hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Snuffsan skrev:
När samma jobb kostar 1635 kronor i Stockholm och 750 kronor i Skåne så tycker jag att det är märkligt. Smärtgränsen vad folk kan och vill betala finns ju någonstans.

Jo så är det, fast när personen sen har valt ett annat alternativ för att lindra smärtgränsen i pluskan så har istället smärtan drabbat hästen fast i annan form. Och återigen har ägarens plånbok blivit drabbad pga en oväntad veterinärkostnad, och över ägarens smärtgräns.

Nu tycker väl jag iofs att dessa 1635 kr är väldigt dyrt, har själv aldrig betalat dessa slantar för en skoning. Men då har inte jag vad som räknas som tung häst, vilket gör att priset blir billigare. Min hovis håller sig till riktprislistan, och det gör säkert en stor skillnad i priset om hovis även har ett annat jobb pararellt. Då går det ju an att sänka priset och välja en lägre lön, värre är de för dem som inte har något annat jobb och skall försörja sig på detta.

sjoberga skrev:
Så du menar att hela hovslagarkåren är illegal? Nu måste du skoja!

Vill verkligen alla hästägare bidra till ekonomisk brotsslighet som Tiagirl skriver????????
De jag anlitar är "vita".

*kl*
Det har visat sig att hästskor i storlek 21.5 x 21.5 cm (motsv ca nr 12) är svåra att få tag på. Hästen som ska ha dem är en Shire som inte är jättetung men har ganska maffiga hovar..
I går stod jag vid städet och tillverkade ett par som kommer att passa. Det tog mig ca 1.5 timme. Sen ska skorna spikas på med allt vad det innebär. Vad är "rimligt" pris för detta jobbet??

Alternativet vore ju ett par köpeskor i strl 10 som blir för små.. Inget vidare tycker jag.

Kan jag debitera 750:- i timmen för smidet, likt en vanlig verkstad? Det skulle göra ett skopris på 1.5 x 750 + moms = 1406.25 För skorna!!
Sen tillkommer ju skoningsjobbet och resan dit...

Summa sumarum skulle det sluta på runt 2500:- !!!

Ska jag pruta med mig själv och ta vanligt skopris för skorna?
Tyck gärna till om ovanstående "problem".

Kicki_J skrev:
Vaddå bidra till ekonomisk brottslighet?:confused: Ja, kanske är det det vi gör, men "shit happens you know!" I slutänden så ser man till sig själv och sin egen plånbok, inte f-n bryr jag mig om hovis betalar sina avgifter om h*n är duktig och dessutom billig! Jag tror att majoriteten av alla hästägare resonerar som jag, eller är jag helt fel ute? Jag betalar hellre 250 kr för en skoning utan kvitto än tusenlappen för en skoning med kvitto. Vad ska jag göra med kvittot då, jag som inte får dra av!? (jo, jag VET att den innefattar ansvarsförsäkring)
Under alla mina år med häst (26) så har jag haft sammanlagt sex hovslagare, EN har lämnat kvitto, även om alla utom en har haft sk vita priser. Det säger väl allt om hur seriösa hovslagarna är i sin prissättning?!

Men att du INTE får kvitto måste inte betyda att hovisen inte redovisar sin inkomst. Det är dock misstänkt...

Men det är det jag är ute efter: Varför resonerar så många hästägare att de själva kan bestämma vilka lagar man ska följa och inte? Men den diskussionen har förts i andra trådar och från dem drar jag slutsatsen att det helt enkelt är många hästägare som anser sig ha den rätten. Däremot klagas det sedan i andra forumtrådar på samhällets bristande resurser, vilket är höjden av dubbelmoral. Diskutera inte samhällets resursbrist om ni samtidigt aktivt bidrar till den genom att köpa svarta tjänster/produkter!!! Men det var lite off-topic, f'låt...

Naturligtvis måste du ju ta mer betalt för specialsmidda skor, än för fabrikstillverkade massproducerade skor. Det säger ju sig själv!
Så länge hästägaren är medveten om detta Innan tillverkningen av skorna och har fått ett kostnadsförslag på hur mycket "hela kalaset" kommer att kosta och godkännt det hela.

Hehe... Själv så försöker jag slå på tappskor själv. Men bara om den gamla skon hittas... Slog på rätt många tappskor åt folk i stallet där vi stod förut. Det gick fortare och smidigare till för ägarna eftersom jag ändå var där hela dagarna.

Det underlättar en hel del att ha tappskokompentes :bump:

Hej.
Snacka om "guldskor" :)

Vill man inte smida skorna själv, så finns det en bra genväg :idea: enklare för hovslagaren och billigare för kunden.

Man tager 2 par skor, kapar av trakten på alla 4 skorna, sen svetsar man dit en "ny" traktdel" som har lagom längd. Ett par blir skrot eller kanske tåskor till en elefant:rofl:

Ni förstår snart hur jag menar....

Utanför tråden, ja vet.

Alltid känsligt ämne detta med priser.
Som yrkesgrupp är vi alldeles för billiga, dom som tar normalpriser kallas för "dyra"
Vi konkurerar ständigt med svartknackare som bara vill tjäna en extra hacka då och då.
Vissa nya företagare i branchen vet inte att man vanligtvis i alla brancher har påslag på alla material man köper in, det gör att priserna diffar onormalt mycket på samma tjänster.
Att man inte lär ut mer företagsamhet på hovslagarskolor är en gåta.
För hovslagerierna i det här landet ska vara livskraftiga så måste priserna upp.
En del hästägare är inte så kunniga och ger hellre 300 än 1000 för höra järnet slå mot stallgången.
De långsiktiga effekterna av felaktig skoning känner man inte till eller så bryr man sig inte.
Går hästen sönder så får man ju den utdömd och kan köpa en ny.
Hur länge försäkringsbolagen köper detta vet ingen.
Jag och nästan alla mina kollegor har rygg,knä,axel,armbågsproblem
Hur värderar man sånt?
Mycket gnäll men trots det så stortrivs jag med mitt jobb.

Fast jag har faktiskt aldrig sett sambandet dyr hovis = bra skoning, billig hovis = dålig skoning.

Hos mig har dålig hovis inget att göra, oavsett om han kostar 100:- eller 1000:- per skoning. Jag är rädd om min häst! Och jag tycker att jag kan så pass mycket om mina hästar och skoning att jag ser om det är ett dåligt gjort jobb. Sen är det också viktigt för mig att kunna ha en bra dialog med min hovis, skulle inte vilja ha en som jag inte kunde diskutera med och fråga saker jag undrar oavsett hur bllig han var.

Självklart ska du ta extra betalt för specialskor, fast 1400:- för ett par skor, det känns inte så rimligt. Är skorna svåra att få tag på eller omöjliga? Om de bara är svåra kanske det vore ett bättre alternativ att beställa hem ett lager (som hästägaren får stå för) till ett något lägre pris? Annars får du ju ta en diskussion med hästägaren och se vad ni tycker känns rimligt för båda.

*lånar första bästa lediga knapp*

Detta är ett väldigt diskuterat ämne i vårat stall. Såväl sko vitt eller svart såsom priset.
Min åsikt är relativt enkel, förundrar mig över folk som köper mer eller mindre dyra hästar, stallar dom för tusenlappar i månaden men sedan gnäller över hovslagar-priser. Jag kan inte sko mina hästar själv, har inte en tillräckligt tålig rygg att ens lära mig. Mina hästar är viktiga för mig. Ingen hov ingen häst. Dvs anlitar utbildade hovslagare med referenser, betalar vitt och ärligt talat bryr jag mig inte om det kostar 850kr eller 1500kr per helskoning. Vad jag bryr mig om är att hovarna ser bra ut, att vinklar ses efter och att jag kan ha en dialog med min hovslagare.
En utbildning kostar pengar, och en hel del hovslagare vidareutbildar sig, inte det heller gratis. De jag har anlitat har en himla service med tappskor (kommer ut på en söndag om den ömfotade travaren tappar en sko) och svarar gärna på mina oroliga frågor angående broddtramp, sprickor eller vad det nu kan vara som dyker upp. Och en hovslagare har en begränsad yrkestid, knän och rygg tar stryk. Sist jag hörde var i medelmått en hovslagare yrkesverksam i mellan 5-10 år, sedan får man byta jobb pga krämpor. Varav i min åsikt är ni krakar till hovslagare nästan underbetalda. Jag betalar gärna för den service jag får, för mig är hovslagaren lika viktig som maten för hästen. Och kan inte förstå hur man skiter i att verka eller sko sin häst för att man inte har råd, för då bör man inte ha häst i mina ögon. Och nej är inte rik eller gjord av pengar, men jag prioriterar grundhälsan hos mina djur. ;)

Bubbla skrev:
Självklart ska du ta extra betalt för specialskor, fast 1400:- för ett par skor, det känns inte så rimligt. Är skorna svåra att få tag på eller omöjliga? Om de bara är svåra kanske det vore ett bättre alternativ att beställa hem ett lager (som hästägaren får stå för) till ett något lägre pris? Annars får du ju ta en diskussion med hästägaren och se vad ni tycker känns rimligt för båda.

Glömde visst att ta betalt för materialet kom jag på... Det blir runt 75 kr till men det kan jag bjuda på :rofl:

Just den här modellen lär vara omöjlig att köpa. Stora skor finns säkert (vet inte säkert var) men då är de så förb...at tjocka, vilket jag tycker är onödigt till en häst som inte väger så mycket utan bara har stora fötter.
Hästägaren och jag har, precis som du sa, jämkat lite på priset. Allt för att det ska bli rimligt för alla parter och hästen får skor som inte är för klumpiga eller för små.
Men sen på samma gång så undrar man ju lite var annars man själv skulle få avdrag på betalningen om det visar sig att specialtjänsten blir orimligt dyr...
Hos tandläkaren? Eller hos bilverkstaden? Knappast va?

Nåja..

stuv skrev:
Vill man inte smida skorna själv, så finns det en bra genväg :idea: enklare för hovslagaren och billigare för kunden.

Man tager 2 par skor, kapar av trakten på alla 4 skorna, sen svetsar man dit en "ny" traktdel" som har lagom längd.
Intressant att just du föreslår en dylik metod.... Haha.. När jag tipsar dig om att det faktiskt finns svets så brukar jag få en grimas till svar..:rofl: (obs internt skämt)

Boj skrev:
.

Nu tycker väl jag iofs att dessa 1635 kr är väldigt dyrt, har själv aldrig betalat dessa slantar för en skoning. Men då har inte jag vad som räknas som tung häst, vilket gör att priset blir billigare. .

Min häst räknas knappast som tung häst heller.... Han tar detta pris när han skor ponnisar också...

Pinge skrev:
Glömde visst att ta betalt för materialet kom jag på... Det blir runt 75 kr till men det kan jag bjuda på :rofl:

Just den här modellen lär vara omöjlig att köpa. Stora skor finns säkert (vet inte säkert var) men då är de så förb...at tjocka, vilket jag tycker är onödigt till en häst som inte väger så mycket utan bara har stora fötter.
Hästägaren och jag har, precis som du sa, jämkat lite på priset. Allt för att det ska bli rimligt för alla parter och hästen får skor som inte är för klumpiga eller för små.
Men sen på samma gång så undrar man ju lite var annars man själv skulle få avdrag på betalningen om det visar sig att specialtjänsten blir orimligt dyr...
Hos tandläkaren? Eller hos bilverkstaden? Knappast va?

Nåja..

Hur stora är skorna? Om vi pratar t ex. kerkhert storlek?

Sen är det i och för sig skillnad på jobb och jobb.
Jag jobbade ett tag i ett stall där jag debiterade endast 480 + moms per skoning. jag har sällan tjänat bättre än jag gjorde där. Inga material kostnader alls tränaren stod för allt. Ibland upp till tre helskoningar i veckan på samma häst. Och aldrig mer än två-tre veckor mellan skoningarna på någon häst.

SO Hovslagare skrev:
Hur stora är skorna? Om vi pratar t ex. kerkhert storlek?
Skorna är 21,5 x 21,5 cm och med ett 12 x 30 mm plattjärn blev det exakt 50 cm långt att börja med.. Jag gissar på ungefär storlek 12 mustad SM mått...
kerkhert?? Är det inte en tillverkare av snygga kepsar?? :rofl:

Pinge skrev:
Skorna är 21,5 x 21,5 cm och med ett 12 x 30 mm plattjärn blev det exakt 50 cm långt att börja med.. Jag gissar på ungefär storlek 12 mustad SM mått...
kerkhert?? Är det inte en tillverkare av snygga kepsar?? :rofl:

Och dom pjucken satt på en liten häst sa du:confused:

Jag trodde dom tillverkade snygga klistermärken:rofl:

Skor inte själv med holländskt men de flesta av oss känner ju till deras storlekar.

SO Hovslagare skrev:
Och dom pjucken satt på en liten häst sa du:confused:
Nja.. liten sa jag väl inte?? Den är däremot inte så tung om man jämför med en rejäl ardenner.. Shiren har ju ofta bara höjden och gigantiska hovar. En stor ard ligger ju oftast runt strl 7-9.. men är tyngre än en shire.

Pinge skrev:
Nja.. liten sa jag väl inte?? Den är däremot inte så tung om man jämför med en rejäl ardenner.. Shiren har ju ofta bara höjden och gigantiska hovar. En stor ard ligger ju oftast runt strl 7-9.. men är tyngre än en shire.

Jag tror jag gjorde rätt som fastnade för travet:D
450 kilo vältrimmade muskler som står och sover under skoning.
Oftast stl 2-3 15x6 mm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka