Alexandra_W
Trådstartare
På vilket sätt gör längre traktarmar på bakskorna att man skonar kotorna/hästen inte trampar igenom lika mycket? *nyfiken*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På vilket sätt gör längre traktarmar på bakskorna att man skonar kotorna/hästen inte trampar igenom lika mycket? *nyfiken*
Hur stort genomtrampet blir beror helt på vilket underlag som genomtrampet sker på. Ju mjukare underlag ju större genomtramp oberoende på längden på traktarmarna. Rent generellt kan man enkelt uttrycka det som så att förlängda traktarmar ger ett ökat stöd i hovens bakre del, därmed inte sagt att det nödvändigtvis leder till minskak genomtramp. Genomtrampet beror främst på hästens exteriör och benaxel (bak).
Ex. en häst med sluttande länd,vinklade haser och dessutom långa veka kotor kommer ofelbart med förlängda traktarmar få ett ÖKAT genomtramp oberoende på underlagets beskaffenhet.
Min tös har längre traktarmar för att minska genomtrampet.
Hon hade fått kotledsinflamation på båda bak och veterinären rekomenderade en eggskoning för att mnska genomtrampningen.
Pratade med min hovis och han slog på sådana skor. Dock var han lite resaverad pga att min dam är låg i trakterna och att en eggsko kan göra att trakterna krossas, dessutom så var där inte mkt marginal till att den åg på strålen.
Så min hovis började diskutera med mig om att i stället lägga skor med längre traktarmar, vilket jag även tog upp med min veterinär. Hon tyckte att det var bara till att prova sig fram om vad som fungerade bäst.
Med tanke på att du har mig på ignore list så visar ju detta hur nyfiken du är i alla fall.
Inte vet jag hur du bar dig åt för att få fram denna "blindskrift" men imponerande va det.. Jag som tyckte jag va lite kulig där men det sket sig. (Förutom att du avslöjade din kvinnliga sida, läs nyfiken.)
OK,, ta bilder från sida,bakifrån och på hovarna. I detta fall så låter det som att förlängda traktarmar på skorna kommer leda till ett mindre genomtramp,ngt förkortat bakbens steg och en avlastning för kors,länd,rygg just därför att meningen med förlängda traktarmar eller äggbar skor kommer ge ett ökat stöd för tidigare överbelastade trakter och en mer rak benaxel bak.
Men förklara gärna hur genomtrampet minskar av utlägg bakåt så att säga, jag är helt med på att det blir så men förstår inte riktigt hur?