Hovslagare - en art för sig eller?

I

Isola

(Moderator välkommen att flytta om tråden ligger fel)

Jag har lite frågor och funderingar kring hovslagare, och jag vet att det finns flera som placerar sig under denna kategori här på buke så ni får gärna svara.

För det första: Vi har under årens lopp avverkat ett antal hovslagare pga olika orsaker. Med all respekt för de (till synes fåtal) mer seriösa sådana, men verkar inte hovslagaryrket dra till sig en speciell sorts människor?? De behagar inte dyka upp på utsatt tid och då utan att höra av sig öht så att man får jaga dem i flera veckor - speciellt om hästen står med tappsko en vecka efter ordinarie skoning!

Står med nya pållan som nu dragit av sig ena dojjan och inte har blivit riden på mer än en vecka. Vi har ringt och ringt men hovis ringer inte ens upp. Vi har haft ett :devil: att hitta en bra och denna är verkligen kanon förutom att h*n inte kan höra av sig.

Så till min undran: Ungefär hur många kunder har en genomsnittlig hovslagare under en vecka? Är man så uppbokad att man inte ens kan ringa upp en kund?

/Isola - som funderar på att gå en kurs i hovlsageri för husbehov

Sv: Hovslagare - en art för sig eller?

Jag kan inte svara på dina frågot tyvärr.

Själv har jag en utbildad, helt suverän hovis som alltid kommer i utsatt tid.

Att det generellt skulle gälla hovslagare? NEJ. Det här handlar om person, och i detta fall hade det nog inte spelat någon roll vilket yrke personen hade haft, vederbörande hade antagligen gjort lika dant även om h*n varit elektriker, rörpulare, målare eller vad du vill.

Med tanke på din avatar tror jag mig kunna gissa vem du anlitar, är denne möjligen utrikes från början. Om så är fallet, ja då tycker jag att du ska byta om kravet är högre på att personen hör av sig.

För mig betyder det mycket att den hovslagare jag anlitar är nåbar, att denne passar tider, att personen gör ett bra jobb. Om något av dessa kriterier brister, söker jag en ny hovis.

Jag känner lite likadant. Har vad jag tycker, en av traktens bättre hovslagare som alltid är i tid (hör av sig annars) men kan vara totalt omöjlig att få tag i utanför schemalagda skoningar. Jag har en häst som gärna har tappskor och dessutom har mycket känsliga sulor fram, så jag blir minst sagt desperat mellan varven.
Få hovisar slår tappskor åt andra än sina egna kunder, tyvärr.

Jag tror det är en slitsamt yrke på det sättet, då menar jag inte fysiskt i den här frågan. Att alltid måsta vara tillgänglig.

Jag ursäktar delvis min hovis med att h*n har ett stort område och jag är i utkanten, vilket betyder många mils omväg i allmänhet. Kör i "mitt" distrikt kanske varannan vecka annars.

Senast ändrad:

Har haft EN sån hovslagare, som kunde ringa 5 minuter innan bokad tid och meddela att han skulle på bandy/kände sig dålig/var för trött/hade en ridlektion m.m. Ibland ringde han inte förrän på kvällen. Under det halvåret vi anlitade honom kom han inte på första inbokade dag en enda gång (!), utan vi fick omboka i all evighet vilket är lite jobbigt när man tar ledigt för att vara hemma och ta in hästar.

Men han var ett undantag och anledningen till att vi fortsatte anlita honom var att han var den absolut bästa hovslagare vi någonsin haft, när han väl dök upp.

Annars har jag bara haft hovslagare som kommit på utsatt dag och känner därför inte riktigt igen den bild du har. Att en hovis kommer försent är inte det inget konstigt med, det är ju omöjligt för dem att helt förutsäga hur lång tid olika saker kommer att ta och för att undvika att komma förtidigt och behöva stå och vänta in hästägaren sätter de nog gärna schemat lite tajt. Det skulle garanterat jag göra. Bättre att hästägaren måste vänta 30 min en gång var sjätte vecka än att hovis måste göra det några gånger varje dag.

Nu skor jag ju inte, men kan nog hamna i yrkeskategorin ändå. (barfotaverkare).

Jag kommer på obekväma tider (förra veckan slutade jag ett jobb 22:10) för att det ska passa ägarnas scheman.
Kommer på kort varsel (mindre än 24 timmar om det behövs)
Har "telefonjour", alltså svarar på både sms och samtal så fort jag bara kan (i värsta fall nån timme efter att det inkommit).
Förvarnar alltid senast dagen innan om det mot förmodan blir förhinder (sjukdom).
Kommer i tid! Alltid på plats 5 min före utsatt tid. Undantagen är få och då skäms jag som en hund.
Dessutom för jag nogranna journaler, tar foton samt följer upp alla kunder så gott det går.

men så har jag också möjlighet att anpassa min vecka så att jag inte har det överfullt utan har möjlighet för akutbokningar osv.

/Migo

Själv har jag problemet att min hovslagare kan dyka upp en halvtimme för tidigt :D
Han är alltid tillgänglig på telefon, svarar även om han är på fest :p

Alla som håller på med djur (hovslagare, veterinärer, massörer o.s.v) har nog svårt att hålla tiderna. Som min hovslagare ofta brukar påpeka så är det svårt att veta hur lång tid det kommer att ta att sko en häst. Ibland går det fortare och ibland tar det längre tid.

Jag tror att har man problem med sin hovslagare så är det för att denne själv inte är nöjd med sin kund. Hovslagare vill ha torra hovar att arbeta med i inte allt för kallt utrymme, de gillar ofta att man bjuder på kaffe och självklart ska man se till att träna hästarna så de är vana att någon grejar med hovarna. Man vill ju inte riskera att hovslagaren blir sparkad. Plus att man ju måste följa de råd hovslagaren ger, gör man inte det kan ju dennes jobb kanske vara bortkastat, vilket jag kan tänka mig känns väldigt jobbigt.

/M

Jag tror att har man problem med sin hovslagare så är det för att denne själv inte är nöjd med sin kund. Hovslagare vill ha torra hovar att arbeta med i inte allt för kallt utrymme, de gillar ofta att man bjuder på kaffe och självklart ska man se till att träna hästarna så de är vana att någon grejar med hovarna. Man vill ju inte riskera att hovslagaren blir sparkad. Plus att man ju måste följa de råd hovslagaren ger, gör man inte det kan ju dennes jobb kanske vara bortkastat, vilket jag kan tänka mig känns väldigt jobbigt.

/M

Där tror jag mycket skon kan klämma. Men självklart finns det inom hovslageri, precis som inom alla yrkesgrupper, de som kanske inte borde jobba med det.

Eloge till hästägare som tar sin hästs fötter och hovslagare/hovvårdares rekommendationer på allvar!:bow:

Kan tillägga att de vi haft är utbildade och jag generaliserar väl egentligen inte, bara de vi råkat ut för! Det finns säkert de som är jättebra i alla avseenden.

Boj: Den vi har gör ett bra jobb, kommer på utsatt tid och är väldigt trevlig, men däremellan brister det lite. Kommer från en större stad. Vi har äntligen hittat en som vi trivs med i övrigt.

Det är bara det att h*n inte är kontaktbar emellanåt.

Madelene: Våra hästar är väluppfostrade, vi har visserligen inget varmisolerat stall, men så kallt är det inte att man inte kan arbeta i det och vi tar alltid åt oss av vad hovis säger om div åtgärder när det är på fråga. Vad mer kan man begära???

Senast ändrad av en moderator:

Gör som jag, lär dig sätta på tappskor.

Det är uppskattat av hovslagare. Jag gick själv en tappskokurs för några år sedan, men är lite för feg för att använda det, oftast är det någon annan i stallet som kan slå på tappskor åt mig, men i värsta fall så kan jag själv. För en hovis måste det ju i stort sett vara en förlustaffär att åka ut och slå på en tappsko.

Har oxå haft en hovslagare som var sådär, skitjobbigt! Man fick ont i magen varje gång det var dags.

Nu har jag en hovlagare som man kan ställa klockan efter, önskar att han gick att klona för han är fantastisk! Får en ny tid varje gång han är där utan att ens be om det. JÄTTESKÖNT!!

Jag har haft tre olika hovisar sista åren av olika skäl, och alla tre svarar i telefon och kommer i tid, och är trevliga. Men min häst har nästan inga tappskor, så då försöker man inte nå hovis så ofta.

ojoj jag känner igen det där fenomenet.... :cry: min förra hovslagare var kanon kunskapsmässigt men min häst gillade honom inte o han kom ALDRIG i tid, svarade inte i telefon o ibland kom han inte överhuvudtaget fast han lovat...

min nuvarande e kanon... dock har han ingen hel utbilding så utan har gått mycket kusrser o har jobbat flera år.. han kommer alltid i tid... oftast dagen efter jag ringer eller högst 2-3dagar efter.

Sist hade både han o jag mycket så han sa att han skulle komma under helgen så på söndagen ringde han o frågade om det var ok att han kom kl 2.... jag e såååå nöjd.. är nöjd med hans arbete också o han lyssnar på mig, o besvarar mina frågor o synpunkter...

han e GULD!!!

Ja det var det jag skulle fråga oxå, tips på var man kan gå sådana kurser? I Stockholm med omnejd, Sörmland eller kanske södra Västmanland?

Vad jobbigt.

Mina erfarenheter av hovslagare går åt båda hållen:

Den första jag anlitade gav jag bara två chanser - sen fick jag nog.
Första gången kom han 2 timmar för sent trots att han bor på samma ort - andra gången 45 min för sent. Båda gånger utan ursäkt.
Efter det anlitade jag en hovslagare som alltid kom på utsatt tid och var trevlig och kunnig.
Sedan på sommarbetet så pratade jag med ett par riktigt otrevliga hovisar i telefonen - snäsiga och oförskämda. :confused:
Fick till slut tag på en supertrevlig och kunnig hovis som körde ut till mig och skodde.
Sedan såldes hästen och jag har inte varit i kontakt med någon hovis sedan dess.

Så man kan säga att hovisar är som alla andra människor - vissa är idioter och andra trevliga och många däremellan.

Eloge till hästägare som tar sin hästs fötter och hovslagare/hovvårdares rekommendationer på allvar!:bow:

Min tanke om hovslagare:
1. Du måste slänga klockan - glöm alla tider
2. Svara inte i telefon när kunden ringer - ring när du känner för det
3. Inga kvitton - vill de tvunget ha lägg på ett par hundringar innan du lägger på moms
4. Se till att de lyder dina råd
5. Glöm inte att du är bäst. Alla andra hovslagare är skit.
6. Skvallra så mycket du kan om hur illa andra sköter sina hästar
7. Om du får sömstick så beror det på att förra hovslagaren inte skött sitt jobb.
:devil:

OBS! Skämt :idea:

Jag har en jättebra hovslagare :bow: som gärna kommer kl 5. Inga problem och han ger själv hästarna om de inte fått frukost. Han fixar alla själv. Sätter räkningen på anslagstavlan. Behöver han hjälp, tex vid ny häst - knackar han på. Sen kommer han ofta in på frukost innan han kör vidare. Då pratar vi om ev problem. Har jag en tappsko messar jag och så kommer han när han hinner. Vi har haft varandra i 21-22 år. :D

Att jag har fördomar beror på att ibland måste man ta ngn annan. Ngn enstaka gång vid sjukdom eller utomlandssemester. :cry: Erfarenheten är inte god. Ironin ovan är baserad på erfarenhet av dem men även pga av grannens hovslagare, "skolans". Har vid några tillfälle behövt använda hovslagare på fälttävlan och de faller tyvärr in bland de ironiska.

En fundering: Varför håller inte hovslagare ihop utan ska hacka på varandra? Ju yngre hovslagare desto mer aggressiva mot andra. :eek:

Kan tillägga att de vi haft är utbildade och jag generaliserar väl egentligen inte, bara de vi råkat ut för! Det finns säkert de som är jättebra i alla avseenden.

Boj: Den vi har gör ett bra jobb, kommer på utsatt tid och är väldigt trevlig, men däremellan brister det lite. Kommer från en större stad. Vi har äntligen hittat en som vi trivs med i övrigt.

Det är bara det att h*n inte är kontaktbar emellanåt.

Rubriken blev nog generaliserade tror jag, det kan ju lika gärna handla om vilken yrkesgrupp som helst. Avarter till att sköta sig för övrigt än att enbart vara skicklig i sitt yrkes utövande finns det ju på flera håll. För mig är det ett stort minus om min hovis skulle ha varit så, det hade medfört att jag sett mig om efter en annan.

Varför jag skrev som jag gjorde, beror på att flera anlitar en hovis från en annan större stad som finns i dina trakter och skor samma typ av häst. Även de har liknande problem, och därför så ligger det nära till hands att tro det är samma person. Flera av dem har numera bytt hovslagare pga det.

Spontant bara... är inte ALLA hanterkare sådär? :crazy:

Eller egentligen väldigt många andra också, om man bara får lite insyn i yrket.
Kände en gång en som jobbade som busschaffis i stockholm, där fick man höra att det typ var 80% "knäppisar", samma har man hört om taxi.
För att inte tala om hur mycket speciellt hästfolk det finns... :angel:

Jag tror helt enkelt att de bara är som människor är, inte precis perfekta :o:smirk:

*tror vi har samma . om du inte har bytt nu då*

Han kan dyka upp fortare än förväntat - JA.
Fast mej kan det sätta i klistret då jag inte alltid hunnit hem/hämtat från dagis etc. Fast då får HAN vackert vänta.
Sen kan han ge mej lite mer svävande tider/tom dagar - antagligen för att vi känner varandra även "privat".

Sen är jag lite putt att han inte kollar sina SMS (jag använder detta sätt att kommunicera när jag är ute på jobb samt med dagis och skola etc. så jag är van att det fungerar).

Dock gör det inget att det är såhär - han är noga och gör kanonjobb och kommer aldrig försent.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 093
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: Energi
·
Hästmänniskan Kom ingen hovslagare idag... mitt sto har typ 1 mm sko kvar och ena bak börjar glappa.. Jag bokade tid med de andra i stallet tills...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: Domino_s
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar