hovslagarpriser, räkneexempel

Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

Ja är det enbart muskler så gör det ju jobbet betydligt enklare.. Inget skelett, leder och senor att ta hänsyn till.. :p

Pinge skrev:
Ja är det enbart muskler så gör det ju jobbet betydligt enklare.. Inget skelett, leder och senor att ta hänsyn till.. :p

:D :D :D :D

Nu menade jag att om utgifterna för att ha häst blir för höga så kommer färre att ha häst. Typiskt buke-resonemang att genast förutsätta att folk ska ha hästen kvar och missköta den i stället.

Jag tycker ändå att en så stor prisskillnad på exakt samma jobb, men utfört i olika landsändar är märklig. 1635 kronor i Stockholm och 750 kronor i Skåne för samma jobb.

Jag har en mycket duktig, noggrann hovis som naturligtvis är ansluten till hovslagarföreningen och har ansvarsförsäkring (vilket inte alla anslutna hovisar har, kolla det!!! ). Hon tar (vitt naturligtvis) 750 kr för en normalskoning runt om. Jag kör till henne, så de 750 kr inkluderar alltså inte resa utan bara arbete och material. En helt normal kostnad här nere.

Nu menade jag att om utgifterna för att ha häst blir för höga så kommer färre att ha häst. Typiskt buke-resonemang att genast förutsätta att folk ska ha hästen kvar och missköta den i stället.

Ja men det är kalla fakta, att många ägare väljer bort mycket av vården för hästen. Dit hör bl a sko/verkning, te x så låter man sko/verka hästen med långa intervaller för att slippa kostnaden så länge som möjligt. Man använder en skopåspikare med tvivelaktigt rykte, för att denne är billigast. Att detta inte lönar sig har flera tyvärr blivit väl medvetna om, och kostnaden har vida överstigit vad ägaren någonsin kunde drömma om.

Jag tycker ändå att en så stor prisskillnad på exakt samma jobb, men utfört i olika landsändar är märklig. 1635 kronor i Stockholm och 750 kronor i Skåne för samma jobb.

1635 kr får nog anses som ett extremfall om den kallas för normalskoning, det är vad jag vet inget pris som följer riktprislistan där en normalskoning kostar 850-900 kr inklusive material.
Eftersom våran hovis kommer till oss för dessa pengar, så låter väl 750 kr som en normal taxa om du får köra till hovis.

Det är väl snarare de priser som är dumpade man invänder mot, men visst skulle jag själv ha önskat att just kostnaden för skor varit billigare men våran hovis har allt jag begär och lite till så därför väljer jag att ha honom kvar. Han har nu skott våra hästar i över 10 år, att hovis har en stor betydelse för hästens hälsa har vi också fått flera bevis på. Så det gäller att tänka först och handla sen.

*kl*

Jag skulle vilja fråga hovisarna här inne vad de är villiga att betala för en hårklippning?

Jag betalar 300 för en klippning, med kvitto, i stan. (umeå) Det är billigt, då de flesta frisörer här tar 4-600. Jag har normallångt hår, som mest toppas och klipps upp lite.

Betänk då att de utsätts för kemikalier, dålig arbetsställning, mänskliga kunder, tråkiga väntetider.

Sen har de lokalhyra, en massa dyr utrustning som måste skötas och bytas ut med väldigt jämna mellanrum. Kanske en anställd att betala lön till. Reklam, tidningar, kaffe och kanske en kortautomat att betala.

Och ändå lyckas det gå runt för ca 400:- i snittpris för en enkel klippning.

Hur kan det då vara så att hovslagare som visserligen har ett tungt yrke precis som frisörerna, men utan lokal kan tänka sig att ta 800:- för 40 minuters jobb.

Samma gäller för ex rörmokare, de är oftast anställda, har extremt dyra maskiner, lokalhyror och höga bilkostnader. Klart de måste ta 800 i timmen eller mer.

Jag tror det är en uppressning av priserna, jag tror helt enkelt det är det gamla vanliga manstricket ;) för att få högre lön.

Jag tycker min hovslagare förtjänar de 550 han får, absolut! Jag skulle inte vilja betala mindre för det han gör för mig och min häst. Men när summan överstiger hela hästens kostnad, i mitt fall 750 kr, då är det nåt skumt.
Nu ska jag ringa min hovis och boka in nästa tid, vi har en till godo dessutom!

Nej jag tror att många som köper dessa jättehästar inte insett att det är förenat med extrakostnader bara just därför att hästen är stor och inte passar in i normalmallarna. Men om ni är överrens så är det väl lugnt?

Fast diskutera kostnader brukar man väl kunna göra på de flesta ställen om man provar. Tandis har jag aldrig provat ska jag erkänna men har heller aldrig drabbats av en större kostnad där, däremot brukar det kunna diskuteras på verkstaden...

SO Hovslagare skrev:

Tydligen är det inte så jobbigt att vara hovis om man kan vara ute på nätet mitt i natta :devil: (sagt med en stor skopa ironi...)

eller är det kanske:

Stackars hovisar som inte kommer hem från jobbet förrän nu..pga lite betalt måste de sko hela nätterna...(sagt med ännu större skopa ironi...)

Seriöst; vad anser ni hovisar är rimligt betalt och en rimlig arbetsbörda per dag/vecka? Och tror ni att ni kommer att stanna i yrket till pensionsdagen?

snigelfarmor skrev:
*kl*

Jag skulle vilja fråga hovisarna här inne vad de är villiga att betala för en hårklippning?
!

Eftersom jag har långt hår kan jag klippa mig själv...

snigelfarmor skrev:
Betänk då att de utsätts för kemikalier, dålig arbetsställning, mänskliga kunder, tråkiga väntetider.

Sen har de lokalhyra, en massa dyr utrustning som måste skötas och bytas ut med väldigt jämna mellanrum.!

Hovplast är giftigt, varmskoning är giftigt, dålig arbetsställning!?? Mänskliga kunder, jepp dessutom ibland bråkiga hästar. Tråkiga väntetider, yes. Ibland sitterman där och väntar på en kund som kommer en kvart för setn och släpar in en lerig häst...

snigelfarmor skrev:
Samma gäller för ex rörmokare, , har extremt dyra maskiner, lokalhyror och höga bilkostnader. Klart de måste ta 800 i timmen eller mer.

Jag tror det är en uppressning av priserna, jag tror helt enkelt det är det gamla vanliga manstricket ;) för att få högre lön.
!

Ibland tror jag du är vad man kalla kliniskt knäpp...

Lånar knapp.

Länken nedan beskriver lite om hovslagarens arbete och dess miljö, läs den om intresse finns. (i fall ni som tror att hovslagaryrket är jämförbart med en frisör.)

Bubbla, lämplig arbetsbelastning är max 4 st helskoningar per dag.

http://www.equerry.se/att/Hovslagaresakerhet.pdf

Senast ändrad av en moderator:

4st helskoningar punkt? Eller fyra st helskoningar plus ett antal verkningar? Hur räknas verkningar? Halvskoningar? Och priset då? Vad skulle ni vilja ta betalt för att få ut en rimlig månadslön? Är det det som står på den rekommenderade prisölistan?

Tack,har redan läst den sen innan.

Ska vi be en undersköterska med 90 spänn efter skatt skriva en likadan, med risken för AIDS och TBC dagligen hängande över sig?

Man får uppskatta sin hovslagare, men hovslagaryrket är inte, och ska inte vara ett höglöneyrke. Hög lön spar jag åt läkare, veterinärer, proffessorer mm. (ej tekniska doktorer som svärtar ner hovyrken).

Finns det några studier som visar att 4 helskoningar är bäst/dag?
Hade ute en hovslagare, som är utbildad, och som jobbar för skara genom att ta emot lärlingar samt genomför han små tappskokurser. Vi diskuterade arbetsställninar, och han fnös mest åt de som hade ont i ryggen. Står man rätt kan du stå hur länge som helst påstod han. Han hade jobbat full tid i minst 10-15 år och aldrig haft ont nånstans. han måste vara ett extremfall, förvisso. Men för att återgå till 4 skoningar per dag. Min hovis skor 2 hästar på 1h och 45 minuter. De står i samma stall, ett ganska vanligt fenomen antar jag. Kanske åker han till andra sidan stan för att sko 2 andra sen i ett annat stall. Då har han en arbetsdag på max 5 timmar. Vad ska han göra sen? Kan man verkligen kräva att vissa kunder ska stå för de andra kundernas bortfall för att man bara tar 4 /dag?

Som att jag skulle betala 1200 för min hårklippning för att han stängde tidigare vissa dagar? Vilket lyxliv. Kan gå hem och gosa med hästarna sen hela dagen. Eller sova skitlänge :)

Sånt kan jag säga för jag är kliniskt knäpp, vad det nu innebär. Väldigt befriande!

Hej.
En repris:

Räkneexemplet är ”baklänges” för 1 skoning. (ca siffror)

Kvar i fickan på hovis 181:-
-Skatt 87:-
-Sociala avgifter 87:-
Förtjänst innan skatter. 355:-
Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-
Skoningspris utan moms 724:-
Moms (skatt till staten) 181:-
Skoningspris med moms 905:-

Ja listan är bra att gå efter tycker jag.. 4 skoningar eller mostvarande med framskoningar och verkningar, tycker jag är en rimlig arbetsbörda.

Mvh Stuv

har ni tänkt på så rättvis staten är. Hovslagaren får exakt lika mycket som staten själv. :)

snigelfarmor skrev:
Tack,har redan läst den sen innan.

Ska vi be en undersköterska med 90 spänn efter skatt skriva en likadan, med risken för AIDS och TBC dagligen hängande över sig?

Man får uppskatta sin hovslagare, men hovslagaryrket är inte, och ska inte vara ett höglöneyrke. Hög lön spar jag åt läkare, veterinärer, proffessorer mm. (ej tekniska doktorer som svärtar ner hovyrken).

Finns det några studier som visar att 4 helskoningar är bäst/dag?
Hade ute en hovslagare, som är utbildad, och som jobbar för skara genom att ta emot lärlingar samt genomför han små tappskokurser. Vi diskuterade arbetsställninar, och han fnös mest åt de som hade ont i ryggen. Står man rätt kan du stå hur länge som helst påstod han. Han hade jobbat full tid i minst 10-15 år och aldrig haft ont nånstans. han måste vara ett extremfall, förvisso. Men för att återgå till 4 skoningar per dag. Min hovis skor 2 hästar på 1h och 45 minuter. De står i samma stall, ett ganska vanligt fenomen antar jag. Kanske åker han till andra sidan stan för att sko 2 andra sen i ett annat stall. Då har han en arbetsdag på max 5 timmar. Vad ska han göra sen? Kan man verkligen kräva att vissa kunder ska stå för de andra kundernas bortfall för att man bara tar 4 /dag?

Som att jag skulle betala 1200 för min hårklippning för att han stängde tidigare vissa dagar? Vilket lyxliv. Kan gå hem och gosa med hästarna sen hela dagen. Eller sova skitlänge :)

Sånt kan jag säga för jag är kliniskt knäpp, vad det nu innebär. Väldigt befriande!

Hej.
Artikeln jag länkade till är inte skriven av en hovslagare.

Återigen så har jag aldrig nämnt nåt om tiden för en skoning, den varierar nämligen ganska mycket. Det du glömmer bort är den tid som ej är debiterbar till kund, men ändå måste göras för att man skall kunna bedriva verksamheten i ett företag.

Fastän det bekymrar ju inte dig som anlitar en svartknackare som får ca 400:- över, rätt ner i fickan och du tycker att det är för dj**vligt att seriösa företagare måste debitera så mycket mer.

Om du betalade din hovis "vitt" i stället så kanske undersköterskan du hänvisade till kunde få en bättre lön för sitt arbete eftersom den betalas av våra skattepengar, du bidrager nämligen själv till de sjukvårdanställdas låga löner:angel:

Mvh Stuv

snigelfarmor skrev:
*kl*

dessutom!

Hej igen...

Kan de inte vara så att jag är en kvinna?:)

Mvh Stuv

stuv skrev:
Hej.

Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-

Ovanstående är väl avdragsgillt?

stuv skrev:
Moms (skatt till staten) 181:-
Utgående moms kvittas väl mot ingående även för hovslagare.

För en korrekt summa, så bör ju även sådant räknas med..

Visst fasen är det avdragsgillt (i viss mån, kvarvarqande varulager räknas som tillgångar vid bokslut),
men det måste löikt förbaskat betalas.

Min mäster, som tar 850:- för en skoning, får 129:- kvar i näven när allt är betalt.

/Mike - hovslagarlärling som är egenföretagare redan innan hovslageriet........... och vet hur mycket (läs lite) man får över........

Min hovslagare tar 850:- + moms, det inkluderar skor och söm, inte brodd och snösulor.
Men hon är kanon, hästarna älskar henne :love:
Hon verkar fölungen min för 300:- och hon är värd varenda krona, skulle behålla henne även om hon höjde priserna :bow:
Och skulle dom mot all förmodan tappa en sko och den inte är helt j*vla sne så slår jag på den själv!

det vet vi inte för du är ju anonym :)

min hovis jobbar i äldreomsorgen som undersköterska, jag ska fråga han hur han ser på saken :)

Gnist skrev:
Ovanstående är väl avdragsgillt?

Utgående moms kvittas väl mot ingående även för hovslagare.

För en korrekt summa, så bör ju även sådant räknas med..

Vissa saker är avdragsgilla ja, men kostnaden har jag ju de facto fortfarande även om jag blir av med 25%

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka