Sv: Hovslagare, efterfrågan?
Här verkar det finnas hovslagare nog att täcka efterfrågan, många (de flesta?) verkar jobba halvtid med annat. Jag har bytt ett par gånger men har aldrig stått utan trots kort varsel...
Min drömbild av hovlagare är en som levt med hästar på daglig basis i många år och som är duktig på att läsa hästar som individer och deras rörelsemönster och anpassa hov och beslag för eventuella speciella behov. Duktig och erfaren hantverkare också förstås - verka som en kung, rikta skor ordentligt, kunna göra specialbeslag och diverse sjukbeslag. H*n ska också ha ett gäng trick i bakfickan för det mesta som har med hovar (och relaterat) att göra.
Dessutom ska h*n vara bra på att kommunicera vad och varför något görs med mina hästars hovar, och berätta om något det är något speciellt med dem som jag ska tänka/fundera över. H*n för naturligtvis bok över hästarna han skor och noterar där, förutom hovstorlek och sådant, även eventuella förändringar eller problem med fötterna så att h*n kan följa upp hästarna allt eftersom - och eventuella önskemål inför nästa skoning (t.ex. specialbeslag då) så att h*n har med sig det.
När det gäller betalning är faktura underbart, även om jag samtidigt förstår att det är en risk. Kontanter är ett meck, särskilt som jag är värdelös på att komma ihåg att ta med mig alla andra saker än mig själv, men också för att det faktiskt börjar bli ont om bankautomater. Jag känner faktiskt bara till tre ställen med automater, och alla kräver att jag tar en omväg hem från jobbet (och jag får åka 3 mil om jag inte är i stan). Om osäkerheten är ett faktum skulle jag kunna tänka mig att betala två skoningar första gången och ha den ena som "pant" för att få räkningar framöver. En hovslagarrelation är ju förhoppningsvis en lång relation. Vår första hade vi 25 år...
Också en väldigt, väldigt viktig grej som verkar oändligt svårt. Att vara i tid eller
höra av sig. Det är självklart att det då och då sker något sker som drar ut på tiden, det är ju trots allt djur det handlar om, och det har jag full förståelse för. 15 min hit eller dit, men på de där 15 minuterna som det drar ut på tiden går det väl ringa de senare inbokade kunderna och säga att h*n blir sen och ge en realistisk uppskattning av vad ny tid kan bli och eventuellt, om det krävs, avboka den sista redan då istället för att kunden ska vänta ytterligare en timma på hovslagaren som i slutändan inte ens kommer...
Jag har varit med om att vänta på hovslagaren i två timmar efter bokad tid (han svarade inte heller på mobil). Sedan ringde han upp och sa att nuvarande kund hade ställt till det för honom och att han blev sen (no shit sherlock) och att han skulle dyka upp om 30-40 minuter. Väntade nästan 2,5 timmar till innan han dök upp på riktigt. Då var klockan så sent att han bara hann ta två hästar innan klockan var 12 på natten och fick komma tillbaka och ta resterande tre nästa morgon...
Hovslagare (och hantverkare i allmänhet) borde tänka lite på att folk ofta tar ledigt från sina jobb för att få den service de betalar för. Fem timmar extra ledighet är
pengar, och inte kan man göra något vettigt på dessa fem timmarna heller om man inte råkar bo på den gård som hästarna är installade på. Om ovan hovslagare ringde precis då han insåg att det skulle dra ut på tiden (i det här fallet att han blev tvungen att sko fem hästar istället för att bara slå på en tappsko på stället innan oss
) så hade jag haft fem timmar till godo att åka hem och göra saker hemma i fyra timmar, åka till jobbet och jobba fyra timmar eller vad som helst. Istället för fem timmar kortspel och djupar suckar...
Nåja. Hantverksskicklighet, hästkänsla och kundservice. Är det drömhovslagare vi snackar om så får h*n ju gärna ha humor, och varför inte vara en hunk när vi ändå håller på!
Men det är inte det sätter överst på kravlistan när jag väljer hovslagare om man säger så...