Hovslagarkurs

Molin

Trådstartare
Hallå på er!!

Jag har funderat ett tag på om man kanske ska gå en kurs inom hovslagare, jag vill kunna sko mina egna hästar, känns skönt så. Och inte behöva vänta in sin hovslagare och han/hon kan ju inte alltid komma då man vill och då får man vänta. Så nu vill jag lära mej detta..

Jag har kollat runt lite och det är mest gymnasium utbildningar inom hästhållning och hovslagare men jag vill bara gå en hovslagarkurs, finns inte sådant?

Länkar vore snällt och helst inom Sverige :P

Tackar!!

Sv: Hovslagarkurs

Det tar flera år att lära sej att sko en häst på ett korrekt sätt. Och man kan göra så enormt mycket skada om man gör fel.

En bra hovslagare är guld värt - resterande bör pensioneras!!

Jo det förstår jag fullkomligt, hitta ju en 3årig linje som tydligen ska vara bra, den här med hästhållning och hovslagare. Men jag är noga av mej och även om jag skulle gå den (Vilket innerhåller mycket praktik) så skulle jag gå lite lösa kurser om hovvård/hovslagare.

Jag hittade en bra hemsida där en man föreläser om hovlsgare oh hovvård, där lär man sig tydligen verkningsregler och diverse om hovvård. Man kunde låna verktyg lr köpa på plats där. Fanns även en påbyggnad där och för å gå den skulle man ha skott 100hovar. Dom låter seriösa, minns dock inte vart det var någonstans :S

Jag skulle aldrig kunna bara gå 1 kurs utan detta gäller många ggr, jag skulle inte riskera min tös något sådant dumt. Som sagt jag är noga av mej och gör inget förens man känner sig redo.

Något jag skulle vilja lära mig är att slå på en tappsko, så såna enkla kurser skulle jag vilja gå... Nån som vet var det finns?

Nu har jag en toppenhovis som är ute på nolltid för en tappsko, men om man är iväg osv så är det ju super att bara kunna banka på den tillfälligt.

//E

Jag hittade en bra hemsida där en man föreläser om hovlsgare oh hovvård, där lär man sig tydligen verkningsregler och diverse om hovvård. Man kunde låna verktyg lr köpa på plats där. Fanns även en påbyggnad där och för å gå den skulle man ha skott 100hovar. Dom låter seriösa, minns dock inte vart det var någonstans :S

.

Det här låter som Campcontinental som är minst sagt OSERIÖSA, kolla upp vem det är och hör med hovslagarföreningens kansli!
www.hovslagarforeningen.nu

Hallå på er!!

Jag har funderat ett tag på om man kanske ska gå en kurs inom hovslagare, jag vill kunna sko mina egna hästar, känns skönt så. Och inte behöva vänta in sin hovslagare och han/hon kan ju inte alltid komma då man vill och då får man vänta. Så nu vill jag lära mej detta..

Jag har kollat runt lite och det är mest gymnasium utbildningar inom hästhållning och hovslagare men jag vill bara gå en hovslagarkurs, finns inte sådant?

Länkar vore snällt och helst inom Sverige :P

Tackar!!

Har själv varit i dem här banorna, tills jag fick reda på mer. Det är många års utbildning för att bli hovslagare, dessutom måste man ha lång tids praktik inom hovslageri för att ens få detta tillstånd att kalla sig hovslagare. Varje år "stiger" denna utbildningen för att den dels blir mer populär och dels för att det utvecklas hela tiden och hovslagare får läsa till en del av veterinärernas utbildning, dels för det här med hovböld, ställa hoven rätt för att inte ge skada i benen.. ja du, det är inget man blir över en natt vill jag lova. Gymnasieutbildning inom hästhållning och hovslagare räcker tyvärr inte heller, det enda en sådan utbildning kan ge en är tappsko-kompetens, och det har ju inte så jätte mycket att göra med att verkligen verka och sko en häst. Prata med din hovslagare! Sedan har jag en vän som hade en väldigt duktig hovslagare som faktist hjälpte henne att lära sig att sko sin egna häst (som hade problem med benen) hon lärde sig att ställa benen osv, men det ger henne inte möjlighet att sko andras hästar, enbart hennes egna och hon får definitivt inte ta betalt för sina tjänster. Men hon var väldigt duktig och vi alla är olika, hon kanske bara är ett särskilt fall som blev så himla duktig med hjälp av sin hovslagare.
Lycka till!

Hej...

Förstår fullt att detta ikke tar över en natt, jag har räknat med lång tid, men kurs lr utbildning vet jag inte vad som är bäst, kurser är ju dyrare men oxå trevlig och kul för det mesta.

Jag vill ju bara kunna sko mina egna, dels för att det är så himla dåligt med hovisar vid mej. Alla jag ringer har fullt. Min tös skulle ha skotts i mitten av maj, hon tappa en sko 2-3v innan det och går fortfarande med tre skor.. Min hovis som jag har kan i slutet av juni.. Jag har pratat med en annan och han visste inte när han kunde komma, han skulle återkomma.

Sen är alla fulla.. Jag vet inte alls vad man ska göra för det är ju tösens hovar som blir förstörda, iförsig så rids hon inte nu dels för 3skor å sen för att hon står på bete 20mil ifrån mej.

Ska dock till henne snart, ska kolla hovar å sådant då. Nu håller betesägaren koll på henne hovar.

Varför blandar du in stora bokstäver på ord mitt i en mening?Måste ta lång tid att komponera ihop.

Vadå får inte ta betalt?får får man.
Här i norrbotten finns det inte många godkända hovslagare(på shv listan finns 7 st) så majoriteten av alla hästar skulle aldrig få några skor om deras ägare inte anlitade folk som kan sko fast de inte är just godkända hovslagare.
Att de sedan inte har ansvarsförsäkring är en annan sak, men samtidigt hade fler hästar fått avlivas utan hovvård:smirk:

Något jag skulle vilja lära mig är att slå på en tappsko, så såna enkla kurser skulle jag vilja gå... Nån som vet var det finns?

Nu har jag en toppenhovis som är ute på nolltid för en tappsko, men om man är iväg osv så är det ju super att bara kunna banka på den tillfälligt.

//E

Fråga din hovis.

Jag lärde mig av min gamla hovis.Lätt som en plätt om man har söm hemma,hittar skon i bra skick samt att hoven är i bra skick.Då är det bara att spika i de gamla hålen.:banana:

Fråga din hovis.

Jag lärde mig av min gamla hovis.Lätt som en plätt om man har söm hemma,hittar skon i bra skick samt att hoven är i bra skick.Då är det bara att spika i de gamla hålen.:banana:

Vad gör man om det inte finns några gamla sömhål?:o

Man gör väl nya då?

Jag har också lärt mig att slå på tappskor, jag gör egna hål och slår sällan i de gamla. Slår man i ungefärlig höjd som de gamla sömhålen finns så kommer de ju i princip verkas bort på nästa skoning.

Men det finns alltid gamla hål. Om nu inte hästen slitit upp en del av hoven och då skulle jag ringa ut hovis .

Var i skara igår och prata med hovslagar skolan den linjen är 2årig. Engalnd är bäst i världen sa dom och deras linje är 6år. de ni åk till england ochlär er. Sen Usa är duktiga oxå sa han men vi svenskar ligger inte högt på listan, jag frågade om vi var duktiga i sverige.

Vadå får inte ta betalt?får får man.
Här i norrbotten finns det inte många godkända hovslagare(på shv listan finns 7 st) så majoriteten av alla hästar skulle aldrig få några skor om deras ägare inte anlitade folk som kan sko fast de inte är just godkända hovslagare.
Att de sedan inte har ansvarsförsäkring är en annan sak, men samtidigt hade fler hästar fått avlivas utan hovvård:smirk:

shf lista ska det såklart vara, man blir snurrig ibland när man har en skrikande son i samma rum:angel:

Tar nu upp en gammal tråd..

Men finns det någon som vet var man kan ta nån "snabb kurs" i verkning? Eftersom min häst går barfota tycker jag att det skulle vara lättare att få verka hästen själv, då det inte är många hovisar som vill åka ut bara för en verkning?

Mvh Sandra

SNABBKURS i verkning? nejnejnej

Det tar lång tid innan man lär sig verka på ett korrekt sätt, skulle absolut inte tipsa dig om att verka själv.

Hej

Vill bara tillägga en liten grej. Det är inte alla som klarar av att sko en häst pga att det är VÄLDIGT tungt arbete i konstiga ställningar. Jag var inne på att utbilda mig men jag fick rådet att inte göra det pga min längd och för att jag har fel på en höft.
Jag kan inte tänka mig att det är en billig utbildning...Då lägger jag hellre pengarna på min hovis som är duktig och välutbildad:angel:

//E

Vi fick gå tappskokurs på skolan! (Naturbruksgymnasium)
Väldigt bra med duktiga hovslagare som lärare! Roligaste kursen vi gått :angel:

Jag hade iofs. lärt mig att slå på tappsko innan den här kursen, men då utav en bekant som lärt sig i travstall..
Kändes bättre att få lära om sig utav "riktiga" hovslagare, trots att den här tjejen hade lärt mig "rätt"..

SNABBKURS i verkning? nejnejnej

Det tar lång tid innan man lär sig verka på ett korrekt sätt, skulle absolut inte tipsa dig om att verka själv.

Ja med snabbkurs menade jag ju att det får ta lite tid, men har absolut inte tid att gå flera år till i skolan. Själv ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna verka hästen själv så länge man gör det på ett korrekt sätt.
Man ska ju självklart se till hästens bästa, men är det då inte bättre att man lär sig lite själv, istället för att låta hästen gå med på tok för långa hovar för att ingen hovis vill komma och verka?
Vill man bara så kan man också lära sig det, sen kan det väl lika gärna ta nån månad som flera år? det beror ju helt på hur snabblärd man är och hur mycket tid man vill offra på det hela?

Tycker att det är synd att det är sån "konstig" stämning här på forumet, känns som att istället för att peppa varandra så rackar man ner på allt.

Sandra

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass
  • Kall lägenhet

Hund, Katt, Andra Djur