hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Jo vi kan lämna diskussionen om tappskor...jag ville bara belysa ett ämne där det uppenbarligen också finns olika åsikter om vad som är praxis. Precis som resten av hovaslageriet och betalningen där. För mig skulle det ju också kunna innebära en enorm skillnad i totalsumma för skoning.

Tyvärr tror jag att det är få hovslagare som är så pass framsynta att de tänker att: "jag skor fyra hästar om dagen nu och då kan jag jobba i det här yrket hela livet med en "normal" lön". Personligen tror jag att de är som människor är mest, dvs finns det möjlighet att tjäna mer pengar så gör man det. Och hästar att sko finns det ju alltid! Kanske är det så att kan man ta 1000:- för en skoning så orkar man lite fler hästar för att man ser dollartecknen framför ögonen? Det skulle ju i så fall inte vara unikt för hovslagare...

Ja jag skulle ju tycka att det var katastrof om vår hovis slutar komma, eftersom jag är så otroligt nöjd med honom. Jag vet också att de andra i stallet uppskattar hans arbete jättemycket. Dock är det nog så att har man en normal häst utan tappskoproblem och utan några krav på specialskoning så spelar det lite mindre roll hur duktig hovisen är. De andra hovisarna vi har haft i stallet har också varit duktiga, men uppenbarligen inte tillräckligt skickliga för att få min hästs skor att sitta kvar. Men helt klart godkända för en normal häst. Så för dem som har turen att ha en sån känns det säkert onödigt att betala mer för det.

Apropå vem det nu var som skrev att vi hästägare skulle få köra hästarna till hovisarna istället; det gör jag! Jag kör dotterns ponny (som står i annat stall än min häst) till min hästs stall så att denna mycket duktiga hovis ska sko henne också.

hovis skrev:
Skulle det för dagens hästägare vara bättre om alla hovisar öppnade egna smedjor och vägrade åka ut till stallarna och sko och hästägarna i stället fick ta och själva transportera sina hästar till hovis smedja så som den va förr i tiden???

Min hovis har det så. Vi lastar och kör hem till henne med hästarna. Fördelar för oss: Jag slipper förbereda i stallet hemma. Ingen väntetid -säger hon att jag ska vara där 11:30 så står hon beredd med hammaren 11:30. Fördelar för hovis: Hon skor på anpassad arbetsplats med bra belysning (egentligen är det en fördel för mig eftersom det resulterar i ett bättre jobb), slipper släpa verktyg, kan sköta sina stallsysslor i pauserna osv.

Billigare vet jag inte om det blir, hon tar rekommenderat pris och jag är så nöjd med både arbete och prissättning så jag kör gärna.

Senast ändrad:

Fler och fler här i Skåneland bygger smmedjor hemma.

Min 'mäster' har precis byggt en, och siktar på att ställa om till mera 'hemmajobb'
Det kommer att bli markant prisskillnad på skoning borta och hemma.

Många av hans kunder tycker att detta är kanon, att kunna åka hem till honom och få hästen skodd på ett ställr anpassat för ändamålet, med all tänkbar eventuell utrustning och material.

Nu håller ju 'mäster' på med en hel del 'sjukskoningar' och rehabilitering av olika skador, så detta blir ju bara bättre.

Vidare angående reseersättning:
Det är inte bara kostnaden för bilen som skall betalas, utan även inkomstbortfallet som blir under tiden man kör.
Rekommenderad reseersättning för att kompensea allt detta från hovslagarföreningen ligger på 90 kr/mil.

De flesta jag känner tar fortfarande ut 15 kr/mil, vilket är rena brakförlusten, och betalar inte mycket mer än dieseln som bilen dricker (ca 12 kr/mil)

Hug your horses! (or farriers)
/Mike - fortfarande hovslagarelev.........:devil:

vdb skrev:
MEn herregud...det här var väl ändå ett oerhört korkat inlägg? Den här rörkrökaren som nämndes, hur lång utbildning har han? Inte ett år iallafall.och inte 2. Nu blev jag så arg att jag inte ens vet vad jag ska skriva...fan.

varför arg, konstigt.

En rörmokare har 3 års gymnasieutbildning plus 2 år med skitlön och en chef som bestämmer vilka smutsiga utrymme man ska krypa i som lärling och kanske sen med. Hur många år (veckor) har en hovslagare? Och vilken frihet har man inte i sitt jobb. Man är respekterad från dag 1 på arbetsplatsen (stallet) och bestämmer själv vilka jobb man ska ta.
Ibland har man inte ens utbildning utan går bredvid och tjänar pengar samtidigt som man utbildas, Toppen! Varför klaga över 180 spänn i timmen i fickan när man är egenföretagare med ett fullständigt fritt och intressant arbete, det finns värre jobb. Ex sk Kvinnoyrken med 60 spänn i fickan, jobbig landstingschef, skvallrande arbetskamrater och åratal av ryggont.

Ang bil i tjänst, man drar av bilen, samt att de flesta nog kör med sin bil även privat. De flesta jag känner bytar ändå bil var 3-6 år, även om en hovslagarbil kanske sjunker mer i värde än en endast privatkörd volvo gör.

Hovslagare har inte tänkt tanken att det är de höga priserna på vita hovslagare som gör att de svarta har en marknad? Jag tror nämligen inte att de svarta hovisarna sänker sig om ni andra sänker er. Stå i kallt stall och sko för 200 spänn är inte värt det, däremot för 500:- OM rek pris (ej i sthlm) vore 600-750 spänn hade kanske svarta hovslagare varit tvungna att fixa ansvarsförsäkring för att matcha de vitarbetande, för det är vanskligt att utan egen hovkunskap anlita en svart hovslagare som sticker så fort de gör ett misstag och hästen behöver vet vård.

btw. Jag betalar 550 spänn med skor svart till min UTBILDADE hovslagare. Hellre det än 800 till vit hovslagare som jag inte är nöjd med. Har provat 4 innan jag hittade "my man!"

Välkommen att ilskna till nu, eller diskutera. :D

snigelfarmor skrev:
btw. Jag betalar 550 spänn med skor svart till min UTBILDADE hovslagare.

Jamen det va väl lojalt av dig att dels sätta DIN hovis under skattemyndigheternas granskning samtidigt som du sätter dig själv i den position att ovanpå allt bli tvungen att betala hans skatteskyldiga avgifter.

Ännu ett av dina kloka inlägg.

Va?? Hur i hela friden tänkte du nu? Vilka är hans skatteskydiga avgifter och hur sätter jag han under granskning?

Hans skatteskyldiga avgifter är naturligtvis det han drar in när han skor. Men iom att han inte deklarerar för dem så skattar han ju inte. Vilket är synd för många parter. Han (och många fler som jobbar svart) "glömmer" bort att de en dag blir gamla och ska ha pension. Vi har skattesystemet i Sverige som grundar på att skatt betalas in för att alla ska kunna nyttja skola, sjukvård, äldreomsorg etc. Och jag antar (om vi ska hålla oss till hovslagare) att de som skor "vitt" inte betalar ansvarsförsäkringar för nöjes skull. De försäkringarna har nog sin funktion. Sedan finns också ett stort problem för hovslagare. Riskerna att bli (svårt) skadad är mkt stor, den sjukpenninggrundande inkomsten måste bli väldigt låg om man baserar sin inkomst på svartjobb. Jag måste säga att jag föredrar en "vit" hovslagare framför en "svart". Men jag förstår varför de jobbar svart.

Jag kan bara hålla med! Jag föredrar såklart ett kvitto, men eftersom de utbildade vita hovisarna häruppe skor som idioter så vill jag inte anlita dem.

Ska säga att min nuvarande hovis bara skor 1-2 om dagen, han jobbar inom vården full tid annars och så har han jobbat vitt som hovis i 10-15 år innan så han har nog en liten pension hoppas jag. Han är iallafall guld värd!

snigelfarmor skrev:
och hur sätter jag han under granskning?

Utbildad hovslagare i Umeå som tidigare skott på heltid och som nu jobbar inom vården och skor svart vid sidan om. Du har skrivit vad din häst heter och därmed kan man säkert hitta var den står. Det är väl ganska lätt att få fram vem din hovis är för den som vill det, och de hovisar som håller sig till reglerna är kanske intresserade av att få sånt stoppat.

Bra tråd!

Jag har haft samma diskussion med min hovis, det blir inte så mycket över efter avgifter osv...

Sist han var ute kostade det 1000kr (skor, snösulor, 4 brodd per sko) och jag tycker han är väl värd sina pengar! Han fyller snart 50 och har bestämt sig för att dra ner på hovslageriet då han vill må ok när han går i pension...Skulle aldrig vilja bli hovslagare, vilket slit:crazy:

Min hovslagare har har "tappsko-garanti" vilket innebär att han kommer samma dag eller dagen efter jag har ringt:) Har haft samma hovslagare i snart tre år och har väldigt sällan tappskor. Han brukar ta en hundring för det.

jo, om man orkar så kan man nog sätta dit ALLA svarta arbetare inom ett område. Jan Brink och ALLA andra proffsryttare har svart arbetskraft har jag hört här, men inte händer det ett skit för det. Nämn 1 travtränare som aldrig haft svart arbetskraft? Eller en egenföretagare som aldrig tagit på sig något svart, tror tom att både vdb och hovis gjort nåt svart nån gång, vem har inte det?

Säger inte att det är rätt, det är synd att jag inte har en vit hovis, men eftersom den bästa inte har företag längre är det svårt att lösa det ur ett djurskyddsperspektiv.

"Snigelfarmor": Jag håller med dig till 99% av allt det som jag läst.
Bor man i en kommun som har en yta på 10 mil x 10 mil och det finns endast en (1) hovslagare som tillhör hovslagarföreningen och "har utbildning" så är det lättare att hitta de "svarta" än de "vita". De flesta andra är "självlärda", har gått någon kurs, min nuvarande hovis lärde sig att sko hästar i det militära när han gjorde lumpen på 50-talet. Men vilken "kille", han har fått bort hästens otäcka sprickor som jag haft i annan tråd.:bow: :bow:

Den hovis som är med i hovslagarföreningen är ändå billig; 500 kr för skoning runt om (exkl. skor och sulor) men inkl. moms och resor och tappskogaranti i 4-5 veckor.
Jag utnyttjar båda.

Nej.
Nu blir jag nyfiken, Vem är Bosse?!

Umes sämsta militärutbildade hovslagare. tar 350 med skor, och kapar tån, höga trakter, anser sig veta allt om balansering av hovar för att han har en travhäst som har vunnit nån gång. Man kan ha han till tappsko, men helst inget mer, för efter 3 gånger ser hoven inte ut som en hov längre. Han är även känd för att sömsticka eller kapa av tån för nära så att det kan komma blod.
Hans mål med hoven är att minska skostrl, och bygga upp trakten och hugga av tån så att hästen får en snabb överrullning (om man rider dressyr, som han själv säger) Han skor rätt många på Umåkertravet.

Jag PM:ar dig och frågar vem du har!

Men alltså!?? Det kan väl ändå inte vara meningen att den här tråden ska uppmana folk att anlita svartarbetskraft? Jag tjänar inget på att sko svart, det är bara en myt! De som tror de kan inte simpel matematik, ok att du tjänar på det. Men om det går åt helvete då?

Nu måste väl ändå moderator ta och rensa upp inlägg som faktiskt indirekt uppmanar till svartjobb...

snigelfarmor skrev:
Jag kan bara hålla med! Jag föredrar såklart ett kvitto, men eftersom de utbildade vita hovisarna häruppe skor som idioter så vill jag inte anlita dem.

Bara en fråga, har du kompetens nog att bedömma det?

snigelfarmor skrev:
!

Förövrigt tycker jag det är jäkligt märkligt att en som pluggar till djurskyddsinspektör manar till svartskoning, läs själva under Snigelfarmors presentation...

"läser till djurskyddsinspektör och det är därför jag bor i umeå, och jag älskar snö!"

jag har kompetens nog för det ja, och jag uppmanar INTE till svartarbete, tvärtom! Du läser som du själv vill, är det personligt eller?

snigelfarmor skrev:
jag har kompetens nog för det ja, och jag uppmanar INTE till svartarbete, tvärtom! Du läser som du själv vill, är det personligt eller?

På vilket sätt skulle detta vara personligt!?? Jag bor lite mer än 40 mil från dig så jag har inget som helst ekonomiskt intresse av detta, men jag kanbara läsa i princip att hellre svart än vit i dina rader. Tänk på att detta är olagligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka