hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

snigelfarmor skrev:
Ska vi be en undersköterska med 90 spänn efter skatt skriva en likadan, med risken för AIDS och TBC dagligen hängande över sig?
!

Hur kan du jämföra 2 så pass olika yrken? Däremot kan jag hålla med dig (om du nu tycker så) att sjuksköterskelönenrna är på tok för låga. Däremot har ALLA löntagare pensionsparande och betalda semestardagar tex som bakas in ovan på lönen vilket det inte gör för en företagare...

snigelfarmor skrev:
Man får uppskatta sin hovslagare, men hovslagaryrket är inte, och ska inte vara ett höglöneyrke. Hög lön spar jag åt läkare, veterinärer, proffessorer mm. (ej tekniska doktorer som svärtar ner hovyrken).

Hur kan du jämföra veterinärlön mot mitt arvode som hovslagare, sist jag hade ut en veterinär gick det på 2750:- och hon var här i 30 minuter(ink kaffesörplandet och receptutskriften) Jag brukar kosta runt tusenlappen för en timme.

snigelfarmor skrev:
Finns det några studier som visar att 4 helskoningar är bäst/dag?

Vad menar du?

snigelfarmor skrev:
Vi diskuterade arbetsställninar, och han fnös mest åt de som hade ont i ryggen. Står man rätt kan du stå hur länge som helst påstod han.

Jag är 190 cm lång, har aldrig haft problem med att sko vare sig shire eller minishettisar. Däremot får jag ont i ryggen av allt jävla körande i bilen...

snigelfarmor skrev:
Tack,har redan läst den sen innan.

Ska vi be en undersköterska med 90 spänn efter skatt skriva en likadan, med risken för AIDS och TBC dagligen hängande över sig?

Man får uppskatta sin hovslagare, men hovslagaryrket är inte, och ska inte vara ett höglöneyrke. Hög lön spar jag åt läkare, veterinärer, proffessorer mm. (ej tekniska doktorer som svärtar ner hovyrken).

Hade ute en hovslagare, som är utbildad, och som jobbar för skara genom att ta emot lärlingar samt genomför han små tappskokurser. Vi diskuterade arbetsställninar, och han fnös mest åt de som hade ont i ryggen. Står man rätt kan du stå hur länge som helst påstod han. Han hade jobbat full tid i minst 10-15 år och aldrig haft ont nånstans. han måste vara ett extremfall, förvisso. Men för att återgå till 4 skoningar per dag. Min hovis skor 2 hästar på 1h och 45 minuter. De står i samma stall, ett ganska vanligt fenomen antar jag. Kanske åker han till andra sidan stan för att sko 2 andra sen i ett annat stall. Då har han en arbetsdag på max 5 timmar. Vad ska han göra sen? Kan man verkligen kräva att vissa kunder ska stå för de andra kundernas bortfall för att man bara tar 4 /dag?

Som att jag skulle betala 1200 för min hårklippning för att han stängde tidigare vissa dagar? Vilket lyxliv. Kan gå hem och gosa med hästarna sen hela dagen. Eller sova skitlänge :)

Sånt kan jag säga för jag är kliniskt knäpp, vad det nu innebär. Väldigt befriande!

Skulle nån av mina kunder visa en sån liten förståelse som du gör för hur det här jobbet funkar så skulle vederbörande få söka sig ny hovslagare omgående.
Hoppas att du inte tänker lika enkelspårigt när du jobbar din häst.

Skulle nån av mina kunder visa en sån liten förståelse som du gör för hur det här jobbet funkar så skulle vederbörande få ---- Praktisera med mig i en månad....

snigelfarmor skrev:
*kl*

Jag skulle vilja fråga hovisarna här inne vad de är villiga att betala för en hårklippning?

Jag betalar 300 för en klippning, med kvitto, i stan. (umeå) Det är billigt, då de flesta frisörer här tar 4-600. Jag har normallångt hår, som mest toppas och klipps upp lite.

Betänk då att de utsätts för kemikalier, dålig arbetsställning, mänskliga kunder, tråkiga väntetider.

Sen har de lokalhyra, en massa dyr utrustning som måste skötas och bytas ut med väldigt jämna mellanrum. Kanske en anställd att betala lön till. Reklam, tidningar, kaffe och kanske en kortautomat att betala.

Och ändå lyckas det gå runt för ca 400:- i snittpris för en enkel klippning.

Hur kan det då vara så att hovslagare som visserligen har ett tungt yrke precis som frisörerna, men utan lokal kan tänka sig att ta 800:- för 40 minuters jobb.

Samma gäller för ex rörmokare, de är oftast anställda, har extremt dyra maskiner, lokalhyror och höga bilkostnader. Klart de måste ta 800 i timmen eller mer.

Jag tror det är en uppressning av priserna, jag tror helt enkelt det är det gamla vanliga manstricket ;) för att få högre lön.

Jag tycker min hovslagare förtjänar de 550 han får, absolut! Jag skulle inte vilja betala mindre för det han gör för mig och min häst. Men när summan överstiger hela hästens kostnad, i mitt fall 750 kr, då är det nåt skumt.
Nu ska jag ringa min hovis och boka in nästa tid, vi har en till godo dessutom!

Dr Doug Butler tipsar i boken Principles of Horseshoeing
om en debiteringsformel som enl. honom skall stämma i de flesta hörn av världen.
Han kallar den för "The barbershop formula"
Den går ut på att sedan mycket länge så har man som hovslagare på de flesta håll i världen debiterat åtta gånger vad en klippning kostar för en helskoning.
Så antingen så har vi dyra frisörer eller väldigt billiga hovslagare i detta landet.

snigelfarmor skrev:
Japp.. Jag har själv valt att studera och överväga hur mycket just jag orkar att sko.. Det är väl en bra studie?? Eller hur menar du?? Ska det sitta några "lärda" och "visa" personer runt ett skrivbord och beräkna och kalkylera för att det ska räknas som en "godkänd" studie enligt dig??

I dag har jag skott en runtom och en fram samt verkat två st som var lite besvärliga... Oj, det blev visst inte 4 helskoningar!! Fan då sprack "studien" direkt.. Dessutom har jag varit på smideskurs (hästskosmide) i kväll mellan 18.30 - 22.00.

Räknas det som arbetstid eller fritid?? Vem ska bekosta den tiden egentligen?? Tror knappast jag hade gått just den kursen om jag inte jobbat som yrkesverksam hovslagare..

snigelfarmor skrev:
Jag skulle vilja fråga hovisarna här inne vad de är villiga att betala för en hårklippning?
Jag är villig att betala det frisören begär. Kan också tänka mig att betala mindre men det går nog inte frisören med på. Jag skulle nog inte betala mer än h*n begär i alla fall.

snigelfarmor skrev:
Sen har de lokalhyra, en massa dyr utrustning som måste skötas och bytas ut med väldigt jämna mellanrum. Kanske en anställd att betala lön till. Reklam, tidningar, kaffe och kanske en kortautomat att betala.

Och ändå lyckas det gå runt för ca 400:- i snittpris för en enkel klippning.
Bra jobbat! Jag är förvånad själv. Fast du vet, det är inte frisören himself som bekostar vare sig löner till anställda eller tidningar eller lokalhyra etc. etc. Det är du som kund som snällt får stå för fiolerna..

snigelfarmor skrev:
Hur kan det då vara så att hovslagare som visserligen har ett tungt yrke precis som frisörerna, men utan lokal kan tänka sig att ta 800:- för 40 minuters jobb.
40 minuters jobb?? Ahh du räknar bara de minuter av aktivt arbete som du som kund ser?? Nu fattar jag..

snigelfarmor skrev:
har ni tänkt på så rättvis staten är. Hovslagaren får exakt lika mycket som staten själv. :)
Japp om det inte hade varit för att du glömt räkna med löneskatten på 87:- och de sociala avgifterna på 87:- så hade du haft helt rätt.. Det är visst skatt på drivmedel till bilen också å sen lite vägtrafikskatt på kärran dessutom... så visst är det rättvist..

snigelfarmor skrev:
Jag tycker min hovslagare förtjänar de 550 han får, absolut!
Enligt vad jag kan ana så förtjänar han nog det femdubbla!!!!

Pinge skrev:
Dessutom har jag varit på smideskurs (hästskosmide) i kväll mellan 18.30 - 22.00.

Räknas det som arbetstid eller fritid?? Vem ska bekosta den tiden egentligen?? Tror knappast jag hade gått just den kursen om jag inte jobbat som yrkesverksam hovslagare..

:bump: Bli stats- kommunal- eller landstingsanställd så får du "kursen betald" - på arbetstid. Såvitt jag sett får icke dessa yrkeskategorier tillgodoräkna sig
egna initiativ som "egen kursverksamhet" :devil:

:banana: Förbli egen småföretagare och känn blåslampan från skattegranskare in absurdum. Dessutom har man ju fördelen att få beskattad förtidspension för att man förstört den egna kroppen livet genom :p
Gratulerar !
:cool:

Jag har inte läst alla inlägg i debatten, men har ni tänkt på att det är en stor risk att betala svart till en hovslagare. Det är mycket bättre att betala ordentligt, mot kvitto till en bra hovslagare, för ifall han/hon skulle göra något misstag vid skoningen, blir hästägaren helt rättslös. Brukar betala 800:- -1000:- men då är det många hästar i samma stall.

Men det jag inte riktigt kan få att gå ihop är hur ex. min hovis klarar sig på att ta 400:- + resa + moms (jag håller själv skor, söm, brodd och snösulor) :confused: H*n gör detta vitt med kvitto och h*n har både momsred.nr & org.nummer på dessa.

Det jag blir :confused: över, är de rätt så stora Prisskillnader som finns mellan er hovisar...

kl

jag bryr mig inte om min hovis skor svart eller vitt.
Det jag bryr mig om är hur hästen blir skodd och
även om hur högt priset är. min nuvarande hovis tar 850 för en helskoning(vitt), det är dyrt häromkring, men han är duktig:idea:
fast eftersom det finns få hovslagare så är det ingen konkurrens därav en del hovslagare tar ocker-priser..

för visst är det konstigt att priserna varierar så mycket??
alla avgifter till staten är väl samma för alla:confused:

Nejm där har du fel, faktiskt.
Avgifterna till staten + skatt +moms, beräknas på det aktuella priset ochförtjänsten:

500:- = 100:- moms
1000:- = 200:- moms
och så vidare........
Samma princip gäller för skatt och sociala avgifter.

/Mike

Gnist skrev:
Men det jag inte riktigt kan få att gå ihop är hur ex. min hovis klarar sig på att ta 400:- + resa + moms (jag håller själv skor, söm, brodd och snösulor) :confused: H*n gör detta vitt med kvitto och h*n har både momsred.nr & org.nummer på dessa.

Det jag blir :confused: över, är de rätt så stora Prisskillnader som finns mellan er hovisar...

Men hur räknar du människa? Du betalar samma pengar till din hovis som jag gör för min enligt riktprislistan, med ett litet undatag. Min hovis håller med all material med undantag för broddar, och jag betalar 850 kr för allt inklusive resa.:angel:

Men läs tråden "människa"....
Det finns ju uppenbarligen de som betalar BETYDLIGT mer än 850:- för en helskoning inklusive resa :smirk:
I reseersättning tar dessutom min hovis bara 50:- (omräknat ca 10:-/mil) + moms

Gnist skrev:
I reseersättning tar dessutom min hovis bara 50:- (omräknat ca 10:-/mil) + moms

Det var en korkad hovslagare, som betalar för att sko andras hästar.:rofl: :rofl: Hoppas stackarn skrattar lika glatt när det är dax för pension.:angel: 10 kr milen räcker ju fasen inte ens till soppan.:angel:

Knapplån...

Jag har kommit på skillnaden emellan de hovisar som tar 500:- för en skoning och de som tar enligt riktprislistan; de billiga har inte råd med internet! Eller hur ska man annars förklara att ingen av de hovisar som inte anser sig behöva ta ut så mycket betalt är här för att förklara hur de tänker?

Bubbla skrev:
Knapplån...

Jag har kommit på skillnaden emellan de hovisar som tar 500:- för en skoning och de som tar enligt riktprislistan; de billiga har inte råd med internet! Eller hur ska man annars förklara att ingen av de hovisar som inte anser sig behöva ta ut så mycket betalt är här för att förklara hur de tänker?

:idea: De kanske jobbar hela dagarna i stället för att häcka ute på diverse forum på nätet......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka