Hovslagare! (och andra kunninga på området)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 672
Z

Zog

Hej!

Min häst har haft problem med hovledsinflammation. Jag fick rådet att sko med "natural balance"-skor av veterinären på kliniken. Sagt och gjort, sådana skor blev det (även om hovslagaren muttrade lite, svåra att rikta). På återbesöket var hästen fräsch och min hovslagare fick rikligt med lovord för hans väl genomförda skoning. Veterinären ville att hästen skulle fortsätta med dessa beslag. Nu till mitt problem; Det finns inga broddhål i skorna. Kan man göra broddhål i denna typen av skor? Finns de att köpa med broddhål?

Och jag vet att det är mer än skoningen som jag måste ändra på för att hon inte ska få problem igen. Ändringar i träning/ridning diskuteras med tränare och andra kunniga.

Tacksam för svar!

Sv: Hovslagare! (och andra kunninga på området)

Tror det är sådana skor min häst oxå har :o Kändes som en oseriös mening men har precis lagt på dom och hovslagaren kallade det bara för "överrullningssko".

Fanns inga broddhål i dessa men det borrade min hovslagare upp, så du kan säkert be din hovis om detta nästa gång det är dags för skoning. Gick åt en del svordommar innan det blev några hål men tillslut gick det :rofl:

Det finns med 2 broddshål, dock är denna sko inte så optimal i vinterväglag vilket gör att de flesta hovisar som skor med denna typ av skor rekommenderar normalsko under vintern i de fall 4 broddat är nödvändigt.

Det finns med 2 broddshål, dock är denna sko inte så optimal i vinterväglag vilket gör att de flesta hovisar som skor med denna typ av skor rekommenderar normalsko under vintern i de fall 4 broddat är nödvändigt.

Alla skor tillverkas helt utan broddhål. Vem som sedan borrar upp dessa broddhål är olika, ibland gör tillverkaren det, ibland återförsäljaren och om ingen av dom har borrat upp dessa broddhål så är det väl bara för hovis att göra det. Själv köper jag allt förborrat och klart, jag säljer heller aldrig vidare en oborrad sko utan den har alltid två trakthål.

NBS skon är som du säger inte lika bra på vintern som på sommaren om man rider ute mkt och att fyrborra en NBS med tåbrodd gör att hela den tänkta effekten går förlorad.

Jag hör till dem som gillar NB skorna men som Coari säger så går hela tanken förlorad om man fyrbroddar dem.
Det man kan göra är att sätta traktbrodd och toedips istället.

Det är för övrigt något man kan göra även på vanliga skor för minska slitaget på hästens leder under vintern.

Vad är toedips för något? Undrar bara. :)

En liten brodd med hårdmetallkärna som man borrar ett hål för och slår ner i skon.

p12.gif

Vad är det som gör att den minskar slitage på hästens leder?
Slipper man vanliga brodd?

Den sticker inte upp så mycket ur skon och låser s.a.s inte fast hoven så hårt i underlaget. Glidfasen i isättningen ökar.

Nej man slipper inte traktbrodden. Med bara dips/studs/plugg (kärt barn har många namn) i skon så får man inte tillräckligt grepp i snö.

Tack för alla svar!

Jag misstänkte att det nog skulle gå att fixa broddhål i dessa skor... Hovslagaren var skeptisk (han gillar INTE att jobba med dem...). Vet någon var jag kan vända mig om jag vill beställa hem dessa skor med broddhål? Hovslagaren har svårt att vägra att slå på dem om jag står med dem i handen när han kommer.... Blir skillnaden i slitage på hovlederna stor om man väljer att tårikta en vanlig sko istället, som min hovslagare vill göra?

Så en annan sak. Jag brukar ha min häst broddad fram i hagen på vintern (enbart traktern). Det känns ju som om man "skapar" en långre tå då och att slitaget på hovleden borde öka. Stämmer det? Ska jag försöka köra obroddat i hagen istället? Andra förslag?

Att köra helt obroddat i hagen är inget bra alternativ.
Mitt råd är att undvika traditionella brodd i tån.

Visst går att smida en vanlig sko så att den får samma egenskaper som en NB sko. Men generellt så kan man säga att de flesta beslag/sjukbeslag tappar sina egenskaper när man fyrbroddar.

Tänkte kapa tråden lite:o Såg att det fanns flera trådar med "upprop" till hovslagare så det kanske är onödigt att öppna en helt ny - hoppas du ursäktar, TS!

Jag har en fundering kring dialog med hovslagaren och har hamnat i en lite jobbig sits nu; Har en jättetrevlig hovslagare som är duktig, men som ännu inte har så jättemånga år inom branschen. Han är punktlig, fullt utbildad naturligtvis, ställer alltid upp när det krisar med ngn tappsko eller annat akut. Skor mina shettisar fantastiskt bra och är en ängel med unghästarna och med de lite nerviga hästarna!
Nu till problemet; har en unghäst som för ett par månader sedan fick problem med en framhov, lätt hälta på böjt spår så han utreddes på klinik. Man kom fram till en ngt ovanlig vinkel på båda fram men i synnerhet på den ena där hältan satt. Hoven/tån hamnar nästan i uppförsbacke. Alla röntgenbilder u a. Om jag ska ge mig på att förklara det så har hästen väldigt utpräglade ballar, de sticker liksom ut väldigt mycket. Trakten, särskilt på utsidan viker av väldigt mycket inåt och inunder. På röntgen ser man att spetsarna på benen som sitter närmast hoven sitter brett och långt ner men veterinärerna säger att det inte är ngt sjukligt eller ngn uppkommen förändring utan han är skapt så helt enkelt! Det ser likadant ut på alla hovarna/benen. Nog om detta, hoppas att någon förstod något i a f...
Hästen är skodd på klinik två gånger med några veckors intervall, han kortades rätt rejält i tån, man la ut skon rejält på yttersidan och plastade kanten. Hästen var ohalt direkt efter skoningen första gången! Kan tillägga att han aldrig varit skodd förut, enbart verkad.

Nu är han skodd en gång av min egen hovis och jag tycker redan att hoven är på väg att bli sned igen. Han skor liksom "med" hovens snedhet istället för att som klinikens hovslagare vara mer "burdus" och rätta upp den så att vinkeln ser rak ut om man tittar på hoven rakt framifrån. HUR gör jag nu:confused: Jag känner att det är svårt att klampa in och säga till min hovis hur jag uppfattar att hoven är på väg att återgå till den snedhet som orsakade hältan:( Jag är ju ingen hovslagare men känner min häst och ser att han börjar röra sig sämre och orytmiskt igen på böjt spår.
Kan ju inte gärna hålla på att åka till kliniken o sko hela tiden - man blir ruinerad! Plus att hästen är ju friskskriven.

Så hovslagare därute! Hur upplever ni synpunkter från era kunder? Är synpunkt=kritik i era ögon? Hur ska jag närma mig detta problem? Vill inte bli av med min hovis eller förnärma denne!

För att ge ett kort svar så tycker jag inte att synpunkt är lika med kritik. Det skulle aldrig falla mig in att fortsätta att sko efter att hästen varit skodd på klinik utan att diskutera saken med klinikhovslagaren eller behandlande vet. Bästa rådet jag kan ge är att försök få dem att prata med varandra!

Hur blir belastningen på lederna om man bara broddar i traktern? Våra hagar är ganska stora och det brukar inte bli speciellt isigt i dem så med tanke på halkan tror jag att hon skulle klara sig med brodd bara i traktern.

Det är lugnt! Passa på att fråga nu när vi har hovslagare "på kroken"!

Nu har jag ingen aning om hästens problem men funderar på det här med att inte ha brodd i tån. Det går inte att ta en skor med 6broddhål och bara använda de fyra längst bak, då får man fyra broddar men inga i tån.

Tack:D Stackar'n han vet inte vad han gett sig in i här;)

Tack för ditt svar - jo, den tanken har slagit mig så jag får väl ta mig i kragen och föreslå en kontakt dem emellan.

Hur blir belastningen på lederna om man bara broddar i traktern? Våra hagar är ganska stora och det brukar inte bli speciellt isigt i dem så med tanke på halkan tror jag att hon skulle klara sig med brodd bara i traktern.

Belastningen i de nedre falangerna blir betydligt mindre, men belastningen muskulärt ökar i övre delen av ben, bog och rygg.
(pga att hästen ofta halkar till i överrullningen)

Man kan säga så här om tågrepp: Negativt i isättning, Positivt i påskjut.
Uppfinn en brodd som viker in sig i nedsättning och fäller ut sig vid påskjut så är lyckan gjord:)

Nu har jag ingen aning om hästens problem men funderar på det här med att inte ha brodd i tån. Det går inte att ta en skor med 6broddhål och bara använda de fyra längst bak, då får man fyra broddar men inga i tån.

Klarar dom sig med mitt och traktbrodd så räcker det oftast med traktbrodden. Du får fortfarande släpp i överrullningen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 814
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 299
Senast: axel
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka