hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Jag tycker det är lite märkligt att det skiljer så mycket i pris hos er hovisar :smirk: jag menar 100:-/ mil..? Vem f*n har den kostnaden på sin bil?
Om Jag köper skor, brodd och snösulor själv, är då 562,50/ häst billigt för en skoning? Har en jätteduktig hovis, men om han skulle börja ta ut det dubbla, så vete f*n om jag skulle ha honom kvar. Bara på en resa hit till mig,+ att han hunnit sko och verka några fler hästar här i byn samma dag, gör att den em han är här i byn, så tjänar han ca 2400:- brutto. Säg att det tar honom ca 5h (Inkl resa), så ger det honom en timpenning (brutto)på 480:- Det tycker Inte jag är dåligt betalt precis..

Man kan tycka att det är mycket pengar vid en första anblick, men det intressanta är hur mycket pengar han verkligen får i plånboken när alla kostnader och skatter är betalda.

När jag räknade på vad min bil kostade kom jag upp i 30-35 kr/mil, uppåt 40 kr/mil är nog inget man gör en vinst på med en stor, relativt ny bil. 100 kr/mil är kanske att ta i :) .

Gnist skrev:
Om Jag köper skor, brodd och snösulor själv, är då 562,50/ häst billigt för en skoning?
Jag skulle aldrig sko åt ngn som själv köper materialet delst p.g.a. att det nästan alltid blir fel storlek,kvalite samt att jag skor inte med annat än med det bästa kvalite som finns på marknaden och det går inte att finna på lågprisvaruhusen typ hööks,Börjes mm. Man skall oxå ha klart för sig att materialkostnaden är den LÄGSTA kostnaden i en skoning. Det som ni "vanliga" löntagare inte fattar är att vi har sociala avgifter,arbetsgivaravgifter,moms, bilkostnader,bensinkostnader,TRÄNGSELAVGIFT, flertalet skatter SAMT måste inneha ett antal olycksfalls försäkringar,sjukförsäkringar,avbrottsförsäkringar,invaliditetsförsäkringar enbart p.g.a. av att vissa av ER innehar mindre hanterade hästar eller hästägare som gladerligen äventyrar vår redan utsatta arbetsposition utifrån att arbeta med ett levande flycktdjur. Därtill inte minst våran ANSVARSFÖRSÄKRING samt medlemsavg. i föreningen.

Slutligen skall det väl bli ngt över till dom fortbildningarna som vi går och skall betalas med skattade medel vilket lätt uppgår till minst 40.000:- netto och allt detta enbart för att vi skall kunna ge Er ett bättre hantverk.

Gnäller man då som hästägare så tycker jag synd om dom stackars hovisar som orkar stå ut med ER.
Jag skulle sagt upp Er omedelbart utifrån hur arroganta och oförstående ni är både mot hovis och främst utifrån Er egen häst.

Pauling skrev:
När jag räknade på vad min bil kostade kom jag upp i 30-35 kr/mil, uppåt 40 kr/mil är nog inget man gör en vinst på med en stor, relativt ny bil. 100 kr/mil är kanske att ta i :) .

Och vad har du för bil samt tar den sig fram till alla stall (även på vintern) samt klarar av att konstant gå med minst 500 kg:s extravikt utan att ådra sig ökat slitage???

P.S. Har den oxå extrautrustning??? Jag menar inte för din skull utan för hästen skull.

Djurjouren skrev:
Hu rmånga hovslagare känner du som betalar moms och skatt på allt de skor?

Många! :)

Vi kan således förmodligen även klara av ekonomin i fall vi blir långtids-sjukskrivna, utan att gå i konkurs :smirk:

Mvh stuv

Bubbla skrev:
Sen vet inte jag någon hovslagare som bara skor fyra hästar om dagen heller...de använder gärna argumentet att det ska vara dyrare för att de ska kunna sko färre hästar och därmed hålla.QUOTE]

Jag vet en som BARA tar 2 helskoningar per dag. VITT

Lånar knapp.

Angående resekostnaden, tänk på att hovisen kanske vill åka tillbaka hem ochså.

Godnatt på er.

Som egen företagare själv, så har jag full koll på vilka skatter och avgifter man har då..:smirk:

Jag har Inte alls lika hög timpenning som ni har. Jag har däremot skatter, avgifter, försäkringar, materialkostnader, utbildningskostnader, medlemsavgifter etc precis som ni och Kan du tänka dig att jag går med vinst ändå....:eek: :angel:

Och Min hovis har inga klagomål på mig öht och inte jag på honom heller Jag köper samma sorts skor och brodd som han själv gör. I rätt storlek dessutom. Jag har heller inga problem att betala det han begär för sitt jobb VITT :smirk:

Men tydligen så är det förenat med en idiotförklaring när man undrar hur det kan komma sig att vissa är mer än dubbelt så dyra för samma jobb och som har samma omkostnader etc..

Mycket märkligt...:confused:

Edit: Tillägg: Jag har inga(har inte heller haft några)som helst finansiella problem med att hålla mina hästar med foder, utrustning, vetvård, hovvård mm...Var har du fått det ifrån?

Senast ändrad:

Okey, vi säger hälften då 90 kr/timme netto direkt i fickan (en skoning tar ca 1 timme) så mycket har inte jag i lön, det blir 181 kr x 6 timmar/dag x 20 dagar/månad = 21270 kr NETTO efter skatt. Det har inte ens jag brutto.
Bil och utbildning ingick ju i de 355 kr/som var avdraget.
Sen får ju varje person skaffa den bil de anser att de behöver, har råd med, använder dom den "privat" också så kanske dom har köpt en dyrare bil än dom behöver i jobbet.
Sen undrar jag lite om 905 kr var inkl skor, sulor mm eller om det tillkommer, för man kan ju inte räkna samma sak två gånger.

// en som funderar på att byta yrke:angel:

Åh vad tråkiga ni är

alltid ska det bli så tråkig stämning i diskussionerna...
Jaja jag tycker iallafall att de 1100 kr jag ger min hovslagare för en skoning är mer än värt det särskilt efter att ha läst att det bara är 181 kr ner i fickan på min hovslagare. Jag skulle själv tycka att det var en riktig skitlön rent ut sagt, efter det j***a slit som det är att stå där med böjd rygg med kanske bråkiga hästar som man inte känner mitt i smällkalla vintern och dessutom pappersarbetet hemma och resor.

Jag värdesätter hans 20 år i branschen och hur fruktansvärt fin min pålles hovar har blivit från att veterinären skällde ut förra ägaren för hur hon misskött hans hovar till att det nu ser ut som hovar.

Heder åt alla duktiga hovslagare!

Mvh Annika

Men hur ser du på tappskor då...om vi tar min häst som har tappat (trampat av sig) allt från en sko per vecka till som nu inga alls med olika (utbildade och erfarna) hovisar...uppenbarligen går det att sko honom så att han inte trampar av sig skor (han är inte trångskodd eller felskodd utan helt normalskodd). Hur pass mycket skulle du ta på dig "felet" som hovis? Jag menar, det blir ju en ganska markant skillnad i pris för mig om jag ska sitta och betala 200:- för tappskor varje gång om det blir en gång i veckan...

Sen är det ju så med pris för skoning...tillgång och efterfrågan...hovisarna kan bara ta ut det pris som hästägarna är beredda att betala och hästägarna får betala det de måste för att få hästen skodd...om hovisarna vill ha mer så får de söka sig till andra marknader och om hästägarna inte vill betala kanske de står utan hovis...

Min hovslagare var hos mig igår, jag har en ny häst sen 2 veckor. Det var första gången han var hos oss. Det var hans första vecka som utb hovslagare o han var jätte duktig!

Priset för detta blev 900kr. Det är en ökning på 300 kr för mig från min förra hovis, som har slutat. Det är en ganska stor skillnad.

Vi skulle boka en ny tid o då sa han att vi tar om 7 veckor igen,(han kommer tillbaka till alla efter 7 veckor). Det var ok, den här gången.

Men om jag har en häst som inte behöver skos var 7:e vecka då??? Hade ett halvblod som stod uppstallad i ett stall där hovslagaren kom varje måndag, (toppen)! Hon sa efter 10:e veckan att hästen behöver fortfarande inte skos... Det var jätte bra för min plånbok. Men nu måste jag tydligen sko hästen var 7 vecka... Tycker ändå om hästen kan gå längre utan problem så är väl det toppen. Kan jag spara lite någonstans så är det ju jätte bra. (Jag är student).

Sen hur kan den ena hovslagaren klara sig på 600 kr o den andra måste ha 900 kr. När de gör samma jobb?

Jag bad min pojkvän att bli hovslagare, då kan man bestämma pris o tid själv...

Oavsett vilken bil jag köper så får jag bara 29 kr/mil för att köra i jobbet (det är upp till mig om jag vill köpa en bil som kostar mer än det) Det var ju redan avdraget 355 kr/skoning.
Och det var ju 181 kr kvar efter skatter, bil, försäkringar moms mm. 181 kr för 1 timme = 4 timmar x 181 kr x 20 dagar = 14480 kr/månad EFTER SKATTER i fickan.

Då ska jag förtydliga mig och skriva att det gäller per häst. Mindre arbetssamt per häst alltså. Och mer pengar per häst oftast.

allroundhästarna skrev:
Oavsett vilken bil jag köper så får jag bara 29 kr/mil för att köra i jobbet (det är upp till mig om jag vill köpa en bil som kostar mer än det) Det var ju redan avdraget 355 kr/skoning.
Och det var ju 181 kr kvar efter skatter, bil, försäkringar moms mm. 181 kr för 1 timme = 4 timmar x 181 kr x 20 dagar = 14480 kr/månad EFTER SKATTER i fickan.

Syftar de 29 kronorna på en ersättning du får som hovslagare eller en ersättning du får från något annat jobb?

En hovis har ofta en lite större bil (läs dyrare) som ska orka med den utrustning som kunden kräver (alla skor i olika storlekar, broddar och söm, kanske en svetsmaskin mm mm). Den bilen kostar. 14480 kr i månaden är väl inte mycket? Då är inte kostnader för semester, utbildning, administration mm med. Eller tror du att det finns kunder som betalar under semesterprioden (betalar utan att få skott/verkat)?

Tror hon menar att summan: 14480:- är netto..Dvs vad han har kvar Efter alla skatter och avgifter och omkostnader etc..

Dessutom får väl hovisar dra av resor i arbetet på sin deklaration som alla andra?

allroundhästarna skrev:
Okey, vi säger hälften då 90 kr/timme netto direkt i fickan (en skoning tar ca 1 timme) så mycket har inte jag i lön, det blir 181 kr x 6 timmar/dag x 20 dagar/månad = 21270 kr NETTO efter skatt. Det har inte ens jag brutto.
Bil och utbildning ingick ju i de 355 kr/som var avdraget.
Sen får ju varje person skaffa den bil de anser att de behöver, har råd med, använder dom den "privat" också så kanske dom har köpt en dyrare bil än dom behöver i jobbet.
Sen undrar jag lite om 905 kr var inkl skor, sulor mm eller om det tillkommer, för man kan ju inte räkna samma sak två gånger.

// en som funderar på att byta yrke:angel:

Det verkar ju vara ett otroligt korkat yrkesval om man vill byta yrke, varför välja ett yrke med dålig betalning och risk för att slita ut sig i förtid. När man kan tex välja advokat á 1500 kr per timme, ett betydligt mer stillsammare arbete som sliter mindre på kroppen och är dessutom bättre betalt. En revisor har en timpenning på i runda slängar mellan 500-700 kr, rörmokare 500 kr i timmen, Så varför välja något som man vet inte kommer att bli ens yrke hela livet ut pga förslitningsskador.:confused:

hmmm... 14000 är väl ganska normalt att få ner i fickan för ett heltidsjobb... eller? Eller tycker ni att en hovslagare ska ha sämre lön än oss andra? Förstår inte problematiken.
Det är dyrt att ha häst. Visst det är surt att betala pengarna men det är en nödvändighet. Jag lägger hellre ut 1100 på en bra hovslagare än 500 på en dålig.
Jag vet också att min hovslagare skor inte min häst för att han tycker att det är roligt eller som välgörenhet. Ni som har duktiga hovslagare som är billiga GRATTIS till er. Där jag bor finns det inga bra som är billiga och att anlita en dålig existerar inte i mina tankar.

En hovslagere som tar mindre betalt, vad är det han drar in på? Tjänar han bara 8000 i månaden? eller är det sämre kvalitet på grejerna? Eller han kanske inte har någon ansvarsförsäkring? Skor/verkar han dubbelt så många hästar på en dag? Har han extrajobb? Eller hur ligger det till?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka