligt billigare. Hon drar inte in på något. Hovslageriet är en sidoinkomst för henne och hon är duktig.

I ursprungsuträkningen så var det 181 kr / skoning kvar efter moms, skatt och övriga avdrag. Varje skoning tar ca 1 timme och alla påstår att man hinner inte mer än 4-6 hästar /dag. Du nämner utbildning, men det var redan avdraget 355 kr för utbildning mm, 181 kr/ skoning (=/timme) efter skatt tycker jag är bra betalt iallafall. Jag är maskinkonstruktör (inte advokat) men har bara 81 kr/timme kvar efter skatter och avdrag. Om jag köper en sprillans ny stor mercedes kan jag ju inte kräva att företaget ska betala mig 100 kr/mil "för det är vad bilen kostar", jag får väl stå mitt kast när jag isåfall har köpt så dyr bil.

Jag är en av de som "betalar lite" men förstår inte de som tycker att hovslagare tjänar lite, dom tjänar som "medelsvensson" tycker jag.

Mysaan skrev:
Min hovis är betydligt billigare. Hon drar inte in på något. Hovslageriet är en sidoinkomst för henne och hon är duktig.

Hej.

Det är just här som vi har ett av problemen.:angel:
Hovslagare som har sin försörjning tryggad genom ett annat arbete, som sen skor lite på tex kvällar till en lägre kostnad än de hovisar som har det som huvudinkommst.

Mvh Stuv

Vi har också en sådan hovis...fast han har ett annat jobb för att han redan en gång bränt ut sig som hovslagare på heltid.

Men de kan ju knappast ha huvuddelen av marknaden? Så de borde ju inte vara ett så stort problem? Och de måste ju fortfarande ha bil, utbildning, verktyg m.m. Så egentligen borde de få ÄNNU mindre kvar efter varje skoning...

allroundhästarna skrev:
I ursprungsuträkningen så var det 181 kr / skoning kvar efter moms, skatt och övriga avdrag. Varje skoning tar ca 1 timme och alla påstår att man hinner inte mer än 4-6 hästar /dag. Du nämner utbildning, men det var redan avdraget 355 kr för utbildning mm, 181 kr/ skoning (=/timme) efter skatt tycker jag är bra betalt iallafall. Jag är maskinkonstruktör (inte advokat) men har bara 81 kr/timme kvar efter skatter och avdrag. Om jag köper en sprillans ny stor mercedes kan jag ju inte kräva att företaget ska betala mig 100 kr/mil "för det är vad bilen kostar", jag får väl stå mitt kast när jag isåfall har köpt så dyr bil.

Jag är en av de som "betalar lite" men förstår inte de som tycker att hovslagare tjänar lite, dom tjänar som "medelsvensson" tycker jag.

Det var ju det själv som delade det på hälften för pappersarbete och att sitta vid telefonen resor etc så som det stod i citatet från dig som jag hade med i mitt inlägg.

Något om reseersättning hade jag inte med i mitt inlägg så det tänker jag inte diskutera mer än att säga att de flesta hovslagare som jag vet har en särskild bil (och då inte några rolls-royce precis) till yrket av praktiska skäl och den tycker jag inte att de ska behöva betala för med privata pengar.

Utbildning och erfarenhet är det väl praxis att man får mer betalt för om man har. Ingen blir väl läkare för att sen tjäna lika mycket som ett vårdbiträde efter att lånen är betalda?

Det JAG inte förstår är de som tycker att de tjänar mycket.:confused:

Ha det bra nu ska jag på dejt med min sambo:love:

Hovslagare har ju väldigt kort utbildning för de pengarna de får anser jag. Å andra sidan värderas tunga (mans) arbeten högre, så enligt tradition ska hovslagaren springa ur stallet med 181 kr/timme efter skatt.

Bubbla skrev:
Men hur ser du på tappskor då...om vi tar min häst som har tappat (trampat av sig) allt från en sko per vecka till som nu inga alls med olika (utbildade och erfarna) hovisar...uppenbarligen går det att sko honom så att han inte trampar av sig skor (han är inte trångskodd eller felskodd utan helt normalskodd). Hur pass mycket skulle du ta på dig "felet" som hovis? Jag menar, det blir ju en ganska markant skillnad i pris för mig om jag ska sitta och betala 200:- för tappskor varje gång om det blir en gång i veckan...

QUOTE]

Hej.
Bra fundering, vet man att man gjort ett dåligt jobb, så tycker jag väl att man ska fixa till det gratis.
Om däremot hästen går i en "dålig" hage full av sten, har dåliga hovar, rids i fullt sken så att skorna ryker, så är det ju inte hovisens fel.:confused:

Att skorna skall ligga utanför hoven är vedertaget för en bra funktion, därmed kommer risken för att de trampas av.

(Det är oftast samma hästar som har åtekommande problem med tappskor)

Men "mitt fel" att hästen tappar skorna är det då inte.

Mvh Stuv

Bubbla skrev:
Vi har också en sådan hovis...fast han har ett annat jobb för att han redan en gång bränt ut sig som hovslagare på heltid.

Men de kan ju knappast ha huvuddelen av marknaden? Så de borde ju inte vara ett så stort problem? Och de måste ju fortfarande ha bil, utbildning, verktyg m.m. Så egentligen borde de få ÄNNU mindre kvar efter varje skoning...

Hej igen..

Hur stor del av marknaden som skos av "extraknäckare" vet jag tyvär inte, men jag skulle tro att det är en rätt stor del.

Att din hovis redan en gång brännt ut sig som heltidshovslagare borde väl tala för sig själv.:eek: eller hur?

Fråga gärna din hovis om h*n hade sluppit bränna ut sig som heltidshovis om h*n kunde ha debiterat priser enligt mitt lilla räkneexempel.:idea:

Mvh stuv

snigelfarmor skrev:
Hovslagare har ju väldigt kort utbildning för de pengarna de får anser jag.

Det håller jag helt med dig om då jag själv endast har 44 års hästerfarenhet,tidigare tävlat upp till svår klass i hoppning och har mångårig erfarenhet av utbildning av hästar samt avel. Som yrkesverksam hovis har jag bara jobbat på heltid i drygt tio år,innehar gesällbrev samt genomgått samtliga fortbildningsblock och har kunskapen om skillnaden mellan att sko travare,galoppisar,samt övriga ridhästar på sportnivå allt från hobby mulle till int. tävlingshästar samt även erfarenhet om hovsjukdomar,fölkorrigeringar samt ridrelaterade problem som ger secundära belastningsrelaterade hovproblem. Därtil en mobil smedja där alla lösningar kan lösas på plats i stallarna i stället för att remitera allt som inte är "standard" till klinik.

Så visst känner jag mig överbetald utifrån min korta utbildning men jag är dock lyckligt lottad,jag har nöjda kunder som finner min ringa ersättning väl värd.

Tanken slår mig än en gång avseende vår prissättning samt reseersättning.

Favorit i repris: Skulle det för dagens hästägare vara bättre om alla hovisar öppnade egna smedjor och vägrade åka ut till stallarna och sko och hästägarna i stället fick ta och själva transportera sina hästar till hovis smedja så som den va förr i tiden??? Jag menar då slipper ju hästägarna betala reseersättning och det skulle ju bli "billigare" för dom.

Jag börjar tro att det är en bättre service till hästägarna.

Att du har
tidigare tävlat upp till svår klass i hoppning och har mångårig erfarenhet av utbildning av hästar samt avel.
Har väl knappast med hovslageriet att göra :confused: Eller tävlade du, utbildade hästar och bedrev hästavel med en medveten tanke på att de erfarenheterna var Nödvändiga för att bli hovslagare?

stuv skrev:
Hej.

Det är just här som vi har ett av problemen.:angel:
Hovslagare som har sin försörjning tryggad genom ett annat arbete, som sen skor lite på tex kvällar till en lägre kostnad än de hovisar som har det som huvudinkommst.

Mvh Stuv

Tror att hon har båda lite på halvtid och jag kan garantera dig att förra året blev hon knappast inte fet på sitt tränaryrke.

Gnist skrev:
Att du har Har väl knappast med hovslageriet att göra :confused: Eller tävlade du, utbildade hästar och bedrev hästavel med en medveten tanke på att de erfarenheterna var Nödvändiga för att bli hovslagare?

Vad jag menar är att ju bredare erfarenheter du har med dig i bagaget ju större kunskap och förståelse för den enskilda individen har man. Detta gäller dock inte för mig vissa helt urkonstiga frågor från hästägarna(läs gärna ditt eget inlägg här ovan)

Jag tycker att det har det,ju mer erfarenhet ju (förhoppningsvis) mer kunskap har man. Fast för vissa verkar inte kunskap vara nödvändigt.

:smirk: Jag är van att bli betraktad som konstig, när jag ifrågasätter saker och ting, som för mig är helt obegripligt ologiska..Läs gärna ditt svar ovan, samt det jag citerade..:angel:
Konstigt nog kan man aldrig få riktiga svar heller....:cool:

Så då menar du i princip alltså att pga att jag har haft hund, tränat och tävlat i olika grenar i 26 år, samt så har jag jobbat med och avlat på hundar de senaste 12 åren. Då kan jag alltså med ditt resonemang ta ut dubbelt pris på mina trimhundar, mot de som har kortare hundägande och som ej tävlat/bedrivit hundavel fast de har likvärdig trimutbildning..

Intressant..

Mysaan skrev:
Tror att hon har båda lite på halvtid och jag kan garantera dig att förra året blev hon knappast inte fet på sitt tränaryrke.

Hej.
Jag menade lite mer generellt, att många har sin huvudinkommst genom annat jobb och sen skor lite ändå. Inget personligt alltså.

Mvh Stuv

Min hovis tar 650 kr för en helskoning inklusive skor med 2 broddhål.

Idag skodde jag min häst med 4 skor, varav 2 hade 4 broddhål och 2 bara 2 hål, och med snösulor runt om. Det kostade 875 kr. Snösulorna kostade 200 kr och arbetet 550 kr, resten var skornas kostnad.

Vanlig verkning på 4 hovar kostar 200 kr.

Men om vi säger att du nu kom efter den hovis jag har nu...nu har hästen inte haft en enda tappsko på 1½ år. Och så börjar han trampa av sig en sko i veckan igen...fast han går i samma hage (kuperad med stenar och allt = normal skogshage) och rids på samma sätt? Vad säger du om det? Han är som sagt inte trångskodd nu utan bra normalskodd.

Intressant att du tar upp priset angående min hovis...han har hållt på länge och jag minns att jag för femton år sedan valde bort honom för att han var en av de dyrare då (då betalade jag 450:- för den hovis jag hade och jag vet att denna var betydligt mycket dyrare). Nu minns jag tyvärr inte vad han tog då ...så att han skulle ha bränt ut sig för att han var billig stämmer inte...

Jag vet även ännu en hovis som är bland de dyrare häromkring (han tar 1000:- och uppåt för en skoning) som nyligen bränt ut sig...så det håller inte där heller...

Jag betalar nu ca 750:- för en helskoning per häst. Men jag ska erkänna att eftersom denna hovis fått ner min hästs tappskor till noll så skulle jag vara beredd att betala ytterligare ett snäpp högre taxa, men det är ju för att jag vet att han är extremt bra! Jag är dock livrädd att han ska höja för då kommer de andra i stallet att tacka nej till honom och då tar han inte min häst heller....

snigelfarmor skrev:
Hovslagare har ju väldigt kort utbildning för de pengarna de får anser jag. Å andra sidan värderas tunga (mans) arbeten högre, så enligt tradition ska hovslagaren springa ur stallet med 181 kr/timme efter skatt.

MEn herregud...det här var väl ändå ett oerhört korkat inlägg? Den här rörkrökaren som nämndes, hur lång utbildning har han? Inte ett år iallafall.och inte 2. Nu blev jag så arg att jag inte ens vet vad jag ska skriva...fan.

Bubbla skrev:
Men om vi säger att du nu kom efter den hovis jag har nu...nu har hästen inte haft en enda tappsko på 1½ år. Och så börjar han trampa av sig en sko i veckan igen...fast han går i samma hage (kuperad med stenar och allt = normal skogshage) och rids på samma sätt? Vad säger du om det? Han är som sagt inte trångskodd nu utan bra normalskodd.

Intressant att du tar upp priset angående min hovis...han har hållt på länge och jag minns att jag för femton år sedan valde bort honom för att han var en av de dyrare då (då betalade jag 450:- för den hovis jag hade och jag vet att denna var betydligt mycket dyrare). Nu minns jag tyvärr inte vad han tog då ...så att han skulle ha bränt ut sig för att han var billig stämmer inte...

Jag vet även ännu en hovis som är bland de dyrare häromkring (han tar 1000:- och uppåt för en skoning) som nyligen bränt ut sig...så det håller inte där heller...

Jag betalar nu ca 750:- för en helskoning per häst. Men jag ska erkänna att eftersom denna hovis fått ner min hästs tappskor till noll så skulle jag vara beredd att betala ytterligare ett snäpp högre taxa, men det är ju för att jag vet att han är extremt bra! Jag är dock livrädd att han ska höja för då kommer de andra i stallet att tacka nej till honom och då tar han inte min häst heller....

Hej Bubbla.

Jag tror inte disussionen om antalet tappskor per år, eller kostnaden för att få dom ditspikade gratis eller ej, ger mer för trådens läsare, kan vi inte lämmna den delen?

Det finns förmodligen många sätt att bränna ut sig på, dock så tror jag att en ansträngd företagsekonomi gör att det går fortare att få problem. Realistiskt sett så borde dock risken minska om man inte behöver jobba mer än vad kroppen orkar och det är givetvis olika från person till person.

Det är ju synd att du behöver vara rädd för att din duktiga hovis skall sluta komma, bara för att dina stallkámrater inte inser värdet av hans arbete så som du gör.

Mvh Stuv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka