Hovslagare, efterfrågan?

Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Duktiga hovslagare växer inte på träd. Så gärna fler såna tack!
Bara hovis kommer när h*n säger och inte ändrar tider eller kommer sent så är jag nöjd. Helst ska det även gå att få tag i hovis på kontorstid sas.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Går här och funderar... Hur ser det ut på hovslagarfronten? Finns det tillräckligt många utbildade hovslagare?
Tycker ni det är lätt att hitta hovslagare där ni bor?
Vad vill ni se hos en hovslagare i form av service osv? Drömbilden så att säga.


I Dalarna är det minst sagt bristvara på bra utbildade hovslagare.
Jag är jättenöjd med min hovis, min hovis är även en av de hovslagare som veterinären på "min" klinik rekommenderar.
Det blir inte kul den dagen min hovis gör ett karriärbyte vilket han funderat på ett tag pga ryggproblem :(

Jag har inget direkt jag skulle vilja ändra på hos min hovis.
Han kommer på utsatt tid oftast ibland är han lite sen eller lite tidig och är han mycket sen hör han av sig.
Han är bra med hästarna, skor bra, enkel att ha att göra med, kommer om det är akut om han kan, har många ess i rockärmen att ta till vid behov osv

Det enda skulle väl vara att det hade varit praktiskt med kortläsare, men jag har inga problem med kontanter så det är egentligen inget problem.
Eftersom jag är en känd kund sen många år som alltid gör rätt för mig kan jag även få på faktura om det behövs tex om jag glömt pengar eller så betalar jag bara dubbelt nästa gång.
Annars vore det att han skulle ha ett större utbud på olika skor + sulor.
Men å andra sidan brukar han ta hem om det behövs något som han normalt inte använder.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Vad händer om lagen går igenom och det inte finns tillräckligt många godkända till alla hästarna i Sverige? Ska vi låta slakta eftersom det kommer att bli djurskyddsärenden? Jag kan inte tänka mig att det utbildas så många nya med den kompetens som ska finnas för "godkända" att det täcker upp hela Sveriges hästar. Eller är jag bara för pessimistisk?
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

Vad händer om lagen går igenom och det inte finns tillräckligt många godkända till alla hästarna i Sverige? Ska vi låta slakta eftersom det kommer att bli djurskyddsärenden? Jag kan inte tänka mig att det utbildas så många nya med den kompetens som ska finnas för "godkända" att det täcker upp hela Sveriges hästar. Eller är jag bara för pessimistisk?

De kommer ju få sko/verka som vanligt ändå. Det som påverkas är att man får göra nedan endast om man är godkänd. Det är ju inget som påverkar nuvarande hovslageri i den grå vardagen. Sen vid specialbehov kan man bli tvungen att ta dit någon som är godkänd. Typ öppna hovböld kan kanske räknas som operativt ingrepp. Skillnad typ zip nada zilch på det stora hela.


1. behandla djur som det finns anledning att misstänka har angripits av sjukdom på vilken epizooti- eller zoonoslagen är tillämplig,
2. utföra operativa ingrepp på, eller ge injektioner till, djur
3. utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
4. behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion.
 
Sv: Hovslagare, efterfrågan?

*kl*

Jag bor i Västmanland, finns ett normalstort utbud av hovslagare om man räknar hela länet. Min förrförra var riktigt skum, skitbra första året men slutade sedan helt svara i telefon och på sms (mina hästar verkas bara än så länge) så jag fick panikleta hovslagare. Tvåan är också utbytt, för gammal och trasig för att orka med min paint som gärna testar att dra bak bakhovarna i början med nya hovslagare. Det har hela tiden funnits någon att få tag på till slut, och i nödfall finns ju alltid strömsholm nära men priset spelar ju roll också :) Min nuvarande är både kanon med hästarna, har ett vettigt pris och verkar inte störa sig på att jag bara behöver verkningar (än så länge) :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
997
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 140
Senast: kolblakkur
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 237
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp