Hovslagare, efterfrågan?

RostKaptenen

Trådstartare
Går här och funderar... Hur ser det ut på hovslagarfronten? Finns det tillräckligt många utbildade hovslagare?
Tycker ni det är lätt att hitta hovslagare där ni bor?
Vad vill ni se hos en hovslagare i form av service osv? Drömbilden så att säga.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Jag har aldrig haft svårt att hitta hovslagare varken där jag bodde innan eller där jag bor nu samt där jag hade hästen på bete en kort period.

Drömbilden är fler hovslagare som inte bara är sugna på att sko utan som även är duktiga på barfotaverkning och att lösningen på alla problem inte är att smälla på skor.

Men kortläsare hade vart bra om dom hade ;)
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Nej, det är ett underskott i hela landet.
Det är svårt här att hitta en vettig, engagerad och bra utbildad hovis.
De bra man hittar får man hålla hårt i för deras skolistor är eller är nästan fulla.

Min drömhovslagare är genuint kunnig och intresserad av både hov och häst. De ska kunna se hästen som en enhet.
Jag ser gärna att de konstant vidareutbildar sig och håller sig uppdaterad inom ämnet. Ett öppet tänkande är något jag prioriterar högt även.
Yrkesmän i överlag som fastnar i "så har det alltid varit" är livsfarliga för då kan man inte se speciella individers behov och risken för felskoning är överhängande.

Hovis ska ha med sig all nödvändigt material och komma på utsatt tid - vid förhinder meddela försening eller i värsta fall kanske boka ny tid till senast dagen efter. (en del hovisar tror ju man har all tid i världen..)

För mig får en hovslagare inte heller ha någon specifik inriktning/allt för personliga åsikter, utan ska verka och/eller sko hästens hovar efter behov baserat på den kunskap som finns.
Mår hoven bättre att vara utan sko och hästen klarar det, ska hovis rekommendera det och tvärtom ifall det inte är optimalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Här verkar det finnas hovslagare nog att täcka efterfrågan, många (de flesta?) verkar jobba halvtid med annat. Jag har bytt ett par gånger men har aldrig stått utan trots kort varsel...

Min drömbild av hovlagare är en som levt med hästar på daglig basis i många år och som är duktig på att läsa hästar som individer och deras rörelsemönster och anpassa hov och beslag för eventuella speciella behov. Duktig och erfaren hantverkare också förstås - verka som en kung, rikta skor ordentligt, kunna göra specialbeslag och diverse sjukbeslag. H*n ska också ha ett gäng trick i bakfickan för det mesta som har med hovar (och relaterat) att göra.

Dessutom ska h*n vara bra på att kommunicera vad och varför något görs med mina hästars hovar, och berätta om något det är något speciellt med dem som jag ska tänka/fundera över. H*n för naturligtvis bok över hästarna han skor och noterar där, förutom hovstorlek och sådant, även eventuella förändringar eller problem med fötterna så att h*n kan följa upp hästarna allt eftersom - och eventuella önskemål inför nästa skoning (t.ex. specialbeslag då) så att h*n har med sig det.

När det gäller betalning är faktura underbart, även om jag samtidigt förstår att det är en risk. Kontanter är ett meck, särskilt som jag är värdelös på att komma ihåg att ta med mig alla andra saker än mig själv, men också för att det faktiskt börjar bli ont om bankautomater. Jag känner faktiskt bara till tre ställen med automater, och alla kräver att jag tar en omväg hem från jobbet (och jag får åka 3 mil om jag inte är i stan). Om osäkerheten är ett faktum skulle jag kunna tänka mig att betala två skoningar första gången och ha den ena som "pant" för att få räkningar framöver. En hovslagarrelation är ju förhoppningsvis en lång relation. Vår första hade vi 25 år... :)

Också en väldigt, väldigt viktig grej som verkar oändligt svårt. Att vara i tid eller höra av sig. Det är självklart att det då och då sker något sker som drar ut på tiden, det är ju trots allt djur det handlar om, och det har jag full förståelse för. 15 min hit eller dit, men på de där 15 minuterna som det drar ut på tiden går det väl ringa de senare inbokade kunderna och säga att h*n blir sen och ge en realistisk uppskattning av vad ny tid kan bli och eventuellt, om det krävs, avboka den sista redan då istället för att kunden ska vänta ytterligare en timma på hovslagaren som i slutändan inte ens kommer...

Jag har varit med om att vänta på hovslagaren i två timmar efter bokad tid (han svarade inte heller på mobil). Sedan ringde han upp och sa att nuvarande kund hade ställt till det för honom och att han blev sen (no shit sherlock) och att han skulle dyka upp om 30-40 minuter. Väntade nästan 2,5 timmar till innan han dök upp på riktigt. Då var klockan så sent att han bara hann ta två hästar innan klockan var 12 på natten och fick komma tillbaka och ta resterande tre nästa morgon...

Hovslagare (och hantverkare i allmänhet) borde tänka lite på att folk ofta tar ledigt från sina jobb för att få den service de betalar för. Fem timmar extra ledighet är pengar, och inte kan man göra något vettigt på dessa fem timmarna heller om man inte råkar bo på den gård som hästarna är installade på. Om ovan hovslagare ringde precis då han insåg att det skulle dra ut på tiden (i det här fallet att han blev tvungen att sko fem hästar istället för att bara slå på en tappsko på stället innan oss :rage:) så hade jag haft fem timmar till godo att åka hem och göra saker hemma i fyra timmar, åka till jobbet och jobba fyra timmar eller vad som helst. Istället för fem timmar kortspel och djupar suckar... :meh:


Nåja. Hantverksskicklighet, hästkänsla och kundservice. Är det drömhovslagare vi snackar om så får h*n ju gärna ha humor, och varför inte vara en hunk när vi ändå håller på! :angel: Men det är inte det sätter överst på kravlistan när jag väljer hovslagare om man säger så...
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

i det här fallet att han blev tvungen att sko fem hästar istället för att bara slå på en tappsko på stället innan oss
Där hade jag "hängt" hovslagen typ. Där får hovis snällt säga ifrån att det var bara bolat till en tappsko och jag har redan avtalat tid med andra kunder här efter så jag hinner inte, men jag har tid blabla om ni är intresserade av att ta det då istället.

Det är en sak om jag får vänta för att det dykt upp något akut, blockhalt häst pga tex, nästa gång kanske det är jag själv som står där med en häst som har grymt ont, bilen går sönder eller annat liknande som man inte alltid kan påverka själv. Men har jag inte tagit mig i kragen och bokat tid till helt vanliga skoningar då får jag stå mitt kast och vänta, helt enkelt, precis som övriga får göra.

/Camilla
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Där hade jag "hängt" hovslagen typ. Där får hovis snällt säga ifrån att det var bara bolat till en tappsko och jag har redan avtalat tid med andra kunder här efter så jag hinner inte, men jag har tid blabla om ni är intresserade av att ta det då istället.

Typ. Det sorgliga är att personen i fråga är en ytligt bekant till familjen. Kunde ju kostat på oss ett samtal kan man tycka. Nåja, han lyckade bli av med oss som sina kunder. Det var kanske målet... :crazy:
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Min hovslagare hittade jag på blocket. Han sökte nya kunder i mitt område. Han är en godkänd hovslagare och en duktig sådan i mina ögon.
Så antar att det kanske finns fler hovslagare än kunder i mitt område i å med hans annons.

Han är lugn men bestämd. Precis vad min häst behöver. Unghäst på 2 år som blivit verkad 2 ggr i min ägo. Han tycker det är lite jobbigt att lyfta på benen och saknar tålamodet för sista minuten men hovslagaren fixar det bra. Låter hästen ta en paus på 10 sek innan han fortsätter. Nu har han verkat hästen 2 ggr och nu andra gången gick det jättebra och hästen fick beröm. Och han trodde att det skull gå ännu bättre nästa gång. Han gör att det blir en positiv upplevelse för min häst :)

Så han är en sådan hovslagare jag vill ha.

Har inte sett honom sko själv men han har bilder på sina skoningar på sin hemsida och han barfotaverkar min häst bra. Hovarna ser superfina ut.

Har varit med om hovslagare som inte dyker upp, såna som ställer in en timma innan avtalad tid, såna som skor så snabbt som möjligt och inte gör ett bra jobb. Är glad över att ha hittat en bra hovslagare som både jag och hästen trivs med!
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Är enkelt att hitta hovslagare här, hur bra de är är en annan sak. Har hittat en super bra hovslagare nu och kommer hålla kvar i honom så länge hans rygg håller och några år efter till :p.

Men finns många nya hovslagare här nere så är aldrig svårt att hitta ngn om ordinarie inte kan.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Här finns det rätt många. Jag är dock lite kinkig. Så jag vill helst inte byta och fasar för dagen då min slutar.

Det jag tycker är bra med min är att han själv rider på svårklassnivå och har flera elever på den nivån. Han förstår alltså ridning och biomekanik och iom det förstår han också vinklar på fötterna.
Han förstår också hur gärna man kan vilja träna och hur det kan behövas i vissa hästars fall.
Han är bra på att sko. Bra vinklar för hästen, snålskor inte med för små dojor, sömmar väl och har få tappskor.
Min vet rek honom också. Och jag vet att kompisar som haft honom fått beröm av vet och på bedömningar ang skoning.
Han är iom att han är tränare bra på att hantera hästar och förstår inlärningsbiten med hästar(unghästar tex..). Så oavsett om jag kommer med en rehabhäst eller unghäst eller vanlig rutinerad häst känner jag mig trygg.

Vi har en lång relation då jag tränat för honom i nära 15 år och haft som hovis i 10 år. Så vi vet hur den andra funkar och är nöjda med det.
Han är rakt på sak och ärlig. Jag är likadan. Så det funkar fint.

Han är enkel att få tag på och försöker verkligen ställa upp och komma med kort varsel om det skulle behövas pga sjukling, tappsko etc.

Det jag ser som problem med många andra hovisar är vinklarna. Det är rätt gott om även utbildade hovisar som låter tårna flyta iväg och inte ens vid verkning verkar så att tån kommer hjälpas hållas normal. Redan vid verkning är den lite för utfluten.
Jag ser också en hel del som inte kan hantera häst.

Min har jag låtit sko så många olika hästar och sett sko många andra. Det har blivit bra oavsett hästens egen form och vinklar och rörelsemönster.
En del andra lyckas få en del hästars fötter ok. Medan de med andra misslyckas mer..
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Här finns det rätt många. Jag är dock lite kinkig. Så jag vill helst inte byta och fasar för dagen då min slutar.

Så var det för mig med med den jag hade "först". Han skodde hemma hos oss i 27 år innan han slutade. Grin, gråt och förtvivlan! Egentligen slutade han flera år tidigare, men gjorde undantag för våra hästar och en annan kund. :love: Han verkar faktiskt våra pensionärer fortfarande. Jag vill inte att någon rör deras gamla ben, inte förrän jag fått stort förtroende för någon annan. Och får jag (förmodat) hovrelaterade problem så är det fortfarande honom jag ringer... :o

Nu har jag provat 7 (som jag kommer ihåg) olika hovslagare utöver originalhovslagaren. Det är svårt att hitta rätt. Bara en sån sak som att dyka upp nykter och inte ha med sig en vän som är ännu mer onykter och tror han är guds gåva till hästarna är tydligen inte en självklarhet, trots referenser..! :eek: Tänk om alla som uttalar sig nedlåtande om tidigare hovslagares arbete verkligen gjorde ett bättre jobb! Jag skiter ärligt talat rätt så mycket i om det är mer manligt att sko med Mustad istället för Kerckhart för att Kerckhart är lite tunnare och har bättre passform från början. :cautious: Eller att det är slarvigt att använda kniven istället för raspen för att korta tån. Det är slutresultatet jag vill åt. Snygga naglar och riktigt schyssta pjuck som hjälper mina hästar att utvecklas istället för att bromsa upp eller till och med skada dem på sikt!
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Ett tips till alla som inte vill betala kontant, men inte har tillgång till faktura är mobilappen Swich. Det är en app som man kopplar till sitt bankkonto och sen gör man överföringar i appen via mobilnummer.

Hur enkelt och smidigt som helst och man får pengarna på en gång och alla vet att allting är okej. Jag använder den massor numer!
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Jag har sagt till min gamle hovis som skor min gamle häst att han får inte lägga av förrän min häst lagt igen ögonen. Då ler min hovis. De kommer nog att bli pensionärer samtidigt
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Jag har samma hovslagare som för 15 år sedan och skulle jag inte kunna ha honom så har jag en 'i reserv' som jag isf skulle byta till. Tycker nog inte det verkar vara så svårt om man bara vet vem (av de som har formell utbildning) som skor bra och är påläst.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

När jag flyttade till nuvarande bostadsort var det ett mindre helvete att komma in och få tid för två hästar hos en bra hovslagare med godkänd utbildning, till slut satt jag och grinade och sa "jag skiter i det här, jag tar med mig hästarna och flyttar norrut igen för där finns det hovslagare i alla fall".

Den första erkände att den inte tog emot nya kunder och gav oss tre andra namn. (2,3,5)
Den andra vägrade svara i telefon utan kommunicerade bara via sms = dåliga vibbar hos mig.
Den tredje hade fullt och tipsade om två andra. (4,5)
Den fjärde hade fullt men gjorde en akut utryckning då en sko var på väg att lossna.
Den femte lät trevlig och jodå, det var inga problem att ta sig an mina hästar... Just nu var det semester men kunde jag bara vänta en vecka så var det inga problem.
Jag väntade en vecka och sedan blev jag ombokad, okej. Jag var ny, en hovslagare som haft semester kan ju ha väldigt mycket att ta igen så det var lugnt. Väntade in nya tiden och sedan började av och ombokningarna komma via sms och hen svarade inte när jag ringde och ringde inte upp...

Nu har jag ändå kommit in till hovslagare nummer tre men hen är bara i vårat område med 8-9 veckors intervall så det passar bara ena hästen, den andra får jag så snällt köra tio mil t&r till denna hovslagare med sex veckors mellanrum...

Jag vill kunna ha en dialog med min hovslagare, jag vill att hästen skos utifrån sina förutsättningar med möjlighet till förbättringar, jag vill att hovslagaren meddelar om hen blir sen och att det finns möjlighet att betala mot faktura.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Där jag bor är det lätt att hitta hovslagare. Uppland
Har hittat en riktigt bra hovis och honom släpper vi inte. Han är duktig, proffsig, kunnig om hästar överlag och väldigt trevlig och serviceinriktad.
Har stött på motsatsen också och det är inte roligt..
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Just nu när hästen står centralt så är det lätt! Iofs har jag en hovverkare bara eftersom hästen är barfota. Men var även lätt när hon hade hovslagare.

Däremot när hon stod på landet en period över sommaren var det svårt att hitta. Fanns en som bodde i närheten. Resten (som jag kände till) hade åtminstånde 3 mil, vilket räknas som långt här i Sthlm.

Man vill ju ha en bra också, inte bara första bästa.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Jag har alltid haft lätt med hovslagare oavsett vart jag har stått med min häst. Har alltid tagit ut någon från Svenska hovslagareföreningens hemsida. Känner mig helt klart säkrast med det! Och oavsett vem det har blivit så har dom har alltid kunnat komma ut inom veckan jag ringt. Toppen verkligen!
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Jag bor på gränsen mellan Värmland och Närke (bor i Närke men har hästen i Värmland, 1,5 mil bort). Här finns det gott om kompetenta hovslagare. Jag har iaf fyra på "min lista" som jag utan problem anlitar. Har ju "min" som jag helst anlitar och till 99 procent gör. Finns ytterligare en som jag kan använda mig av i krig. Samtliga utbildade och de fyra har lång utbildning, en av dem har mästarbrev och jobbar på klinik.

Jag vill ha lätt att få tag på min hovis och kunna boka tid nån vecka innan eller så, inte boka direkt vid skoningen, det passar inte mig. Min hovis svarar nästan jämt, eller ringer upp inom några timmar. Annars skulle jag vilja att det finns möjlighet att lämna meddelande via telefon, sms eller mejl.

Vill att hovis har skor, sulor mm. Men erfarenhet och kompetens går först. Erfarenhet och kreativitet för att lösa individuella problem står jäkligt högt i kurs. Bra med hästarna är en förutsättning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 140
Senast: kolblakkur
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 237
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp