Hovslagarfråga!

Jois

Trådstartare
Har hört att man inte ska banka till tåkappan om hoven fortfarande står på backen utan att man måste ha ett sånt fint stativ el liknande för att inte hästen ska få ont i fötterna... Att det även kan uppstå mindre blödningar i foten om man gör detta för bryskt!

Sant eller falskt?

Sv: Hovslagarfråga!

min häst har fått "tillbankade" tåkappor i hela sitt skodda liv och det har aldrig gett några bekymmer, iofs. så är inte vår hovis brysk på någotvis ;) och han har inget "ställ" heller :angel:

Alla gånger som våra hästar har fått nya skor så har hovis bankat in tåkappen medans hovan vatt på marken... Även om det varit sidokappar.

Har aldrig hört om att nån häst har fått blödningar pga att tåkappan bankats på för hårt (heller inte vatt med om att nån hovslagare vatt brysk heller)

Kram

det där är nog en "urban legend"

har aldrig hört det....

ja, förstås, det beror ju på vad man menar med bryskt oxå...

Både och...
Under min egen hovslagarutbildning fick jag lära mig att undvika att knacka in tåkappan på stående hov. Jag minns inte den exakta motiveringen faktiskt :o, men jag kan förstå alla de hästar som tycker det är obehagligt om man bankar dit tåkappan med full kraft.
Det funkar utmärkt att göra det på upplyft hov. Behöver alltså inte vara ett stativ heller utan går bra att göra när man har hoven mellan knäna.

Senast ändrad:

Har hört att man inte ska banka till tåkappan om hoven fortfarande står på backen utan att man måste ha ett sånt fint stativ el liknande för att inte hästen ska få ont i fötterna... Att det även kan uppstå mindre blödningar i foten om man gör detta för bryskt!

Sant eller falskt?

Sant!!!! Det lärs t.o.m. ut på skolorna att det är en dödssynd att slå på en belastad hov då den under inga omständigheter kan svikta. Alla "slag" som man av en eller annan orsak tillfogar hoven,(anläggning av tåkappan,försänkning av nitarna) ska ske på uppfyft sviktande hov!!

Blödningar kan i värsta fall uppstå men i alla lägen så skadar man vägghornets papiller, orsakar förträgningar i dom små blodkärlen och deformerar vita linjen,lammelläderhuden.

Man bör tänka på att alla skador inte är synliga skador, så bara för att skadan inte syns så innebär inte det att man inte orsakat ngn skada.

Jag har själv ofta stött på kollegor som bankar på belastad hov och brukar då fnysa lite och säga till mig själv, det där är ingen kollega för mina kollegor har kunskapen om hovens anatomi.

Det där är helt rätt. Man ska inte slå in tåkappan när hästen har sin hov i marken, det lärs ut när hovslagare utbildar sig. Man behöver inte ha en ställning för detta ,man håller bara hoven i luften.

:eek::eek:
Är det så?? :mad:
Här betalar man dyra pengar för en utbildad hovis och så begår han dödssynder på mina hästars hovar :mad::mad:

Jag begriper inte varför det är så svårt att banka till kappan INNAN man slår dit skon!? Det är mycket enklare och bättre och så slipper man risken för ett ökat punkttryck när man knackar dit kappan...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 734
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 011
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 111
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 809
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka