Hovslagarkurs

Sv: Hovslagarkurs

Det är absolut inget fel att verka eller sko sin häst själv om man kan göra det på ett bra och korrekt sätt. För att lära sig detta krävs det dock utbildning och massor av övning och för detta är det bästa att utbilda sig till hovslagare i Skara. (eller annan hovslagarutb utomlands). Det finns inga genvägar till detta. Gör man fel kan det blir så otroligt fel!!

Sv: Hovslagarkurs

Ja med snabbkurs menade jag ju att det får ta lite tid, men har absolut inte tid att gå flera år till i skolan. Själv ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna verka hästen själv så länge man gör det på ett korrekt sätt.
Man ska ju självklart se till hästens bästa, men är det då inte bättre att man lär sig lite själv, istället för att låta hästen gå med på tok för långa hovar för att ingen hovis vill komma och verka?
Vill man bara så kan man också lära sig det, sen kan det väl lika gärna ta nån månad som flera år? det beror ju helt på hur snabblärd man är och hur mycket tid man vill offra på det hela?

Tycker att det är synd att det är sån "konstig" stämning här på forumet, känns som att istället för att peppa varandra så rackar man ner på allt.

Sandra

Ser att du bor i n-e . Finns många hovisar som skulle åka o verka din häst. O det är inte hovisarnas fel att du har långa tår på hästen. Konstig stämning kanske det blir från dom som har kunskap om hovens anatomi. Skaffar du dig en bra hovis o det ej är några problem hovar kan hovis lära dig underhålls verka din häst.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama