Hovslagarfråga (längre traktarmar för att minska genomtramp)

Alexandra_W

Trådstartare
På vilket sätt gör längre traktarmar på bakskorna att man skonar kotorna/hästen inte trampar igenom lika mycket? *nyfiken*

Sv: Hovslagarfråga (längre traktarmar för att minska genomtramp)

På vilket sätt gör längre traktarmar på bakskorna att man skonar kotorna/hästen inte trampar igenom lika mycket? *nyfiken*

Hur stort genomtrampet blir beror helt på vilket underlag som genomtrampet sker på. Ju mjukare underlag ju större genomtramp oberoende på längden på traktarmarna. Rent generellt kan man enkelt uttrycka det som så att förlängda traktarmar ger ett ökat stöd i hovens bakre del, därmed inte sagt att det nödvändigtvis leder till minskak genomtramp. Genomtrampet beror främst på hästens exteriör och benaxel (bak).

Ex. en häst med sluttande länd,vinklade haser och dessutom långa veka kotor kommer ofelbart med förlängda traktarmar få ett ÖKAT genomtramp oberoende på underlagets beskaffenhet.

Hur stort genomtrampet blir beror helt på vilket underlag som genomtrampet sker på. Ju mjukare underlag ju större genomtramp oberoende på längden på traktarmarna. Rent generellt kan man enkelt uttrycka det som så att förlängda traktarmar ger ett ökat stöd i hovens bakre del, därmed inte sagt att det nödvändigtvis leder till minskak genomtramp. Genomtrampet beror främst på hästens exteriör och benaxel (bak).

Ex. en häst med sluttande länd,vinklade haser och dessutom långa veka kotor kommer ofelbart med förlängda traktarmar få ett ÖKAT genomtramp oberoende på underlagets beskaffenhet.

Okej. Får försöka ge mer info då så kanske det blir lättare att svara? Herrn har aningens veka kotor bak, i övrigt nöjaktigt korrekt. Väldigt aktiva, fina bakben med ordentligt vinklade haser i rörelse. Han har lite böjreaktion i bakkotorna (inga initiala besvär i något läge, märks bara på böjprov) och vet tyckte att det mest troligt beror på komb av ryttarbyte och ökad träning, och att han tar i mer än han klarar av, blir lite för ambitiös och 'sätter' sig för djupt bak, och orkar inte riktigt med det och så får kotorna ta upp det musklerna inte orkar, och rek att rida och träna vidare som innan, undvika klättring nedför/nedförsbackar och dessutom sko med längre traktarmar eller eggskor bak för att minska genomtrampet i kotorna som blir när han förtar sig, tills han är lika stark som han tror han är..

Han går (vet frågade specifikt om vad han tränas på för underlag innan hon föreslog det med skoningen) på grusväg, skogsstig eller gräs (dvs ganska 'hårda' underlag, absolut inte djupa) 99% av tiden, på ridbane/ridhusunderlag max 1 gång/vecka, inget av dem är direkt djupa heller, mer åt det fastare hållet, men naturligtvis betydligt mjukare och 'lösare' än vardagsunderlaget.

Inte hunnit dryfta saken (längre traktarmar eller eggsko) med hovis än dock så inte hunnit få hans åsikt. (Vi har jobbat lite med bakfossingarna sen han kom då han gärna flöt ut i trakterna då, men det är minimalt numera)

Min tös har längre traktarmar för att minska genomtrampet.
Hon hade fått kotledsinflamation på båda bak och veterinären rekomenderade en eggskoning för att mnska genomtrampningen.
Pratade med min hovis och han slog på sådana skor. Dock var han lite resaverad pga att min dam är låg i trakterna och att en eggsko kan göra att trakterna krossas, dessutom så var där inte mkt marginal till att den åg på strålen.
Så min hovis började diskutera med mig om att i stället lägga skor med längre traktarmar, vilket jag även tog upp med min veterinär. Hon tyckte att det var bara till att prova sig fram om vad som fungerade bäst.

Med tanke på att du har mig på ignore list så visar ju detta hur nyfiken du är i alla fall.;)

Inte vet jag hur du bar dig åt för att få fram denna "blindskrift" men imponerande va det.. Jag som tyckte jag va lite kulig där men det sket sig.:crazy: (Förutom att du avslöjade din kvinnliga sida, läs nyfiken.):rofl:

OK,, ta bilder från sida,bakifrån och på hovarna. I detta fall så låter det som att förlängda traktarmar på skorna kommer leda till ett mindre genomtramp,ngt förkortat bakbens steg och en avlastning för kors,länd,rygg just därför att meningen med förlängda traktarmar eller äggbar skor kommer ge ett ökat stöd för tidigare överbelastade trakter och en mer rak benaxel bak.

Min tös har längre traktarmar för att minska genomtrampet.
Hon hade fått kotledsinflamation på båda bak och veterinären rekomenderade en eggskoning för att mnska genomtrampningen.
Pratade med min hovis och han slog på sådana skor. Dock var han lite resaverad pga att min dam är låg i trakterna och att en eggsko kan göra att trakterna krossas, dessutom så var där inte mkt marginal till att den åg på strålen.
Så min hovis började diskutera med mig om att i stället lägga skor med längre traktarmar, vilket jag även tog upp med min veterinär. Hon tyckte att det var bara till att prova sig fram om vad som fungerade bäst.

Visst, på så låga trakter och en hov med stor välutvecklad stråle så är inte äggbar ett allternativ för den kommer krossa strålen.

Detta fenomen kan man oxå se på verkade hovar där trakten är så nedverkad att strålen tar upp den primära belastningen mot underlaget.

Enligt min ringa erfarenhet så, oberoende om man skor med äggbar eller förlängda traktarmar så blir det optimalt om skons trakter slutar i vertikal linje exakt med ballarnas bakre del.

Med tanke på att du har mig på ignore list så visar ju detta hur nyfiken du är i alla fall.;)

Inte vet jag hur du bar dig åt för att få fram denna "blindskrift" men imponerande va det.. Jag som tyckte jag va lite kulig där men det sket sig.:crazy: (Förutom att du avslöjade din kvinnliga sida, läs nyfiken.):rofl:

OK,, ta bilder från sida,bakifrån och på hovarna. I detta fall så låter det som att förlängda traktarmar på skorna kommer leda till ett mindre genomtramp,ngt förkortat bakbens steg och en avlastning för kors,länd,rygg just därför att meningen med förlängda traktarmar eller äggbar skor kommer ge ett ökat stöd för tidigare överbelastade trakter och en mer rak benaxel bak.

Jag vet inte vad det är du inte förstått i det de tre senaste gångerna jag sagt det? Jag har ingen på ignorelist längre, sen månader tillbaka. Och sålänge det hålls rumsrent åker ingen tillbaka dit heller.

Din blindskrift var ganska enkel att komma tillrätta med, citera svar bara så syntes den, och även varför den inte syntes innan, och så bara ta bort colortaggarna. Bättre får du allt försöka ;)

Ska ta bilder, när jag kan få herrn att ställa upp sig som folk, jag hade tänkt ta bilder inför frågan, men herrn stod ju som ett sommartjockt ök på varenda bild, gärna vilandes på ett bakben för att ge en extra touch åt 'ökigheten' :cool: Hovarna får du vänta på bilder på tills han är omskodd, han ser inte vacker ut just nu, är uppenbarligen en sån där som behöver kortat skointervall sommartid. Har jag märkt.. Bordes skos om nu egentligen (ord tid är den 10:e, då är det 6 v, men likt förra xx:en så är det nog bara räkna med 4 v intervall sommartid)

Herrn reagerar ingenting i rygg, länd etc, dvs han är/verkar inte överansträngd där, utan det enda som finns, eller iaf det enda som märks är 1 - 1½ grads böjreaktion på kotorna båda bak. Upptäcktes under rutinböjprov vid hälsokoll, men om inte annat så om han fortsätter att överbelasta sig så lär det ju ge följdproblem i nämnda områden.

Men förklara gärna hur genomtrampet minskar av utlägg bakåt så att säga, jag är helt med på att det blir så men förstår inte riktigt hur? Googlat lite, och mer än en gång stött på åsikten/rådet att sko t ex dressyrhästar med förlängda traktarmar så de ska ha lättare att sätta under sig mer och ha lättare att förlägga mer vikt på bakdelen, och det är där någonstans jag tappar tråden vad förlängda traktarmar egentligen gör? Minskar det undertrampet eller ökar det det, ger det lättare att lägga mer vikt bakåt, eller fördelar de vikten mer? Känner mig lite vilse på hur det rent tekniskt fungerar (och är som vanligt för otålig för att vänta två veckor och låta hovis peka, visa och förklara ;))

Någon åsikt ang eggbar kontra bara förlängd traktarm vilket som är bäst? Vet nämnde förlängd trakt (till precis strax bakom ballarna) som förstahandsalt, men jag var av andra orsaker inte riktigt med den dagen och bara tog in och ställde inga frågor, så frågade aldrig varför hon ansåg det ena var bättre än det andra.

Han kan tendera att vara/se lite kohasig ut bak när han 'bara står' och stå lite utåttåat förresten, inte under rörelse dock.

Senast ändrad:

Men förklara gärna hur genomtrampet minskar av utlägg bakåt så att säga, jag är helt med på att det blir så men förstår inte riktigt hur?

Ställ dig på ett trappsteg där endas den främre delen av foten (läs 2/3 delar) befinner sig på själva trappsteget och dina hälar (läs 1/3 del) befinner sig utanför trappsteget. Ta nu och trampa ner dina hälar med full belastning och gör samma övning minst 30 ggr i samma takt som om du skulle gå.

Oj blev det ömt i hälsenan???

Ta nu och ställ hela foten på trappsteget så att även dina hälar får stöd av trappsteget och gör om samma övning.

Blev du förvånad när nu ömheten i hälsenan inte alls blev så påtaglig.

Tips,,, denna övning är jättebra för Sjärtmuskelaturen oxå :p

Jag förväntar mig att alla som läser detta och utför denna övning även videofilmar det och via youtube lägger in en liten video snutt här.:love:

Mitt motto är friska hästar och vältränade hästägare.:bow::rofl:

*skrattar högt framför skärmen*

Tack för den mycket målande förklaringen, nu förstår jag bättre, även om det känns som en viss skillnad mellan ett trappsteg och en 8 mm järnsko?

=)

:rofl::rofl:

Eller varför inte före och efter....det vore väl något;)

Men om du tänker dig att du har en liten häststaty som står i levad (höööög grad av samling), så är den ju lite instabil pga att den har rätt liten stödyta i underlaget. Om du då tar och limmar på små skor, eller någon typ av platta under hovarna på den, som sticker ut bakåt en liten bit, så blir det svårare att välta den bakåt. Alltså lättare att hålla balansen i hög samling och därmed mindre påfrestning på kotorna!

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 063
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka