hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Choklad skrev:
Det är inte alls säkert att det ingår, jag vet på rak arm tre hovlagare här i trakten som kör vitt, de tar allihopa ca 900 kr för en skoning men tar 200 kr för en tappsko.

Då har jag en snäll hovslagare, för tappar någon pålle dojjan spikas den på utan kostnad för mig förutsatt att det inte är i slutet av skoperioden samt att skon finns kvar.
Nu har jag inte haft många tappskor på 4 hästar, 5 totalt på 10 år då pållen klev ur skorna vid transport vid ett tillfälle. Så detta kanske inte kan kallas för tappskor, när han klev av sig bägge. Men ingen av gångerna har jag betalat för att få tappskon åtgärdad, och vid en hovböld dök hovis upp inom loppet av ett par timmar.:bow:

Min hovis tar 900 kr för en normalskoning inklusive verkning och resersättning, han gör ett utomordentligt jobb vilket har sparat mig åtskilliga kronor på veterinära räkningar som jag har sluppit.

Min hovis jobbar så vitt det bara går :cool: Kanske skillnaderna i priset beror på Var i landet man bor också...

Jag skrev aldrig att de skor åtta hästar om dagen VARJE dag. Men ingen hovis jag vet (utom vår) skor så lite som fyra hästar per dag. Möjligen att de SKOR fyra men sen tillkommer åtminstone ett par tre stycken verkningar på det, och vad jag förstått så är det egentligen bättre betalt per utfört jobb på verkning (mindre jobb, kortare tid, mindre slitigt)?

En kompis till mig hade ut en hovis som tog 1080:- för helskoning senast (inkl. allt). Han hade tre hästar på det stallet (så reskostnaden+tid var utslagen på tre). Han erkände på rak arm att han hade verkat 8 hästar innan han kom...

Behöver jag säga att min kompis har bytt hovis...till en som är billigare och dessutom duktigare...

allroundhästarna skrev:
Stuv: Vilket yrke får 355 kr/skoning (ca 2130 kr/dag) i revisor, arbetskläder mm? Får du det? Isåfall måste jag byta yrke.
Dessutom så är revisor, arbetskläder, utbildning avdragsgillt så det blir inte så mycket!
Du fick även "kvar i fickan" = 181 kr I TIMMEN, det tycker jag är ganska bra betalt. (även om det skulle vara för 2 timmar)

Även material ingår ju i den pengen = skor exv. Bilar är som bekant inte heller gratis. Tycker inte det låter så farligt mycket med 355:-. De 181:- i timmen gäller ju bara så länge betalt arbete utförs. Allt papperarbete (för det handlar väl om egna företagare) utförs ju "gratis" kanske några timmar i veckan. På semestern dras heller inte in några pengar utan den måste också räknas av. Utbildningen både kostar och är inkomstlös. Så de 181 kronorna är säkerligen i verkligheten mycket färre.

Att verka hästar är mycket mindre arbetssamt än att sko. Det går inte att jämföra verkningar med skoningar.

Nu har jag dristat mig till att fråga en bekant som är hovis, dock inte min. Så jag lånar din uträkning stuv.

Kvar i fickan på hovis 181:-
-Skatt 87:-
-Sociala avgifter 87:-
Förtjänst innan skatter. 355:-
Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-
Skoningspris utan moms 724:-
Moms (skatt till staten) 181:-
Skoningspris med moms 905:-

Summan 355 kr som flera opponerade sig emot och tyckte var så fantastiskt stor, innehåller även de dojjor som hovis spikar på hovarna. Söm och hovslagar verktyg är ingalunda billiga, hur många raspar gör en hovis av med per vecka? Bilar är inte billiga att köpa, drivmedel är också mycket dyrt. De hovslagare jag känner kör runt i bil ala modell don efter person, ofta ganska bensinslukande saker eftersom kravet på fordonet är att kunna ta mycket vikt samt ta sig fram på ibland otillgängliga ställen. Alla har ju inte motorvägen rakt in på stallplan, återanskaffning måste förmodligen ske betydligt oftare än vad man normalt anser på en företagsbil. 5 år lär väl inte en hovlagarbil hålla tänker jag, och kunden vill inte vänta på sin hovis bara för att denne har bilen på verkstad lite då och nu.

Telefon används flitigt av en hovis, att anmäla sen ankomst eller faktiskt även behöva ringa glömska hästägare som inte kommer ihåg att hästen skall skos. Ansvarsförsäkring i detta yrke är inte billigt, pappersarbete för ett litet enmansföretag utan fakturering brukar ta ca 2 timmar per dag. Dessa 2 timmar måste någon betala, och det är alla hästägare som hovis träffat under dagen, så slutsumman sjunker. Årsavslut är inget för den med tummen mitt i handen, här måste man anlita revisor.

Så egentligen stuv, hur går det ihop? Jag hoppas att du inte även har fakturering, för iså fall antar jag att du har mycket långa dagar när spikandet har slutat.:eek:

Boj skrev:
Så egentligen stuv, hur går det ihop? Jag hoppas att du inte även har fakturering, för iså fall antar jag att du har mycket långa dagar när spikandet har slutat.:eek:

Hej Boj.
Personligen har jag inga problem att få det att gå ihop, men rik blir man kanske inte och varje intjänad krona luktar mer svett än spekulation. :smirk: Men jag trivs ypperligt. :)

Frågan är hur mina kollerger som endast kan ta ut priset 600:- för en skoning får det att gå ihop.

För övrigt så är 905:- för en skoning ett pris som jag tyckte var lämpligt att diskutera runt, jag debiterar mer än så för att kunna försörja mig på detta yrke.

Mvh Stuv

allroundhästarna skrev:
Stuv: Vilket yrke får 355 kr/skoning (ca 2130 kr/dag) i revisor, arbetskläder mm? Får du det? Isåfall måste jag byta yrke.
Dessutom så är revisor, arbetskläder, utbildning avdragsgillt så det blir inte så mycket!
Du fick även "kvar i fickan" = 181 kr I TIMMEN, det tycker jag är ganska bra betalt. (även om det skulle vara för 2 timmar)

Hej,

335 x 4 = 1420:- på min räkneapparat. förmodligen en normal dagsutgift för ett mindre företag för alla företagets omkostnader, men kom ihåg att detta är ett räkne exempel och det kan säkert se olika ut för olika yrkesmän/kvinnor.

Jag har inte nämmnt nåt om nån timlön, det har andra gjort här och de har alla missat att ta med den arbetstid som inte är direkt debiterbar till kund. Personligen så räknar ja 2 timmar på en skoning om jag tar med allt annat som hör till företagandet.

Nämner en en gång, jag klagar inte, jag skrev denna tråd för att ni hästägare skulle få se vart pengarna tar vägen, samt att jag tycker att alla yrkesarbetande hovslagare skall kunna få ta ut en skälig lön.

Mvh Stuv

Gnist skrev:
Min hovis jobbar så vitt det bara går :cool: Kanske skillnaderna i priset beror på Var i landet man bor också...

Hej.

Ja det är ju det som är så konstigt, det kan ju inta vara mindre jobbigt att sko hästarna i norrland än vad det är i tex skåne:confused:

Mvh stuv

Prick skrev:
Att verka hästar är mycket mindre arbetssamt än att sko. Det går inte att jämföra verkningar med skoningar.

Hej.

Jag och många med mig tycker precis tvärtom. Skor man hästen så får man vila ryggen när man riktar skor och borrar hål osv. Står man bara och verkar flera hästar så kröker man ju rygg hela tiden.

Mvh Stuv

stuv skrev:
Hej.

Ja det är ju det som är så konstigt, det kan ju inta vara mindre jobbigt att sko hästarna i norrland än vad det är i tex skåne:confused:

Mvh stuv

Kanske inte lika "lättlurade" kunder här uppe..Vi betalar gärna ett skäligt pris och godtar inga ockerpriser :angel: :cool:

Choklad skrev:
Det är inte alls säkert att det ingår, jag vet på rak arm tre hovlagare här i trakten som kör vitt, de tar allihopa ca 900 kr för en skoning men tar 200 kr för en tappsko.

Hej.
Om vi leker med tanken att en hovslagare bara skulle ägna sig åt att köra runt och slå på tappskor åt folk för 200:- st, så lovar jag att denne snart skulle sluta med det och kanske börja dela ut tidningar i stället :idea:

Jag vet inte varifrån begreppet "tappskogaranti" kommer igentligen, Köper man en belysningsarmatur av en elektriker som kommer och monterar den så kan man nog inte ringa efter ett halvår och säga att nu får du komma och byta lampan för den har gått sönder och
-du skall göra det gratis.

Sen kan man ju vara snäll och slå på skor för en mindre summa om man ändå är i samma stall eller har vägarna förbi, men det där med att det ska vara "gratis" håller inte för någon i längden.

Mvh stuv

Gnist skrev:
Kanske inte lika "lättlurade" kunder här uppe..Vi betalar gärna ett skäligt pris och godtar inga ockerpriser :angel: :cool:

:smirk: Nä, jag förstår det, för där är väl bensinen mycket billigare och det är ju inte så långa avstånd att köra heller, och väldigt gott om heltidshovslagare va?
Jag som fick för mig att Y-län håller på att avfolkas, undra varför?

Sorry, kunde inte låta bli. ;)

Mvh Stuv

Men det beror väl också på varför en häst tappar skon? Om den har trampat av sig den eller om den är dåligt påspikad så att den "lossnar av sig själv" (jo jag har varit med om det med en utbildad hovis)?

Jag antog att resekostnaden inte var inräknad i ditt räkneexempel? För den måste ju variera mycket och då känns den inte så relevant att ta med i ett exempel.

Angående priser i olika delar av landet så är det väl i alla fall så att allt är dyrare i storstadsområdena? Men det är ju också så att levnadsomkostnaderna är dyrare för både kund och hovslagare. Vilket gör att alla måste dra in mer pengar någonstans. Sen är det väl också så att skoningskostnaden måste stå i någon slags proportion med vad resten av hästeriet kostar? I dagsläget är skoningen min näst största post per månad på mitt hästkonto...skulle jag betala över 1000:- skulle det vara den största, dvs mer än vad jag betalar för stallhyran...

Vi har rätt så gott om hovisar Ja. Bensinen kostar förmodligen lika mycket och min hovis åker 4½ mil för att komma till mig.
Avbefolkas :confused: Läste att inflyttningen hade varit över det normala i kommunen under 2005, så det är nog snarare tvärt om :D

Jag ser inget skäligt i att betala någon närmare 1000:- för 1½ h jobb och 40 minuters bilresa..

Bubbla skrev:
Men det beror väl också på varför en häst tappar skon? Om den har trampat av sig den eller om den är dåligt påspikad så att den "lossnar av sig själv" (jo jag har varit med om det med en utbildad hovis)?

Jag antog att resekostnaden inte var inräknad i ditt räkneexempel? För den måste ju variera mycket och då känns den inte så relevant att ta med i ett exempel.

Angående priser i olika delar av landet så är det väl i alla fall så att allt är dyrare i storstadsområdena? Men det är ju också så att levnadsomkostnaderna är dyrare för både kund och hovslagare. Vilket gör att alla måste dra in mer pengar någonstans. Sen är det väl också så att skoningskostnaden måste stå i någon slags proportion med vad resten av hästeriet kostar? I dagsläget är skoningen min näst största post per månad på mitt hästkonto...skulle jag betala över 1000:- skulle det vara den största, dvs mer än vad jag betalar för stallhyran...

Hej.
Visst är det så, men på normala hovar så lossnar skor vanligtvis "inte av sig själv" om det är ett väl utfört arbete på en hov med "friska" väggar att spika i.

Du har rätt i att resekostnad inte var med i mitt exempel, anledningen till att jag nämnde det i mitt "dåliga" svar till Gnist va att reseersättningen som månnga hovisar debiterar ofta inte ens räcker till företagets faktiska bilkostnad. Är det då även långa resor så går det åt mycket "obetald" tid i bilen mellan kunderna.
Jag har talat med en hovis i norrland som åker så långt att h*n tar in på hotel för att övernatta innan hemresan igen :crazy:

Mvh Stuv

Nä, nu får vi se vad de andra på tråden tycker, dags och laga mat

Mvh

*kl*

Angående resersättning så är ingen av de hovisar jag nyttjat här ner billiga i bensin. :crazy: Den jag har nu tar 75 kr för 1½ mil. Det blir 50 kr milen och så mycket kostar inte bensinen. Och förmodligen inte driften heller på en Volvo an halv ny modell.

Den hovis jag hade innan tog 150 kr för 1½ mil vilket ger 100 kr milen. Vilka bilar kostar så mycket i drift???

Kan tillägga att båda kör detta vitt så där är det ingen skillnad.

Jag har diskuterat det här med priser/utgifter med min hovis så jag är inte förvånad över din uträkning. Jag har svårt att förstå hur så många kan gnälla över priserna. Visst det svider i plånboken när man ska betala, men samtidigt vet jag att ingen blir stenrik av att sko, det är ett tungt jobb, för detta arbete ska man förstås få vettigt betalt.

Utöver redan specificerade kostnader så kan det behövas div försäkringar. Vad händer om hovisen är sjuk en längre tid och inte kan sko? Pensionsförsäkring kan också vara bra, det är något som många anställda har som förmån via jobbet, en egen företagare måste stå för allt själv. Och som redan nämnts, pengarna måste även täcka semestern, om hovisen kan ta semester. Ofta tar de inte ta ledigt mer än 2-3 veckor i sträck för att inte kalenderna ska braka ihop fullständigt, det är också något jag tycker kan vara värt en bra lön.

Jag förstår inte varför vissa som inte har råd skaffar häst utan att ha klart för sig innan sitt införskaffande dom fasta kostnaderna det medför. Kommer alla oförutsädda utgifterna oxå som en "chock"???

Det är pinsamt att höra detta gnäll över dom uträknade faktiska kostnaderna som vi utifrån vår yrkesgrupp skäligen är berättigade till.

Vänj Er vid tanken, snart kan allt vad svartskoning heter vara förbjudet, tänk först om ni verkligen har råd att införskaffa en häst innan ni har införskaffat den.

Det är faktiskt inte var man egendom att äga en häst utifrån dom kostnader det medför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka